Stativhøyttalere og stor sub? Tabbe?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Intermediate buril2000 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,863
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Stativhøyttalere og stor sub? Tabbe?

Heisann!

Jeg lurer på om det er en god idè å kombinere en stor sub (CV 15")
    med en ganske liten stativhøyttaler. Blir det et stort "hull" i lyden pga dette? Stativhøyttalere spiller jo ikke akkurat så mye nedover..
    Jeg har tenkt på JMlab chorus 707s.
    Noen som har noen tanker rundt dette, eventuelt andre alternativer til høyttalere jeg kan sjekke ut. Helst stativhøyttalere.
    Utstyr: Marantz sr-5300 og marantz 4300 dvd. Har også to stk meridian 557 som skal få strekke på beina når det blir surround. (ikke lenge til)

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det spørs vel om en 15" klarer å henge så godt med en liten stativhøyttaler ja. Å integrere et såpass kraftig element med en liten stativhøyttaler er heller ikke lett, om ikke umulig. Jeg ville personlig har brukt maks en 10" om jeg skulle brukt sub sammen med noen stativhøyttalere. Det er lettere å integrere og få til å spille bra, selv om det også er vanskelig nok.

Hvor enkelt det er å integrere subben kommer også en del ann på kvaliteten på den. Tror ikke den CV subben blir den enkleste å integrere med de høyttalerene for å si det sånn.

Intermediate C. Alshus sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg spiller med en slik kombinasjon.

Har noen ATC A7 høyttalere. Mellomtone/basselementet er 4,5 tommer. Disse står på noen Solidsteel SS6 stativer. Suben er en Bag End Infra 18.

Synes dette spiller svært godt. (Kunne sikkert brukt mange fine faguttrykk, men det er så lenge siden jeg har lest noe særlig hifi-blekker.)

Dette oppsettet er riktignok endel hakk over det du tenker på.

Mitt tips i de lavere prisklassene er heller å kjøpe to mindre subber, for eksempel 2 8-tommere eller to ti-tommere sammen med stativhøyttalerne dine. Eller bare gå til anskaffele av noen gulvhøyttlere med en gang, og bruke samme beløpet som du ville brukt totalt på sub/høyttaler komboen.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Stativhøyttalere og stor sub? Tabbe?

Sitat Opprinnelig postet av buril2000
    Heisann!

Jeg lurer på om det er en god idè å kombinere en stor sub (CV 15")
    med en ganske liten stativhøyttaler. Blir det et stort "hull" i lyden pga dette? Stativhøyttalere spiller jo ikke akkurat så mye nedover..
    Jeg har tenkt på JMlab chorus 707s.
    Noen som har noen tanker rundt dette, eventuelt andre alternativer til høyttalere jeg kan sjekke ut. Helst stativhøyttalere.
    Utstyr: Marantz sr-5300 og marantz 4300 dvd. Har også to stk meridian 557 som skal få strekke på beina når det blir surround. (ikke lenge til)
    Gode stativhøyttalere spiller ofte dypere enn man skulle tro. Det er vel i dynamikken at de ofte henger litt etter når man skal integrere dem med subber som kan flytte mye luft.

Jeg vil tro at det går greit å bruke stativhøyttalere sammen med store subber, men at du riktig nivåkalibrert neppe klarer å utnytte dynamikkpotensialet i subben før stativhøyttaleren begynner å komprimere.

Nå kjenner jeg ikke JMLab så godt, men føler på en måte at Cerwin Vega og JMLab deltar i to ulike idrettsgrener. Jeg har tidligere hevdet at man ikke trenger å voice-matche subwooferen med resten av høyttalerne. Det er ikke dermed sagt at alt passer sammen uansett. Mitt inntrykk av JMLab (fra dem som eier dem) er at dette er høyttalere med fin og presis lyd. Cerwin Vegas boomete moro-faktor passer kanskje ikke helt sammen med dette...

Uansett: Skal du kjøpe sub, så synes jeg det er utrolig viktig at forsterkeren i subben er stor nok. Spesielt gjelder det for subber med mye membranareal. Jeg kjøper heller en 10" sub med 500W forsterker enn en 12" sub med 200W forsterker, for å si det slik...

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,863
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Problemet er at jeg liker å spille høyt av og til, og det er ikke noe problem med de høyttalerne jeg har nå (patos b-500).
    Men jeg vil gjerne ha noen som ikke tar så stor plass, og spiller pent på lavt volum. De må heller ikke ha noe imot å guffe på litt av og til. :twisted:
    Jeg liker bassen i CV-subben, og jeg vil helst ikke kvitte meg med den..
    Kan Audio Pro Black Diamond v.2 være svaret på mine bønner?? :?:

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Black Diamond er nok gode høyttalere, men de er jo ikke SÅ små...

Hvis vi holder oss til stativhøyttalere, hva med System Audio SA510/SA520/SA710/SA720?

Så lenge du liker CV-bassen og ikke har noe imot at den farger lyden litt i de nedre oktavene, så funker sikkert Chorus 707 S også bra. Den har jo en oppgitt følsomhet på imponerende 92dB, noe som er svært bra for en kvalitet-stativhøyttaler. Med 7" bassmellomtone flytter den sikkert en del luft også. Kanskje et godt valg likevel...

Jeg har ikke prisen på Chorus 707S inne, så det hadde vært greit om du kunne presisere hvilken pris du kunne tenke deg å legge deg på.

Til slutt: Hvis du ikke er helt fremmed for å bygge selv og har litt tålmodighet, så vil jeg anbefale at du titter litt på hva vi er i ferd med å få til i DIY-kategorien med BEL-prosjektet. Bassmellomtoneelementet fra Silver Flute har noen flotte parametre som gjør at den (på papiret foreløpig) kan produsere mye godlyd fra temmelig små kasser. En d'Appolito-stativhøyttaler basert på disse er kanskje en mulighet... Men du må i så fall være tålmodig.
    Sjekk tråden her: DIY fellesprosjekt? Billig, Enkel, Liten høyttaler (BEL)

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    111
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skulle ikke forundre meg om det lå ett par meget gode stativhøyttalere på avtorget.... :wink:

mvh

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,863
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Prisen jeg vil betale for dette, er vel rundt 6000.
    Det finnes mange alternativer i dette sjiktet, kan jeg tenke meg.. :?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •