Kjempestor subwoofer test

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 22
    Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kjempestor subwoofer test

Jeg har i det siste lest meg blind på alle mulige subwoofere. Har lyst til å oppgradere mine XTZ til noe som går dypere og høyere. Har funnet mange fine kandidater men klarer aldri bestemme meg, har heller ikke hørt de som jeg syns er interresante og tenkte derfor på å lage en liten enkel test av alle subwoofere på det norske markedet.

Ville helst gjøre ordentlige tester av alle subwooferne i fri natur sånn som Ilkka har gjort på HTS-forum: LINK

Etter å ha gått igjennom hvordan han har testet dette på ser jeg det er en del krav som jeg ikke vil klare med det utstyret jeg har, bla 75m åpent terreng vil kreve LANGE kabler og skjøteledninger, samt en stor åpen plass for alle subber.

Kom derfor fram til at jeg skulle gjøre testen så enkel og grei som mulig ved kun å teste +/- 3db freq kurve og output. Eventuelt også legge inn dypeste brukbare freq målt. Dette skal da gjøres inne hos hver enkelt butikk/leverandør/hjemme hos de som har subben, og testen vil derfor ikke komme med tall som er likt for alle rom, men jeg føler likevel det vil gi en nogenlunde pekepinn til folk som er på utkikk etter ny subb, eventuelt legge inn noen bilder og skrive litt om lytteintrykket?

Det hele vil da bli presentert i en liste hvor den med høyest output og dypeste freq får førsteplass osv. nedover. Dette vil være omfattende da jeg må kontakte leverandører og butikker for å få lov til å komme med målerutstyr inn i lokalene dems og teste samtlige av deres subwoofere.

Det jeg lurer på i første omgang er om dette har noe for seg?
    Er det noe som kunne vært interresant for AVforum lesere?
    Eller blir det bare tull med tanke på at alle rom høres forskjellig?
    Og viktigst av alt: Tror dere det er mulig? Vil butikkene gå med på dette?

Kom også gjerne med tips om hvordan en slik test burde vært gjort

Følgende merker vil jeg teste:
    Emotiva
    HSU
    Rythmik
    - Disse 3 må testes hjemme hos noen som har de -
    Arcam
    Argon
    Audio pro
    B&W
    Burmester
    Cambridge
    Canton
    Cerwin Vega
    Dali
    Definitive Technology
    Dynavoice
    Earthquake
    Elemental design
    Energy
    Epik
    Focal
    Infinity
    JAMO
    JBL
    JL audio
    Klipsch
    Martin Logan
    MK sound
    Monitor Audio
    Paradigm
    Proson
    PSB
    REL
    Scandyna
    Sunfire
    SVS
    System Audio
    Tannoy
    Vienna Acoustics
    Velodyne
    XTZ
    Yamaha
    - Noen jeg har glemt?

Å teste absolutt alle subber i følgende merker kan bli litt vel omfattende, men hvertfall de mest interresante modellene og minimum ett av hvert merke.

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1. Jeg tror forskjellene mellom subwooferne du har listet opp er færre enn likhetene.

2. Det eneste som betyr noe for meg når det gjelder en subwoofers egenskaper på lydsiden, er hvor dypt, flatt og høyt den spiller i MITT rom.

Basert på det vil jeg mene at øvelsen du beskriver er bortkastet tid. Og det er er velment.

Intermediate B&W Spydeberg sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    539
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

ja

Dette høres da spennende ut. Vil jo bli en forskjell med tanke på rom. Men det blir det bare litt krangling og kanskje eget ansvar for forbedring av kalibrering ut av. Synes testen kan være slik du foreslo jeg.

Edit: skrivefeil. Htcen har slem ordbok

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hellnoob
    1. Jeg tror forskjellene mellom subwooferne du har listet opp er færre enn likhetene.

2. Det eneste som betyr noe for meg når det gjelder en subwoofers egenskaper på lydsiden, er hvor dypt, flatt og høyt den spiller i MITT rom.

Basert på det vil jeg mene at øvelsen du beskriver er bortkastet tid. Og det er er velment.
    absolutt gode poeng, hadde uten tvil vært best om dette ble gjort i det fri. Men som sagt, det blir ende mer omfattende og vanskelig, selv bare med en håndfull av de mest interresante subbene.

Er garantert noen merker som bare er å stryke forsåvidt, ramset opp alle merkene jeg fant for salgs i norge. De mest interresante er jo:

SVS
    EPIK
    XTZ
    B&W
    Definitive Tech
    Velodyne
    JL
    Sunfire
    Earthquake
    Elemental design
    + et par andre

som går igjen ofte i tråder her.

Men igjen, om du har en subb som du sier du har klart å få 120db på 20hz - så vil jo dette si litt om potensialet og hva som bor i denne subben og kunne gi meg en viss pekepinn på at dette kan være en veldig god og potent sub, selvom jeg kanskje bare hadde fått 110db på 20hz i mitt rom. Igjen kan jo også folk prøve tenke seg litt om hvordan rommet dems er, jeg er feks veldig klar over at rommet mitt er av betong og gir en voldsom drahjelp, og kan derfor kanksje legge litt på i output og respons for en gitt sub

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du glemte en av sjefene..nemlig Focal..

Men når vet man ca når det er max output ? Når det ikke blir høyere når man skrur opp eller skal man kjøre på til det bunner ?
    Sikkert ikke alle som vil/tør presse subben til det ytterste for en test som likevel vil havne langt ned på lista.
    Jeg blåser ikke en sub for å havne på 35.plass..men jeg tar gjerne en måling senere,men ikke hjemme før om 5 uker.

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sven1978
    Du glemte en av sjefene..nemlig Focal..
    Lagt til.

Igjen ser at det blir veldig mange subber. Men det er ikke SÅ mange butikker det er snakk om. Om i det hele tatt butikkene er villige til å la en nisse løpe rundt i butikken dems en hel dag og gjøre målinger så er det snakk om en helgedag per sortiment til hver butikk. Om man var veldig ivrig og gjorde dette vær helg så hadde det blitt et par mnd før denne listen var klar.

Newcomer Okv sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2009
    Sted
    Det Sorte Fastland/Ålesund
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Allerede noen som er godt i gang:

Data-Bass

Disse testene til Ricci, og Ilkka sine på HTS, er veldig gode, og gir god informasjon om ytelsen for forskjellige subwoofere.

Å utføre slike tester krever god innsikt i måleteknikk.
    Hvordan målingene utføres påvirker måleresultatet betydelig, og spesielt hvis resultatene skal kunne brukes til å sammenligne produkter, så er det viktig å være grundig, og ikke minst beskrive nøyaktig hvordan målingen er utført.

Men nytteverdien av slike målinger er avhengig av den som leser også.
    Størst og dypest med mest leven er ikke nødvendigvis det rette valget alltid, det kommer an på hva man skal ha.

I testen til Ilkka er det for eksempel en subwoofer av anerkjent merke, som måler veldig dårlig i forhold til de som er åtte ganger større.
    Dette blir kommentert, han synes denne subwooferen er bra, man må se på hva den er laget for - man betaler noe for design, og det må være greit, og ytelsen følger fysiske lover, som tilsier heller lite dypbass ettersom den er liten.

Det er ikke så rart at det er få fabrikanter som vil ha subwooferene sine målt på denne måten.
    En ting er at det er ingen garanti for at måleoppsett og utstyr gir pålitelige og rettferdige resultater, en annen ting er at de fleste subwoofere du finner i en butikk har heller dårlig ytelse mht lydtrykk, forvrengning og frekvensrespons nedover.

Newcomer Okv sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2009
    Sted
    Det Sorte Fastland/Ålesund
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MR.Chill
    ..
    Dette skal da gjøres inne hos hver enkelt butikk/leverandør/hjemme hos de som har subben, og testen vil derfor ikke komme med tall som er likt for alle rom, men jeg føler likevel det vil gi en nogenlunde pekepinn til folk som er på utkikk etter ny subb, eventuelt legge inn noen bilder og skrive litt om lytteintrykket?
    ..
    Nei.
    Det har ikke noe for seg å måle en subwoofer inne i et rom, hvis formålet er å kunne si noe om subwooferens ytelse i forhold til andre subwoofere.
    Forskjellene mellom forskjellige rom og plasseringer i rommet er så store at det ikke er mulig å få ut målinger som er sammenlignbare.

Hvis subwooferene måles i det samme rommet, plassert eksakt på samme plass, så kan man både måle og lytte for å sammenligne disse spesifikke subwooferene.

Måling inne i et rom har derimot mye for seg hvis formålet er tuning av subwooferplassering og dsp-filter, med det formål å få best mulig lyd i akkurat dette rommet.

Men bilder kan du jo ta.
    Og har du måleutstyret, så prøv å måle noen subwoofere, gjerne i forskjellige rom også.
    Hvis du kjenner noen som har forskjellige typer subwoofere, så er jo dette gjennomførbart, som et morsomt eksperiment, så ser du selv hvordan det blir.

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    +1.

Er redd den testen på de premissene blir feilaktig. Du kan risikere å komme ut for at en av de mindre Cerwin Vega sub'ene vil danke ut den største SVS subben rett å slett pga plassering og rom.

Du kan jo ta bilder og heller nevne noe om byggekvalitet og utseende etc.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er enig i et som er nevnt over her. Forskjellene i rom vil være alt for store til å si noe som helst om subenes ytelse. I stedet for at det blir en testtråd, vil du ende opp med en krangletråd.

Ang. maks lydtrykk tenkte jeg samme tanken som Sven1978, jeg vil være skeptisk til å presse suben min til maks bare for moro skyld.

OKV nevnte en test Illka gjorde av en sub. Jeg vet ikke om det var Rythmik-testen han refererte til, men den kom ut med bl.a. veldig høy forvrengning, noe som skyltes at testen var gjort med en innstilling som var helt uegnet for akkurat det måleparameteret. Med en annen innstilling ville resultatet blitt et helt annet.

Intermediate Galnes sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan finne mange subwoofer reveiws på nett. Jeg hadd en fin en en gang, hvor de testet hundrevis av subber over tid i samme rom. Du finner den sikkert ved litt søk. Her er nesten alt blokkert så jeg kan ikke hjelpe stort med akkurat det :evil:

Noen tester også subber utendørs, men ja. Alt har vel sine fordeler og ulemper.

Subwoofer Reveiws

Audioholics

Mye individuell testing, så vær obs på dette.

Hvilke butikker har du i nærheten? Hva med å få teste de i deres demorom. Burde være nokså problemfritt (om dem har), og høre om mulighet for hjemlån av favoritten fra den ene og andre butikken. Hjemlånet kan jo skje samtidig og for den del. Dersom de tillater hjemlån.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med Okv og Revox. Å måle i ulike rom vil si deg mye mer om rommet enn subwooferen.

Bare måling av frekvensrespons og outputnivå sier også veldig lite om kvaliteten til suwooferen selv om målingene hadde vært gjort under like forhold. Det beste er å se på impulsrespons, vannfall, Groupdelay og ETC.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1

Ang. maks lydtrykk tenkte jeg samme tanken som Sven1978, jeg vil være skeptisk til å presse suben min til maks bare for moro skyld.
    Dette kan enkelt løses ved å velge makspunktet der suben har f.eks 6dB kompresjon i forhold til ett ganske lavt nivå, der kompresjonen er veldig lav.(Tallet 6 er tatt litt ut av luften bare som eksempel)

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er en solid test av mange suber, men her må man ta med rommet i betraktining:
    Subwoofer review summary page ... From the AVS forum - Chase Home Theater

At Elemental Designs scorer høyt, er dog ikke overraskende.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Syntes nå absolutt du kunne hatt med en stor OG en liten av CW. For å se forskjellen på disse.

Er muligens også interessant å se på forskjell mellom div. hi-fi subber og div PA evt. annet?
    Men det er kanskje bare min interesse.

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe, ser det har kommet masse god input her, og jo mer jeg leser jo mer blir jeg overbevist om at dette blir for komplisert og vanskelig. I tillegg vil det gi resultater som ikke er gode nok til å brukes på generelt grunnlag. Bare jeg som blir hakket litt over ivrig iblant :P Men var jo bare med gode intensjoner, hadde jo vært fantastisk om avforum fikk en ordenlig sub test av subber på det norske markedet ala typen Ilkka har laget

Mulig jeg bare får dra å høre på subbene jeg er interrisert i selv, og heller la de drevne folka fra HTS-forum fortsette sine subtester. Men kan jo absolutt ta bilder og legge ut lytteintrykk da

Det kom forresten opp noen gode fine linker her

Data-Bass siden skjønte jeg ikke mye av, det virka som det bare var for DIY prosjekter? Det skulle eventuelt ikke blitt tatt med i en slik test.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av timc
    Dette kan enkelt løses ved å velge makspunktet der suben har f.eks 6dB kompresjon i forhold til ett ganske lavt nivå, der kompresjonen er veldig lav.(Tallet 6 er tatt litt ut av luften bare som eksempel)
    Det er faktisk en meget god idè. Kanskje en nærfeltsmåling med gating, for så å finne ut ved hvilke volum subben begynner å komprimere, evt stoppe volum-økningen ved hørbare ulyder. Da spørs det bare om butikkene tør dette:P

edit: Nærfeltsmåling blir kanskje litt feil med portede kasser?

Active 1DrE sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, trodde med en gang at tittelen på tråden tilsa at du skulle teste en kjempestor subwoofer

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Skogs
    Det er faktisk en meget god idè. Kanskje en nærfeltsmåling med gating, for så å finne ut ved hvilke volum subben begynner å komprimere, evt stoppe volum-økningen ved hørbare ulyder. Da spørs det bare om butikkene tør dette:P

edit: Nærfeltsmåling blir kanskje litt feil med portede kasser?
    Ja, det tenkte ikke jeg på heller faktisk. Jeg har ikke testet min sub på veldig kraftig volum, men jeg går ut fra at den begynner å komprimere før ulydene dukker opp?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Ja, det tenkte ikke jeg på heller faktisk. Jeg har ikke testet min sub på veldig kraftig volum, men jeg går ut fra at den begynner å komprimere før ulydene dukker opp?
    Lenge før. Kompresjon inntreffer på moderate volum også. Man må bare velge ett nivå man sier er akseptabelt. Selv holder jeg meg til 3dB på bass.

Nærfeltmåling går bra. Ved portede konstruksjoner måler du de hver for seg, og spleiser dem sammen i software. Slik som Stereophile gjør.

Det dog viktig å ha en en mikrofon som er god ved så lave frekvenser. Det koster en del. Selv ville jeg brukt 1".

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •