Skuffet etter kjøp av Pioneer VSX LX53, ønsker råd.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Skuffet etter kjøp av Pioneer VSX LX53, ønsker råd.

Hei,

Har fulgt med på forumet i noen måneder men ikke registrert meg før nå. Må si det er mye dyktige folk her inne

Jeg føler jeg har fått en støvel i trynet og har kommet hit for råd.

Min historie er slik:

Jeg har et Sony BDV E300 hjemmekino (ferdig 5.1 hjemmekino pakke m/bluray spiller) - som har gitt meg mye glede.

For to uker siden kjøpte jeg ny TV: Sony's 55hx920 (jeg er storfornøyd!).

Siden jeg var så fornøyd tenkte jeg at jeg skulle åpne lommeboken enda litt til og kline til med en reciever.

Jeg vet at høyttalerne på Sony anlegget ikke er al verdens, men jeg tenkte at det ikke kunne nedgradere opplevelsen. (her tok jeg feil)

Etter minimalt med research og anbefaling fra en kamerat som har LX52 går jeg på Elkjøp og kjøper Pioner VSX LX53 for 6700 kr. Jeg føler jeg har gjort en grei deal og kjører fornøyd hjem.

Dagen ryddet jeg om stuen og koble til receiveren. Så ser jeg at sub'en (fra sony anlegget) ikke går på coax, men på høyttalerledning. Recieveren har kun mulighet for å koble til sub via coax. (-doh!)

Det endte med at jeg koblet suben på frontkanalen sammen med høyre front.

Deretter ble det en lang kamp med brukermanual og diverse forum for å skjønne at jeg måtte skru av "videoconvertering" på input annet en HDMI (Xbox og wii ville ikke gi bilde).

Jeg fikk spilt litt musikk mens jeg strøk en skjorte og skulle ut.

- På dette tidspunktet hadde jeg vært veldig skuffet, for så å bli fornøyd fordi det så ut som at jeg hadde løst det (midlertidig) -

Dagen etter skal jeg se film. Jeg rigger til med 3d briller og setter meg ned med min nyinnkjøpte Harmony 1100. Så hører jeg at lyden på 5.1 (ikke stereo) er helt jævlig! Frustrert bytter jeg modus og det blir ikke ok før jeg setter lyden over på stereo.

I tillegg hadde jeg en annen digital bluray rip som ga en lyd som hørtes ut som gikk gjennom telefonen. Filen spiller utmerket på mac'en min.

--

Jeg føler at jeg har gjort det dårligste kjøpet jeg noen gang har gjort. Skal ikke VSX LX53 være "ganske bra"?

Spørsmålet er om jeg
    1. skal levere tilbake forsterkeren (Elkjøp har 30 dagers åpent kjøp), og vente/undersøke mer før jeg kjøper ny reciever og høyttalere?
    2. jeg skal kjøpe nye høyttalere (5.1)?
    3. Skal jeg kjøpe en sub og koble til og bruke Sony høyttalerne?

Om jeg skal kjøpe høyttalere hvilke? - Jeg har allerede brukt nok penger på "hjemmekinoen" min denne måneden og har egentlig ikke lyst til å bruke penger på høyttalere nå.

Evt. skal jeg levere tilbake forsterkeren og gå for en pakke med høyttalere og forsterker til f.eks. 10k?

Jeg kan bruke penger, men har ikke lyst. Om jeg skal bruke vil jeg si max 10k.

Jeg ser mest film og serier, men det er også mitt hovedanlegg ved musikk /fest.

Jeg setter utrolig stor pris på at dere orket å lese denne lange posten og all hjelp jeg kan få.

På forhånd mange tusen takk!

NB!
    Min kamerat som anbefalte meg LX53 har LX52 og KEF KHT3005SE. Soundgarden har tilbud på den pakken til 10k:
    KEF KHT3005SE Høyttalerpakke - Sort høyglans

Har også blitt anbefalt (av en annen) B&W M1 5.1:
    B&W M-1 5.1 Høyttalersystem | Hi-Fi Klubben

Active merik82 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    417
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du bør ikke koble subben på frontkanalen sammen med en høytaler!

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror nok rett og slett det er Sony ht dine som er crap :P I tillegg er pioneer rimelig lys i klangen så kan hende det ikke er noen bra match med sony ht?

I tillegg ville jeg nok ikke koblet suben slik du har gjort, jeg ville koblet ht ledninger til subben og fra subben igjen til front, men vet ikke om den har high pass out og low pass inn? Altså har den flere en et par med ht koblinger bakpå seg? Hvis ikke er det jo bare en jallasubb. Ville rett og slett solgt det ht systemet og heller satset på en av de to du har linket til der.

KEF anlegget skal visstnok være rimelig bra, får du mye lyd for pengene.
    Pioneer recieveren er en strålende reciever dette. Men matcher man det med dårlig ht så blir det jo som regel dårlig.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok,

ikke som nødløsning engang da jeg ikke har sub med coax?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mr. Chill, takk for svar!

Det er en Jallasub, og jeg sjekket alt (utenom sub) før jeg kjøpte recieveren.

Såå, har jo bare meg selv å straffe.

Blir det tullete å kjøpe et rimeligere sett en KEF/B&W? Eller må jeg ha noe sånt i forhold til forsterkeren?

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RAH
    Mr. Chill, takk for svar!

Det er en Jallasub, og jeg sjekket alt (utenom sub) før jeg kjøpte recieveren.

Såå, har jo bare meg selv å straffe.

Blir det tullete å kjøpe et rimeligere sett en KEF/B&W? Eller må jeg ha noe sånt i forhold til forsterkeren?
    Er ikke tull det, så lenge du kjøper noe som er beregnet for å bruke på en reciever. Feks et samsung anlegg som har reciever/forsterker til anlegget innebygget i blurayspilleren eller noe, slike ht systemer er som regel rimelig dårlige og er ikke beregnet på en reciever. Lsound har noen energy systemer som er mye rimeligere, fra 4lapper og oppover som er beregnet på en reciever, dette vil jo låte mye bedre en ditt sony anlegg, men igjen jo mer du legger i det jo mer vil du få utnyttet potensialet i recieveren din o jo bedre lyd får du såklart.

Ser ingen poeng med å levere inn recieveren igjen, det er en god reciever og trenger bare riktig matching.

Energy systemene på lsound er gode kandidater, eller feks de som du har linket til. Man kan også finne mye fint på brukten.

Et annet alternativ er å beholde sony ht, kvitte deg med subben og bare kjøpe en ny ordentlig sub som har line/lfe inn. XTZ er feks en god sub, og kan finne mange rimelig slike på brukten til 2lapper for en 10 eller 12"

Men da sitter du også igjen med de andre sony ht dine, og du vil nok få mer penger for de om du selger de sammen med subben, derfor vil jeg anbefale deg og kjpe et nytt system

Intermediate
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    1,001
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kjøp en rimelig aktiv sub, da vil det ordne seg, det finnes også masse høytalerpakker som har sub, trenger ikke koste alverdens, alt vil slå den passive stjerneposesubben fra sony :-D
    Sony KD75ZD9 - Samsung UBD-K8500 - yamaha rx-a2050 - emotiva xpa2 - klipsch rp-280f - xbox one x -ps4pro - nintendo switch

Intermediate Muffinman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis subben ikke er aktiv kan du faktisk risikere å skade receiveren om du kobler den sammen med en av høyttalerene. Ikke gjør det.

Kjør heller uten inntil videre. Sjekk manualen og finn ut hvordan du stiller inn at høyttalerene står som large, ingen sub og at bassen skal gå til frontene og ikke til en sub som ikke er der. Antar at autosetup kan ordne det meste, men det er greit å lese seg litt opp på hvordan ting fungerer. Tipper det vil låte bedre da mens du ser deg rundt etter sub/høyttalere som er egnet til denne receiveren - som det faktisk er skrevet mye bra om.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,981
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en kompis som har 2020, dvs en mindre utgave og den spiller helt kanon på et fullt b&w in wall anlegg!

Ville heller oppgradert Sony høyttalerne istedet for å lage halveise løsninger.. Og for all del ikke koble til den subben som flere her sier..

Det er også en haug med innstillinger å sette seg inn i , har du kjørt autokalibrasjon?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for mye gode tips!

Muffinman: Det var et godt forslag. Kanskje jeg får "nok" bass til at HT blir akseptabelt.

Om jeg får det kan jeg vente en liten stund før jeg kjøper et HT sett jeg har lyst på, i steden for å kjøpe ut fra lav pris.

Tenkte å stikke innom Soundgarden på Majorstuen nå og se/høte på HT.

Noen som vet hvordan disse settene er med LX53?

Harman/Kardon HKTS 30 Høyttalerpakke - Sort høyglans

Eller:
    Dynavoice SC-5 EX m/ XTZ 99 W10.16 High glossy 5.1 med Sub | Surround.no - Høyttaler-spesialisten

eller (denne så ut som en god pris):
    Orb Audio 5.1 Mod1 Plus Home Theater Kundetilpasset satellittsystem - L-Sound AS

Jeg må ha satelitthøytalere.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zeke1983
    Jeg har en kompis som har 2020, dvs en mindre utgave og den spiller helt kanon på et fullt b&w in wall anlegg!

Ville heller oppgradert Sony høyttalerne istedet for å lage halveise løsninger.. Og for all del ikke koble til den subben som flere her sier..

Det er også en haug med innstillinger å sette seg inn i , har du kjørt autokalibrasjon?

Takk for innspill Zeke, skal røske ut subben ASAP! :P

har kjørt autokalibrasjon.

Tror nok det beste tipset jeg har fått er å sette meg inn i manualen.

Ser på meg selv som veldig teknisk så har egentlig bare antatt at jeg tar det på fealingen. Her har jeg tatt grundig feil

Jeg håper at jeg kan bruke Sony HT (uten sub) - og med det mener jeg jeg er ok tilfredsstilt. Til jeg evt. får kjøpt meg nye. For sånn det er nå, blir jeg bare sint når jeg skal kose meg med fin TV og god film.

Intermediate Muffinman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prioriter en aktiv sub før du bytter de andre høyttalerene. Uten får du ikke full glede av LFE-sporet på filmene - og det er der mye av moroa er. Som en "midlertidig" løsning - om du ikke skulle bli fornøyd med den - kan du jo prøve å få tak i en 10" fra XTZ, det bør heve filmopplevelsen betraktelige hakk. Og siden disse er såpass ettertraktede kan du selge videre uten tap om det skulle bli aktuelt. Et greit alternativ for å få på plass en god løsning for lite penger og egentlig uten risiko om det ikke skulle bli bra nok.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,981
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville gått for den pakka fra Surround.no! Har hatt subben og tilsvarende høyttallere( proson) og det spilte kanon!

Inntil da er det bare å lese manual og bruke Sony høyttalerne - subb

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sjekket opp Sony-høyttalerne, og må si det ikke var veldig store saker. :P

Front og bak har 2,5" elementer, men centeren var så liten at den bør du bytte ut(center= 1-veis med 3x6cm element).

Det du må passe på med et slikt system er at du velger en sub som kan spille høyt nok opp i frekvens. De subene jeg kjenner til som klarer det best er de fra Cambridge. Disse er laget for å spille med små høyttalere. Disse starter på 3'500kr(X200), men anbefaler å gå opp til den som koster 5'000kr(X300). De koster mer enn en tilsvarende XTZ(som gir mye mer trykk for pengene) men det er prisen man må betale for noe som fungerer høyt i frekvens.

Hvis du velger å bytte ut hele settet er det masse å velge i, og det trenger ikke koste så mye som 10'000kr. Man får gode pakker fra 6'000kr, men jo dyrere jo bedre. Kan du klare deg med 2.1 i starten kan du presse prisen enda lenger ned.

Fortell litt om bruken, og størlsen på rommet. Så er det litt lettere å komme med anbefalinger. Og husk: En god tv fortjener god lyd.

Geir Arne

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    Sjekket opp Sony-høyttalerne, og må si det ikke var veldig store saker. :P

Front og bak har 2,5" elementer, men centeren var så liten at den bør du bytte ut(center= 1-veis med 3x6cm element).

Det du må passe på med et slikt system er at du velger en sub som kan spille høyt nok opp i frekvens. De subene jeg kjenner til som klarer det best er de fra Cambridge. Disse er laget for å spille med små høyttalere. Disse starter på 3'500kr(X200), men anbefaler å gå opp til den som koster 5'000kr(X300). De koster mer enn en tilsvarende XTZ(som gir mye mer trykk for pengene) men det er prisen man må betale for noe som fungerer høyt i frekvens.

Hvis du velger å bytte ut hele settet er det masse å velge i, og det trenger ikke koste så mye som 10'000kr. Man får gode pakker fra 6'000kr, men jo dyrere jo bedre. Kan du klare deg med 2.1 i starten kan du presse prisen enda lenger ned.

Fortell litt om bruken, og størlsen på rommet. Så er det litt lettere å komme med anbefalinger. Og husk: En god tv fortjener god lyd.

Geir Arne
    Hei Geir Arne,

Sony ht er ikke store sakene nei, men tro det eller ei. De har tjent meg bra som komplett sett og jeg har vært storfornøyd

Hovedgrunnen til jeg kjøpte receiver var pga input mangel i Sony anlegget. Og når jeg først hadde kjøpt så fin TV så tenkte jeg at tiden var inne (unnskyldningen var god nok) for nytt anlegg.

Jeg ønsker ikke å klare meg med 2.1 :P

Ser ut som det blir nytt 5.1 ht sett.

Ang bruk:

Jeg og dama ser mye film og TV serier. Jeg er veldig glad i musikk og det er viktig at man kan ha vors/liten fest med anlegget. Jeg spiller nesten ikke på tv'en lenger, men gleder meg til BF3 kommer

Rommet er som en L hvor den lille "foten" utenfor "I'en" er selve stuen. Stuen er kanskje 10m2 med stoff sofaer, parkett gulv og et stort trebord. Selve suen er fyllt opp med møbler.

Tilbake til det ene spørsmålet mitt i første post, vet noen hvorfor jeg får en "walkietalkie" lyd når jeg spiller av Bluray rip med Doly Digital lyd? Jeg har lest manualen og har ikke funnet ut av det. Filen spiller av perfekt på mac/pc.

Jeg må nok kjøpe nye HT. Hva anbefaler dere?

Soundgarden har som nevnt tidligere KEF 3005SE til 10k, noen tanker?

Jeg setter stor pris på all hjelp og forslag

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    B&W DM685 är ett par fantastiska bokhyllehögtalare som du kan ha på stativ som front. De går ofta på brukten här för 3000-3500 har jag sett. Många tycker dessutom dom ser fina ut. Köp till B&W sin center i samma serie, och en XTZ 10" sub.

XTZ 99 W10.16 pianolakk 10" | Surround.no - Høyttaler-spesialisten (sub)
    XTZ 70.12 Black XTZ High End | Surround.no - Høyttaler-spesialisten (surround)

B&W DM685 Høyttalere | Hi-Fi Klubben (front)

B&W HTM62 Senterhøyttaler | Hi-Fi Klubben (senter)

Annars har du Dali Concept 6 i kit:

DALI Concept 6 5.1 Høyttalersystem | Hi-Fi Klubben

Otroligt prisvärt.

Newcomer Steinbekkhaugen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kef

Ettersom du ønsker satelitter, så tror jeg ikke du kommer utenom Kef 3005. De er lekre og lyden overrasker stort! Høytalerne i seg selv mangler jo litt i bunn (som jo naturlig er), men sub'en er bra...og ikke minst...lekker den også. Har hørt noen ganger på dette settet. Selv bruker jeg 2005 som bakhøytalere. Prøvde dem i stereo sammens med en sub og overrasket stort de også.
    For et par år siden så ble vel Kef 3005 sammens med Pioneer lx51årets anlegg i lyd og bilde.

Har du råd og ønsker satelitter, så bør du få lyttet på dette settet :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RAH
    Tilbake til det ene spørsmålet mitt i første post, vet noen hvorfor jeg får en "walkietalkie" lyd når jeg spiller av Bluray rip med Doly Digital lyd? Jeg har lest manualen og har ikke funnet ut av det. Filen spiller av perfekt på mac/pc.
    Kan kanskje ha med modusinstillingen på reciveren eller utgangen til kilden, still ihvertfall surroundmodusen på pioneeren til Auto (helt til venstre nede på fjernkontrollen vist den er nogenlunde lik lx82).

Men vist Blu-Ray rippen blir spilt av fra PC ville eg sjekket hvordan innstillingene på pc'n er på lyd ut. Har du filter som CCCP eller Shark kan det fort tulle mye med lyden ut til reciver har ej erfart

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En stund siden det var liv i denne tråden, men håper mine erfaringer kan bidra til litt bedre lytteopplevelse med VSX-LX53.

Jeg skaffet meg en VSX-LX53 for en måneds tid siden etter å ha hatt Yamaha et par år. Var ikke helt happy med basstyringen til Yamaha, og ville teste ut Pioneer på dette området. I og med at jeg har amp, ville jeg ikke legge altfor mye penger i receiver.

Jeg ble ikke altfor imponert av resultatet av romkorreksjonen til Pioneer før jeg skjønte hvordan dette fungerer i Pioneer-verden. En skulle kanskje tro at det første valget under MCACC er det riktige, med den kjører da Symmetri som default, og dette valget ga ikke spesielt godt lydbilde hos meg. Etter å ha pløyd gjennom manualen til LX53 skjønte jeg at valg #2 i MCACC-menyen, Auto MCACC, var det riktige. Den kjører da Symmetri, All Channels Adjust og Front (alt annet justeres i forhold til fronthøyttalerne, fronthøyttalerne blir ikke korrigert) og legger resultatet i hver sin memory slot.

All Channels Adjust gir et mye flatere lydbilde i motsetning til Symmetri som gir en noe skjærende diskant.

Selv bruker jeg mest Front, men til jazz og annet som krever spissing av diskant, foretrekker jeg All Channels Adjust.

Her er en lenke til en som har gravd litt i dypet i MCACC.
    "OFFICIAL" Pioneer MCACC thread - AVS Forum

Skuffelser med Pioneer VSX-LX53:
    - Mangler mulighet for individuell crossover for de enkelte kanalene
    - For dårlig oppløsning på crossover under 100Hz (kun 50 og 80, burde vært f.eks. 40, 50, 60 og 80)
    - Ingen mulighet for å lagre speaker settings i memory sammen med kalibreringen
    - Lite brukervennlig fjernkontroll (må trykke en eller flere ganger på en knapp merket HDMI for å switche fra BD til f.eks. TV)
    - Hver gang kilde er switchet, må en trykke på egen knapp for at fjernkontroll skal styre receiver (veldig irriterende)
    - Ikke OSD for volum
    - Blir veldig varm selv om den driver kun en senterhøyttaler (bruker faktisk mer effekt enn LX73, men LX73 har ICE)

Vi får håpe kommende modeller blir bedre, men har snakket med de som mener at VSX-LX53 gir bedre lyd enn VSX-LX55.

Tips til valg av settings under avspilling: Prøv Direct fremfor Auto Surround, spesielt hvis kildematerialet er på 5.1. For TV-titting kan PL2 Cinema +THX anbefales.

MVH Roar

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •