Subwoofer gir nesten ikke lyd fra seg ved Speaker Level In

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Cool Subwoofer gir nesten ikke lyd fra seg ved Speaker Level In

Har investert i 2 stk CW XLS-6 og en Proson Blackbird 8.1 som jeg har koblet opp mot en gammel Yamaha RX-385.

Dette er koblet opp med høyttalerutgangene på recieveren rett til subbens Speaker Level In, så videre til høyttalerene via "to speakers".

Problemet er at det nå såvidt er noen lyd å spore i subben, gjør jeg noe galt?

Hvis jeg "jukser" og kobler subben via Rec Out på forsterkeren med RCA kabler gir det masse bass, men da følger den jo ikke volumkontrollen til recieveren...

(Har forresten allerede, etter bare tre timer med CWene blitt usikker på om disse er rett valg for meg, jeg synes bassen dominerer litt i disse...)

Active Rocke-Rolf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,
    høyttalerutgangene på receiveren gir høysignal, altså et forsterket signal ut. Dette kan du koble på subens forsterker om den har høyttalerterminaler for signalet, altså high-level in.

Level in er et lavsignal, der du må bruke rcakabel fra en level utgang, som rec out.

Har sub'ens forsterker høyttalerterminaler på samme side som de andre inngangene og volumjustering osv? Kan du evt. legge ut bilde av forsterkeren?

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du prøvd sette front til large eller full band, sjekk om det er en funksjon som heter dobbel bass.

Om du har fronter på small så sender ikke reicieveren ut noe bass signaler til frontene, dermed heller ikke subbene.

Du har ikke egen RCA sub utgang på recieveren da? ville heller brukt dette

Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men her er vel problemet at han kobler fra høyttalerutgang til rca inn?

"Dette er koblet opp med høyttalerutgangene på recieveren rett til subbens Speaker Level In"

Yamaha RX-385 er vel en gammel stereoforsterker, er noen justering for large/small der da? Det er ikke en surroundreceiver.

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hmm fostod det slik at det var koblet opp med ht ledninger?

Hadde vært fint om du la ut noen bilder av bakpå recievere, og bakpå subbene dine, vil se hvordan du har koblet og stilt inn ting

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Han har da vitterlig koblet riktig slik jeg leser det.
    Dette er koblet opp med høyttalerutgangene på recieveren rett til subbens Speaker Level In, så videre til høyttalerene via "to speakers".
    Men det spørs om suben er kraftig nok til å gi noe særlig bidrag, og at den overdøves av frontene.

Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var nok litt sent på kvelden når jeg leste det, for ja, "speaker level in" høres vel ut som det samme som "high-level in".
    Jeg leste bare "level in"..

Men ja, vi venter spent på et bilde av forsterkeren og koblingen for å kunne vite noe mer.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så flott med respons! Jeg skal forsøke å svare dere så godt jeg kan.

Mr.Chill: Noen "Front large, full band eller dobbel bass" finner jeg ikke på min enkle, eldre, Yamaha nei.

Denne RCA inn koblingen på min sub, altså "Low level in" er 2x RCA, av type hvit og rød. Det vanlige er kanskje bare 1x, siden subben ikke bryr seg så mye om høyre og venstre? Men skjønner ikke at dette uansett skal ha noe å si i min situasjon.

Slik som det er koblet nå (Se under) gir subben svært lite lyd fra seg, selv med Gain på full spiker, jeg må ned med hånden for å føle på elementet for å vite at den i det heletatt lever.

Recieveren (Yamaha):
    Vedlegg 82500
    Den tykke grå RCA-kabelen går til PVRen, den vanlige tynne sorte går over til en 3,5 Jack som jeg plugger i PCen innimellom.
    Helt til høyre ser dere Rec Out, som jeg for forsøkets skyld har prøvd å koble til subbens RCA-plugger (merket Low Level In). Dette gir plenty med lyd, men er en ganske irriterende løsning, da jeg stadig må bort på subben og justere gain etterhvert som volumet og kilder endrer seg.

Silk ser det ut bak på subben:
    Vedlegg 82501
    Høyttalerkablene kommer fra Yamahaen og inn i From Amplifier, og går så fra To Speakers, ja nettopp, til høyttalerene.
    Kabelen som her står i Low Level In er bare den jeg testet mot Rec Out på Yamahaen. Den er ikke koblet i i andre enden slik ting er nå.

Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eneste jeg kan komme på er at slike terminaler kan ha dårlig kontakt så man må virkelig dytte kabelen inn i de, men om du har lyd i frontene burde ikke det være problemet.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du er sikker på at fasen er riktig? At ikke pluss og minus har byttet plass et eller annet sted?

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    om du har sub i front sammen med frontene så sette phase på 0 hvertfall.

Ser at denne forsterkeren blir litt gammel ja :P For du hadde ikke noe pre out eller sub out eller lignende på den?

Er ikke så dreven når det kommer til dette med ht terminaler bakpå sub osv, men stusser litt på at det står HI LEVEL in på den fra amplifier, det vil si at den deler bare på høye frekvenser eller? Altså at den bare tar inn høye frekvenser?

Prøv å sett freq på max og se om du får noe respons fra den da?

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette fungerer helt fint, bruker den løsningen i stua. Ampen i suben filtrerer ut bassen fra signalet som går vide til frontene. Problemet til trådstarter er at elementet ikke beveger seg, så faseinnstillingen skulle ikke ha noe å si egentlig. Enten er det noe galt med forsterkeren eller så har han snudd + og - på den ene kanalen. I så fall vil signalet fra den ene kanalen kansellere den andre.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •