Plassering/innstilling av 2 stk subwoofere..

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Plassering/innstilling av 2 stk subwoofere..

Etter flytting og "midlertidig" oppsett av hjemmekinoen sliter jeg med å få den bassen jeg vil ha, (og vet skal være mulig) fra hjemmekinoen min.
    Oppsettet mitt er:
    XTZ 93.22 fronter
    XTZ 93 wmt center
    XTZ 99.W12.16 Subber (2stk)
    Dynavoice magic fx-4ex front high og surround høyttalere.
    Onkyo tx-nr1008 (om jeg ikke husker helt feil

Har prøvd ut med å sette subben i sofaen hvor jeg vil ha "sweetspotten" og hørt rundt på gulvet men følte ikke at jeg fant noen spesielle punkt rundt om på gulvet hvor jeg skulle sette den. hvordan er det å bruke denne metoden når en skal plassere to?
    og hvis jeg slår av den ene når jeg gjør dette, vil den da fungere som en passiv og forstyrre noe?
    Bør jeg sette subbene samlet der jeg finner mest bass på gulvet?
    Ser at de fleste har de stående ved siden av hver fronthøyttaler. Har det oppsettet nå,(på innsiden av høyttalerene, tett inntil vegg) men har selvfølgelig best bass i ene hjørnet bak...
    Noen som har gode råd på mange spørsmål?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøp et måleinstrument, xtz room analyzer, eller en mic og REW.

Få subbene i fase med front og hverandre.
    Og juster i reciver og på gain til du har nok lyd. (Seff pass på å ikke få kompresjon, selv ved høyt lydnivå.)

Intermediate Muffinman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøvd å sette subbene paralellt med frontrekka med fase på 0 for deretter la receiveren beregne forsinkelse? Da skulle fronter og subber i teorien havne i fase med hverandre, men om plasseringen blir optimal er en annen sak...

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Revolution
    Kjøp et måleinstrument, xtz room analyzer, eller en mic og REW.

Få subbene i fase med front og hverandre.
    Og juster i reciver og på gain til du har nok lyd. (Seff pass på å ikke få kompresjon, selv ved høyt lydnivå.)
    Har faktisk sett på akkurat det instrumentet, men syns det er litt dyrt med tanke på at det er ganske så sjelden i bruk... skulle vært mulig å låne/leie sånn utstyr.. Hva mente du med kompresjon..?

Active Stian.V.H sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    388
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Inntil du får deg en decibel måler,en Radioshack så ville jeg gjort følgende.

Plasser begge subene oppå hverandre der hvor du har mest bass,i det hjørnet du refererte til.
    Ha Phase på o,gain/volum på subene på et sted mellom 9-12 bør være nok som regel,men prøv å ha gain ganske likt på begge subene før du kjører autoppsettet.
    Kjør romkorreksjon/autoppsettet med begge subene på.
    Etter du har kjørt autoppsettet,sett fronter til small og deling/crossover på 80hz.
    Se etter hva subvolumet står på i recieveren etter oppsettet er kjørt,prøv å havne på 0 eller så nærme 0 som mulig.,er volumet for lavt må du opp litt på gain på subene,er det for høyt i recieveren justerer du ned litt på gain på subene,kjør oppsettet på nytt til du havner så nærme 0 som mulig.

Når du er kommet ganske nærme 0 i subvolumet i recieveren og du anser deg som ferdig,så kan du øke dette nivået i recieveren for å få mere bass,derav ønsket om å havne mot 0 for å ha gode justeringsmuligheter.

Dersom du kjøper deg en Radioshack;
    Radio Shack Analog Radioshack Lydtrykksmåler - L-Sound AS

Kan du bruke denne guiden for å få det helt perfekt;
    http://avforum.no/forum/910109-post564.html

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Stian.V.H
    Inntil du får deg en decibel måler,en Radioshack så ville jeg gjort følgende.

Plasser begge subene oppå hverandre der hvor du har mest bass,i det hjørnet du refererte til.
    Ha Phase på o,gain/volum på subene på et sted mellom 9-12 bør være nok som regel,men prøv å ha gain ganske likt på begge subene før du kjører autoppsettet.
    Kjør romkorreksjon/autoppsettet med begge subene på.
    Etter du har kjørt autoppsettet,sett fronter til small og deling/crossover på 80hz.
    Se etter hva subvolumet står på i recieveren etter oppsettet er kjørt,prøv å havne på 0 eller så nærme 0 som mulig.,er volumet for lavt må du opp litt på gain på subene,er det for høyt i recieveren justerer du ned litt på gain på subene,kjør oppsettet på nytt til du havner så nærme 0 som mulig.

Når du er kommet ganske nærme 0 i subvolumet i recieveren og du anser deg som ferdig,så kan du øke dette nivået i recieveren for å få mere bass,derav ønsket om å havne mot 0 for å ha gode justeringsmuligheter.

Dersom du kjøper deg en Radioshack;
    Radio Shack Analog Radioshack Lydtrykksmåler - L-Sound AS

Kan du bruke denne guiden for å få det helt perfekt;
    http://avforum.no/forum/910109-post564.html
    Takk for svar. Tror det blir feil å sette subbene oppå hverandre der jeg har mest bass sånn det står nå. Nå står de på innsiden av hver fronthøyttaler. må vel kanskje sette en subb i sofaen, lytte etter et punkt i rommet.. mulig ved et hjørne, og deretter sette subbene oppå hverandre der...? og deretter gjøre de innstillingene du skriver? fronter er satt til small, og de er autosatt til 80 hz etter jeg har kjørt Audyssey forresten, men har ikke tenkt på å justere til jeg får de ned til odb. skal prøve det..

Hadde sofaen tett inntil vegg forrige sted jeg bodde med skråtak rett over hodet... der fikk jeg fantastisk bass ved første oppsett uten prøving... er vel alltid vanskelig å få den perfekte bassen når sofaen står mer midt i rommet... ?

Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    388
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Frodes1981
    Takk for svar. Tror det blir feil å sette subbene oppå hverandre der jeg har mest bass sånn det står nå. Nå står de på innsiden av hver fronthøyttaler. må vel kanskje sette en subb i sofaen, lytte etter et punkt i rommet.. mulig ved et hjørne, og deretter sette subbene oppå hverandre der...? og deretter gjøre de innstillingene du skriver? fronter er satt til small, og de er autosatt til 80 hz etter jeg har kjørt Audyssey forresten, men har ikke tenkt på å justere til jeg får de ned til odb. skal prøve det..

Hadde sofaen tett inntil vegg forrige sted jeg bodde med skråtak rett over hodet... der fikk jeg fantastisk bass ved første oppsett uten prøving... er vel alltid vanskelig å få den perfekte bassen når sofaen står mer midt i rommet... ?

I ditt første innlegg skreiv du at du hadde best bass bak i rommet i et hjørne,da bør du plassere subene oppå hverandre der.
    Da får du mest headroom/kan spille høyest samt subene jobber lettest.
    Gjør ingenting å plassere subene bak i rommet når du deler ved 80hz,frekvenser/bass så lavt i frekvens er så og si umulig å retningsbestemme,så du vil nok ikke klare å høre at bassen kommer fra bak i rommet.

-Når recieveren din kjører autoppsett,kjører den et enkelt oppsett for hver enkelt sub som du har,eller registrerer den bare en av subene dine?

Dersom den bare registrerer en sub så er grunnen til at jeg mener at du bør plassere subene oppå hverandre er at da spiller subene "på lag/i fase" med fronthøyttalerne dine etter oppsettet.
    Visst man har de fra hverandre og recieveren bare registrerer en sub,så er sjansen stor for sub nr 2 da ikke vil spille i fase med fronthøyttalerne fordi den første subens avstands justering blir feil for nr 2.
    Ved å sette de oppå hverandre så er de i fase med frontene begge subene nærmest garantert,eller så nærme man kommer uten manuell kalibrering med en lydtrykksmåler som fks. Radioshack.

Å ha lytteposisjonen midt er rommet er ikke å anbefale som regel,da vil du nærmest garantert får dårligere bass enn nærme bakveggen ja.
    Har du mulighet å flytte sofaen din nærmere veggen?

Men anbefaler deg å kjøpe deg en lydtrykksmåler visst recieveren din bare registrerer en enkelt sub og ikke gjør en egen måling for sub nr 2,da kan du kalibrere hver enkelt sub perfekt hver for seg,samt kontrollsjekke nivået på de andre kanalene.
    Et verktøy som er en billig men veldig god og nyttig investering når man driver med lyd.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I ditt første innlegg skreiv du at du hadde best bass bak i rommet i et hjørne,da bør du plassere subene oppå hverandre der.
    Da får du mest headroom/kan spille høyest samt subene jobber lettest.
    Gjør ingenting å plassere subene bak i rommet når du deler ved 80hz,frekvenser/bass så lavt i frekvens er så og si umulig å retningsbestemme,så du vil nok ikke klare å høre at bassen kommer fra bak i rommet.

-Når recieveren din kjører autoppsett,kjører den et enkelt oppsett for hver enkelt sub som du har,eller registrerer den bare en av subene dine?

Dersom den bare registrerer en sub så er grunnen til at jeg mener at du bør plassere subene oppå hverandre er at da spiller subene "på lag/i fase" med fronthøyttalerne dine etter oppsettet.
    Visst man har de fra hverandre og recieveren bare registrerer en sub,så er sjansen stor for sub nr 2 da ikke vil spille i fase med fronthøyttalerne fordi den første subens avstands justering blir feil for nr 2.
    Ved å sette de oppå hverandre så er de i fase med frontene begge subene nærmest garantert,eller så nærme man kommer uten manuell kalibrering med en lydtrykksmåler som fks. Radioshack.

Å ha lytteposisjonen midt er rommet er ikke å anbefale som regel,da vil du nærmest garantert får dårligere bass enn nærme bakveggen ja.
    Har du mulighet å flytte sofaen din nærmere veggen?

Men anbefaler deg å kjøpe deg en lydtrykksmåler visst recieveren din bare registrerer en enkelt sub og ikke gjør en egen måling for sub nr 2,da kan du kalibrere hver enkelt sub perfekt hver for seg,samt kontrollsjekke nivået på de andre kanalene.
    Et verktøy som er en billig men veldig god og nyttig investering når man driver med lyd.
    Det er best bass i venstre bak hjørne ja.. når subbene står fremme ja. ikke når jeg setter den i sofaen... og det hjørnet kan jeg dessverre ikke sette sub, da inngangsdøren er der...
    Når det gjelder sofaen kan jeg heller ikke flytte den.. da det må være mulig å gå bak... men i de fleste oppsett her har de jo sofaen/sitteplassene mer midt i rommet, .. ? det er jo da en får mest "kringlyd" effekt?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Frodes1981
    Det er best bass i venstre bak hjørne ja.. når subbene står fremme ja. ikke når jeg setter den i sofaen... og det hjørnet kan jeg dessverre ikke sette sub, da inngangsdøren er der...
    Når det gjelder sofaen kan jeg heller ikke flytte den.. da det må være mulig å gå bak... men i de fleste oppsett her har de jo sofaen/sitteplassene mer midt i rommet, .. ? det er jo da en får mest "kringlyd" effekt?
    Og ja, den registrerer bare en sub ja, altså begge samtidig...

Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    388
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja man får god kringlyd når man sitter mere ut i rommet.
    Men det kan hende at i akkurat ditt rom så vil du være bedre tjent med å ha sofaen nærmere veggen,pga ditt rom ikke er så lett å få til mye bass i.
    Hva med å sette sofaen din 30-50cm fra veggen,da går det å gå bak,samt du vil få kringlydeffekt?

Bass er jo meget avhengig av rommet,og i ett rom kan det være kjempebass i hele rommet,og man derfor kan ha sweetspot midt i rommet og enda ha bra bass.
    Mens i et annet rom kan det ikke være bass i det hele tatt midt i rommet.

Siden recieveren din bare registrerer en enkelt sub,så vil jeg anbefale at du setter den ene oppå den andre,da vil integreringen med dine fronthøyttalere gå mye bedre.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja man får god kringlyd når man sitter mere ut i rommet.
    Men det kan hende at i akkurat ditt rom så vil du være bedre tjent med å ha sofaen nærmere veggen,pga ditt rom ikke er så lett å få til mye bass i.
    Hva med å sette sofaen din 30-50cm fra veggen,da går det å gå bak,samt du vil få kringlydeffekt?

Bass er jo meget avhengig av rommet,og i ett rom kan det være kjempebass i hele rommet,og man derfor kan ha sweetspot midt i rommet og enda ha bra bass.
    Mens i et annet rom kan det ikke være bass i det hele tatt midt i rommet.

Siden recieveren din bare registrerer en enkelt sub,så vil jeg anbefale at du setter den ene oppå den andre,da vil integreringen med dine fronthøyttalere gå mye bedre.
    Ok. takk for tips. skal prøve dette når jeg kommer hjem fra jobb...
    Et annet spørsmål, hvis jeg skal prøve å finne beste plasseringspunkt for sub, ved å sette den i sofaen og lytte rundt om, bør jeg da ta sub nr 2 ut av rommet, (vil den virke som passiv eller noe og forstyrre)? Hvis ikke må jeg vel selvfølgelig slå den av...?(jeg gjorde sistnevnte sist jeg prøvde...)

Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    388
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det holder å slå den av,går helt fint det slik du gjorde det.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •