cerwin DC-12

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17

Tråd: cerwin DC-12

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

cerwin DC-12

noen her som vet hvor mange ohm DC-12 er??

har hørt både 8 og 4 ohm, så kanskje noen her kan oppklare dette?

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Velkommen i forumet, femti!

Jeg har dessverre ikke noe godt svar på spørsmålet ditt. Mange Cerwin Vega høyttalere har en nominell impedans på 4 ohm. Men DC-12 er jo en eldre modell... Likevel lurer jeg på hvorfor du spør. For å drive en 12" Cerwin Vega høyttaler med kontroll over det store elementet, så trenger du en skikkelig forsterker. Her er hva Cerwin Vega sier i sin f.a.q.:
    (Q): My receiver is 8 ohms but your speakers are rated at 4 ohms. Is there a problem?

(A): The 4-ohm impedance rating on some of our speakers refers to nominal impedance meaning literally "in name only". Since a speaker's actual AC impedance varies depending on the frequency of the input signal, its nominal impedance refers to the impedance or resistance at only one point along the frequency curve. Cerwin-Vega's nominal impedance rating refers only to the lowest point of the impedance curve which immediately follows its resonant peak. In order to establish this rating, Cerwin-Vega does a sine wave sweep encompassing the entire frequency band and rates the impedance as described above.

When tested, an amplifier is usually driven with a 1 kHz sine wave into an 8-ohm load for 6 to 8 hours without overheating or exceeding its rated distortion levels. This is a very strenuous test and in the real world of normal listening, is the equivalent to playing music at full volume for 6 to 8 hours.

A recent magazine article stated, ". . . if your receiver handled 8 ohms during the UL test, it should handle lower impedance loads under less strenuous conditions at home." The article went on to say, ". . . a name brand, component grade [stereo amplifier/receiver] will comfortably handle a pair of 4 ohm speakers."
    (Stereo Review, June 1996, p. 64)
    Med andre ord: Cerwin Vega har en nominell 4 ohm standard som sier at impedansekurven ikke skal være lavere enn 4ohm noe sted. Det betyr at de aller fleste forsterkere kan kobles til en 4 ohm Cerwin Vega høyttaler. Utfordringen er å finne en forsterker når man skrur opp på de volumene Cerwin-eiere gjerne spiller på...

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takker for raskt svar!

grunnen til at jeg spør er fordi jeg har et par DC-12 og et par e-712 som skal kobles til samme forsterker.

Hvis jeg parallell kobler dette må vel begge høyttallere være minimum 8 ohm for at ikke forsterkeren skal bli ødelagt!

e-712 veit jeg er 8 ohm, men om DC-12 har jeg hørt litt forskjellig. så hade vært supert om noen som visste dette kunne dele denne infoen med meg!! :lol:

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her kan du se impendanskurven til DC-12. Den grønne er impedansen, og den røde er fasen. Kan nok se ut som den er på 8 ohm.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja, er nok 8 ohm. har sjekka litt rundt omkring på forskjellige forum og virker som de fleste mener dette.

takker for hjelpen

hvis det er noen som veit dette helt sikkert så er det bare å si ifra!!

bra forum forresten!!!

Intermediate martin sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,914
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Roffe: Nominell impedans er jo gjenomsnittlig impedans.
    Høyttalere med nominell impedans på 4ohm pleier som oftes å gå enda lavere på "peak utslag". Og når du sier at impedansen ikke går lavere enn 4ohm men alikevel er 4ohm, høres det litt rart ut eller?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har fått vite av en kar som har peiling på cv at dissa høytallerene er 4 ohm så da er vel den saken grei!

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av femti
    har fått vite av en kar som har peiling på cv at dissa høytallerene er 4 ohm så da er vel den saken grei!
    Se på kurven der oppe. Den kan umulig være 4 ohm. Den går som sagt aldri under 4 ohm, og det vil en høyttaler på 4 ohm alltid gjøre.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kenti
    Se på kurven der oppe. Den kan umulig være 4 ohm. Den går som sagt aldri under 4 ohm, og det vil en høyttaler på 4 ohm alltid gjøre.

Tid for nye briller? :wink:
    Jeg tok meg friheten å legge inn to hvite linjer på 4 og 8 ohm. Som du nå forhåpentligvis ser så går impedansen under 4 ohm tre steder og faktisk under 3 ett sted også.

Hvorvidt Cerwin Vega har valgt å sette den nominelle impedansen til 4 eller 8 ohm er forøvrig ganske uinteressant. Her har du jo hele impedansekurven noe som er mye bedre.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av martin
    Roffe: Nominell impedans er jo gjenomsnittlig impedans.
    Høyttalere med nominell impedans på 4ohm pleier som oftes å gå enda lavere på "peak utslag". Og når du sier at impedansen ikke går lavere enn 4ohm men alikevel er 4ohm, høres det litt rart ut eller?
    Leste du sitatet mitt fra CV-f.a.q.? Her er den essensielle linjen:
    Cerwin-Vega's nominal impedance rating refers only to the lowest point of the impedance curve which immediately follows its resonant peak.
    Det stemmer at nominell impedans ofte er et slags gjennomsnitt. Men utregning av dette "gjennomsnittet" er ikke bestemt av noen industristandard. Hvis det skulle være et reelt gjennomsnitt, så vill ejo ikke høyttalere være ENTEN 4ohm eller 8ohm, men et eller annet desimaltall...

For øvrig er jeg enig: Når kurven nå er tilgjengelig, så er nominell impedans ganske uinteressant.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hey, nå¨som jeg har finni ut at høytalleren er i 4 ohm lurer jeg på en annen ting.

høytalleren har jo separat tilkobling for LF oh HF som er parralellkoblet sammen.

blir da bassen 8 ohm og mellomtone/diskant 8ohm hvis jeg fjerner sammenkoblingen??

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Whoppass Cheese

Tid for nye briller? :wink:
    Jeg tok meg friheten å legge inn to hvite linjer på 4 og 8 ohm. Som du nå forhåpentligvis ser så går impedansen under 4 ohm tre steder og faktisk under 3 ett sted også.

Hvorvidt Cerwin Vega har valgt å sette den nominelle impedansen til 4 eller 8 ohm er forøvrig ganske uinteressant. Her har du jo hele impedansekurven noe som er mye bedre.
    Ja ser nå at den går under 4 ohm et par steder, men saken er jo som roffe sier gjennomsnittet. Og snittet er hvertfall ikke 4 ohm her?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja ser nå at den går under 4 ohm et par steder, men saken er jo som roffe sier gjennomsnittet. Og snittet er hvertfall ikke 4 ohm her?
    Jeg har aldri sagt at det ER gjennomsnittet. Tvert imot, da ville man jo hatt et desimaltall. Jeg har sagt det er "et slags gjennomsnitt". Det er høyttalerprodusentene som bestemmer hvordan de skal vektlegge ulike deler av kurven for å sette nominell impedans.

Etter Cerwin Vegas definisjon av hvordan man setter nominell impedans, så er ovennevnte kurve typisk en 4ohms høyttaler. Hvis man betrakter impedanskurven, så sier Cerwin Vega at de setter nominell impedans til impedansbunnen som følger rett etter første impedanstopp. Grunnen er at bassen ofte er det som er mest krevende for forsterkeren og dermed bør vektlegges særskilt. I dette tilfellet er det altså ikke snakk om noe gjennomsnitt, men en sterk vektlegging av det som skjer i de mest krevende bassfrekvensene.

Ser at Eltek i sin 2.5-veis konstruksjon dynaBel Nut oppgir nominell impedans til å være 4-8 ohm, noe jeg synes er en mer beskrivende angivelse som kunne passe på mange høyttalere, der man setter 8 ohm bare forå tekkes markedets låsing til enten 4 eller 8 ohm som eneste alternativer for impedansangivelse. Nut har en 4ohms impedans i de frekvensene som basselementene arbeider i parallell, mens det i mellomtone og diskant blir en 8 ohms impedans.

Nominell impedans er en løgn som gir en illusjon av at en høyttaler er en konstant belastning i hele frekvensområdet, mens virkeligheten er at impedansen for nesten alle høyttalere varierer fra ned mot 2 ohm og opp mot 100 ohm.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bak på mine DC-12 står det skrevet (ved terminalene) at de er 8 Ohm

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Jeg har aldri sagt at det ER gjennomsnittet.
    Hehe, tror vi missforstod hverandre litt. Jeg mente ikke at du sa at gjennomsnittet var på 4 ohm, eller tvert imot. Snittet ligger nok nærmere 8 ohm her. Det var femti jeg refererte til, siden han sa at de var på 4 ohm.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    assa veit det tstår 8 ohm på noen og ingenting bakpå andre. har lurt på detta selv. er visst en feil som har dukket opp her og der.

han som imoprterer cerwin bilstereo hadde spurt noen på cerwin vega om akkrurat dette, og de hadde bekreftet at dc 12 var oppgitt til 4 ohm.

så da er vel ikke det mer å lurepå..

det som jeg lurer på nå om jeg vil få høyere ohm på diskant/mellomton og bass hvis jeg kjører disse hver for seg.

de er jo sammla 4 ohm, og de er jo parrallelkobla ammen og ved parrallel kobling så halveres jo ohm.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av femti
    det som jeg lurer på nå om jeg vil få høyere ohm på diskant/mellomton og bass hvis jeg kjører disse hver for seg.

de er jo sammla 4 ohm, og de er jo parrallelkobla ammen og ved parrallel kobling så halveres jo ohm.
    Nei, impedansen vil ikke endres nevneverdig. Merk at det høyttalerens impedanse som er av betydning. Siden impedanse er frekvensavhengig motstand så vil motstanden kun endres om man legger til eller fjerner noe som spiller ved samme frekvens. Og diskanten og mellomtonen spiller jo hovedsakelig ikke de samme frekvensene som bassen. :wink:

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •