biamping

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6

Tråd: biamping

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

biamping

Hei jeg har en yamaha rx-v665. Den har 7.1 kanaler. Jeg bruker bare 5.1 Så lurer jeg på hva biamping er? Kan jeg gjøre det med mine Dynavoice M-65 EX. Håper noen kan hjelpe em fersk amatør

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av vdiseth
    Hei jeg har en yamaha rx-v665. Den har 7.1 kanaler. Jeg bruker bare 5.1 Så lurer jeg på hva biamping er? Kan jeg gjøre det med mine Dynavoice M-65 EX. Håper noen kan hjelpe em fersk amatør
    den går vel på samme strømforsyning uansett så tror ikke du vil ha noe effekt av det, men er jo bare prøve

Intermediate Chrisonfire sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    742
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden muligheten er der, så er det bare å bruke den :P Koble til å bruk ørene om ligger noe i det :P

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men hvordan gjør jeg det?

Newcomer cb_600 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    289
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bi-amping er når en bruker to kanaler for å drive en høyttaler, dvs at en kanal driver bass og en driver diskant og mellom tone.
    Dette skal i teorien gi mer effekt til hver høyttaler, men om det faktisk gjør det er ett tema for diskusjon, man kan kanskje oppleve en bedre kontroll i lydbildet og dermed spille noe høyere før at lydbildet kollapser. (Det er iallefall slik jeg opplever det med mitt oppsett.)

Vil tro at M65 er til å bi-ampe, det ser du enkelt bak på høyttaleren om det er to eller fire terminaler. For å koble dette opp må du huske å stille inn forsterkeren på bi-amping av frontene FØR du kobler til høyttalerne også må du fjerne broen mellom terminalene FØR du kobler til. Men alt dette står som regel meget godt beskrevet i brukerhåndboka til både forsterker og høyttalere.

Lykke til.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dine høyttalere har to sett terminaler på baksiden som er linket sammen med en "skinne". De to nederste terminalene er i forhold til basselementene i dine høyttalere, mens de to øverste er til mellomtone og bass i høyttalerene dine..

Bak på receiveren så hetere de to kanalene du ikke bruker i et 5.1 oppsett for "surround back" og trolig ved siden av disse, så står det "Bi-amp" eller lignende.

Receiveren din er bygd opp på en slik måte at hver enkelt kanal (front left, front right, center, surround left, surround right, surround back left, surround back right) har en lik "forsterker". Når du har et 5.1 oppsett tilkoblet, så sitter du med to "forsterkere" som ikke blir brukt, og dermed kan bruke de på fronthøyttalerne dine(hvis de har tilkobling til det) for å få mer effekt til de.
    Dvs. du har en "forsterker" til diskant og mellomtone og en "forsterker" til basselementene

VIKTIG!!! FØRST FJERNER DU SKINNENE PÅ BEGGE HØYTTALERE!!

Det du så gjør er å koble "front left" til f.eks. øvre terminaler på venstre høyttaler og "surround back left" til nedre terminaler på venstre høyttaler, deretter "front right" på øvre terminaler på høyre høyttaler og "surround back right" på nedre terminaler på høyre høyttaler.
    Det siste du gjør er å gå inn på setup-menyen til receiveren og velge at du vil Bi-ampe.. (Jeg vet ikke hvor du gjør det på den receiveren, så der må du sjekke brugsanvisningen eller gå inn å lete på amp-innstillinger, lydinnstillinger osv.)

Som påpekt tidligere av MR.Chill, så har ikke receivere ofte den mest voldsomme strømforsyningen (den leverer strøm til alle effektrinnene, samt alle andre video og lydkretser inne i receiveren), så du vil nok ikke merke stor forskjell uansett Det eneste jeg har erfart, er når man spiller musikk i stereo og kun bruker frontene. Du kan da oppleve litt mer kontroll på høyttalere og mulighet til å dra på litt mere.. Så, om du hører mye på musikk, så kan det vurderes, hvis ikke, så gi rett og slett **** :-D

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •