2.1 anbefaling

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

2.1 anbefaling

Jeg har et Samsung 5.1 alt-i-ett-anlegg som jeg har tenkt å gå ned til fjæra med, og så kaste det så langt ut på sjøen som jeg klarer. Som de fleste sikkert skjønner har jeg ikke særlig peil siden jeg faktisk har kjøpt et slikt anlegg.

Nuvel, jeg har satt av 15.000,- til noe nytt. Med et såpass begrenset budsjett er det vel greit å droppe senter/bakhøyttalere og heller gå for 2.1 ??

Har sett på Yamaha RX-V671 receiver (4995,- Komplett). Er denne grei? Vil jeg få noen form for "virtual surround" med denne med kun 2.1 oppsett, eller kan jeg like gjerne kjøpe en ren stereoforsterker?

Da har jeg 10.000,- igjen til bluray-spiller og høyttalere. Jeg er gift med en dame, så høyttalerne skal ikke være "sånne digre klosser". Anlegget vil bli mest brukt til vanlige fjernsynssendinger og CD/mp3, med innslag av DVD/bluray på lørdagskvelden. Forslag til egnete høyttalere, anyone??

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mye å velge i her.

Om du har mulighet til det, så ville jeg tatt turen til et par HiFi butikker:
    - HiFi klubben
    - Soundgarden
    - Stereofil (Oslo)
    osv

Sånn umiddelbart vil jeg tro at et par Dali Zensor 7 vil gi deg mye lyd for pengene:
    DALI ZENSOR 7 Høyttalere | Hi-Fi Klubben

Yamaha har mange gode receivere og matcher godt til Dali høyttalere.
    671 selges på Elkjøp for 4761,- så du sparer inn noen hundrelapper der.

Test av Yamaha'n her:
    Yamaha RX-V671 Review - Watch CNET's Video Review
    (les også kommentarene fra leserne under...)

Siden du skal se film og kanskje tenker å bygge ut med surrerundthøyttalere siden, så vil jeg anbefale deg å kjøpe en surrerundtreceiver først som sist.

Active Espen000 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    416
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når du sier at høyttalerene ikke skal være store klosser; betyr det at du skal ha stativ-høyttalere eller at du kan klare deg med små gulvhøyttalere?

Jeg var nemlig i akkurat samme situasjon og gikk på prøvelytting/titting med damen. Vi fant begge ut at Dali Ikon 5 ikke tok særlig mer plass enn en stativhøyttaler og låt bedre enn alternativene på stativ i samme prisklasse.

Jeg tror jeg ville begynt med en surround receiever og fronter så heller bygget ut etterhvert dersom det er ønskelig eller behov!

Espen

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dali Zensor 7, størrelse: 978 x 205 x 312 (h x b x d)
    Dali Ikon 5 MkII, størrelse: 838 x 150 x 280

Ikon'ene er 14 cm lavere, 5cm smalere og 3cm "grunnere"
    ...og 2000 dyrere

men lyden er nok enda bedre også

Dali Lektor 3 er meget hyggelige stativhøyttalere, men da bør du kanskje vurdere en subwoofer som supplement også.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    416
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

:)

Supertramp: Jeg ville bare frem til om det var uaktuelt med gulvhøttalere eller om han må kjøpe stativ pga damen. Men er enig i at Zensor er er godt alternativ.

E38: Jeg kjente meg forresten godt igjen i beskrivelsen din om samsung anlegget. Kjøpte selv et samsung 5.1 HT-X100 for 4 år siden. Lyden var ok på film, men jeg syntes det var anstrengende å høre på musikk. Når jeg skrudde opp lyden på film ble jeg sliten av å høre på anlegget. Nå er anlegget godt gjemt bort på en plass langt borte!

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Espen000
    Supertramp: Jeg ville bare frem til om det var uaktuelt med gulvhøttalere eller om han må kjøpe stativ pga damen. Men er enig i at Zensor er er godt alternativ.
    Absolutt - bare fint å gi alternativer.
    WAF er viktig og derfor tror jeg det er viktig å dra henne med i HiFi butikker

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får greit 5.1 oppsett til den prisen dersom man leter litt etter gode tilbud.

Valgfri receiver.
    Yamaha høyttalere:
    NS-555 (eller 777) fronthøyttalere.
    NS-333 bakhøyttalere
    NS-C444 Centerhøyttaler
    YST-SW315 Subwoofer

Tipper det er mange andre merker i samme prissegmentet, men jeg ville nok heller sjekket elkjøp (alltid be om nettprisen) enn hifiklubben når man snakker "value for money".

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Supertramp
    Dali Zensor 7, størrelse: 978 x 205 x 312 (h x b x d)
    Dali Ikon 5 MkII, størrelse: 838 x 150 x 280

Ikon'ene er 14 cm lavere, 5cm smalere og 3cm "grunnere"
    ...og 2000 dyrere

men lyden er nok enda bedre også

Dali Lektor 3 er meget hyggelige stativhøyttalere, men da bør du kanskje vurdere en subwoofer som supplement også.
    Takk for alle forslag! Jeg er imidlertid redd damen er bortskjemt med designet på Samsung-høyttalerne (de er faktisk ganske stilige å se på), så jeg kan aldri tenke meg at disse Dali gulvhøyttalerne blir godkjent. Lektor 3 var heller ikke noen designperle. Finnes det stativhøyttalere som ser bra ut OG har god lyd? En kompis har Bose, og de er "kjempefine" iflg. fruen... men jeg har jo lest meg til at man bør ligge unna...

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dali har jo også Fazon Sat
    DALI FAZON SAT Høyttalere | Hi-Fi Klubben

Her vil jeg våge påstanden at du må ha subwoofer. Lyden er flott, men ikke så dyp.

Kanskje disse er kommet til HFK?

DALI FAZON F5

Designhøyttalere finnes det mye av, men de koster gjerne litt mere enn "kjøleskap"

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    416
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke gi opp. Husk at jeg gikk fra Samsung-design til hvite Ikon 5! De er ganske små og det var damen som mente at lyden i dem var såpass mye bedre sammenlignet med stativ-alternativet at vi måtte ha dem!

Se bilder i signaturen min

Jeg begynte med de to fronter, så kjøpe jeg sub, så bakhøyttalere så senter. Jeg snik-innførte kinoen steg for steg

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av E38
    Takk for alle forslag! Jeg er imidlertid redd damen er bortskjemt med designet på Samsung-høyttalerne (de er faktisk ganske stilige å se på), så jeg kan aldri tenke meg at disse Dali gulvhøyttalerne blir godkjent. Lektor 3 var heller ikke noen designperle. Finnes det stativhøyttalere som ser bra ut OG har god lyd? En kompis har Bose, og de er "kjempefine" iflg. fruen... men jeg har jo lest meg til at man bør ligge unna...
    Stakkars deg! Damen styrer for mye tydeligvis. Hehe.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dali har jo også Fazon Sat
    DALI FAZON SAT Høyttalere | Hi-Fi Klubben

Her vil jeg våge påstanden at du må ha subwoofer. Lyden er flott, men ikke så dyp.

Kanskje disse er kommet til HFK?

DALI FAZON F5

Designhøyttalere finnes det mye av, men de koster gjerne litt mere enn "kjøleskap"

Subwoofer kan gjemmes litt bort, så det er greit. F5 blir nok for dyre. Sat ser jo ok ut, men det ser ikke ut til at man får gulvstativ til de...? Jeg har ikke lyst til å skru de opp på veggen, og det er ikke mye plass på benken ved siden av 46-tommeren. Sweet spot er 3-4 meter fra TVen, og da blir det feil å sette høyttalerne helt inntil TVen?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Stakkars deg! Damen styrer for mye tydeligvis. Hehe.
    Tja, jeg har diktatorstatus vedr. alt som gjelder bil, så da er det vel greit at vi kjører demokrati i stua.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hva med disse da? XTZ 99.26 Piano XTZ High End | Surround.no - Høyttaler-spesialisten
    de er jo ganske pene og se på og har fått mye skryt.
    har disse selv og er veldig fornøyd.en sub er nok og anbefale til disse.

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av E38
    Subwoofer kan gjemmes litt bort, så det er greit. F5 blir nok for dyre. Sat ser jo ok ut, men det ser ikke ut til at man får gulvstativ til de...?
    Å, joda - men det koster litt...

DALI FAZON LCR Gulvstativ | Hi-Fi Klubben

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å, joda - men det koster litt...

DALI FAZON LCR Gulvstativ | Hi-Fi Klubben

Ser jo snasent ut, men dette er vel stativ for Fazon LCR og ikke Fazon Sat? Sat er en del mindre enn LCR så de vil kanskje se litt puslete ut på såpass iøynefallende stativ, hvis de i det hele tatt passer rent mekanisk.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synd du ikke kunne gått for klipsch rf 62 på stereofil. Dette er gulvstående høytalere som er utrolig lettdrevne og gode. Veldig fine til film og musikk. Ble best i test i lydogbilde. Jeg syns vi menn må bli flinkere til å sette ned foten når design hysteriet går for langt.
    Er kanskje litt heldig som har en dame som liker stor tv og syns det var greit med store høytalere, men hun visste at hun ikke kunne stoppe meg heller :P
    Fortell henne at hun bruker stor skap plass og forlang litt plass til lyd f.eks.

De av det fagre kjønn liker ikke å inrømme det men de liker faktisk bedre å se film på et større lerret med god lyd. Det er en grunn til at de ofte digger kino.

Med høytalere og en billig spiller pluss kabler har du faktisk penger igjen i budsjettet til å kjøpe noen bluray filmer.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •