Skal jeg returnere mine 8008? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 89
    Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Har hørt 8008 på bla Denon 3803, NAD T762, Nad C350 og Nad C370. På alle sammen var det rikelig med bass.

Active Carpo sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    399
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hmmm... merkelig! jeg har da 3805 som her mer effekt en 3803. jeg skjønner ikke hva som er feil!

Intermediate Vega! sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    795
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rommet ditt er som antatt helt mongo.. Hjelper lite å bytte til 604 i så tilfelle.

Active Carpo sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    399
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe.. hva er det som gjør at rommet mitt er helt mongo da?

edit: nå har jeg prøvd på tre forskjellige rom her i huset. alle rommene ser ut til å være mongo. eller kanskje det ikke det er rommene som det er noe feil med allikevel da?

Active Carpo sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    399
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tror jeg sender dem inn, og får tak i b&w 604 s3 istedet jeg.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres ut som et eller annet er feil. 8008 skal garantert spille mye bass. men men... B&W er kanskje bedre høyttalere uansett. Ingen problem å ha B&W fronter og Dali bak.

Active Carpo sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    399
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er veldig i tvil!!! hva skal jeg gjøre???

Intermediate Vega! sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    795
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du får ikke mer bass med 604!!!

Active Carpo sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    399
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg har jo hørt det selv at det var mye mer bass med 604. elementene vandret mye mye mer!!!!!

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At elementene vandrer mye betyr bare at de ikke kan spille noe særlig høyere. For å gjenta det som er sagt før: DM604 KAN IKKE spille mer bass enn 8008. Det er fysisk umulig, enkelt og greit. Problemet er nødt til å ligge et annet sted.

Er du sikker på at du har koblet høyttalerne i fase?

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I henhold til spesifikasjoner går 604 ned til 30 Hz ved -6dB, mens -3dB punktet er identisk (39Hz) for både 604 og 8008. Det tyder på at de går omtrent like dypt.
    8008 har to 8" basser, mens 604 har to 7" basser. Enkle geometriberegninger tilsier at to 7" basser har et areal som tilsvarer nesten 10", mens to 8" basser tilsvarer litt over 11".

Jeg synes ikke at dette alene skulle tyde på at 8008 gir noe mer basstrykk enn 604. Det er ikke rare økningen i lineær slaglengde som skal til i 7" elementer for at de skal kunne flytte like mye luft som en 8" med litt mindre lineær slaglengde.

Nå har jeg ikke hørt disse side ved side i samme rom, men ser ingen grunn til at 8008 nødvendigvis skal ha så mye kraftigere trøkk i bassen enn 604. Hvis det i tillegg kreves mer krefter for å få 8008 til å flytte 8"-membranene skikkelig, så kan det jo hende at 604 er et bedre valg for 3805.

Carpo har jo tydeligvis sammenlignet disse høyttalerne nå, og jeg stoler på at under de forholdene han tester, så yter 604 bedre i bassen. Det må jo være hans valg ut fra egen erfaring. At Carpo sier at elementene vandrer mer, KAN faktisk tyde på at B&W har utstyrt 604 med basselementer med lengre lineær slaglengde enn 8"-elementene i 8008...

Når det gjelder Dali 2002, så er de spesiefisert til å gå ned til 41Hz. Altså nestenlike dypt som de andre høyttalerne. Det er klart at disse ikke vil kunne spille like høyt som 8008, men på sammenlignbare lydtrykk, så kan det godt hende at 2002 gir like mye bass som 8008. Det har jo med frekvenslineariteten ved et bestemt lydtrykk å gjøre, og Blue-serien er vel tunet ganske likt i så måte.

Har du lydtrykksmåler, Carpo, slik at du kan måle ved hvilke lydtrykk du tester?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter hva jeg kan huske virket det som om 8008 har en del lengre slaglengde enn 604.

Active Carpo sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    399
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her dessverre ikke lydtrykksmåler! skal prøve å kjøre singel wiring i dag, istedet for bi-wiring. Men tviler på at det har noe å si!

edit: ble som trudd ikke bedre med singewiring. var innpå hos brodern nå. spilte samme sangene på et micro philips anlegg kjøpt på elkjøp til 3000. var jaggu med bedre bass hos han...

Intermediate martin sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,914
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Carpo
    spilte samme sangene på et micro philips anlegg kjøpt på elkjøp til 3000. var jaggu med bedre bass hos han...
    Hvilken fot var det du hadde stått opp på i dag sa du? :?

Intermediate Electra sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har vell ikkje muligheit til å få lånt deg eit "hefftigt" effektrinn da?

Active Carpo sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    399
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Electra
    Du har vell ikkje muligheit til å få lånt deg eit "hefftigt" effektrinn da?
    Nei desverre! Kjenner ingen som har det.... men i dag koblet jeg bare på den ene fronthøyttaleren på denon min og spilte.. synes det ikke var bedre. men det er vanskelig å si med bare en høyttaler da!

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Carpo
    Her dessverre ikke lydtrykksmåler! skal prøve å kjøre singel wiring i dag, istedet for bi-wiring. Men tviler på at det har noe å si!

edit: ble som trudd ikke bedre med singewiring. var innpå hos brodern nå. spilte samme sangene på et micro philips anlegg kjøpt på elkjøp til 3000. var jaggu med bedre bass hos han...
    Du MÅ sammenligne ved samme lydtrykk, ellers gir ikke dette noen mening. At et mikroanlegg skulle gi mer bass finner jeg det vanskelig for å tro. Husk også at vhis du skal sammenligne høyttalere, så må bass boost, tonekontroller, loudness og equalizere være skrudd av, ellers blir det forsterkeren som gir variasjonene i bassen, ikke høyttaleren.

La oss ta dette EN GANG TIL: Kjør uten romkorreksjon på 3805 (som neppe måler riktig i bassområdet likevel). Sett alle høyttalere til Large. Sett subwoofer til OFF (slik at den ikke spiller med). Koble til høyttalerne i samme fase (husk å sjekke tilkobling BÅDE på høyttalerne OG receiveren. Sett høyttalerne som et utgangspunkt ca 50 cm fra veggen. Sett på musikken du skal lytte til. Aktiver gjerne Source Direct-innstillingen. Plasser lytteposisjonen slik at den er sentrert i forhold til høyttalerne og omtrent like langt fra høyttalerne som de er plassert fra hverandre. Gå litt rundt i rommet og finn ut om bassen er sterkere enkelte andre steder enn i lytteposisjon.

Er det virkelig ikke noe sted at bassen er kraftigere enn du beskriver? Sammenligning med B&W 604 er en ting, men et Philips mini-anlegg blir jo noe HELT annet. Har du forresten forsøkt å koble fra overgangene på Biwiringsterminalene og BARE kjørt med bassen tilkoblet? Ville sjekket det også... KAN jo være noe feil med dine eksemplarer av 8008...

Og forresten: Bruker du fortsatt PCen som lydkilde? Hvis mulig, forsøk med en CD-spiller eller DVD-spiller koblet direkte til 3805. Det KAN jo hende det er noen innstillinger i lydkortet ditt som tuller med bassen.

En annen mulighet er at du faktisk ikke liker nøytral lyd... :shock: Store elementer skal jo ikke endre den tonale balansen i høyttaleren (annet enn kanskje å gå litt dypere), de skal bare gi mer å gå på ved høyere lydtrykk. Selv om Blue-serien til Dali ikke er helt nøytral, så er den mer nøytral enn en del mer dedikerte "dunk-dunk høyttalere" som jeg innbiller meg at min mor ville kalt det.

Active Carpo sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    399
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Gå litt rundt i rommet og finn ut om bassen er sterkere enkelte andre steder enn i lytteposisjon. Er det virkelig ikke noe sted at bassen er kraftigere enn du beskriver? Sammenligning med B&W 604 er en ting, men et Philips mini-anlegg blir jo noe HELT annet. Har du forresten forsøkt å koble fra overgangene på Biwiringsterminalene og BARE kjørt med bassen tilkoblet? Ville sjekket det også... KAN jo være noe feil med dine eksemplarer av 8008...

Og forresten: Bruker du fortsatt PCen som lydkilde? Hvis mulig, forsøk med en CD-spiller eller DVD-spiller koblet direkte til 3805. Det KAN jo hende det er noen innstillinger i lydkortet ditt som tuller med bassen.
    Bassen er litt sterkere ved pc'n. Men i lytteposisjon er den dårligest.

Har forsøkt å kjøre bare med bare bassene. Vanskelig å si om det var bedre. Men synes ikke det.

Bruker DVD-spiller. Med digitalkabel til 500kr for en meter....

Det som jeg reagerte mest på i forhold til b&w'ene var at b&w'ene hadde mye "bedre" bass ved lavt volum. Og bassen bare økte og økte ved høgere volum uten at diskanten var mer dominerende... slik som det blir på mine 8008

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Carpo skrev: "edit: koblet på mine dali blue 2002 som fronter nå! nesten like bra bass i dem! så jeg skjønner ingenting jeg"

Jeg kan ikke skjønne annet enn at det må være noe galt med dine 8008. Har nettopp hatt en lytterunde, og Dali ble testet mot B&W. Og i min ører er det ikke akkurat bassen som er bedre hos B&W. Snarere tvert i mot.... Denne bass-kampen burde etter mitt skjønn Daliene vunnet...

Mitt tips: Prøv å få låne med deg et nytt par med 8008 og forsøk igjen. Dersom det er samme problem da, er det nok dine ører som sterkt ønsker en annen lyd enn Dali 8008 kan gi deg....

Lykke til...

Active Carpo sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    399
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hørte et annet par med dali blue 8008 på hifiklubben på lillehammer. de var akkurat like. b&w overrasket med virkelig når jeg hørte dem.

Side 2 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •