valg av høyttalere til liten kjellerstue

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

valg av høyttalere til liten kjellerstue

Hei, jeg har en relativt liten kjellerstue hvor jeg har hjemmekino, hittil med bare 2 kanaler, men som jeg har lyst til å oppgradere til full surround.

Rommet er nøyaktig kvadratisk med vegger på 4,37 meter (altså totalt 19 m2).

Spørsmål:
    1. Hvilke høyttalere kan egne seg? Hittil har jeg tenkt at i et så lite rom er det kanskje mest egnet med noen plasseringsvennlige stativhøyttalere som kan henges på veggen og la en sub ta seg av mesteparten av bass-lyden. Feks har jeg tenkt på et oppsett rundt B&W CM-5. Dette vil totalt havne på 25-30 lapper (har ikke finregnet). Men så ser jeg at klubben har pakketilbud på et oppsett rundt Dali Concept 6 til 10 lapper. Til 1/3 av prisen er det jo grunn til å tro at CM-5-løsningen er vesentlig bedre, men er den 3 ganger så bra? De har også en pakke basert på Dali Stile til 6 lapper. Er disse noe tess i det hele tatt? Forsterker kommer sannsynligvis til å være noe til rundt 4 tusen, type Denon-1912 eller tilsvarende modell fra feks Yamaha eller Onkyo.

2. Antall kanaler. Har 7(.1) kanaler noe for seg hvis man ikke har filmer som er spesifikt mikset i 7 kanaler? (Altså, vil receiverens kunne oppmikse fra 5 til 7 kanaler, og vil det gi et godt resultat, som gjør det verdt å ha to ekstra høyttalere?). Er det noe poeng med 7 høyttalere i et så lite rom? (Her vil side- og bak-kanalene være ganske nærme hverandre, men alle vil kunne plasseres like langt fra sweet-spot i en ganske fin halvsirkel).

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, så begynte jeg å se på surround.no og oppdaget veldig mange alternative pakker... Men for å ikke komplisere diskusjonen unødvendig kan vi se bort fra spørsmålene om merker, modeller og leverandører og holde oss til de to hovedpoengene:

1. små eller store høyttalere?

2. har 7.1 noe for seg, eller er 5.1 nok?

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville drøyet den med 7.1 på så lite rom, start med 5.1

Noen små klipsch RF-62 hadde nok gjort seg Sammen med en yamaha reciever eller noe

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    XTZ fra surround.no er også veldig fine saker

Avsluttet
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    568
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Wink

enig med mr chill her , klipsch eller xtz

Active Reksen sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    XTZ, men Dynavoice sin Definition serie er også verdt å se på... så kan du heller legge litt mer penger i en god og kraftig forsterker!

Avsluttet
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    568
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

jeg stemmer på klipsch rf surround sett , yamaha reciver , og ein god effektforsterker

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du skal ha små eller store høgtalarar kjem ann på kor mykje lyd du er ute etter. Golvhøgtalarar har generelt mykje betre trykk, men er jo kanskje litt vanskelegare å plassera.

Er det mykje film, er ein god sub eit must, uansett.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Komlo
    Om du skal ha små eller store høgtalarar kjem ann på kor mykje lyd du er ute etter. Golvhøgtalarar har generelt mykje betre trykk, men er jo kanskje litt vanskelegare å plassera.

Er det mykje film, er ein god sub eit must, uansett.
    Vel, antagelsen min er at med en liten hjemmekino med 4 vegger vil det ikke være noe problem å få nok lydvolum. Derimot kan det være vanskelig å plassere to store fronthøyttalere på en fornuftig måte (antar jeg). Så dersom en sub gir nok bass alene (burde ikke være noe problem) og et par små fronthøyttalere går langt nok ned (i frekvens) til å overlappe denne ville jeg tro at dette gir nok av både bass og lydvolum generelt for mitt behov.

Spørsmålene videre knyttet til matching av sub og satelitter blir jo da hvor jeg legger delefrekvensen, hvor høyt opp (i frekvens) sub-en kan gå før det blir problemer for denne, hvor høyt opp kan den gå før øret oppfatter hvor basslyden kommer fra, hvilket frekvensområde har akseptabel THD, hvor langt ned i frekvens kan satelittene gå med akseptabelt trykk og forvrengning, og hva er egentlig akseptabel forvrengning?

Dette blir jo opplagt et kompromiss mellom lydkvalitet, pris og plasseringsvennlighet. Spørsmålet er om dette likevel kan gå greit fordi rommet er så lite (og dermed formodentlig hjelper til på bass-responsen), eller om jeg får mer for pengene ved å også investere i noen større front-høyttalere.

Jeg har sett på frekvens- og forvrengningskurver for SVS-sub-er, og disse har jo et imponerende frekvensområde i begge retninger, og en akseptabel pris. Så det virker for meg som om jeg får mer for pengene om jeg kjøper en solid SVS (men selv den minste enheten med 400W burde holde hos meg) og heller sparer litt på satelittene.

Intermediate grandiS sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    1,294
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville uten tvil gått for Dali ikon 5!! Sinnsyk høytaller til den prisen og størrelsen Dra og hør på de hvis du ikke har gjort det:-)

Pene, enkle og plassere og utrolig mye lyd

Men nå skal det sies at jeg er Dali fan

Kim

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er jo et oppsett du kunne prøvd:

Front: Dali Zensor 5 (kr 4 596,-) DALI ZENSOR 5 Høyttalere | Hi-Fi Klubben
    Senter: Dali Zensor Vokal (kr 1 998,-)
    Bakht: Dali Zensor 1 (kr 1 996,-)
    Sub: SVS SB12-NSD (kr 5 490,-) SVS - L-Sound AS

Da havner du totalt sett på ca 14 200 kr.
    Zensor er ifølge HiFi Klubben veldig lettdrevne, så du vil klare deg fint med en receiver i 4-5000 kr klassen.

Bare et tips

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eg har sjølv RB-81 MKII og er svært fornøyd med lyden i desse. Ingen problem å plassera nærme bakvegg og leverer plenty med lydtrykk for eit lite rom. Med ein brukande sub og riktig deling (får eg ikkje til no med gamal receiver), trur eg det vil vera topp.

Så eg trur absolutt stativHT og sub kan vera ei god løysing.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter å ha studert XTZ sine specs lurer jeg på om det kan være en ide å kjøre med høyttalere fra 93-serien foran, bak og senter, og kjøre 2 stk 99W12.16.

Basert på diskusjoner i en annen tråd har jeg nå blitt litt i tvil om det egentlig er så smart å kjøre med små fronter, men disse er jo laget for å passe sammen fra XTZ sin side, så det burde være grei skuring.

12.16-suben kommer jo også i et pakketilbud med to stk for en veldig rimelig pris fra surround.no, så totalen blir vel ikke så veldig gal.

Intermediate Danke sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,730
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av rolfrander
    Etter å ha studert XTZ sine specs lurer jeg på om det kan være en ide å kjøre med høyttalere fra 93-serien foran, bak og senter, og kjøre 2 stk 99W12.16.

Basert på diskusjoner i en annen tråd har jeg nå blitt litt i tvil om det egentlig er så smart å kjøre med små fronter, men disse er jo laget for å passe sammen fra XTZ sin side, så det burde være grei skuring.

12.16-suben kommer jo også i et pakketilbud med to stk for en veldig rimelig pris fra surround.no, så totalen blir vel ikke så veldig gal.

XTZ er veldig bra kvalitet, men de krever mye effekt.

Planlegger du lite effekt så må du helst ha lettdrevne høytalere. Det vil si Dali, Dynavoice, Klipsch bla.

Newcomer eigeek sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Xtz

Jeg kjøpte meg 99.26 fra XTZ for noen drøye måneder siden. Du vil tro de er små, men fy f*** de spiller! (De er forsåvidt ikke så små som de ser ut til heller, 40cm høye) Diskanten er krystallklar, mellomtone og bass er også vanvittig bra. Akkurat nå har jeg dem sammen med en W12.16 men venter på 2 stk W10.17P og en sub forsterker. Funker utmerket til film disse høytalerene, og kanskje enda bedre til musikk om du har en kjapp sub ved siden av. Den spiller overaskende dypt, og den den ikke vil tar subben for deg. Er spent på W10.17P'ene om dem kan ta det lille steget opp til den musikkopplevelsen jeg ønsker! Jeg kan anbefale XTZ på det sterkeste. Men styr unna den 93-serien, da ville jeg heller tatt litt og litt over tid, eller droppa noen høytalere istarten for å kjøpe 99-serien. Har hørt mye bra om 99.36 også, men ligger bare ett 6,5" element mer i de enn i 99.26'ene. Har lest på forumet her i flere måneder før jeg bestemte meg for komboen 99.26 med W10.17 som stativer.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •