Dali og B&W

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 35

Tråd: Dali og B&W

Active metallsulten sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    459
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Dali og B&W

Hei, er det noen her som har erfaringer med dali ikon 7 mk2 til litt hardtslående musikk som metal osv? Jeg har lest litt rundt, og det er nevnt at diskanten er lys og skjærende til slik musikk... Jeg har nå et par b&w 683 og synes nemlig lyden er litt kvass og flat, og litt småslitsomt i lengden til den type musikk. Jeg har en yamaha rx-v863 med bi-amp aktivert, og en xtz 10" sub.

Jeg får ta en tur til hifiklubben med en dimmu cd og noen ørepropper til ekspeditørene etterhvert

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rommet og forsterkerkraften har mye å si.
    B&W 683 trenger en veldig strømsterk forsterker.
    Har ikke hørt noen av de, men i utgangspunktet, etter hva jeg har fått med meg, så har Dali-ene et større potensial til akustisk musikk.
    Begge trenger uansett en skikkelig forsterker. Foreslår at du prøver å låne en effektforsterker til dine 683. Mange liker å bruke Emotiva til disse.Emotiva vil også takle senere oppgraderinger.

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    459
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men når når høyttalern er bi-ampet, så får jo kun mellomtone + diskant elementet hele 105 watt 8ohm , skal ikke det være nok?

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av metallsulten
    Men når når høyttalern er bi-ampet, så får jo kun mellomtone + diskant elementet hele 105 watt 8ohm , skal ikke det være nok?
    Vil tippe den Yamahen ikke har sjangs til å gi 4x105W. Hadde blitt imponert om den kunne gitt 2x105W på en seriøs måling.

Ikon7 syntes jeg fungerer veldig godt til metall og slikt. Litt pågående i toppen kan den dog bli.

Geir Arne

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Effektforsterker til B&W

Jeg har et par B&W 604 S2 og jeg kan ikke kjenne meg igjen i at mine høres kvasse ut.

Høytalerne jobber sammen med en Yamaha RX-V1900 (surround prosessor) og NAD 218 som effektforsterker.

Om du har mulighet til hjemlån av effektforsterker, så tror jeg du vil høre stor forskjell på det. Vel å merke om forsterkeren din har pre-out.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hatt ikon6mk2, det spilte knallbra, selv med liten forsterker. Har nå BW 683, langt mer tilbaketrukket og til tider "lat" lyd. Krever STOR forsterker på sistnevnte, men uansett spilte nok IKON bedre på lavere volum syns jeg.

Uansett, begge er knallgode. IKON7 er mye bedre enn IKON6 også . KVass?! neh.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    197
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville nok som sakt over prøvd med en effekt forsterker.
    105 DIN watt målt med en tone på 1000 hz er ingen problem for noen som helst forsterkere. Og 1000 hz er en veldig lys tone.
    Det er nede i bass området du trenger skikkelig kraft og det er der B&W 683 suger livet ut av forsterkere med sin lave ohm.
    Rotel RB-1582 2x200W Classic Effektforsterker - L-Sound AS
    Adcom GFA-5500 2x200W Effektforsterker - L-Sound AS
    Emotiva Audio XPA-2 Two Channel Power Amplifier
    Disse effekt forsterkere går jo igjen på forumet som gode matcher til 683.

Ellers er jo akkustikken i rommet viktig. Når el gitarer lyder spretter fra vegg til vegg skal en ikke ha så veldig høyt volum før man blir trøtt i ørene.

Jeg har tidligere eid B&W 603 og de fungerte bra på metal selv med liten forsterker.
    Byttet over til B&W 685 og der fungerte ikke metal sjangeren i det hele tatt selv ikke med nok effekt.

Konklusjonen min er nok at 683 er en vanskelig høytaler og matche med elektronikk og rom vis du liker metal sjangeren.

For og ikke gjøre ting vanskeligere så var Ikon 6 spennende den første timen men så kom lyttetretheten der også.

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har tidligere hatt 683 prøvd på litt forskjellig elektronikk. Men tross matching og plassering fikk jeg aldri den lyden jeg var ute etter, på metall. Hører en del på Metallica, Volbeat, Sepultura, System of a Down, Dream Theater m.fl. og fikk det ikke å låte som foventet. Forventet i forhold til lydkvaliteten på annen musikk, men også hvordan metall kan låte på andre anlegg. Det låt flatt og komprimert, og en stund lurte jeg på om det skyldtes innspillingene. Kom etterhvert til den konklusjon at 683 ikke liker metall, ihvertfall ikke i det oppsettet jeg hadde.

Som allerede nevnt, det må kraftigere lut til enn en mid-range receiver for å få 683 til å våkne til liv. Jeg brukte i en periode en Densen B-300XS, som er oppgitt til 2x100w i 8ohm (og de er ekte, 80000uF lyttebank og 750VA trafo på 2 kanaler) og den gjorde en grei jobb, men ble noe analytisk etter min smak. Men den beholdt dynamikken, selv der receiveren (oppgitt til 7x140w, eller noe sånt) mistet helt pusten.

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    459
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det koster flesk de derre effektforsterkerne. Før b&w 683 hadde jeg patos basic 510 på en stereoforsterker fra 90-tallet , hadde ikke en finger å sette på dem, bortsett fra at jeg ville ha surround selvfølgelig...

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    683 krever forsterker i prisklassen 8-10k (nypris) og oppover, noe samme som de selv ligger på i pris. Ikke alle som tar det med i beregningen kanskje.

Med fare for å bli stemplet som fanboy (noe jeg ikke er) så gikk jeg over til Klipsch. De spiller like høyt med ca. 130 watt, der som 683 trenger 1000 watt. I tillegg elsker de rock og metall :-D
    Men for all del, jeg synes 683 er en god høyttaler. Men er ikke all musikk den liker og den krever sitt!

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får du orden på bassen på dine B&W 683, får du også bedre orden på klangbalansen. Sagt på en annen måte: får du bassen til å sitte, blir ikke diskanten like fremtredende og kvass. Og på B&W 683 - som på høyttalere flest - er det bassen som er krevende for en forsterker. Satt litt på spissen, skal du lete lenge etter en surroundforsterker som takler B&W 683 på en fullt ut tilfredsstillende måte. Her må man ha noe med det jeg kaller musikalsk jerngrep - gjerne dem som er nevnt ovenfor.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Active Espen000 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    416
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har hørt musikk og sett film med de høyttalerene på en Denon 4311. Det var veldig bra lyd, men så er jo dette er kraftig receiver også da!

Jeg tror jeg ville sett meg om etter en effektforsterker dersom din receiver støtter dette. Hvis ikke ser jeg at avshop selger Yamaha 3067 for 10.000 kroner.

Hilsen Espen

Intermediate kriss66 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,333
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Behold B&W og kjøp deg heller en kraftigere forsterker, gjerne en effekt. Har selv hat disse, å ønsker å få meg nytt par. De spilte iallefall ikke flat her hos meg

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kriss66
    Behold B&W og kjøp deg heller en kraftigere forsterker, gjerne en effekt. Har selv hat disse, å ønsker å få meg nytt par. De spilte iallefall ikke flat her hos meg
    Det er ikke gitt at 683, med mer effekt, leverer det trådstarter ønsker. De er krevende og metal er den musikksjangeren de preseterer dårlig på, etter min mening. Hvis han hører 90% på metal, så er det ikke sikkert det er "rett" høyttaler for vedkommende. Personlige preferanser spiller selvsagt en rolle også.

Active Espen000 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    416
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hhalstensen
    Det er ikke gitt at 683, med mer effekt, leverer det trådstarter ønsker. De er krevende og metal er den musikksjangeren de preseterer dårlig på, etter min mening. Hvis han hører 90% på metal, så er det ikke sikkert det er "rett" høyttaler for vedkommende. Personlige preferanser spiller selvsagt en rolle også.
    Jeg er helt enig med deg. Tror det beste vil være å dra på HiFI klubben med en CD plate av ditt favorittband og be dem spille på den forsterkeren du har og så bytte til en bedre forsterker for å høre forskjellen.

Så kan du gjøre samme øvelsen med en Dali Ikon 7.

Det er mange som foretrekker å høre på Dali når det gjelder rock..

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    459
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, jeg tror heller ikke løsningen er mer strøm. Tror ikke lommeboka orker å bruke 11 000 på en effektforsterker hmm... Det er blir nok et slags høyttaler bytte, jeg mistenker alluminiumdiskanten på b&w'ene, at de ikke passer med ørene mine... jeg syns liksom mine 686 har samme problemet.

Har snust litt på system audio aura 60 men har misstanke om at de er litt spinkle i bassen

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    System Audio har ikke spinkel bass, tro det eller ei. Tatt den fysiske størrelsen i betraktning. Mine små SA Saxo 30 i stuen lager mer bass enn jeg trodde var mulig fra så små elementer.

De få gangene jeg har hørt SA, har de tight og definert bass.
    Men jeg er usikker på om SA er tingen for deg, du må nesten bare få en demo.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    197
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Personlig synes jeg diskanten på den 6 serien er dens sterke kort.
    Derimot øvre mellomtone synes jeg sprekker opp og skriker litt.
    Dette har jeg hørt på 685 og 683.

Hva med Kef sin nye Q serie

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    301
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg sliter med litt av det samme som deg på mine PSB Image T6...låter litt for skarp etter min smak.
    Hvis du vil ha en høyttaler som ikke blir slitsom og som har mye trykk, så ta en titt på Dali Lektor 8.
    Det er nok den høyttaleren jeg mest sannsynlig kommer til å kjøpe når mine PSB er solgt.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    98
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av metallsulten
    Har snust litt på system audio aura 60 men har misstanke om at de er litt spinkle i bassen
    Jeg har Mantra 60, og de gjør en strålende jobb på både tung og rask metall. Jeg lar meg fortsatt forundre over hva som kommer ut av disse elementene, som ser ut som de skulle stått i hodetelefoner.

Ha dog i bakhodet at også System Audio krever litt strøm, selv om de ikke er på langt nær like krevende som 683.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •