Naboklager fra "oven"

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Naboklager fra "oven"

Jeg har lest en del tråder om naboklager nå med naboer enten under eller ved siden av seg i div leilighetskompleks. De fleste kommer frem til at dempeføtter/spikes er den beste og letteste løsningen, evt rive/installere nye vegger/gulv med bedre isolasjon.

I våres tilfellet er det en nabo(svigers) over oss som klager så fort suben skrus på.

Jeg lurer derfor på om dere tror det vil ha noen merkbar effekt med dempeføtter under suben og spikes under gulvhøyttalerne mtp på klager? En evt forbedring i lydbildet er bare bonus!

Det er kun tynt tak i panel mellom leilighetene. Gulvet i våres leilighet er panel over betong. Kjellerleilighet. Bruker XTZ W12.

Det jeg har sett på er bl.a.: Auralex GRAMMA/ Subdude Attenuator og kanskje noen Justerbare Spikes 4-pack til høyttalerne.

Jeg har også sett litt på denne pakka: Auralex Atom12 Bass Kit Charcoal , men tror den blir litt dyrere enn hva vi er villige til å bruke per nu.

Mvh Olav B, G

Active merik82 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    417
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av olavgulb
    Jeg har lest en del tråder om naboklager nå med naboer enten under eller ved siden av seg i div leilighetskompleks. De fleste kommer frem til at dempeføtter/spikes er den beste og letteste løsningen, evt rive/installere nye vegger/gulv med bedre isolasjon.

I våres tilfellet er det en nabo(svigers) over oss som klager så fort suben skrus på.

Jeg lurer derfor på om dere tror det vil ha noen merkbar effekt med dempeføtter under suben og spikes under gulvhøyttalerne mtp på klager? En evt forbedring i lydbildet er bare bonus!

Det er kun tynt tak i panel mellom leilighetene. Gulvet i våres leilighet er panel over betong. Kjellerleilighet. Bruker XTZ W12.

Det jeg har sett på er bl.a.: Auralex GRAMMA/ Subdude Attenuator og kanskje noen Justerbare Spikes 4-pack til høyttalerne.

Jeg har også sett litt på denne pakka: Auralex Atom12 Bass Kit Charcoal , men tror den blir litt dyrere enn hva vi er villige til å bruke per nu.

Mvh Olav B, G
    Tror ikke svigers blir fornøyd, selv om du ordner dempeføtter eller spikes..

Newcomer tenb sin avatar
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har gode erfaringer med Auralex gramma og Tema isolatorer...men ikke svigers.
    Uten at jeg er en ekspert på området, så har jeg erfart at isolatorer er mer rette veien å gå enn spikes.
    Strammer opp bassen og skaper også mer ro i mellomtonen.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, ok. Så dere mener da evt den pakka jeg linket til i slutten av innlegget hadde funket bedre i mitt tilfelle? Evt en slik: Auralex Roominator Kit D36CHA Charcoal ?

Eller er det andre mer egnede forslag? Om det er noen mulighet for forbedring her?

Mvh Olav B, G

Newcomer Geir Kristiansen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av olavgulb
    Hmm, ok. Så dere mener da evt den pakka jeg linket til i slutten av innlegget hadde funket bedre i mitt tilfelle? Evt en slik: Auralex Roominator Kit D36CHA Charcoal ?

Eller er det andre mer egnede forslag? Om det er noen mulighet for forbedring her?

Mvh Olav B, G
    Hvilken takhøyde har du?

Kan nesten garantere deg at selv om du klarer å isolere deg ut av betongen så er det kun lydhimling som kan berge deg ut av svigers klør.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takhøyde er vel ca 230cm.

Lydhimling sier du? Aldri hørt om :P Lest litt fort om det nå, og ser ut til kunne fjerne veldig mye støy, og om man gjør dette både oppe og nede så leste jeg om en som mente man kunne få tilnærmet 100% lydisolering gjennom der det var lagt?

Men hvor får man kjøpt dette da? Og hva vil prisen bli? Er dette noe man kan gjøre selv over en helg? Taket er kun på ca 15kvm.

Mvh Olav B, G

Intermediate Dimacruz sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    891
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heng opp dobbelt lag med gipsplater i lydbøyler. Det er effektivt og vil hjelpe mye. Glava Lydisolering – Himling (Tak)

Intermediate kingu sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    747
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Det kan ikke gå upåaktet hen at du skriver om demping og spiker i samme tastedrag, som om de var å anse som likeverdige mht støyoverføring. Disse er hverandres rake motsetning. Kort oppsummert henholdsvis isolerer de høytaler fra, og kobler till gulvet mht. mekanisk støy.

Dempematter er laaaangt å foretrekke hvis du ikke vil ha nabovarsler om vold overlevert muntlig av lett opphissede naboer.

Kan evt kombinere spiker→ matte slik at du ikke trenger så du ikke trenger en hel sofapute under hver høytaler.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forplantning av sub bass i et hus er ekstremt vanskelig å gjøre noe med. Et fenomen som ofte oppleves i hus er at det så å si er null lyd i huset,men når du kommer til andre områder er det meget merkbart. Det er bassen som går i huset og du får enkelte områder der den har mye energi.

Det er dessverre ingen akustiske løsninger du kan gjøre i rommet for å bedre dette problemet. Det er selve huset og den bygge måte som er problemet slik du framstiller det.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •