Høytalertest; vanskelige valg i 8K+-klassen

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Høytalertest; vanskelige valg i 8K+-klassen

I min søken etter gode høytalere i prisklassen 8-9K i min nye hjemmekinosystem, tok jeg jakten et steg videre i dag. Utgangspunktet var at det stod opprinnelig mellom to høytalersett etter tidligere anbef:

Dali Suite 2.8 og Audio Pro Black/Blue Diamond

Da jeg ønsket å høre nærmere på Marantz SR5400 OSE plukket jeg ut to nye testhøytalere:

System Audio 1550 og QLN 604 MKII.

Låtene jeg ville bruke og har hørt på mye hjemme og i bilen er "Baby"og "Boyfriend" med D'sound og "Discoteque" med U2 (begge ender av skalaen...)

Utgangspunktet for lytting i stereo er at musikken bør nytes uten sub. (Er dere enige i dette???) Derfor falt System Audio 1550 igjennom, god diskant og mellomtone, men bassen var "ullen" og lite klar på begge spor. QLN sine høytalere har den minste "WAF-faktoren" av alle jeg har ever vurdert, men jeg ble kanonoverrasket over lyden! Paret jeg prøvde ble pakket rett ut av esken, og hadde ikke blitt innspilt. Diskant og mellomtone var allikevel veldig tydelig og klar, og når bassen på D'sounds "Baby" kom var den kjempetydelig og stram. Spilte med en helt annen bredde og var veldig behagelig å lytte til. Bass var ikke noe problem, her. Denne høytaleren må da være knall på hjemmekino hjulpet av en 12" sub, tenkte jeg stille. Og nå var den jo ikke innspilt heller. Er det 5-10% å hente ekstra, var jo dette kjempebra...

Bare for å runde av lot jeg meg friste til å høre på Audiovector sine Mi3 til doble prisen, om enn for å høre hva jeg fikk: Alt jeg tidligere hadde hørt med mye mere, selvfølgelig!! Lyden var enda mere oppløst, enda tydeligere og klarere diskant, men bassen imponerte enda mere: Her kunne jeg til og med høre plekter-slagene på basstrengene på nevnte test-sang. Herlig. Men det var dette med lommeboka da..... Spranget fra fronthøytalere til rundt 7500 og opp til 13000,- er jo stort selv om det frister....

Så tid for ny test; Dali Evidence 470 og B&W 603 S3.

B&W først: OK. Bassen på begge test-CDer var jo der, men føltes litt ullen og "uten pondus". God mellomtone og diskant, men jeg følte ikke at den spilte spesielt "bredt".

Så Dali: Mye bedre! Akkurat som på første testen var overgangen fra første til andrelytteprøve merkbar. Mye luftigere. Bassgangene ble mye tydeligere og behageligere, og stemmen i mellomtonen klar og fin. Ikke så bra som Mi3 selvfølgelig, men bra.... Suite 2.8 fikk jeg ikke testet, men hvis 470 er nogenlunde lik lydmessig, ville 2.8 vinne denne lyttekampen. Noen andre som har lytteerfaringer med Evidence 470 mot Suite 2.8???

Totalt sett ble QLN en veldig aktuell kandidat stereo og hjemmekino-kandidat.

Finnes det andre her i foumet som har tekniske og lyttemessige erfaringer og "øse" av vedrørende QLN?? Hvordan stemmer mine erfaringer med "teorien"??

Kona aksepterte designet dersom vil skal ha et eget hjemmekino/lytterom, men i en stue kom de aldri inn!!! Så nå er det Suite 2.8 mot 604 MKII. Senere i uka går ferden til et lytterom hvor Audio Pro-kominasjonene skal testes.

Eller skal jeg ledes av "drømmen" og forsøke å oppspore et par brukte Audiovector?? Og er Audiovector så gode høytalere som jeg da eventuelt ønsker å tro?? Valuta for pengene, hvor er den størst?

Kommentarer fra alle høytaler-audiofile mottas med takk...

Intermediate Electra sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.

Flott innlegg.

Mitt blir desverre kortare. Det du beskriver i "teksten" din får meg til å teinke.. Eit par med JMlab 816s eller eit brukt par med 826s hadde vert noko for deg. :wink: JMlab spelar utruleg bra. Det er jo etter min meining da. 8)

Kva slags elektronikk har du?

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De der er ikke akkurat i 8k-klassen, Electra. :P

Intermediate Electra sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pogwaq
    De der er ikke akkurat i 8k-klassen, Electra. :P
    Eg veit. Det står jo 8k+ da. Når han da var fornøyd me Audivektor M3 for så å vurdere eit brukt par med dei. Da pratar me pris innan JMlab Cobalt serien. Han kan faktisk få tak i ait par me Electra 926 og..

Newcomer Claus sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    231
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har "øst" litt om QLN i tidliger tråder her inne. F.eks http://avforum.no/forum/viewtopic.php?t=11941

Les også omtalen min på audiophile.no. Meget bra høyttalere til prisen. Bassen synes jeg var ekstremt bra til prisen.

De jeg hadde hjemme i eik hadde relativt høy WAF i mine øyne.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •