Klipsch RF-82 suselyd fra hornet

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Klipsch RF-82 suselyd fra hornet

Hei og hå!

Er nå blitt eier av Klipsch RF-82:-D

Høyttalerene har fått ca 50 timer spilletid siste måneden og drives av en Yamaha RX-v767:-( med bro-tilkobling mellom terminalene.

Har nettopp lagt merke til en svak 'suselyd' fra begge hornene som forsterkes ved å skru opp volumet. Jeg kan høre lyden på -70dB (ingen musikk avspilling) med en avstand på ca 1 meter og en særdeles bråkete pc midt i mellom HT.

Når volumet er muted forsvinner suselyden, men på -5.5 dB høres det nærmest ut som en gammel tv som prøver å få inn en tv kanal (white noise?).

Så nå må jeg spørre etter kloke hoder ettersom mitt eget hode er nybegynner i dette svært komplekse hifi-faget! Hva kan dette være? Er dette normalt?

Intermediate maddie sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    582
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

.

Litt vanskelig å si hva det kan være da det kan være flere ting .

Har støyen nettopp kommet eller kan det være den har vært der alltid ?. Her er noen ting det kan være :

Om svaret til spørsmålet over er at den alltid kan ha vært der så kan det være at Yamahaen din rett og slett ikke er "tust" nok til de høytallerene. Da de har veldig høy følsomhet vs andre høytallere. 97db 1W eller noe ?.

Sjekk signalkablene + høytallerkablene om de er faste, og at de ikke ligger "inntil" hverandre eller strømkabler. Signalkablene kan være veldig følsomme til strømkabler og høytallerkabler. Og også trafoen i yamahaen ( at de ikke passerer rett ved siden av ringkjernetrafoen i forsterkeren ).

Om det er pc du avspiller fra og om du bruker minijack fra pc ville jeg dratt ut denne og satt den i igjen ( med anlegget avslått ) da disse kan lage støy om de er litt feil inni.

Håper noe hjelper.

Intermediate uGn sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Halden
    Poster
    1,257
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vedder et saftig eple på at du bruker PC som kilde mot Yamaha RX-v767
    Napp vekk kabelen mellom PCen og RX-v767 og se om det er bedre da.
    Tipper det er PCen som er skylda.

Ev. så kan du dobbeltsjekke at strømkabler ligger lengst mulig vekk fra høyttalerkabler og signalkabler, det kan være en kilde til støy.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sansynligvis pga klipsch sitt høye følsomhet på hornet.

Det blir sikkert borte når det er noen for for annen lyd som gjengis av høytalerne

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for hjelp!

Ja, du har helt rett i det. Lydkilden kommer fra en stasjonær pc via skjermkortets HDMI utgang.

Sånn som jeg forstår dere så er det lydkilden som er problemet og jeg kan utelukke at det er lydhornet i seg selv det er noe gale med?

Får prøve å koble til en dvd spiller for å se om lyden forsvinner.

Intermediate dansken2 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    700
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mine rf 82 er stille uansett hvilken forsterker jeg bruker. Hadde litt støy fra ps3. Dette ordnet jeg veg og ta vekk jord fra kontakten.

Intermediate redline sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    635
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøv å kjøre lyden digital via optisk hvis du har muligheten til dette, nå er -5.5 ganske høyt på Yamaha, maks er vel +16,5. Har faktisk en antydning til susing i mine også når det er dørgende stille i rommet og Yamaha'en står på -10 db. Har godt skjermede ht-kabler men de ligger helt inntil strømkablene til alle komponentene.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    1,248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker også Hdmi fra skjermkortet i pcen til lyd i min Onkyo.
    Og bak den og alt det andre ligger både strøm/signalkabler og høyttalerkabler i en haug... Jeg har ingen problem med noen som helst av støy :P

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tjodalv
    Takker for hjelp!
    Sånn som jeg forstår dere så er det lydkilden som er problemet og jeg kan utelukke at det er lydhornet i seg selv det er noe gale med?
    Høyttalere generelt / "lydhornet" genererer i seg selv ikke støy, og kan utelukkes som årsak.
    Et lite "unnatak" er aktive høyttalere, men det er det jo ikke snakk om her.

Problemet ditt ligger på lydkilden, som jo allerede er nevnt!

Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er helt normalt på en meters avstand på grunn av høy følsomhet,er det tyst i rommet så hører jeg svak susing på en meter fra alle mine klipsch,har kun hatt en forsterker som har hvert 100% tyst

Intermediate americanFord sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,458
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eddie
    Dette er helt normalt på en meters avstand på grunn av høy følsomhet,er det tyst i rommet så hører jeg svak susing på en meter fra alle mine klipsch,har kun hatt en forsterker som har hvert 100% tyst
    Dette er min erfaring også på alle Klipschene jeg har/har hatt, og hørt hos andre. (med unntak noe Heresy på mcintosh).
    Uansett støy skader ikke høyttalerne, selv om det ikke er gunstig for noen. Men blir det borte når man skrur opp musikken er det jo ikke noe å bry seg om, mener jeg.
    Behringer B215 (fronts) + B212XL (surround) - Sony STR 1040 - Pro Ject Rpm 5.1/ Phonobox S - 2xJamo SUB650 - Apple TV3 - Samsung 60" Plasma

MIN BLOGG: http://www.inboundswag.no

ALT I FRA BUSINESS TIL KULTUR + LITT LYD OG MUSIKKRELATERT!

Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av americanFord
    Dette er min erfaring også på alle Klipschene jeg har/har hatt, og hørt hos andre. (med unntak noe Heresy på mcintosh).
    Uansett støy skader ikke høyttalerne, selv om det ikke er gunstig for noen. Men blir det borte når man skrur opp musikken er det jo ikke noe å bry seg om, mener jeg.
    +1 uansett så er det vel ingen som sitter på 1m sitte avstand.Men som sagt så er det mange forsterkere som har forsvunnet ut dørene her på grunn av støy,spesielt på la scalaene

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •