Klipsch subwoofer!? "elektro"musikk i hovedfokus - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 111
    Intermediate CNK sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Magnalf
    Do It Yourself? :P Har ikke tid til det desverre, har kun fri i helgene :P
    Som alle andre som jobber normal uke? Tar ikke lange tiden å lime sammen noen plater og skru inn et element.

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Do It Yourself? :P Har ikke tid til det desverre, har kun fri i helgene :P
    Dersom du har vanlig jobb som alle oss andre, så har du tid på ettermiddagen. Dersom du dropper 20-40 mins med tv og pc hver dag så har du god tid. 8) Dersom du jobber i nordsjøen eller lignende så har du 2 uker

Men nå vet jeg ikke hvilke hobbyer eller aktiviteter du går på heller.

Dersom du planlegger godt og jobber effektivt så tar det ikke så lang tid med DIY. Kanskje det finnes noen midtbassmoduler for salg på torget. Vet Atledreier hadde noen han slet med å få solgt. Lå hvertfall i signaturen lenge.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Intermediate Magnalf sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    789
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CNK
    Som alle andre som jobber normal uke? Tar ikke lange tiden å lime sammen noen plater og skru inn et element.
    Tja, kommer an på hva du ser på som normal uke. Jeg jobber 15-timers dager rundtomkring i europa i ukedagene, er kun hjemme i helgen, drar ofte ut søndag.... =) Så blir ikke så mye tid til overs

Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    789
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så bra ut den Epik´en, hyggelig pris hvertfall så da kan man jo kjøpe to Er den like "rask" som den ser ut som?

Epik Empire Subwoofer - 2x15" og 600W - L-Sound AS

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så bra ut den Epik´en, hyggelig pris hvertfall så da kan man jo kjøpe to Er den like "rask" som den ser ut som?

Epik Empire Subwoofer - 2x15" og 600W - L-Sound AS

hvordan ser en "rask" subwoofer ut?

og hva er det som får di fleste til å tro at ett større element er tregere enn enn mindre??

Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    789
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av b.wilkins

og hva er det som får di fleste til å tro at ett større element er tregere enn enn mindre??
    Haha Aner ikke. Bare fikk en feeling av at den var kjapp :P Og det er bra for min del isåfall :smile:

Hvordan er Epik´en i forhold til denne f.eks?: SW-311 Subwoofer

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Haha Aner ikke. Bare fikk en feeling av at den var kjapp :P Og det er bra for min del isåfall :smile:

Hvordan er Epik´en i forhold til denne f.eks?: SW-311 Subwoofer

hehe

har ikke hørt hverken epik empire eller klipsch'en du linker til, men er rimelig sikker på at 2x15" i epik'en vil gi mere dypbass og trøkk nedover en den ene 10" med to slaver som står i klipsch'en.

Intermediate Galnes sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av b.wilkins

I hovedsak ser den ut som en sub med kraftig forsterker ihht membranareale. Det er vel den enkle regelen. God innegygget DSP er pluss i boka da forsterkeren kan utnyttes bedre. Magneten hjelper vel også på en del her.

Klipschen kommer med romkorreksjon og en kraftig 500 watts BASH-forsterker ihht det elementet den skal drive.

Kraften i Epikens 600 watts D-klasse forsterker skal drive begge 15" elementene. Klipschens BASH-forsterker er nok bedre enn Epikens forsterker, og spesielt mht de ulike oppgavene de to har. Dette er forøvrig subber i helt ulike klasser. Klipschen er med høy sannsynlig en raskere og mer detaljert sub i lyden. Den har også et satsingsområde som ikke er så voldsomt dypt, kontra Epiken som satser på å dra kreftene ned til der hvor du ikke hører dem i frekvensspekteret.

Lydtrykket av to stk Epkier, som på tilbud vil koste noe ala det klipschen koster, vil nok gi mye mer lydtrykk, men det forandrer ikke at lydsignaturene/detaljer vil bli bedre presentert av klipschen.

I Klipschens prisklasse, ville jeg testet ut Velodyne SPL-1200 Ultra om jeg var deg, om du har mulighet for dette. Jeg falt for denne selv, og i mitt L-rom med vinduer langs hele veggen, og betong./flisgulv, klarer denne seg ypperlig mht til og er redusert med 9,5dB i recevier. Mao mer enn nok trykk til en enda større og værre rom.

I testen av Epik som Lsound linket til, ble det nevnt at Epiken spilte kraftigere enn en 12" Velodyne (CHT-12 med en 225 watts D-klasse forsterker) de testet i samem periode, og det skulle jo bare mangle mht til forsterkerkraft, størrelse og at denne koster kr 5000. Epiken koster jo normalt 10.000 + frakt og er nærmere en konkurrent til Velodynes CHT-15, som med sine 750 D-klasse watt er en MASSIV oppgradering fra CHT-12. CHT-15 vil nok spille mer ovebevisende enn Epiken og har andre fordelaktige funksjoner for å dra full utnytte av kraften. Også denne bør være raskere grunnet én kraftigere forsterker av samme type (D-klasse) skal drive ett element av samme størrelse (15"). Velodyne sine D-klasse forsterkere er jo ikke til å kimse over heller. I tillegg har denne da DSP og romkorreksjon.

Testen konkluderte også med at i hjemmekinoen er nok fremdeles Velodyne og SVS det foretrukne fremfor Epik.

Selv om denne Epiken er en fin sub, spesielt til sin tilbudspris, tror jeg ikke du (Magnalf) bør kjøpe den uten demo på elektromusikken din og annen relevant musikk/film. Samme gjelder andre kandidater om det være seg fra Velodyne, Klipsch, SVS osv.

Grunnregel: To av samme sub, blir i utgangspunktet bare høyere volum/utvidelse av sweetspot. Den vil ikke bli raskere eller mer dynamisk av den grunn. Det vil selvsagt hjelpe om man har mangel på trykk i rommet, men om trykket ikke mangler, vil nok én stk bedre sub være en klokere investering.

Med meg selv som eksempel, ville det være totalt bortkastet om jeg kjøpte meg enda en SPL-1200 ultra da min allerede har mer enn nok trykk og er betraktelig redusert i volum. Da ville det vært mer naturlig å kvitte seg med nåværende og kjøpe én merkbart bedre sub. Som en Velodyne DD10 Plus

Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    789
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Galnes
    I hovedsak ser den ut som en sub med kraftig forsterker ihht membranareale. Det er vel den enkle regelen. God innegygget DSP er pluss i boka da forsterkeren kan utnyttes bedre. Magneten hjelper vel også på en del her.

Klipschen kommer med romkorreksjon og en kraftig 500 watts BASH-forsterker ihht det elementet den skal drive.

Kraften i Epikens 600 watts D-klasse forsterker skal drive begge 15" elementene. Klipschens BASH-forsterker er nok bedre enn Epikens forsterker, og spesielt mht de ulike oppgavene de to har. Dette er forøvrig subber i helt ulike klasser. Klipschen er med høy sannsynlig en raskere og mer detaljert sub i lyden. Den har også et satsingsområde som ikke er så voldsomt dypt, kontra Epiken som satser på å dra kreftene ned til der hvor du ikke hører dem i frekvensspekteret.

Lydtrykket av to stk Epkier, som på tilbud vil koste noe ala det klipschen koster, vil nok gi mye mer lydtrykk, men det forandrer ikke at lydsignaturene/detaljer vil bli bedre presentert av klipschen.

I Klipschens prisklasse, ville jeg testet ut Velodyne SPL-1200 Ultra om jeg var deg, om du har mulighet for dette. Jeg falt for denne selv, og i mitt L-rom med vinduer langs hele veggen, og betong./flisgulv, klarer denne seg ypperlig mht til og er redusert med 9,5dB i recevier. Mao mer enn nok trykk til en enda større og værre rom.

I testen av Epik som Lsound linket til, ble det nevnt at Epiken spilte kraftigere enn en 12" Velodyne (CHT-12 med en 225 watts D-klasse forsterker) de testet i samem periode, og det skulle jo bare mangle mht til forsterkerkraft, størrelse og at denne koster kr 5000. Epiken koster jo normalt 10.000 + frakt og er nærmere en konkurrent til Velodynes CHT-15, som med sine 750 D-klasse watt er en MASSIV oppgradering fra CHT-12. CHT-15 vil nok spille mer ovebevisende enn Epiken og har andre fordelaktige funksjoner for å dra full utnytte av kraften. Også denne bør være raskere grunnet én kraftigere forsterker av samme type (D-klasse) skal drive ett element av samme størrelse (15"). Velodyne sine D-klasse forsterkere er jo ikke til å kimse over heller. I tillegg har denne da DSP og romkorreksjon.

Testen konkluderte også med at i hjemmekinoen er nok fremdeles Velodyne og SVS det foretrukne fremfor Epik.

Selv om denne Epiken er en fin sub, spesielt til sin tilbudspris, tror jeg ikke du (Magnalf) bør kjøpe den uten demo på elektromusikken din og annen relevant musikk/film. Samme gjelder andre kandidater om det være seg fra Velodyne, Klipsch, SVS osv.

Grunnregel: To av samme sub, blir i utgangspunktet bare høyere volum/utvidelse av sweetspot. Den vil ikke bli raskere eller mer dynamisk av den grunn. Det vil selvsagt hjelpe om man har mangel på trykk i rommet, men om trykket ikke mangler, vil nok én stk bedre sub være en klokere investering.

Med meg selv som eksempel, ville det være totalt bortkastet om jeg kjøpte meg enda en SPL-1200 ultra da min allerede har mer enn nok trykk og er betraktelig redusert i volum. Da ville det vært mer naturlig å kvitte seg med nåværende og kjøpe én merkbart bedre sub. Som en Velodyne DD10 Plus
    Er det som er no møkk for min del, jeg er _kun_ hjemme fra jobb fra fredags kveld til søndags ettermiddag, så om jeg skal ha sjangs til å prøvehøre noe må butikken være lørdagsåpen, noe lsound ikke er Jeg fikk prøvehørt på Hi-Fi Klubben og JFS når jeg kjøpte Klipschene, da stod det mellom CV, Dali Ikon og Klipsch, og jeg falt jo pladask for Klipsch. Jeg har nok kanskje en mulighet for å prøvehøre Klipsch-sub´en, men Epik´en blir det værre med :|

Liker jo bassen i Klipschene mine utrolig godt, skulle bare hatt mye mer av den. Betyr det kanskje at Klipsch-sub´en er veien å gå for meg? Om ikke dypbassen er av villeste kaliber er ikke det så veldig nøye for meg, den er nok uansett bedre enn møkkasuben jeg har stående nå.....:lol:

Samtidig, utviding av sweetspot høres fristende ut, da noen av sitteplassene i stua er så og si fraværende fra bass :razz: Men det hjelper vel kanskje samme hvem av dem jeg tar

Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    789
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva har forresten ARC på subwooferen å si om man bruker YPAO o.l. på receiveren, skal den gjøres etterpå eller noe?

Tenkte å bestille noe nå snart så jeg kanskje har det til helga Schenker-horene er vel grisetreige om det skulle blitt Epik

Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    789
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Syk pris på den siste Velodynen forresten :razz:

Men om jeg valgte Klipschen, ville jeg vel fått samme lydklang som i høyttalerne jeg allerede har og fått en fin helhet sånnsett? Eller er det sånt man ikke merker så mye til?

Tror det må bli en av disse to alternativene :twisted:

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Svar til Galnes : Jeg er ingen ekspert på dette, men forsterkerkraft på Velodynen, Epiken eller noe annet trenger nødvendigvis ikke å ha så mye å si.
    Det svinger mye hvor lettdrevet et element er og hvor mye kraft det trenger.
    Grunnen til at f.eks SPL serien har så stor forsterker er vel ikke for at de er så råe, men at de trenger masse effekt i den lille kassa. Hadde du hatt bassrefleks hadde du sikkert klart deg med MYE mindre.
    En XTZ til 4000 trykker jo mer enn f.eks din SPL og det med mange ganger så liten forsterker.

I følge Rythmik eieren skilte det 0,5 db mellom 375 watts forsterkeren og 600 watts forsterkeren i den samme konstruksjonen. Dette sier han jo selv som konstruerer og selger de, og det er en del i prisforskjell på den lille og den store forsterkeren.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

1: I hovedsak ser den ut som en sub med kraftig forsterker ihht membranareale.

2: Kraften i Epikens 600 watts D-klasse forsterker skal drive begge 15" elementene. Klipschens BASH-forsterker er nok bedre enn Epikens forsterker, og spesielt mht de ulike oppgavene de to har.

3: Grunnregel: To av samme sub, blir i utgangspunktet bare høyere volum/utvidelse av sweetspot. Den vil ikke bli raskere eller mer dynamisk av den grunn.
    1: Om den er realtivt sett kraftig avhenger av følsomheten til systemet. Ikke arealet.

2: Har du noen god forklaring hvorfor en Klasse-D skal være så mye dårligere enn en relativt enkel Klasse A/B?

3: Dette stemmer ikke. Ved å bruke to suber vil hver av dem kunne jobbe mindre, og dermed holde seg bedre innenfor sitt linære området. Dette gir en renere respons, og følgelig vil de oppleves raskere og mer dynamiske.

Når dette er sagt så holder jeg også en knapp på Klipsch suben, men når sant skal sies er ikke klipsch subene (med unntak av Palladium kanskje) noen supersuber. Dersom man vil ha presisjon så kan man alltids ofre litt trykk, og gå for en REL.

Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    789
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av timc
    1: Om den er realtivt sett kraftig avhenger av følsomheten til systemet. Ikke arealet.

2: Har du noen god forklaring hvorfor en Klasse-D skal være så mye dårligere enn en relativt enkel Klasse A/B?

3: Dette stemmer ikke. Ved å bruke to suber vil hver av dem kunne jobbe mindre, og dermed holde seg bedre innenfor sitt linære området. Dette gir en renere respons, og følgelig vil de oppleves raskere og mer dynamiske.

Når dette er sagt så holder jeg også en knapp på Klipsch suben, men når sant skal sies er ikke klipsch subene (med unntak av Palladium kanskje) noen supersuber. Dersom man vil ha presisjon så kan man alltids ofre litt trykk, og gå for en REL.
    Har lyst til å gå for Klipschen, men er litt redd den blir litt liten kanskje, den ser så puslete ut :? Virker ikke som så mange har den heller som kan bekrefte eller avkrefte

Kanskje bedre å kjøpe en Klipsch nå og spare til en til senere, enn å kjøpe to Empire nå?

Både Klipschen og Epiken ser ut til å levere det jeg er ute etter hvertfall sånn jeg har skjønt det

VELODYNE CHT-15R ser også ganske interessant ut, blir det en slags mellomting av de to?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    961
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker 2stk RSW 10 D og er super fornøyd. De er lette og integrere med høyttalerene (RF3 MKII). De går ikke kjeller dypt men mere enn nok til hus bruk
    Den du ser på er jo hakket bedre enn mine og burde hold i massevis.

O

Intermediate Kane sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,246
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må dere som anbefaler han å kjøpe en "liten" Klipsch SUB huske at trådstarter føler det er alt for lite bass i RF-82'ene sine. Han trenger mao en SUB (eller 2 som jeg anbefaler) som det virkelig er tak i. Ser liksom ikke for meg at en liten kompakt lukket SUB er veien å gå (med visse unntak til MASSE penger). Da tror jeg han vil sitte igjen med samme inntrykket han allerede har med RF-82'ene sine nå. Er nå ihvertfall min mening...........

Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wikstrøm
    Jeg bruker 2stk RSW 10 D og er super fornøyd. De er lette og integrere med høyttalerene (RF3 MKII). De går ikke kjeller dypt men mere enn nok til hus bruk
    Den du ser på er jo hakket bedre enn mine og burde hold i massevis.

O
    +1 Herlige subber som lett lar seg integrere uten hokus pokus

Intermediate Galnes sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sven1978
    I følge Rythmik eieren skilte det 0,5 db mellom 375 watts forsterkeren og 600 watts forsterkeren i den samme konstruksjonen. Dette sier han jo selv som konstruerer og selger de, og det er en del i prisforskjell på den lille og den store forsterkeren.
    Her ligger nok det en, eller flere, begrensning(er) som setter stopper. Kan være, element, delefilter, kassekonstruksjonen eller mest sannsynlig en kombinasjon.

Sitat Opprinnelig postet av Sven1978
    Jeg er ingen ekspert på dette, men forsterkerkraft på Velodynen, Epiken eller noe annet trenger nødvendigvis ikke å ha så mye å si.
    Det svinger mye hvor lettdrevet et element er og hvor mye kraft det trenger.
    Grunnen til at f.eks SPL serien har så stor forsterker er vel ikke for at de er så råe, men at de trenger masse effekt i den lille kassa. Hadde du hatt bassrefleks hadde du sikkert klart deg med MYE mindre.
    En XTZ til 4000 trykker jo mer enn f.eks din SPL og det med mange ganger så liten forsterker.
    En XTZ 99 W12.16 ble forsvinnende liten i stua mi, var helt anonym hos min kompis, og ble solgt etter svært kort tid av han. Var ikke som å ha en merkbar sub i mitt oppsett (satt på spissen) og all bass ble svært lik i hans. Mao lite detaljer og ”kjedelig”, selv om volumet for all del var på plass hos han, som er mer enn moro nok for mange

Velodyne CHT-12R derimot gjorde en formidabel jobb hos meg, og hos han som kjøpte hele gamle-oppsettet av meg (en annen kompis). Samme gjør CHT-12Q hos enda en annen kompis av meg. Førstnevnte (hvor XTZ-en ble for kjedelig) kjører nå min gamle Audiovector K-sub signature, en som spilte musikk fabelaktig i mitt oppsett, men falt gjennom på dypbass og film. Den klarer seg fint hos han.

Så nei, en XTZ til 4000 trykker nada niks kontra min SPL i mitt rom, og selv i oppsett der den lager lyd, er den like kjedelig som Dali Ikon Sub (+ i margen for XTZ slik sett, da den er veldig rimelig. Gedigent minus for Dali som er nesten dobbelt så dyr og er en lite fengende sub i sin klasse). Volum er langt fra alt.

Så må man også erkjenne at det er forskjell på lydnivå og lydkvalitet. Både CHT- og SPL-seriene, som eksempler, er ment for hjemmebruk i visse romstørrelser. De vil spille noenlunde like høyt i volum, men lydkvaliteten og detaljnivået er svært forskjellig.

Volummessig sto den gamle CHT-en min ikke særlig tilbake for min nåværende SPL heller, årsaken til oppgraderingen var ønske om bedre lydgjengivelse, ikke øking av volum.

Det som gjør SPL-en så mange ganger råere er nettopp detaljgjengivningen og lydkvalitet, selv om de begge kan trykke godt fra seg. Den lukkede konstruksjonen fører også til mindre støy.

Min nåværende Velodyne trekker normalt sett mindre strøm når den er i bruk på normalt lyttevolum til musikk, enn hva Audiovectoren gjorde i idle. Den har en massiv strømforsyning og forsterker, men har så langt ikke måtte ta i noe særlig hardt. D-klasse er herlig genialt for strømregninga her på nordvestlandet.

Ja, men dette får man ikke ofte oppgitt. Og det var vel ikke akkurat det jeg siktet til. Ikke hvor kraftig subben er, men kraft vs. element gir kontroll og opplevd rakhet.

Generellt sett her kan man vel si at kraftig forsterker + tungt element vil gi noenlunde samme volum som svakere forsterker og mer lettdrevet element, men førstnevnte normalt sett vil ha et bedre konstruert kabinett og vil nok låte best.

Enl ettdreven konstruksjon kan så absolutt nå høye lydnivå og gi mye lyd for pengene. Det er jo både Velodyne sin CHT-serie, og subber fra XTZ og SVS gode eksempler på.

Nei, ikke egentlig Og her har del vel også vært sin del av krangletråder om D-klasse vs. A/B på sub. ”Låter kaldt!” Vs. ”varm og god lyd”. ”Hvordan låter kaldt da?” ”Du hører jo på forvrengning” osv. Samme her som klasse A vs klasse A/B vs klasse D på vanlige forsterkere.

Ut av det har jeg fått med meg noenlunde dette:
    A/B-klasse har normalt sett langt lavere oppgitt effekt i watt enn D-klasse, men spiller likevel veldig bra og når like volum. BASH er vel ikke helt å regne som en ren klasse A/B, men hybrid mellom de to, og ofte foretrukket fremfor en klasse-D med like mange watt.

Men her fins det vel ingen fullverdige regler egentlig og en 230W A/B kan låte dårligere enn en 230W klasse D. Kassekonstruksjonen er jo alfa omega, uansett hva resten av komponentene er. På enkelte typer musikk låt jo den veldig-få-hundre-watts Audiovector-subben (350W eller noe) med sin klasse A/B-konstruksjon, bedre enn Veloen, til tross for det store prisgapet og wattgapet. Kan vel også påstå at kassekontruksjonen til Audioen var litt vel enkelt og svakt ihht Velo. Så alt kan telle.

Mao. er det vel dumt å være påståelig her Altfor mange faktorer som spiller inn

Både og vil jeg si. Ved flere subber i et oppsett vil hver sub få mindre last hver, ja, men den skal jo ikke i utgangspunktet ha jobbet utenfor sitt lineære område. Dermed vil jo det ikke nødvendig oppleves som noe særlig bedre. Dersom man bruker subben over sin egen belastningsevne (altså hvis subben er ikke kraftig nok for å fylle rommet med de frekvenser den skal), noe som på ingen måte er optimalt, vil man oppleve at selve lydkvaliteten bedres ved tilføring av en sub til. Eller om man sliter med sweetspot. Dersom en sub alene klarer seg i rommet, vil en ekstra sub ikke være nødvendig.

Jeg har hørt 4 Dali Ikon sub kalibrert av en av norges beste kalibratorer(kalibratører?). Trykket var enormt, sin egen stemme var ikke-eksisterende og det var en moro opplevelse, men lydkvaliteten var nærmest uendret ift en enkelt Ikon-sub. Selvsagt nådde de nye høyder og volum man ellers bare kunne drømt om som eier av en enkelt Ikon-sub, men all bass var fortsatt bare bass og uten særlig detaljer, som nevnt over om denne subben. Ikke hva jeg ville brukt over 30.000 kr på ved kjøp av sub for å si det slik

Jeg har forstått det slik at man ved flere subber vil få:

Mulighet for høyere lydtrykk? Ja, selvsagt

Mulighet for utvidelse av sweetspot? Ja, ved riktig plassering og om rommet spiller med på laget.

Bedre detaljgjengivelse i områder/volum der subben har slitt på egenhånd ihht romstørrelse? Ja, om rommet er enig. Og bedre betyr ikke at det nødvendigvis blir fullkomment bra. Ingen garantier uten prøvelytting.

Bedre detaljgjengivelse i områder/volum hvor den har klart seg fint ihht romstørrelse? Neppe. Ikke umulig, men neppe og gjerne snakk om marginer som ikke nødvendigvis er verdt en dobling av penger brukt på sub. Bedre å satse på en bedre sub.

Det er jo også en risiko å ta, som med alle andre investeringer. Selv turte jeg ikke å satse på en en K-sub til da jeg befant meg i situasjonen hvor den klarte seg ekstremt glimrende i noen områder, men falt helt gjennom i andre. Jeg hadde dessverre ikke mulighet for å teste med to av Audiovectorne Det var et mye tryggere valg å skifte til en jeg visste kunne fylle rommet, og samtidig by på det detaljnivået jeg ønsket, ikke bare volumet. Her bør man prøvelytte, dersom man har mulighet. Gambling her kan bli sure penger.

Rommet avgjør. Så alt avhengig av rommet vil man få best resultat med 2, eller flere, stk Sub-A, eller 1 stk Sub-B. To stk Dali Ikon-sub koster vel ca det samme min nåværende, men jeg ville aldri verden valgt to slike fremfor en av den jeg har da jeg skulle kjøpe ny.

CHT-en hadde heller ingen problemer med sitt lineære område, og til prisen kunne jeg fått tre slike til samme pris som den jeg har nå, men det hadde ikke hjulpet/endret på noe. Annet enn muligens sweetspoten som jeg både var og er fornøyd med.

Magnalf: Romkorreksjon i receivere er bra, og blir stadig bedre, men selv fortrekker jeg å først kjøre romkorreksjonen til subben, og deretter i receiver. Årsaken er at i mine ører, i mitt oppsett, blir resultatet bedre med denne metoden. Noen frykter at subben skal stille opp noe, og receiver stiller det samme ned etc, eller omvendt, men det skal vel litt til og ville også indikert at romkorreksjonene motsier hverandre. Men det kan jo sikkert skje. Nå har jeg også en litt aldrende receiver med gammel Audyssey. De nye gjør nok sikkert en god del bedre jobb i dybden etter hva jeg har lest på den fronten, og dermed vil kanskje ARC i sub være overflødig. DSP-en i Velo ville jeg heller ikke byttet bort mot 'ingen' for min del.

I utgangspunktet sies jo det gjerne at produsenten prøver å tilpasser subbene best mulig til sine høyttalere. Dette blir jo litt "pø om pø", og de fleste høyttalerprodusenter lager generelt enten gode musikksubber (som ikke akkurat brilijerer på film), andre en mellomting som ikke utmerker seg noe voldsomt på hverken musikk eller film.

Klipsch er jo litt spesielle slik sett, de er jo kinoprodusenter til de grader som også selger kinohøytalere til privatpersoner (satt på spissen igjen). Jeg tror subben vil by på mye moro, men jeg har ikke hørt den. Har heller ikke fått med meg hvilken du har nå.

Test Klipschen, siden den selges samme plass du kjøpte HT og de muligens da er åpen når du har anledning til å stikke innom. Gjør opp en mening, se om den får deg til å smile, eller aller helst glise

Klipsch, Velodyne og Epik er alle tre nokså ulike i konstruksjon.

Home cinema choice sin gjennomgang av Velodyne CHT-15Q finner du HER. 5 av 5 ga dem den.

Minner om at norske hjemmekino som konklusjon om Epik var at Velodyne og SVS fremdeles er å foretrekke.

Hverken Velo eller Epik er små, så flere slike i et rom vil ta enormt mye plass. Fjernkontrollen som følger med Velo er gull verdt i mine øyner. Lett å skifte mellom å ha en filmsub, rockesub, klassisk-/jazz-sub og spillsub :-D

Tror nok du skal bli passe fornøyd uansett hva du velger, om du velger en av disse tre

REL kjenner jeg ikke særlig til, er vel ikke så veldig utbredt her til lands, men er vel ansett som en av hovedkonkurrentene til Velodyne, så da har de sikkert mye bra

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kane
    Må dere som anbefaler han å kjøpe en "liten" Klipsch SUB huske at trådstarter føler det er alt for lite bass i RF-82'ene sine. Han trenger mao en SUB (eller 2 som jeg anbefaler) som det virkelig er tak i. Ser liksom ikke for meg at en liten kompakt lukket SUB er veien å gå (med visse unntak til MASSE penger). Da tror jeg han vil sitte igjen med samme inntrykket han allerede har med RF-82'ene sine nå. Er nå ihvertfall min mening...........
    Ganske enig der. Er ikke uten grunn at jeg ikke anbefaler en slik jeg har. Spiller jo kjellerdypt og rent, men er ikke noe db-monster som skal gi det skikkelige kicket og følge noen høytspillende Klipsch.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1: Generellt sett her kan man vel si at kraftig forsterker + tungt element vil gi noenlunde samme volum som svakere forsterker og mer lettdrevet element, men førstnevnte normalt sett vil ha et bedre konstruert kabinett og vil nok låte best.

2: Nei, ikke egentlig Og her har del vel også vært sin del av krangletråder om D-klasse vs. A/B på sub. ”Låter kaldt!” Vs. ”varm og god lyd”. ”Hvordan låter kaldt da?” ”Du hører jo på forvrengning” osv. Samme her som klasse A vs klasse A/B vs klasse D på vanlige forsterkere.

Ut av det har jeg fått med meg noenlunde dette:
    A/B-klasse har normalt sett langt lavere oppgitt effekt i watt enn D-klasse, men spiller likevel veldig bra og når like volum. BASH er vel ikke helt å regne som en ren klasse A/B, men hybrid mellom de to, og ofte foretrukket fremfor en klasse-D med like mange watt.

3: Både og vil jeg si. Ved flere subber i et oppsett vil hver sub få mindre last hver, ja, men den skal jo ikke i utgangspunktet ha jobbet utenfor sitt lineære område.
    1: Dette vil jeg gå så langt som å si at er helt feil. Forklar meg eventuelt hvorfor ditt resonement skulle være fornuftig. Altså hvorfor tungt og mye kraft er overlegent lett og mindre kraft. Kabinettene kan da fint være helt like.

2: Poenget mitt her er at BASH er ett konsept, og ikke ett kvalitetsmerke. BASH er helt vanlig klasse A/B (brokoblet) men med Switchmode strømforsyning.(klasse H). Dette så langt jeg har kunnet finne ut. Mulig jeg har totalt misforstått

3: Du skrur ikke mye opp før enhver sub er utenfor det linære området. Reelt sett har man kanskje i størrelsesorden +-3mm uansett element (nesten).

Side 5 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •