Trenger råd til høyttalere

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2011
    Sted
    Arendal
    Poster
    88
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Trenger råd til høyttalere

Hei.
    Jeg har en Yamaha rx-v667 som receiver/forforsterker og en NAD c272 effektforsterker. Jeg har hatt Dali 104 i 15-16 år nå og vurderer å oppgradere.

Er det noen som har tips til gode fronthøyttalere som kan passe til dette oppsettet? De bør ikke være høyere enn ca 105 cm, dybde 35 cm og prisklasse 8000-15000. De skal fungere i et 5.1 oppsett og må fungere både til film og musikk, med mest vekt på musikalske kvaliteter (2 kanals syereo). Jeg vil kjøpe en passende senterhøyttaler i samme merke i neste omgang.

Jeg har kikket litt på div Dali, B&W samt XTZ, men ikke fått lyttet på dem med mitt forsterkeroppsett. Dali og B&W kan jo ikke bli helt feil, men jeg er nysgjerrig på XTZ. XTZ 99.36 virker jo som mye høyttaler til prisen, men jeg kjenner ikke så godt til hvordan de vil spille med mitt oppsett. Har noen erfaring med liknende forsterkerer og høyttalere som kan passe til å spille i 2 kanals stereo??

Takknemlig for gode råd.
    Yamaha RX-A1030, Cambridge Azur 751 BD, Sony KDL-55EX500, XTZ 99.36, XTZ 99W 10.16 x2, B&W CMC, Supra cables

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Brukte Mentor 6 8)
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Newcomer Cruze sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du skal "blande" høyttalere så burde du jo absolutt gå for noe som har tilnærmet lik lydsignatur. Om jeg forstår deg rett så har du et 5.1 oppsett der du skal bytte ut fronter og senere center? Og da har du Dali surround eller?

Jeg ville iallefall sett på Dali som sagt, Mentor 6 som Ostemann sier kan være et godt alternativ. Muligens Ikon-serien til Dalo

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2011
    Sted
    Arendal
    Poster
    88
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nja, skal ikke "blande" så mye, skal ende opp med 5 høyttalere av samme merke og serie til slutt. Blir nok til at jeg beholder eller evt bytter ut subene til slutt ihvertfall . Da blir det nok XTZ 99W 12.16 eller 10.16.

Dalis høyttalere er til vurdering, likeså B&W, gjerne brukt. Hadde vært nyttig å få tilbakemelding fra noen som har testet eller eid Dali/B&W med et oppsett liknende mitt med NAD.

Det ser ut til at XTZ sin "high end" serie gir mye for pengene, spesielt på Svinesund, så jeg er veldig nysgjerrig på om disse spiller pent med mine forsterkere. XTZ 99.36 til 7500,- og 99.25 center til 3000,- virker jo rimelig. Noen som har erfaring med disse med NAD??

En ting til; Viktig at høyttalerne kan stå nært inntil bakvegg og sidevegg pga liten TV-stue. Dette ekskluderer muligens XTZ da jeg har lest i tester at de spiller bra 80 cm fra bakvegg. Jeg bør kunne ha dem 15-20 cm fra bakveggen.
    Yamaha RX-A1030, Cambridge Azur 751 BD, Sony KDL-55EX500, XTZ 99.36, XTZ 99W 10.16 x2, B&W CMC, Supra cables

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av derrick1
    Nja, skal ikke "blande" så mye, skal ende opp med 5 høyttalere av samme merke og serie til slutt. Blir nok til at jeg beholder eller evt bytter ut subene til slutt ihvertfall . Da blir det nok XTZ 99W 12.16 eller 10.16.

Dalis høyttalere er til vurdering, likeså B&W, gjerne brukt. Hadde vært nyttig å få tilbakemelding fra noen som har testet eller eid Dali/B&W med et oppsett liknende mitt med NAD.

Det ser ut til at XTZ sin "high end" serie gir mye for pengene, spesielt på Svinesund, så jeg er veldig nysgjerrig på om disse spiller pent med mine forsterkere. XTZ 99.36 til 7500,- og 99.25 center til 3000,- virker jo rimelig. Noen som har erfaring med disse med NAD??

En ting til; Viktig at høyttalerne kan stå nært inntil bakvegg og sidevegg pga liten TV-stue. Dette ekskluderer muligens XTZ da jeg har lest i tester at de spiller bra 80 cm fra bakvegg. Jeg bør kunne ha dem 15-20 cm fra bakveggen.
    Personlig så vil eg anbefale XTZ, har ikke testet mine XTZ på NAD men de spiller veldig flott på Vincent solid state og MA rørforsterker som er i bruk nå. Tviler på at de vil låte "dårlig" sammen med NAD. En annen fordel med XTZ er at du kan supplere med flere høyttalere i samme serie og lydsignatur uten at det koster altfor mye.
    Ang avstand til bakvegg, så er det vel ikke noen høyttaler med bakovervendt bassporter som spiller optimalt tett opptil veggen bak ?
    Har selv testet mine XTZ stativ høyttalere 20-30cm fra bakvegg med skumputene i bassporten og det fungerte egentlig ganske så bra. Mener å ha lest et sted, at et eller annet HIFI magasin likte best løsningen med medfølgende skumplugg i bassport og høyttalerene ganske nært bakveggen.
    Sjekk XTZ tråden, mye nyttig info å finne der.
    Lykke til

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2011
    Sted
    Arendal
    Poster
    88
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig interessant, Teddyh!

Følger det med skumplugger til alle portene bak på XTZ sine høyttalere? I så fall burde det vel gå an å plassere høyttalerne nær bakvegg. Bassen blir vel ikke så fyldig og "buldrende" som mange beskriver, men jeg har jo 2 suber som kan fylle ut evt manglende dypbass:-D

Enig med deg at prisen er bra og at man kan bygge ut gradvis med samme merke uten at det koster skjorta. Hadde vært gøy å høre fra noen som har testet 99.36 med NAD forsterker. Du har jo tydeligvis flott elektronikk å drive dem med:-D

TA

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av derrick1
    Veldig interessant, Teddyh!

Følger det med skumplugger til alle portene bak på XTZ sine høyttalere? I så fall burde det vel gå an å plassere høyttalerne nær bakvegg. Bassen blir vel ikke så fyldig og "buldrende" som mange beskriver, men jeg har jo 2 suber som kan fylle ut evt manglende dypbass:-D

Enig med deg at prisen er bra og at man kan bygge ut gradvis med samme merke uten at det koster skjorta. Hadde vært gøy å høre fra noen som har testet 99.36 med NAD forsterker. Du har jo tydeligvis flott elektronikk å drive dem med:-D

TA
    Iflg hjemmesiden til XTZ så følger det med skumplugger til bassportene på denne 99.36 og i tillegg til dette så kan du justere bassnivået fra -3db til +6db med de medfølgende bøyler (jumpere). M.a.o så er det en del muligheter for justering av både bass og diskant nivå på denne høyttaler.
    les mer her http://www.xtz.se/custom/database/fi...8120109-01.pdf

Newcomer
    Medlem siden
    May 2011
    Poster
    162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sjekk ut Dali Ikon 6 mk2 og, jeg selv vurderer enten Ikon 2 mk2 eller Ikon 6 mk2. Du får ca lydsignaturen til dine blå 104 bare myyye mere oppløst lydbilde og bass.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •