Tips til ny hjemmekino

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Tips til ny hjemmekino

Er ikke sikker om jeg er helt på rett plass her, men...

Håper å få noen tips for utbedring av et "kino rom" i kjelleren. Jeg har i dag et lite 'spill/filmrom' i kjelleren og kunne tenke meg å få litt mer ut av rommet. Rommet er på ca. 4 x 4 meter. Per dags dato henger det en projektor av typen Epson EH-TW3600 i taket. Lerretet er av ukjent motorisert type. Lyden er i dag et Samsung HT-C5500. Vet at dette ikke er veldig imponerende, men er jo litt derfor jeg ber om tips og råd.

Siden rommet ikke er så veldig stort hadde jeg ikke tenkt til å putte penger i det største anlegget.

Ok, for å komme til saken. Jeg har vært en tur på hifi klubben og bedt om deres ekspertise. Der fikk jeg anbefalt å starte med følgende lydoppsett:

Reciver: Denon AVR-1912
    Front: Dali Zensor 5
    Senter: Dali Zensor Vokal
    Bak: Dali Zensor 1

De mente kanskje det kunne være lurt å benytte Dali Zensor 7 i front i stedet, men var ikke helt enige med seg selv om reciveren var kraftig nok???

Kan noen komme med noen tips evt. andre gode alternativer i samme prisklasse? Hørt mye bra om klipsch..?

Vurderer kanskje et ramme lerret etterhvert og, men det får bli i neste runde...

Takk for svar...

Intermediate kingu sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    747
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Det spørs litt hva du vil drive på med, kinorom kan være så mangt.
    En del her inne er mer opptatt av det tekniske utstyret enn bruken av det, misforstå meg rett, jeg er i første rekke en av dem. På en måte blir musikk og film en indirekte bruk, fin hobby det også.

Det er mange flyentusiaster som både restaurerer og bygger fly uten så mye som en eneste tanke på å faktisk fly noensteds hen.

Når du leser på slike forum som dette så er det mange tips å få på bakgrunn av hvordan folk selv ville gjort det.

Vil du ha mer inngående tips og råd så kan du begynne med å ta bilder av rommet.

Skal du bare ha noe som lager lyd på en overbevisene måte så høres det du beskriver ut som en helt grei løsning, hvis du derimot ønsker best mulig for dets del så sørg for all del for å lytte til forskjellige oppsett før du handler inn.

Et kinorom setter store krav til akustikk, og der kan du jo begynne siden det skriver seg logisk inn i første fase av hendelsesforløpet "bygging av kino".

Man får forøvrig låne med seg utstyr hjem noen plasser, det kan jo være noe.

I bunn å grunn er det forskjellen mellom å skjønne hvordan ting virker, bygge selv etc, og å se film slik de fleste gjør det på kino.

Det lar seg kombinere, eller man kan gjøre en av delene. Skal man bare se film, med fin lyd, så er det du har lagt opp til en av de mer problemfrie og enkle måtene å gjøre det på.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette tok jo sin tid, men da har jeg kommet et steg videre. Jeg har hørt på litt forskjellige varianter, og har kommet frem til en Yamaha RX-A810 receiver og Klipsch RF-52, RC-52 og RS-42. Sub XTZ 99 W10.16.

Til å starte med maler jeg veggen bak lerretet sort. De andre veggene er jeg ikke helt sikker på enda. Skal også prøve meg frem litt med Rockwool plater på veggene. Vi får se hvordan dette går videre...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •