Hvilken sub?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 22

Tråd: Hvilken sub?

Newcomer Stereo Light sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Sted
    Oslo
    Poster
    260
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvilken sub?

Driver og titter rundt, må si jeg sliter med å finne ut av subjungelen.

Nå har jeg kommet fram til to gode alternativer. Da trenger jeg kollektivets intelekt til å komme fram til hvem jeg bør velge. Eventuelt hint om det er noe jeg har oversett.

De to jeg har i kikkerten nå er Sunfire SDS-12 og XTC W12.18-ICE

Intermediate audioB sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Trondheim
    Poster
    693
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke hørt noen av de, men jeg ville valgt Sunfire. Den ser hot ut
    Hifi: Yamaha - Monitor Audio - Kimber Kable - Denon - Panasonic - Sony

Headfi: Focusrite Forte - B&W P7 - Grado SR325e

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mest morro blir det nok med XTZ`n av de to.

Mann kommer nok ikke uten eks: Epik Legend til den prisen.
    Kommer ikke utenom og nevne SVS eller: SB12-NSD og en slenger noen kr til på bordet: PC12-NSD DSP.

Hva med 2 stykk: 2 stk. XTZ 99 W12.16 i matt Subwoofere | Surround.no - Høyttaler-spesialisten
    Eller 2 stykk: XTZ 99 W10.16 + Anti mode AVshop.no / DSPeaker Anti Mode 8033C Subwoofer Autoequalizer

Medlem siden
    Nov 2010
    Sted
    Oslo
    Poster
    260
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som er viktigst for meg, er å få mest bang for the buck.
    Med bang så menes både volum og kvalitet.

Hadde egentlig ikke tenkt til å kjøpe to suber, men vil to stk XTZ 99 W10.16 være bedre en de andre alternativene på noen måte.
    Det som tiltaller meg med dette alternativet er at jeg kan skjule de bak sofaen. Det er muligens fy fy?

Før jeg var medlem på av forum så hørte jeg alltid at; suben, den kan du gjemme hvor som helst fordi man greier ikke å høre hvor de dybe bass tonene kommer fra. Men det stemmer nok ikke etter det jeg har lest her.

Bakveggen er kun masse hyller. De nederste er store nok til å ha plass till subene nevnt over. Problemet er at de må stå med elementene mot hverandre eller fra hverandre og da blir stående å spille rett i en hylle vegg. I tillegg blir de kapslet inn når jeg setter sofan foran. Dette blir vel ikke helt rikig akustisk sett.

Om jeg har forstått det riktig så er antimode et prdukt som kalibrer inn subene i forhold til rom / plassering og lyd?

Intermediate audioB sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Trondheim
    Poster
    693
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    H/K har et poeng. SB-12 NSD. Har en stående rett vet siden av meg =) Klarer nesten ikke vente til jeg får kjøpt en til! Meeen vente må man.
    Hifi: Yamaha - Monitor Audio - Kimber Kable - Denon - Panasonic - Sony

Headfi: Focusrite Forte - B&W P7 - Grado SR325e

Medlem siden
    Nov 2010
    Sted
    Oslo
    Poster
    260
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor stor er forskjellen på SVS-SB12-NSD og SVS-PC12-NSD-DSP?

Har fått good to go av dama, men ser at sistnevnte er litt av et beist. Så om forskjellen ikke er kjempe stor - lyd/bass messig - så kan man jo muligens gå for den lille...?

Newcomer kRisi sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Stereo Light
    Hvor stor er forskjellen på SVS-SB12-NSD og SVS-PC12-NSD-DSP?

Har fått good to go av dama, men ser at sistnevnte er litt av et beist. Så om forskjellen ikke er kjempe stor - lyd/bass messig - så kan man jo muligens gå for den lille...?
    Hadde gått for PC12. Mye trøkk i SVS rørsubb!

Medlem siden
    Nov 2010
    Sted
    Oslo
    Poster
    260
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så om man hadde tatt en blind test, hadde det ikke vært tvil at det var PC og ikke SB?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så om man hadde tatt en blind test, hadde det ikke vært tvil at det var PC og ikke SB?
    Siden jeg har hatt 1 stk PC12NSD og 2 stk SB12NSD så tipper jeg at du må ha 3 eller 4 SB 12-er for å matche 1 PC12NSD,spesielt i dypet og likevel vil neppe SB-ene holde følge,så forskjellen er enorm.

En kasse med bassrefleks er som regel 50 % mer effektiv i dypet enn en trykkammersub.

På musikk så synes jeg SB 12 spiller penere, men mye fordi jeg er veldig fan av stram bass. SB 12 er også meget pen og PC 12 er heslig hvis det er damer som skal ha sitt å si.

Hvis du plasserer subber for nærme en vegg, sofa el.l kan du risikere å ødelegge elementet pga mottrykket den får. Altså elementet for nærme.

Når det gjelder det største hundehuset til XTZ så har jeg ikke fått hørt så altfor mye på den. Virker til å være ganske stram og har bra med output.
    Satt over fra musikk til film og før filmen (Hulk) hadde begynt og kun var menylyden så skurret elementet noe ...... Og dette var ikke på høyt volum.
    Jeg trodde at elementet var sprengt, men den er sjekket og alt er OK, såden takler tydeligvis dypbass ganske dårlig.

Den mindre XTZ 12-eren har ca hvis ikke mer output oppover i frekvens enn PC 12NSD, men går langtfra like dypt. Målt i friluft ruller den av på 40 hz mens PC12NSD ruler av mellom 15 og 25 hz ettersom hvor høyt man deler.
    Tvilere kan se på hometheatershack.com

Gå for en PB12NSD ? Ser mer normal ut enn røret og jeg synes hvertfall den er vesentlig bedre enn begge XTZ-ene.

Medlem siden
    Nov 2010
    Sted
    Oslo
    Poster
    260
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for et kjempe godt svar Sven1978, fikk svar på alt jeg lurte på her. Siden dama faktisk impulskjøpte det største pianoet jeg har sett, så har jeg en ganske mye goodwill igjen. Så da blir det nok PC12.

Medlem siden
    Nov 2010
    Sted
    Oslo
    Poster
    260
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har enda ikke fått ut fingeren på SUB, men har opgradert BD-spiller. Fikk nå en bonus fra jobben og kan nå klaske til opp et nivå på sub om det kommer til å lønne seg.

Kommer til å bestille i løppet av neste uke.

Spørsmålet er hvor my bedre er SVS SB13 en SVS PB12-NSD

Får man WOW SINNSYKT!!! Her hører jeg forskjell gitt, eller er ikke forskjellene så store?

Noe jeg også er litt redd for er kalibrering. Ser ut som dette er noe flere sliter litt med. Har alltid tenk, koble til og juster gain, men når jeg leser her så skal det måles og justeres i mente. Er det så vanskelig som det høres ut som eller er det fordi enkelte her har veldig mye kunnskap og er litt kresne? Vil jo ikke cashe ut 10,000 og sitte igjen med følelsen at jeg ikke får den til å yte så bra som den kan.

På forhånd takk!!

Intermediate Truls sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du ikke har plassmangel eller KRAV til en hviss estetikk så gå for en bassrefleks.

Det er ikke tvil om at det ikke er wow faktor mellom de to subbene. Og det du nevner ang kalibrering, det er nokk en del av det som har rot i at forumbrukerne er spesielt intreserte og kresne.

Hvis du har en reciever med romkorreksjon så er det hvertfall lett å få et godt resultat uten for mye arbeid.

Active
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan jo alltids dra på med en antimode fra avshop. Den gjør jobben for deg 8)

Medlem siden
    Nov 2010
    Sted
    Oslo
    Poster
    260
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Leser om antimode og er jo litt fasinert av teknologien. Men da begynner jo man å tenke. 2000kr pluss for antimode eller oppgradere til SVS-PB12-Plus

Er ikke antimode bare en romkorigerings enhet, gjør den noe mer en Audyssey DSX? Mulig jeg går på en smell der.

Vil være veldig interessert å høre om noen på forumet har erfaring med antimode og hvor mye det har å si..?

Har SVS 1 år oppgraderings garanti i Norge også? Kan jo snakke med Lsound, men når man først er på et forum

Intermediate runefalk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    1,294
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Leser om antimode og er jo litt fasinert av teknologien. Men da begynner jo man å tenke. 2000kr pluss for antimode eller oppgradere til SVS-PB12-Plus

Er ikke antimode bare en romkorigerings enhet, gjør den noe mer en Audyssey DSX? Mulig jeg går på en smell der.

Vil være veldig interessert å høre om noen på forumet har erfaring med antimode og hvor mye det har å si..?

Har SVS 1 år oppgraderings garanti i Norge også? Kan jo snakke med Lsound, men når man først er på et forum
    Jeg bruker Anti-Mode på 2stk SVS PC12-NSD DSP og den gjør en god del bedre jobb i forhold til receiveren min(Onkyo TX-NR809)hos meg iallfall,
    så jeg kan anbefale den
    PANASONIC TX-P65VT60Y​-Onkyo TX-NR818-Sherbourn PA 5-200 -Sherbourn PA 2-160-Anti-Mode
    2Stk SVS PC12-NSD DSP-Klipsch RF MK2-82/RC64/RS-52/RB-61/Panasonic DMP BDP500
    ,PS3-VAN DEN HUL-Logitech Harmony 900

Medlem siden
    Nov 2010
    Sted
    Oslo
    Poster
    260
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg bestilt SVS SB13-Plus.

Så da skal jeg shoppe etter kabler til denne, kan lite om sub-kabler så alle råd motas med takk.

Tenker maks å legge en 1000 lapp i den, helst mye under om det ikke har så mye å si

Neste på ønskelista nå er emotiva xpa-2 og mirage omd-28.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg bestilt SVS SB13-Plus.

Så da skal jeg shoppe etter kabler til denne, kan lite om sub-kabler så alle råd motas med takk.

Tenker maks å legge en 1000 lapp i den, helst mye under om det ikke har så mye å si

Neste på ønskelista nå er emotiva xpa-2 og mirage omd-28.
    En subkabel kan du kjøpe på Clas Ohlson eller Biltema.
    Jeg innrømmer at jeg betaler en del for signalkabler og høyttalerkabler, men ikke for subkabler. "Klaus Olsen" sine er ypperlige til sitt bruk. Sorte, pene nok og det er ikke skolisser.
    Ca 130 kr for 3 meter.

Medlem siden
    Nov 2010
    Sted
    Oslo
    Poster
    260
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg trodde subkabel gikk under kategorien signalkabel, men da snakker vi egentlig om kabler som går mellom komponentene?

Uansett, takk for heads up Sven.

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg trodde subkabel gikk under kategorien signalkabel, men da snakker vi egentlig om kabler som går mellom komponentene?

Uansett, takk for heads up Sven.
    Hehe - det blir flisespikkeri. En "subkabel" er vel en kortversjon av "signalkabel mellom forsterker/receiver og sub". Mye tilgivelse å få for denne forenklingen, tror jeg.

Det som skiller en subkabel fra vanlige signalkabler, er at en "ekte" subkabel ikke så rent sjelden er skjermet. Det henger sammen med at mange plasserer subene sine slik at det blir behov for relativt lange kabelstrekk - vanligvis en del lengre enn den tradisjonelle meteren som man bruker mellom komponentene. Uten at jeg personlig tror det betyr allverden - vanlige signalkabler kan i mange tilfeller fungere like bra - men det er greit å ha nattesøvnfaktoren i orden.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Medlem siden
    Nov 2010
    Sted
    Oslo
    Poster
    260
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @Ulf

Ja, har lest endel om det du sier når det kommer til skjerming. Plukker opp støy fra det elektronisk anlegg som kan føre til brumming.

Så det jeg ser etter er egentlig en vanlig RCA kabel, bare at den må være skjermet. Noe som gjør den til en subkabel

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •