Pioneer LX83 med tilkoblet sub

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2011
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Pioneer LX83 med tilkoblet sub

Kjøpte meg her om dagen en sub (SVS PC 12 Plus) og koblet denne mot forsterkeren Pioneer LX83. Kjørte romkalibrering etc, satte crossover på 80 Hz samt gain på ca klokken 12.

Resultatet var rett å slett nedslående da jeg hadde forventet en god del risting av denne kraftige suben. Men det var nesten ikke merkbar.

Etter litt lesing kom jeg over at jeg burde prøve å sette alle andre høytalere i soroundsettet til "small" (selvom frontene må sies å være ganske store).

Resultatet: Suben ga nå endelig den "punchen" som kunne forventes!

Mitt spørsmål blir derfor: Er det noen som vet de faktiske forhold for hvorfor alle andre høytalere må stå på "small" når man kobler til sub? Og kanskje det bare er denne forsterkeren dette gjelder på?

Active merik82 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    417
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Notarius
    Kjøpte meg her om dagen en sub (SVS PC 12 Plus) og koblet denne mot forsterkeren Pioneer LX83. Kjørte romkalibrering etc, satte crossover på 80 Hz samt gain på ca klokken 12.

Resultatet var rett å slett nedslående da jeg hadde forventet en god del risting av denne kraftige suben. Men det var nesten ikke merkbar.

Etter litt lesing kom jeg over at jeg burde prøve å sette alle andre høytalere i soroundsettet til "small" (selvom frontene må sies å være ganske store).

Mitt spørsmål blir derfor: Er det noen som vet de faktiske forhold for hvorfor alle andre høytalere må stå på "small" når man kobler til sub? Og kanskje det bare er denne forsterkeren dette gjelder på?
    Merkelig at det ble så stor forskjeller som du nevner på høytallere som "small" kontra "large"..
    Når du setter ht som "smal", vil høytalerne begynne å rulle av ved den gitte delingsfrekvensen, altså 80hz i ditt tilfelle.. Aller frekvenser under 80hz tar da subben seg av..
    Når du setter de som "large", vil ht spille så dypt de kan.
    Nå vet ikke jeg hvilke ht du har? Men det er rimelig sannsynelig at høytaler og sub har overlappet hverandre, når du kjørte ht som "large"..
    Derfor kan en fasefeil være grunnen til at bassen ble fraværende når du kjørte ht som "large"..

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig, her er det nok fasefeil.

Prøv å sette front på "Large" igjen, og mens du spiller, så stiller du på fase kontrollen på subben til der du hører/måler bassen best. Evt få hjelp av noen til å skru på fase mens du sitter i sweetspot.
    Har selv mine front alltid til "Large", da jeg syntes dette fungerer best hos meg.

Lykke til

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Dette kommer jo an på hvilke lydkilde du spiller fra!
    På musikk (stereo),så vil ikke suben vere aktiv,hvis frontene står som large!
    På film derimot,så spiller den LFE sporet!

Hvis du vil ha sub aktiv på musikk med frontene som large,så må du sette sub til PLUS i speaker-setup - men dette er egentlig ikke en anbefalt innstilling,og skal ike vere nødvendig i de fleste tilfeller!
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2011
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lfe

Sitat Opprinnelig postet av Torolan
    Dette kommer jo an på hvilke lydkilde du spiller fra!

Hvis du vil ha sub aktiv på musikk med frontene som large,så må du sette sub til PLUS i speaker-setup - men dette er egentlig ikke en anbefalt innstilling,og skal ike vere nødvendig i de fleste tilfeller!
    Sikker på at den bare er får LFE sporet? Trodde ikke det når sub utgangen står i "pre out" området.

Enig, her er det nok fasefeil.

Prøv å sette front på "Large" igjen, og mens du spiller, så stiller du på fase kontrollen på subben til der du hører/måler bassen best. Evt få hjelp av noen til å skru på fase mens du sitter i sweetspot.
    Har selv mine front alltid til "Large", da jeg syntes dette fungerer best hos meg.
    Prøvde dette men kan prøve igjen, kanskje ikke jeg testet godt nok. Altid kjekt med litt testing! (Ihvertfall når det ender bra...)

Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    417
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=Torolan]Dette kommer jo an på hvilke lydkilde du spiller fra!

Hvis du vil ha sub aktiv på musikk med frontene som large,så må du sette sub til PLUS i speaker-setup - men dette er egentlig ikke en anbefalt innstilling,og skal ike vere nødvendig i de fleste tilfeller![/QUOTE

Trådstarter sier vel ikke at subben ble helt død..
    Som den da blir når du kjører "large" uten å sette sub til plus..
    Trådstarter får nesten oppdatere oss her

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sikker på at den bare er får LFE sporet? Trodde ikke det når sub utgangen står i "pre out" området.

Hvis alle høyttalere står til large,så spiller sub kun LFE ja!
    Hvis noen,eller alle høyttalerne står som small,så rutes bassen til disse under x-over også til subben!

Ergo så hvis fronter står som large,så spiller ikke sub med i stereomodus,med mindre du setter sub til "plus" i menyen!

Hvis dem andre høyttaleren står til small,så vil suben bli aktivert ved div surround-moduser !
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    417
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det lyd i subben i det hele tatt når du kjører høytallere som "large"?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2011
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av merik82
    Er det lyd i subben i det hele tatt når du kjører høytallere som "large"?
    Ja det er litt lyd men meget minimal....kjenner membranen d "rører seg litt".

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det er litt lyd men meget minimal....kjenner membranen d "rører seg litt".
    Hvis receiver står i stereomodus og fronter som large er det INGEN bevegelse i sub,med mindre du har satt sub til plus!

Har du derimot f.eks dolby prologic movie el. modus,så vil det kunne vere litt bevegelse i sub,hvis de andre høyttalerne står som small,fordi bassen til disse rutes til suben!

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2011
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis receiver står i stereomodus og fronter som large er det INGEN bevegelse i sub,med mindre du har satt sub til plus!

Har du derimot f.eks dolby prologic movie el. modus,så vil det kunne vere litt bevegelse i sub,hvis de andre høyttalerne står som small,fordi bassen til disse rutes til suben!
    Med andre ord med dolby så blir det i grunnen alt eller ingen av dem som large, korrekt?

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med andre ord med dolby så blir det i grunnen alt eller ingen av dem som large, korrekt?
    THX standaren er: alle høyttalere til small,og x-over 80 hz!

Men det kan jo variere litt fra oppsett til oppsett hva som fungerer best!

Dette kommer jo litt an på hvilke høyttalere,og hvilken sub du har !
    Suben var vel SVS pc 12 plus,men hvilke høyttalere har du utenom??

Men alle HT som small,og deling på 80 hz pleier å fungere bra for de fleste,og er hvertfall et greit utganspunkt!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •