skal kjøpe subwoofer til hjemmekino

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 26
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

skal kjøpe subwoofer til hjemmekino

Hei! jeg skal kjøpe meg en 1-2 gode hjemmekinosubwoofere!

tips?

Intermediate b3nd1k sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    2,256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    2x JBL Array 1500 bør gjøre susen,
    Min tråd

Intermediate audioB sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Trondheim
    Poster
    693
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av b3nd1k
    2x JBL Array 1500 bør gjøre susen,
    GO BIG OR GO HOME?

Neida. Om du ikke vil bruke 80.000 på subber så foreslår jeg at du skriver ned litt info som f.eks budsjett? osv.

XTZ, SVS, Velodyne.. Alltid bra.
    Hifi: Yamaha - Monitor Audio - Kimber Kable - Denon - Panasonic - Sony

Headfi: Focusrite Forte - B&W P7 - Grado SR325e

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    beklager lite info.

rommet er ca 5*4m

budsjett ca 15-18000kr

stativhøyttalere fra før

Intermediate UltimaNoctis sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den derre SVS subben til 17000 virker meget populær og god :P

Intermediate b3nd1k sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    2,256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med to Epik Empire
    Min tråd

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Earthquake Supernova MKII 12"
    SVS PB eller PC modeller
    HSU Research ULS-15
    Velodyne SPL-1200

Dette er modeller som jeg er keen på selv, men ikke klarer bestemme meg for hva som er best, men for min del måtte det blitt SVS-SB modellen grunnet størrelse om det skal være svs grunnet størrelse

Active Stian.V.H sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    388
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En slik SVS PB12-Plus DSP Subwoofer - 12" basselement og 800W DSP - L-Sound AS og en slik XTZ 99 W12.16 Sort Matt 12" | Surround.no - Høyttaler-spesialisten

Disse kan du da stacke oppå hverandre der hvor de får mest gain.
    Dette er den komboen som jeg mener du vil få mest morro ut av i et kino oppsett.
    SVS Plus DSP yter nesten likt som Ultra inntil et visst volum (dvs den spiller så og si like dypt men ikke like høyt der nede i dypet).
    Når du slenger en XTZ 12" oppå toppen av den,så vil mere luft bli satt i bevegelse over 25hz med de to sammen enn visst du kjøper en stk.SVS Ultra som koster det samme som en Plus+XTZ 12".

Skal du spille musikk så slår du bare av XTZ-en,da Plus-en vil nok spille fastere og mere detaljert bass enn enn XTZ-en.
    Eller gjør som meg ha begge subene på hele tiden og bare nyte trykket fra begge 12"/13".

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    med mindre man har en dedikert kino som man kan gjemme subbene litt, syns jeg vel det hadde sett hakket rart ut med en XTZ stacket oppå en PB, da ville jeg heller gjort det som du har gjort det i din kino, med en PC oppå, blir jo litt dyrere da men :P

Ville forsåvidt heller gått for en PC eller PB 13 utra istedenfor stackingen, men dette er jo smak og behag. Blir jo såklart bedre lyd som du sier

Epik som er nevnt her virker også som veldig capable subber. Et annet merke fra USA er Rythmik, fine subber som ikke er så værst priset.

Elemental design som selges på midgardaudio tror jeg også er helt sinnsyke, de har noen beist på flere hundre kg som tror jeg rister huset ditt i stykker.

A7-700 feks, koster 16 lapper, veier 150kg, den har 2x15" og average spl in room fra 10-100hz er 127dB. HAHA, det er rett og slett bare skummelt

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har et rom som er ca samme størrelse som ditt, kanskje 2-3 kvadrat større. Jeg er veldig fornøyd med løsningen 2 x SVS PB10 i front. Gir mer enn nok trøkk og dybde, og i tillegg får man begge 2 godt innenfor budsjettet ditt (kan også kjøpes bruk).

Lykke til :-D

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden du har stativhøyttalere bør du velge en sub som tar seg av mellombassen. Dette vil gi deg en jevnere bassrespons og totalt sett mer trøkk. HSU har f.eks en mellombass du kan se på.

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Siden du har stativhøyttalere bør du velge en sub som tar seg av mellombassen. Dette vil gi deg en jevnere bassrespons og totalt sett mer trøkk. HSU har f.eks en mellombass du kan se på.
    Hehe, du liker denne HSU mellombassen din :P Tror den kommer opp i alle innlegg som dette. Blir jo nesten fristende til å se hva "all the fuzz is about"

Hadde muligens fått plass til en slik ved siden av sofaen, men tror madamen hadde blitt heller missfornøyd med mer utstyr inn nå

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MR.Chill
    Hehe, du liker denne HSU mellombassen din :P Tror den kommer opp i alle innlegg som dette. Blir jo nesten fristende til å se hva "all the fuzz is about"

Hadde muligens fått plass til en slik ved siden av sofaen, men tror madamen hadde blitt heller missfornøyd med mer utstyr inn nå
    Er ikke spesielt begeistret for HSUen, men det er nesten den eneste mellombassen som finnes på det kommeriselle markedet.

Poenget mitt et er at det er mye mer fornuftig å bruke en mellombass framfor å kjøpe to suber som kun er god til dypbassen. Mellombassen er helt essensielt for at det skal låte virkelig bra. Det er mye bedre å kjøpe tp suber med ulike styrker framfor to like som mange gjør. Det handler om å jevne ut frekvensresponsen og at det er bra nok nivå i hele frekvensområdet.

Alternativt kan man bruke suber som virker helt fra dypbassen til ca. 200 Hz, men de blir veldig store og da må man fort over på DIY.

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Er ikke spesielt begeistret for HSUen, men det er nesten den eneste mellombassen som finnes på det kommeriselle markedet.

Poenget mitt et er at det er mye mer fornuftig å bruke en mellombass framfor å kjøpe to suber som kun er god til dypbassen. Mellombassen er helt essensielt for at det skal låte virkelig bra. Det er mye bedre å kjøpe tp suber med ulike styrker framfor to like som mange gjør. Det handler om å jevne ut frekvensresponsen og at det er bra nok nivå i hele frekvensområdet.

Alternativt kan man bruke suber som virker helt fra dypbassen til ca. 200 Hz, men de blir veldig store og da må man fort over på DIY.
    sant nok, høres jo mer fornuftig ut. Men finnes jo noen på markedet som har en veldig god mellombass da.

Hva med feks en Epik, og en svs, da hadde man jo fått litt av begge deler.

Den HSU mellombassen er jo forsåvidt rimelig priset da. Rart flere ikke lager slike løsninger.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    - 4 Epik legend... stacking 2 og 2

- 2 Epik empire + svs eq1

- Paradigm DSP serien ? har ikke sett noe omtale av de enda..

Active merik82 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    417
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MR.Chill
    sant nok, høres jo mer fornuftig ut. Men finnes jo noen på markedet som har en veldig god mellombass da.

Hva med feks en Epik, og en svs, da hadde man jo fått litt av begge deler.

Den HSU mellombassen er jo forsåvidt rimelig priset da. Rart flere ikke lager slike løsninger.

Er det noen som har prøvd ut denne løsningen du nevner, med f.eks en epik og en svs?
    Ser for meg litt kalibrering og integrerings problemer

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2011
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    - 4 Epik legend... stacking 2 og 2

- 2 Epik empire + svs eq1

- Paradigm DSP serien ? har ikke sett noe omtale av de enda..

Paradigm er jeg også interreser i å høre hva folk sier om.. Jeg bor ganske nærme BassBrothers, så jeg handler der, og han anbefaler varmt dsp3400 sammen med klipsch, da denne spiller kjellerdypt. (ifølge han)

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RFdude
    Paradigm er jeg også interreser i å høre hva folk sier om.. Jeg bor ganske nærme BassBrothers, så jeg handler der, og han anbefaler varmt dsp3400 sammen med klipsch, da denne spiller kjellerdypt. (ifølge han)

Det er håp for kjellerdypt, men er det noe trykk i de... har du mulighet til og få demo hos bassbrødrene på paradigm ?

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RFdude
    Etter hva jeg leste rundt om på nettet så virker det som en veldig kapabel sub. Flere som mener den gir bra output under 20hz men ikke så dyt som SVSene feks. Men til 8999 er jeg litt usikker, i USA koster den 800$. Da blir prisen het annerledes og hadde den kostet 800*5,5=4400kr så hadde det vel ikke vært noe tvil om at det var mye for pengene. Synd Norge legger på så sykt mye mva, skatter og avgifter etc etc.

Er bare en tusing eller to opptil SVS SB-13 feks, tror den har mer og dypere output, men paradigmen spiller nok mye renere og tightere en SVSen. Så klangmessig er det litt smak og behag sikkert, om man liker morrofaktor eller ren bass :P

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da jeg importerte Rythmik-suben fra USA ble regnestykket dollarprisen x10, så 8999 er jo ikke så ille når man tar garanti og reklamasjonsrett med i regnestykket.

Jeg vil tippe at to stk. Rythmik FV12 vil gi ganske bra trøkk også. De spiller både dypt og kontrollert, og man har en rekke justeringsmuligheter for å tune responsen helt i bånn.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •