Surround høyttalere og subwoofer til Klipsch-anlegg?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 2 av 2
    Newcomer RamGuy sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Surround høyttalere og subwoofer til Klipsch-anlegg?

Jeg vurderer å anskaffe meg noen nye surround høyttalere og en subwoofer til mitt Klipsch-anlegg.

Idag består anlegget av en Yamaha RX-V3900 AV-receiver med Klipsch RF-62 som front høyttalere, Klipsch RC-64 som sentralhøyttaler og med noen Kirksaeter Prisma 50 som bak / surround høyttalere i en 5.0 anlegg.

Dette har fungert ganske så greit, bak / surround høyttalerne har aldri helt levd opp til RF-62 og RC-64 men de har gjort en helt ok jobb og gitt en surround opplevelse. Har ikke hatt noen subwoofer tidligere, noe jeg savner da til tross for at RF-62 og RC-64 normalt skal kunne gi fra seg greit med punch så syntes jeg anlegget er totalt ribbet for noen dyp bassfølelse, og forsøker jeg å presse RF-62 og RC-64 til å gi litt mer punch så blir bassen forvridd og kvelt.

Nå skal stefaren min ha tilbake sin Kirksaeter Prisma 50 og dermed tenker jeg at det blir temmelig labert å gå over til å ha et 3.0 oppsett, derfor tenkte jeg å anskaffe nye bak / surround høyttalere og kanskje til og med en subwoofer?

Her trenger jeg da gode råd og forslag da jeg er temmelig blank når det kommer til høyttalere, jeg gikk for de Klipsch høyttalerne jeg har nå på anbefaling fra diverse forum. Hovedformålet er en god lydopplevelse til filmer med min RX-V3900 receiver, men det blir også endel musikk men dette er nedprioritert iforhold til film og sport. Budsjettet er jeg ikke helt sikker på enda, så er åpen for det meste av forslag som legger seg i noe ala samme prisnivå og klasse som mine Klipsch RF-62 og RC-64.

Vurderer også om jeg kanskje skal dra det helt ut og hoppe på 6.0, 7.0, 6.1 eller 7.1 når jeg er i gang. Men jeg vet ikke helt hva som blir best? Og med tanke på at det er snakk om et temmelig lite rom med ikke allverdens til plass så er kanskje noe annet enn 5.0 eller 5.1 unødvendig og overfladisk på grunn av tett plassering av høyttalerne? Rommet er nesten kvadratisk og på 16 kvadratmeter.

Som bak / surround høyttalere så har jeg sett på Klipsch her også for at det skal passe sammen med de høyttalerne jeg allerede har, nå har jeg RF 1-serien og ikke RF 2-serien så det er kanskje best å finne høyttalere av RF 1-serien selv om disse er nesten utsolgt overalt? Men jeg ser at blant annet Lefdal selger RS-42 av den førsteserien til 3´500kr? Spørsmålet er om RS-42 holder eller om jeg burde opp på en av de større modellene som RS-52? Eller kanskje jeg burde gå for noe helt annet? Kan jeg, og vil det være fordeler å heller gå for den nyere RF 2-serien?

Også har vi jo spørsmålet rundt dette med antallet høyttalere, skal jeg gå for vanlige 5.x eller skal jeg smelle på med en ekstra sentralhøyttaler bak og da gå for 6.x eller dra det helt ut med to høyttalere bak og to på siden med 7.x? Eller blir rommet for lite så dette blir meningsløst i praksis? Vil det kanskje være bedre å gå for noen litt dyrere bak / surround høyttalere i et 5.x oppsett fremfor noen billigere høyttalere i et 6.x eller 7.x oppsett?

Sist men ikke har vi dette med subwoofer, hvilken modell vil passe best og er det i det hele tatt nødvendig med en egen subwoofer i utgangspunktet? Selv har jeg hørt at Klipsch sine egne subwoofere ikke er allverden til prisen? Stemmer dette? Og at jeg heller burde seg på alternativer fra SVS som kan gå under 20Hz? Men disse koster jo fort opp mot 10'000kr..

Tar gjerne imot gode råd og anbefalinger!

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    budsjett for bak, og budsjett for sub. Det hadde vært greit.

Se på Klipsch sine dipolare.

Hvilken reciver og effektforsterker har du? Dersom du ikke har noen så kan Emotiva XPA3 eller 3x UPA1 være noe?! Ville valgt dette foran sub.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •