Sub til leilighet?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2011
    Poster
    242
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Sub til leilighet?

Jeg har nå blitt ferdig med fadderukene på HiOA, og har fått litt tid til å teste anlegget mitt. Det består foreløpig av 2stk Klipsch rf 62 som drives av en Yamaha rx-667 receiver.

Jeg syns Klipschene spiller greit til tross for at de ikke er spilt inn enda, men jeg ønsker litt dypere og sterkere bass til actionfilmer. Så nå vurderer jeg sub, samtidig som jeg må ta hensyn til naboer. Jeg bor i en leilighet på Majorstuen hvor naboene er litt "fine av seg" og konservative. Så bråk, fyll og høy musikk er ikke populært.

Vurderer XTZ sin 10" og 12" samt en AUDIO PRO AVANTI SW-500 som nå selger for 5 lapper.

Vil disse være mulig å "justere" slik at lydenopplevelser blir grei for meg på et volum som naboene kan overleve? Eller blir de altfor overkill til en leilighet?
    Stuen er forsåvidt rett under 40kvm og leiligheten er totalt 90 (så jeg har noen vegger mellom meg og gangen). Ettersom jeg bor i 1. etasje er det bare leiligheten over som jeg bekymrer meg for.

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    XTZ-subene du nevner er i hvert fall helt kurante.

Jeg har nettopp flyttet til leilighet, og har to separate suber - én til hvert av mine anlegg nr. 2 og 3 - pluss at Beolabene i hovedanlegget mitt har hver sin 15-tommer i bunnen som sparker godt fra. Det er klart at hvis du spiller for fullt, vil du måtte regne med naboklager - men både suber og lydnivåer lar seg justere slik at det ikke blir for ille. Du har ingen under deg - det er en kjempefordel. Lukk verandører og vinduer når det står på som verst, og jeg tipper at dette skal kunne gå greit. Sjekk ut med naboene når det passer dårligst at du drar på litt ekstra. Noen liker å sove middagslur, andre vil sitte ute på verandaen og høre på vindsus og fuglekvitter (hvis slikt finnes på Majorstuen). Er du heldig - som meg - er naboene på hytta hver helg.

En sub er et must i min verden. Kan ikke klare meg uten. Spesielt når jeg spiller lavt, synes jeg at en sub er tingen. Når du spiller musikk, kan du med fordel justere nivået noe ned - hvis du skrur av hovedhøyttalerne, skal du knapt høre suben. Men dypbassfundamentet er der like fullt. Så kan du heller justere opp nivået litt når du ser på film. Sjekk gjerne ut med naboene hvordan det låter hos dem når du spiller på ditt favorittnivå. Det gjorde jeg da jeg flyttet inn - og det satte naboene umåtelig stor pris på. Det er nesten så jeg er redd for at de ikke tør klage - nå som de på en måte har vært med på å sette standarden.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2011
    Poster
    242
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da tror jeg at det blir sub Har vurdert frem og tilbake om neste steg i anlegget skal være bakhøyttalere eller sub. Selv tror jeg kanskje det gir mer moro for pengene med 2.1 enn 4.0... Noen meninger her?

Heller litt mot XTZ sub. Da blir ihvertfall anlegget temmelig mainstream for folk her inne. Klipsch + XTZ og Yamaha receiver Det er vel en grunn til at de er så populære som de er.

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    uten tvil mer morro med 2.1

Ja XTZ er et godt og billig valg Kjøp 2 packen med enten 10 eller 12

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2011
    Poster
    242
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ser ut til at eneste WAF godkjente plasseringen blir 1,5-2m BAK lytterposisjon. Jeg tviler på at det er optimalt, men vil det fortsatt gi en ok lytteropplevelse? Vi snakker film. De vil være koblet ut til musikk.

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HM.... Vanskelig å gi noen garantier her. Broren min fikk det til å fungere bra med suben stående rett bak godstolen. Det fungerte aldri hos meg - jeg måtte overtale W (Wife) til å la meg ha suben stående i nærheten av frontene.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Avsluttet
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    568
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

jeg bor i leilighet , og har folk over meg , men jeg har vert litt heldig med , dem som bor opp...før dem sier jeg kan spille litt høyt , bare det ikke blir etter kl 10 på kvelden jeg har ei stue på ca litt over 30 kvadrat meter , og jeg gikk for 2 xtz w99 12.16 subwoofere , og jeg angrer ikke et sekund på kjøpet , di trykker jævlig bra samt di går , ganske dypt når du ser film...og du har også room tuning på disse subwooferene , sånn at du skal få di til og låte , opptimal i forhold til rommet , musik og film etc etc...du får rett og slett ein kjempe bra hifi subwoofer til , ein utrolig penge...jeg fant ut at best oppsett på min stue , var uten porter i subwooferene , da fikk jeg best trykk + den går kjellar dypt og du kan spille ein , del høyere med portene ute...jeg prøvde også med begge porter igjen , 1 port i venstre utløp, og ein port i høyre utløp , men ingen av di delene funket hos meg , derfor kjører jeg uten porter...jeg har large på frontene og centeren , på surround har jeg small og deling frekvens på 80 hz + jeg har ein effekt forsterker som tar seg av , frontene for og lette yamahen litt på trykket så har jeg vert deg , så gå for xtz , eller svs så får du sikkelig bass

Intermediate runefalk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    1,294
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tceteams hjemmekino
    jeg bor i leilighet , og har folk over meg , men jeg har vert litt heldig med , dem som bor opp...før dem sier jeg kan spille litt høyt , bare det ikke blir etter kl 10 på kvelden jeg har ei stue på ca litt over 30 kvadrat meter , og jeg gikk for 2 xtz w99 12.16 subwoofere , og jeg angrer ikke et sekund på kjøpet , di trykker jævlig bra samt di går , ganske dypt når du ser film...og du har også room tuning på disse subwooferene , sånn at du skal få di til og låte , opptimal i forhold til rommet , musik og film etc etc...du får rett og slett ein kjempe bra hifi subwoofer til , ein utrolig penge...jeg fant ut at best oppsett på min stue , var uten porter i subwooferene , da fikk jeg best trykk + den går kjellar dypt og du kan spille ein , del høyere med portene ute...jeg prøvde også med begge porter igjen , 1 port i venstre utløp, og ein port i høyre utløp , men ingen av di delene funket hos meg , derfor kjører jeg uten porter...jeg har large på frontene og centeren , på surround har jeg small og deling frekvens på 80 hz + jeg har ein effekt forsterker som tar seg av , frontene for og lette yamahen litt på trykket så har jeg vert deg , så gå for xtz , eller svs så får du sikkelig bass
    Har du front og center som large:shock:
    PANASONIC TX-P65VT60Y​-Onkyo TX-NR818-Sherbourn PA 5-200 -Sherbourn PA 2-160-Anti-Mode
    2Stk SVS PC12-NSD DSP-Klipsch RF MK2-82/RC64/RS-52/RB-61/Panasonic DMP BDP500
    ,PS3-VAN DEN HUL-Logitech Harmony 900

Avsluttet
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    568
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sitat Opprinnelig postet av runefalk
    Har du front og center som large:shock:
    ja det har jeg , hva lurte du på da ?

Intermediate runefalk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    1,294
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tceteams hjemmekino
    ja det har jeg , hva lurte du på da ?
    Centeren din er jo relativt liten og spiller heller lite bass,da kan de lønne seg og dele på 80hz sånt at subben tar seg av de dypere frekvensene,
    samme med fronthøyttalerene,dele dem mellom 60-80hz kan gjøre underverk,men dette vet du sikkert fra før8)
    PANASONIC TX-P65VT60Y​-Onkyo TX-NR818-Sherbourn PA 5-200 -Sherbourn PA 2-160-Anti-Mode
    2Stk SVS PC12-NSD DSP-Klipsch RF MK2-82/RC64/RS-52/RB-61/Panasonic DMP BDP500
    ,PS3-VAN DEN HUL-Logitech Harmony 900

Avsluttet
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    568
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sitat Opprinnelig postet av runefalk
    Centeren din er jo relativt liten og spiller heller lite bass,da kan de lønne seg og dele på 80hz sånt at subben tar seg av de dypere frekvensene,
    samme med fronthøyttalerene,dele dem mellom 60-80hz kan gjøre underverk,men dette vet du sikkert fra før8)
    ja det vet jeg , men jeg har noe som heter extra bass , og når jeg slår på den , så får reciveren beskjed at di laveste , frekvensene skal til subwooferene + xtzene har jo egene dele filter di og så det går bra...det er jo 2 5.5 elementer som står i senteren , og den tåler inntil 400 watt rms med forsterker effekt...det er jo helt rått når du ser film , og du kjenner det trykker litt fra centeren å , helt fantastisk...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •