Klipsch subwoofer!? "elektro"musikk i hovedfokus - Side 6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 6 av 6 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6
Viser resultater 101 til 111 av 111
    Intermediate Magnalf sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    789
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Takker for mange fine svar her

Ringte lsound i dag, og Epik´ene er utsolgt, så de er ute av bildet.

Har tenkt litt tilbake til forrige helg når jeg såvidt fikk testa PB13-Ultra, den ble igrunn bare "hivd opp" og halvveis justert og hørt på i 5-6 min før det var ut døra (var egentlig en del av et flyttelass som kom forbi ), så jeg lurer på om jeg var litt hard i dommen min på den.

Det jeg trenger er jo en stor og kraftig sub, gjerne to, pga den mongo stua mi. PC-13 Ultra f.eks er jo en stor og kraftig sub, og (etterhvert) to stk av disse har jeg en følelse av at ville blitt ganske rått.

Men så er det jo dette med punchen. Men er det egentlig så lite punch i den oppover i registeret i forhold til andre? Jeg har en følelse av at det ikke er det, men at pga SVSen er såpass vill i bunnen, kan det FØLES sånn...kan jeg ha rett? Mens andre merker ofte ikke har noe i nærheten så lavt, så de virker rett og slett kraftigere i "midten".

Har en feeling av at om man klarer å kalibrere/dempe den nederste delen i SVSen litt, så man ikke får sinnsykt mye power nede i forhold til oppover, men en mer jevn "bølge" eller hva jeg skal kalle det (vet jo såvidt hva jeg snakker om her :razz, vil jeg tro PC-13 Ultra vil fungere kanskje bedre enn de fleste andre jeg har "kikket" på.

Vil egentlig tro at hvilkensomhelst sub igrunn kan spille bra oppover i registeret om du stiller inn cut-off til det, for det er ikke noe problem. Det er vel først når man tvinger dem ned i kjelleren at de faktisk viser hva de er gode for og må jobbe litt, og der kan det vel komme ganske store kontraster i forhold til f.eks midbassen med SVSen, pga den nettopp er så god nede i forhold til resten og derfor "føles" dårligere oppover, selvom den egentlig ikke er det. Nå gjentok jeg kanskje meg selv litt, beklager det hehe.

Uansett, fikk plutselig veldig lyst til å prøve meg på en PC-13 Ultra Evt PB, men forskjellen er vel bare boksen?

Hva tror dere om min ville fantasitenking?

Mvh

Intermediate Galnes sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av timc
    1: Dette vil jeg gå så langt som å si at er helt feil. Forklar meg eventuelt hvorfor ditt resonement skulle være fornuftig. Altså hvorfor tungt og mye kraft er overlegent lett og mindre kraft. Kabinettene kan da fint være helt like.
    Kan godt være riktig det Er bare slik jeg har fått det forklart av den del lyd-guruer gjennom tidene.

Lurer da på hvorfor ikke flere subber lages med svært lettdrevne elementer og kjempesmå forsterkere, som begge ville holdt prisene nede på de komponentene, samt en god konstruksjon. Med et sagt kommer det nokså mye lyd fra subben min, selv om den bare trekker 30 watt fra strømnettet, så lettdrevet må jo elementet helt klart være, samtidig som det takler mange gangen.

Sitat Opprinnelig postet av Kane
    Må dere som anbefaler han å kjøpe en "liten" Klipsch SUB huske at trådstarter føler det er alt for lite bass i RF-82'ene sine. Han trenger mao en SUB (eller 2 som jeg anbefaler) som det virkelig er tak i. Ser liksom ikke for meg at en liten kompakt lukket SUB er veien å gå (med visse unntak til MASSE penger). Da tror jeg han vil sitte igjen med samme inntrykket han allerede har med RF-82'ene sine nå. Er nå ihvertfall min mening...........

Jeg har ikke hørt subben, men anbefaler han å få prøvelytte den for å gjøre seg opp en mening. Vil da virke noe merkelig om en sub lages som ikke fyller ut høyttalere fra samme produsent etter min mening. Spesielt i en passe voksen prisklasse.

Siden Epik er ute av bildet er jo evt. CHT-15Q kanskje fremdeles relevant? Den vet jeg er et monster, og jeg holdt på å kjøpe den den gangen jeg kjøpte CHT-12. 15-tommeren ble litt for stor for min stue

To stk SVS-er i den klassen vil nok imponere nokså godt i dypet utifra hva andre skriver om dem. Har ingen erfaring med SVS selv, men det går jo mange lovord om dem. Det har vel tidligere her blitt sagt at PB er den som er best av de to, også oppover i registeret og skal dermed være bedre egnet til musikk også. Begge typer kan tunes i dybden. Men klart, PC er jo betraktelig mer plassbesparende om det er et tema, noe som det ikke virker å være for din del =)

Hvordan er forresten den "mongo" stua di? Har du en liten tegning eller noe?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Galnes
    Kan godt være riktig det Er bare slik jeg har fått det forklart av den del lyd-guruer gjennom tidene.

Lurer da på hvorfor ikke flere subber lages med svært lettdrevne elementer og kjempesmå forsterkere, som begge ville holdt prisene nede på de komponentene, samt en god konstruksjon.
    Nå tror jeg du misforstår her. Ett lett element er ikke nødvendigvis billigere enn ett tungt. Det er faktisk normalt sett mye dyrere å få til ett godt element med høy følsomhet.

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Galnes

Lurer da på hvorfor ikke flere subber lages med svært lettdrevne elementer og kjempesmå forsterkere, som begge ville holdt prisene nede på de komponentene, samt en god konstruksjon. Med et sagt kommer det nokså mye lyd fra subben min, selv om den bare trekker 30 watt fra strømnettet, så lettdrevet må jo elementet helt klart være, samtidig som det takler mange gangen.
    Jeg er enig med timc ifra diskusjonen på forrige side. Klipsch og Cv er eksempler på merker med høy følsomhet. Akkurat Klipsch subwoofere aner jeg ikke følsomheten på, men er sikkert ganske høy. Cv sine subwoofere pleier å ha over 100db følsomhet. Kilder kan jeg sikkert finne. 8) Klipsch er jo vanlig å bruke med rør, som jeg oppfatter som har små forsterkere. Klasse-A har jo få krefter målt i watt. Begge disse regnes som god match med Klipsch.

SVS rangerer jeg i andre enden av effektivitet i grunn. SVS 12.2 elementene jeg har, er bare på rundt 89db følsomhet. noe jeg anser som tungdrevent.

Store forsterkere har blitt ganske billig og produsere, så det er ganske vanlig å ha klasse D med 500-1500w. Og det er ikke sikkert det skiller så mye produksjonskostnadder på å produsere en klasse D med 500w kontra en klasse A/B med 100w. Men det er bare en antagelse.

For markedsavdelingen så høres det mye bedre ut å oppgi PEAK effekt ( høye tall ), kontra lave tall, noe f.eks NAD merket. Og har nå bøyd seg for presset, og oppgir tall slik som alle andre.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    789
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ayo technology

Bestilte meg likegodt en PC-13 Ultra jeg da gitt... så får vi se hvordan det blir. Har lastet på Tau i Stavanger nå og skal oppover kysten i morra, så skal prøve å få svinget innom og hivd den oppi overkøya (hvis det er plass til meg da ) så jeg kan få testet den når jeg kommer hjem på fredag

Holdt på å bestille en Sunfire, men tenkte **** heller, jeg prøver hehe

Intermediate c-v sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Magnalf
    Ayo technology

Bestilte meg likegodt en PC-13 Ultra jeg da gitt... så får vi se hvordan det blir. Har lastet på Tau i Stavanger nå og skal oppover kysten i morra, så skal prøve å få svinget innom og hivd den oppi overkøya (hvis det er plass til meg da ) så jeg kan få testet den når jeg kommer hjem på fredag

Holdt på å bestille en Sunfire, men tenkte **** heller, jeg prøver hehe
    Nok db vil du hvertfall få! Husk å prøve flere plasseringer og en skikkelig kalibrering slik den før vist seg fra sin beste side!

Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    789
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp Takker for hjelpen her inne

Har fått henta den nå, og fått hivd den av hjemme i forbifarten, men må nok vente til i morra kveld når jeg kommer hjem fra "ukesoppdrag" til å teste

Greit, regna med den var svær. Men hallo, kjøleskap eller??!??

Kikka fælt gutta på lsound når jeg vrengte innom med hele settet, hehe

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Egentligen borde du ju ha den med på dina turer runt i europa så har du i alla fall nån att prata med
    Storlek och vikt tillsvarar ju nästan en vuxen mann så hitchhikare bör du slippa.

Active
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    gratulerer med ny sub! gled deg

Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    789
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mackanzocz
    Egentligen borde du ju ha den med på dina turer runt i europa så har du i alla fall nån att prata med
    Storlek och vikt tillsvarar ju nästan en vuxen mann så hitchhikare bör du slippa.
    Hahaha Nei takk

Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    789
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jaja, da kan jeg bekrefte at PC13-Ultra spiller som satan på midbass etter kalibrering og huset faller hvertfall ned før suben gir seg! Det klirrer i takstein og det som er

På dypbass kan den sikkert stoppe hjerter :P

Så jeg sier "case closed" og takk for hjelp og innspill

Side 6 av 6 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •