XTZ og Yamaha oppsett (PROBLEM!!) Hjelp

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 22
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

XTZ og Yamaha oppsett (PROBLEM!!) Hjelp

Hei.

Jeg har ikke så mye peiling på hvordan jeg skal stille inn receiver med 2stk fronter, 1 center og en XTZ W99 12.16 Sub.

Forsterkeren er modell rx-v567
    Høyttalere: Yamaha NS-555

Har kjørt romkorreksjon mange ganger med forskjellige innstillinger, men er det noen som virkelig har peiling på dette? Har prøvd å sette fronter på small, frekvens på sub på fullt, crossover frekv. på forsterker til 80hz. Gain på sub til 1/2. Vil tro at det er mye mer å hente utfra subwooferen, dette er jo nesten verre enn et logitech z-5500 jeg hadde før.. Når jeg guffer på, blir lyden dårligere, bassen blir tam og fronter en tanke tilbakeholdene.

Det må da være feil å sette fronter til small, siden det er bra size på dem, det er vel crossover på innstillinger i forsterker som bestemmer hvor dypt dem skal gå før sub overtar. Men er det sub eller forsterker som tar seg av delingen? Er vel delefilter på begge. Lyden er fin på lavt volum, men når jeg skrur opp volum, blir det veldig stygt å høre på..

Any idea?

Active
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    378
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

fase feil

Det kan jo hende du har en fasefeil mellom fronter og sub. Men det skal jo receiver ordne egentlig:/

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av thoslags
    Det kan jo hende du har en fasefeil mellom fronter og sub. Men det skal jo receiver ordne egentlig:/
    Det kan være.. skjønner ikke noe av det.
    Er som om forsterker sender ut for lavt volum til sub, og at de hele ikke henger ilag.. Jeg ønsker at sub skal ta over på rundt 60hz, da frontene takler frekvens ned til 40hz før de begynner å rulle av.. Ikke noe særlig problem på film egentlig... men er så mange funksjoner å stille på.. f.eks til film, hva er best av dolby digital og pro logic? Har null peiling på slikt.. :P

Bruker boxee til filmtitting.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sätt Front till small.
    Sätt center till small.
    Sätt surround till small.
    Koppla ut sub.

Kör YPAO med mic 30-40 cm under där du normalt sitter med öronen.
    Lagra.

Koppla in sub.
    Gå manuellt in i korrektionen och säg till att du har sub inkopplad.
    Har du sub fram ska fase på sub vara 0. Har du den bak, bör den vara 180.

Justera sub styrka manuellt, men med gain på sub satt till ca hälften, borde det vara en enkel sak efter det.

Har du fortfarande problem kan det verka som om du har ett faseproblem i rummet. Då måste du börja flytta runt sub för att hitta rätt position.
    Små förflyttningar av front kan göra underverk. Så lite som 5 cm fram eller bak kan göra enorm skillnad.

Detta är på inget sätt ett facit, men det fungerar hos mig och en del andra jag läst om runt omkring.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mackanzocz
    Sätt Front till small.
    Sätt center till small.
    Koppla ut sub.

Lagra.

Koppla in sub.

Justera sub styrka manuellt, men med gain på sub satt till ca hälften, borde det vara en enkel sak efter det.

Har du fortfarande problem kan det verka som om du har ett faseproblem i rummet. Då måste du börja flytta runt sub för att hitta rätt position.
    Små förflyttningar av front kan göra underverk. Så lite som 5 cm fram eller bak kan göra enorm skillnad.

Detta är på inget sätt ett facit, men det fungerar hos mig och en del andra jag läst om runt omkring.

Takk for svar!

Jeg prøvde nettopp å reset forsterker til fabrikkinnstilling, ser ut til å hjulpet litt det! Ting virker bedre nå, men jeg skal teste ut oppsettet ditt senere!
    Jeg har ikke surround, men skal det stå på small uansett?

Subben står ca 1meter forran høyre fronthøyttaler, men med vending 90grader. Her er en link til en annen tråd der jeg spørte om det samme: http://avforum.no/forum/hoyttalere/1...tillinger.html Der ser du bilde av hvordan sub er plassert, vet ikke om dette er noe idell plass å ha den.

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hydrolift c-31
    Det kan være.. skjønner ikke noe av det.
    Er som om forsterker sender ut for lavt volum til sub, og at de hele ikke henger ilag.. Jeg ønsker at sub skal ta over på rundt 60hz, da frontene takler frekvens ned til 40hz før de begynner å rulle av.. Ikke noe særlig problem på film egentlig... men er så mange funksjoner å stille på.. f.eks til film, hva er best av dolby digital og pro logic? Har null peiling på slikt.. :P

Bruker boxee til filmtitting.
    Ingen av de som er best, annet en hva du selv foretrekker. Om kilden du ser på har et dolby digital spor vil jeg da si det er best høre på den i det formatet. Om du ser på feks serier som kun har stereo spor liker jeg bruke pro logic.

Mener vi har hjulpet deg med dette før? Har du vurdert kjøpe en db måler? den kan hjelpe deg fintune litt i nedre frekvenser og integrere overgangen mellom sub og fronter, samt den kan brukes til å stille phase og brukes med programmet REW. det koster ikke mer en 4-500 spenn.

Men uansett, sett phase på sub til null, frekvens på maks og gain på halv eller 1/3. Det kan virke for meg som at det er noe i rommet ditt som påvirker RK i negativ forstand, ta ut alle store møbler som sofa og tv bord og deretter kjører du RK, da skal nok recieveren fikse phasejustering for deg. Deretter kan du dele fronter på small og sette deling på 60hz som du vil ha

PS! du har koblet riktig mellom ledninger til sub og diverse? Du har ikke tuklet med LFE innstillinger i reciever eller lignende? den skal stå på 120hz. Noe dobbel bass innstillinger du kan ha rotet med feks? Bare slenger ut noen alternativer du kan se på

Har du EQ på recieveren? prøv med de forskjellige pre programert EQene som front, flat, natural through osv, på min Yamaha 2067 og mitt oppsett endte jeg opp med through på EQ etter målinger, er ikke nødvendigvis det er best i ditt tilfelle. Men om du går inn på manuel der er det jo fort gjort rote til noe skikkelig :P

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Liten PS her, så på bildet ditt nå, stemte at du har spurt om dette før :P

Men jeg ville prøvd sette subben sammen med frontene endten mellom høyre front og sideveggen eller høyre front og tvbenken. Tror rett og slett at når du kjører RK nå så påvirker den sofaen din inntil veggen og muligens tv bordet negativt på micen til RK som kan gjøre at den setter feil avstand (phase) på subben. Ville eventuelt også prøvd dra ut stuebord og den sofaen før RK om du vil ha den der du har den nå.

Hvordan setter du micen forresten? Husk å ha den i lyttehøyde, og ikke bare plassert rett oppå kanten av sofaen, skal også være en klarning fra bakvegg på den, men ser du har det der. Vil anbefale bruke et fotostativ eller noe, i tillegg ikke dra den rundt mellom alle sitteplassene i alle sofaene når du kjører RK, hold deg til bare den sofaen du sitter i altså sweetspot og bruk eventuelt en rektangulært form på hver posisjon rundt og i sweetspot

EDIT, så du ikke har noen klarning mellom bakvegg faktiskt, men hold målemicen litt utifra bakveggen

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2011
    Sted
    Arendal
    Poster
    88
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sätt Front till small.
    Sätt center till small.
    Koppla ut sub.

Lagra.

Koppla in sub.

Hei. Jeg satte opp anlegget mitt på denne måten og det fungerte meget bra. I tillegg satte jeg Eq2 på "on" og tok ut den venstre skumpluggen i suben. Da ble det fart i bassen. Ellers så må du regne med å måtte gå inn i menyen på receiveren og stille volum opp eller ned på subwoofer output ettersom du ser film, Tv eller hører musikk. Ganske forskjellig bassnivå der....

Lykke til!
    Yamaha RX-A1030, Cambridge Azur 751 BD, Sony KDL-55EX500, XTZ 99.36, XTZ 99W 10.16 x2, B&W CMC, Supra cables

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MR.Chill
    Liten PS her, så på bildet ditt nå, stemte at du har spurt om dette før :P

Men jeg ville prøvd sette subben sammen med frontene endten mellom høyre front og sideveggen eller høyre front og tvbenken. Tror rett og slett at når du kjører RK nå så påvirker den sofaen din inntil veggen og muligens tv bordet negativt på micen til RK som kan gjøre at den setter feil avstand (phase) på subben. Ville eventuelt også prøvd dra ut stuebord og den sofaen før RK om du vil ha den der du har den nå.

Hvordan setter du micen forresten? Husk å ha den i lyttehøyde, og ikke bare plassert rett oppå kanten av sofaen, skal også være en klarning fra bakvegg på den, men ser du har det der. Vil anbefale bruke et fotostativ eller noe, i tillegg ikke dra den rundt mellom alle sitteplassene i alle sofaene når du kjører RK, hold deg til bare den sofaen du sitter i altså sweetspot og bruk eventuelt en rektangulært form på hver posisjon rundt og i sweetspot

EDIT, så du ikke har noen klarning mellom bakvegg faktiskt, men hold målemicen litt utifra bakveggen
    Er ikke plass ved siden av fronter, på noen side

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar!

Jeg prøvde nettopp å reset forsterker til fabrikkinnstilling, ser ut til å hjulpet litt det! Ting virker bedre nå, men jeg skal teste ut oppsettet ditt senere!
    Jeg har ikke surround, men skal det stå på small uansett?

Subben står ca 1meter forran høyre fronthøyttaler, men med vending 90grader. Her er en link til en annen tråd der jeg spørte om det samme: http://avforum.no/forum/hoyttalere/1...tillinger.html Der ser du bilde av hvordan sub er plassert, vet ikke om dette er noe idell plass å ha den.
    Har du inte surround kan du heller inte sätta någon som helst frekvensinfo på det. Den blir deaktiverad. Då du har sub närmare dig än frontar får du faseproblem om du sätter sub i 0 på fase. Här måste du nog justera fasen manuellt bakpå subben så den spelar bättre i lag med frontar. Du märker ännu mera fasefel om du aktiverar den extra sub saken. Den innebär att sub och frontens bas spelar samtidigt om frekvensen på tonen tillåter det. Deaktivera den saken tills du fått ordning på fasen, annars blir du aldrig klok.

Personligen får jag ett mycket fylligare ljud om jag sätter sub på 200hz på Yamahaen. Nu har jag en dålig sub, men hos mig ger det ett bättre ljud.

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du märker ännu mera fasefel om du aktiverar den extra sub saken. Den innebär att sub och frontens bas spelar samtidigt om frekvensen på tonen tillåter det. Deaktivera den saken tills du fått ordning på fasen, annars blir du aldrig klok.
    Hæ? Er det EQ settingen du snakker om her? Dette er jo bare en funksjon for å øke nivået på en gitt frekvens med noen db. Ser ikke hvordan det skal påvirke fase justeringen hans?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det är en funktion som sänder samma ton till både sub och front.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du inte surround kan du heller inte sätta någon som helst frekvensinfo på det. Den blir deaktiverad. Då du har sub närmare dig än frontar får du faseproblem om du sätter sub i 0 på fase. Här måste du nog justera fasen manuellt bakpå subben så den spelar bättre i lag med frontar. Du märker ännu mera fasefel om du aktiverar den extra sub saken. Den innebär att sub och frontens bas spelar samtidigt om frekvensen på tonen tillåter det. Deaktivera den saken tills du fått ordning på fasen, annars blir du aldrig klok.

Personligen får jag ett mycket fylligare ljud om jag sätter sub på 200hz på Yamahaen. Nu har jag en dålig sub, men hos mig ger det ett bättre ljud.
    Ok, høres ut som om jeg har treft på en med litt erfaring her..
    Men lyden fra sub og høyttalere virker bra når jeg har de på "normalt" volum, men når jeg skrur opp volum, virker det som om sub blir buldrete og ikke kommer skikkelig godt nok frem, da virker det som om sub ikke spiller ilag med fronter, men på lavt volum virker det som om det henger ilag.

Jeg hadde en annen sub før, plassert bak i hjørnet mellom 2seter og 3 seter sofa, der fikk jeg mye bass, (en annen subwoofer) Men minuset der var at de som satt nermest hjørnet, hørte alt for mye av bassen. Da virket det som om all bass kom derfra, og ikke framme ved tv og fronter.

Men hva tipper du at fasen bør stå på subben? 90 grader?
    Er vel enklere å stille inn dette dersom jeg har en annen med meg til å justere, mens jeg sitter i lytteposisjon og hører når lyden blir høyest?
    Spille av en tone på 60hz, og stille inn subwoofer etter det?

Men, er det slik at frekvens på sub skal stå på max? Eller tar receiver seg av dette i crossover frekvens?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Frekvens skal som regel stå på max.

Det att du får mullerbas vid högre volymer låter för mig som om du har akustiska problem.

Testa en sak: Se i meny till Yamaha och se vilket avstånd den har målt till sub.
    Stämmer det inom halvmetern? Om den är ute och kör på distans och har totalt fel kan det vara mic som inte har uppfattat var sub står, utan kanske läser av en eller fler reflektioner.

Jag hade liknande problem på en Onkyo och där blev jag så desperat till slut att jag fyrdubblade distansen manuellt i menyen. Den blev i vart fall mer i lag med mina öron utan att jag har en expertis förklaring till det.

Gör en lista med olika förändringar:

Börja med att sätta sub i menyen till yamaha till 200 hz eller max.
    Skriv ned vad du tycker.
    Sätt den samma till 120 hz.
    Notera skillnad. Viktigt är att du har samma musik, gärna samma låt och att du har samma volym och det viktigaste, att du sitter och lyssnar från rätt ställe.

Nästa steg kan vara att testa olika avstånd manuellt i Yamaha.

Din sub är av så bra kvalitet att jag menar den bör ta hand om så mycket information som möjligt. Inget galet med att sända allt under 200hz till sub så länge det blir bättre. Dessutom ger du resten av högtalarna mer effekt att boltra sig med i och med att du kör det mesta av bass genom extern förstärkare i subben.

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det är en funktion som sänder samma ton till både sub och front.
    EQ-switch
    EQ 1 Höjer nivån runt 25Hz med 7dB.
    EQ 2 Höjer nivån runt 50Hz med 7dB

Står det på XTZ hjemmesider. Og jeg klarer ikke se hvordan en økning i amplitude vil påvirke phase(avstand/tid). selvom de begge skulle spille en gitt frekvens med høyere volum, så vil jo tidsforsinkelsen være det samme?

I og med at jeg ikke skjønner dette så vil jeg gjerne ha det forklart da jeg lurer Ser det forsåvidt som rart at feks EQ1 sender et økning i signal til både suben og frontht. Hvordan skal den kompansere med feks fronter som bare spiller ned til 80hz?
    Ser på disse EQ switchene som helt uavhengige av frontene, er vel bare en liten EQ som er inni ampen som øker signalet på subben, om subben hadde spilt alene så ville den fortsatt økt med 7db.

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jag hade liknande problem på en Onkyo och där blev jag så desperat till slut att jag fyrdubblade distansen manuellt i menyen. Den blev i vart fall mer i lag med mina öron utan att jag har en expertis förklaring till det.
    dette med dobling av meter er helt tilfeldig, har vært borti en annen som fikk bedre lyd ved å gjøre slik også, men det er ingen fasit.

La oss si at den setter 3m unna i reciever, hvor mye 3 ekstra meter utgjør vil avhenge av bølgelengden.

La oss si at subben virker fra 80Hz og ned. Da vil faseforskyvingen som introduseres av 3m være dobbelt så stor ved 80Hz som ved 40Hz. Det tilsier at du får bare en annen faseforskyvning i sweetspot på en annen frekvens som tilfeldigvis høres bedre ut i sweetspot. Helt random la oss si at på vanlig avstand får du nullpunkt på 20hz, dobler du avstanden får du nullpunkt på 40hz isteden, og i dine ører høres det siste bedre ut. Dette var bare et helt banalt eksempel.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Frekvens skal som regel stå på max.

Det att du får mullerbas vid högre volymer låter för mig som om du har akustiska problem.

Testa en sak: Se i meny till Yamaha och se vilket avstånd den har målt till sub.
    Stämmer det inom halvmetern? Om den är ute och kör på distans och har totalt fel kan det vara mic som inte har uppfattat var sub står, utan kanske läser av en eller fler reflektioner.

Gör en lista med olika förändringar:

Börja med att sätta sub i menyen till yamaha till 200 hz eller max.
    Skriv ned vad du tycker.
    Sätt den samma till 120 hz.
    Notera skillnad. Viktigt är att du har samma musik, gärna samma låt och att du har samma volym och det viktigaste, att du sitter och lyssnar från rätt ställe.

Nästa steg kan vara att testa olika avstånd manuellt i Yamaha.

Din sub är av så bra kvalitet att jag menar den bör ta hand om så mycket information som möjligt. Inget galet med att sända allt under 200hz till sub så länge det blir bättre. Dessutom ger du resten av högtalarna mer effekt att boltra sig med i och med att du kör det mesta av bass genom extern förstärkare i subben.
    Men hvilken funksjon bør jeg la forsterker stå på?
    Er noe som heter "Straight Enhancer" som skal "bedre" musikk ved avspilling av forskjellige musikkfiler f.eks. Mp3. Eller bør den stå på 2ch Stereo? Men får som sagt "buldrete bass" når jeg ønsker å guffe litt på.
    Kan det være oppsettet mitt, eller forsterker som ikke gjør en god nok jobb? Bør jeg kjøpe en stereo forsterker med sub utgang istedet?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Får "hard" bass om jeg stiller crossover frekv. til 200Hz på forsterkeren...Virker litt plast aktig lyd da.. Rett og slett virker det som om fronter og sub, ikke går ilag på høye volum.. Jeg har stilt utgangsnivå på forsterker til sub til fullt, og fronter en del lavere... Ingen equalizer på subben er på.. Virker som om det er i fase nå, men når jeg skrur opp, blir bassen litt buldrete og lyd fra fronter en smule "billige" som om de skulle vert noen små satelitter virker det som..Liker fyldig mellomtone, djup og fyldig bass, og en ikke for skart diskant.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MR.Chill
    Ingen av de som er best, annet en hva du selv foretrekker. Om kilden du ser på har et dolby digital spor vil jeg da si det er best høre på den i det formatet. Om du ser på feks serier som kun har stereo spor liker jeg bruke pro logic.

Mener vi har hjulpet deg med dette før? Har du vurdert kjøpe en db måler? den kan hjelpe deg fintune litt i nedre frekvenser og integrere overgangen mellom sub og fronter, samt den kan brukes til å stille phase og brukes med programmet REW. det koster ikke mer en 4-500 spenn.

Men uansett, sett phase på sub til null, frekvens på maks og gain på halv eller 1/3. Det kan virke for meg som at det er noe i rommet ditt som påvirker RK i negativ forstand, ta ut alle store møbler som sofa og tv bord og deretter kjører du RK, da skal nok recieveren fikse phasejustering for deg. Deretter kan du dele fronter på small og sette deling på 60hz som du vil ha

PS! du har koblet riktig mellom ledninger til sub og diverse? Du har ikke tuklet med LFE innstillinger i reciever eller lignende? den skal stå på 120hz. Noe dobbel bass innstillinger du kan ha rotet med feks? Bare slenger ut noen alternativer du kan se på

Har du EQ på recieveren? prøv med de forskjellige pre programert EQene som front, flat, natural through osv, på min Yamaha 2067 og mitt oppsett endte jeg opp med through på EQ etter målinger, er ikke nødvendigvis det er best i ditt tilfelle. Men om du går inn på manuel der er det jo fort gjort rote til noe skikkelig :P
    Vet ikke om jeg har stilt for høy volum på forsterker til sub.. eller gjort feil innstilling på subben.. står nå md frekvens på max, gain på 1/3, fase på 0 og eq1 og 2 på av.. Aner ikke hvorfor de blir buldrette lyd fra sub på høye volum, høres absolutt ikke fint ut.. vurderer faktisk å selge sub og høyttalere og kjøpe meg noen høyttalere med massiv bass i istedet..

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke om jeg har stilt for høy volum på forsterker til sub.. eller gjort feil innstilling på subben.. står nå md frekvens på max, gain på 1/3, fase på 0 og eq1 og 2 på av.. Aner ikke hvorfor de blir buldrette lyd fra sub på høye volum, høres absolutt ikke fint ut.. vurderer faktisk å selge sub og høyttalere og kjøpe meg noen høyttalere med massiv bass i istedet..
    hmm, vanskelig si. Utifra innstillingene på sub så skal det ikke forekomme noe blafring, må være noe innstillinger i reciever isåfall. Har du prøvd tette igjen begge potene på subben med disse skumproppene som følger med?

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •