Subwoofer frekvens

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Active Carpo sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    399
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Subwoofer frekvens

Heisann! Har en denon avr 3805 og en dali swa 12 subwoofer. Er litt usikker hvor jeg skal sette frekvensen. På 3805 stiller man inn hvilken frekvens som skal sendes til suben. Jeg har stilt den på 80Hz. Så slik som jeg har forstått det sendes frekvenser under 80Hz til suben. Men bør frekvensen på subben oxo stilt til 80 hz da?

Newcomer Zomb sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har forstått det riktig. Stiller du receiveren til 80 Hz, så sender den bare frekvenser under dette til sub'en.
    Sett frekvensen på sub'en til max, og styr den fra receiveren.
    Det blir nok mest riktig, og gjør det enkelt å justere med fjrnkontrollen om du vil endre under spilling.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruker du ikke LFE utgangen da ? Denne har vel en fast frekvens, er dette rundt de 120 hz ?
    Uansett, har du satt den til 80 hz i forsterkeren skal du ikke bruke filter i subben også egentlig, ingen grund til å gjøre det 2 ganger. Kjender ikke helt til din sub, men setter du denne til 150 hz, eller øverste grense, så går det sikkert fint, hvis du ikke har by-pass på filtret i subben da.
    Andre kan sikkert svare dig bedre, sorry...

Active Carpo sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    399
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    by-pass filter? anner ikke om jeg har det! noen andre som vet om det er det på dali swa 12

oxo en ting til! i testen i DVD&Hjemmekino av 3805 fikk den minus pga at det ikke gikk ann å still inn frekvensen på musikk avspilling... men det går da ann og stille frekvensen på 3805...

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eh, bypass, ja, med det menes som regel LFE inngangen på subben tror jeg, mener å huske denne ikke går via filtret i subben, men det står jo sikkert i manualen til subben.

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Eh, bypass, ja, med det menes som regel LFE inngangen på subben tror jeg, mener å huske denne ikke går via filtret i subben, men det står jo sikkert i manualen til subben.
    På B&W asw 600 som jeg hadde før kunne man bare switche en bryter bakpå subben, "Filer On/Off". Vet ikke om det går på swa 12, men du kan jo sjekke.

Active Carpo sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    399
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    nei det er ikke en slik bryter på den subben

Intermediate martin sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,914
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel snakk om "low pass" filter vel?
    Uansett så er det jo det du "stiller på" når du velger delefrekvens på subben.

Intermediate audunth sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan lønne seg å eksperimentere med delefrekvensen til subben (den du stiller inn i receiveren). Selv har jeg satt den til 40 Hz, og det fungerer veldig bra selv om jeg har små bakhøyttalere. Hva som er best avhenger selvsagt av hvor store bak/senterhøyttalerne dine er.

Filteret i selve subben skal settes til høyest mulig frekvens hvis det ikke går an å slå helt av.

LFE-signalet i filmene går uansett i sin helhet til subben. Delefrekvensen du stiller i receiveren bestemmer kun hvor mye av signalet som er ment for de kanalene du har satt til small i menyen (normalt senter og bak) som blir sendt til subben istedet.

Intermediate Evolved sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Centern burdte iallefall stilles til "small" uansett nesten, hvis du ikke har B&W 801 som center eller no da.
    Alle som har prøvd sub på centern vet hvor utrolig mye LFE man går glipp av der!

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt OT, men det har irritert mig, at på min Philips dvd 963SA går det ikke an å sette SUB til OFF uten at senter og bakkanaler automatisk endrer sig til "small", men det er der jo så en god grund til...
    Havde ikke eksperimentert så mye med det for inden jeg fik projektor var det mest musik jeg hørte, men igår kveld satte jeg sub til OFF og senter og bak endret sig automatisk til SMALL. Cuet opp Diana Krall in Paris igjen på samme spor og der er stor forskjell. Men, jeg kjøber sikkert en sub i fremtiden, må ha noe å irritere kona med jo....

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •