Nytt stueanlegg/kino til maks 100 000 kr!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Nytt stueanlegg/kino til maks 100 000 kr!

PS! For de som ikke orker lese alt, er det en kort oppsummering nederst i innlegget :P

Ja, det er enda en liten stund til jeg og madammen skal flytte i eget hus, men jeg liker å planlegge denne biten så godt jeg kan så det er så klart det kan få blitt før flytting skjer! I tillegg så liker jeg da å "drømme meg bort" i det vi skal få

Jeg og fruen(var faktisk ho som kom med forslaget!!) har altså kommet frem til at vi skal legge til ca 100 000 i lånet til "oppussing" aka anlegg/kino.

Dette kommer da til å bli et allround anlegg som kommer til å være i stua. Jeg tenker da på mest musikk, film, tv, pc og spill. Av musikk så går det i det meste som er mainstream innen de fleste sjangrene. Pop, rock, techno, "party", osv. Ta en kikk på topp 100 i spotify så er det meste der. De andre bruksområdene er vel stort sett selvforklarende.

Det vi gjerne vil ha ut av anlegget er et anlegg som kan spille høyt, men klart og pent med litt "varm lyd". Men som også om vi vil ha fest, skal kunne ha så mye trykk at vi nesten blir slått pusten ut av. Dette er da noe som skal kunne holde på en del timer og at det heller er ørene som stopper oss, fremfor forsterkeren/høyttalere(selv når vi har promille).

I filmer så liker vi også litt trykk, men det trenger ikke være like ekstremt der, selv om det hadde vært fint om vi kunne "kjent eksplosjonene på kroppen" der også. Men regner egentlig med at dette skulle gå fint om vi får en/flere subwoofere som klarer det til musikken

Men det viktigste med kinodelen mener jeg er klare stemmer og realistisk lyd, så når skuespillerene løper gjennom skogen og får skudd etter seg(tilfeldig eksempel) så skal det føles ut som at vi er der med han i skogen. Med anlegget vi har nå så er det ofte slik at vi skrur opp ganske høyt når det bare er prating, så med en gang det skjer noe litt mer blir det plutselig fryktelig høyt og vi er fristet til å skru ned volumet. Inntil det blir litt mindre action og kun prating. Vil ha jevn og pen lyd med litt trykk uten at det nødvendigvis blir slitsomt høyt.

Vi har fra før en 42" LCD TV med full HD som vi kommer til å bruke til tv og vanlig bruk, men vil nok i tillegg ha en prosjektor og lerret til film og spill. Har ikke store krav til dette annet enn 1080p selvfølgelig og ellers så bra som mulig. Lerretet er jeg usikker på hvor stort vi vil ha, men vi kommer til å sitte ca 4m unna vil jeg tro. Hvor stort lerret tror dere vi kommer til å trenge? Hadde vært fint om det var elektrisk også, men dette er ikke noe krav, med mindre det er veldig lite tillegg i prisen for dette.

Det nåværende anlegget består av stort sett budsjetthøyttalere fra Dynavoice; Dynavoice M-65 i front, C-6 som center og S-5 bak, XTZ W12 99 som sub. Vi har også et par "hjemmesnekrede" gulvstående høyttalere som er på ca lik høyde som M-65 lydmessig, med litt mer bass. Det som driver dette er en Denon AVR 1909.

Problemet med dette anlegget er at vi synes ikke det er helt "klar/pen" nok lyd, for dårlig trykk når vi drar på med musikken, og som jeg var innpå i stad; for lite "tale" i filmer. I tillegg at Denon'en blir ofte varm når vi bruker den som mest til musikk, noe som resulterer i at den skrur seg av for å kjøle seg ned(riktignok en kjekk funksjon da ). Dette er jo da fordi den ikke har nok effekt til å drive alt over lengre tid med høyt volum?

Foreløpig usikker på om noe av dette fra det nåværende anlegget kunne blitt brukt i det nye anlegget, eller om vi kunne fått noen ekstra lapper til budsjettet ved å selge dette? Dessverre helt uten original emballasje. Hvor mye tror dere vi evt kunne fått på dette?

Jeg har sett litt rundt og kommet frem til at vi må nesten ut og høre på diverse demoer før vi bestemmer oss helt for hva vi vil ha, men tenkte jeg ville få noen tips til hva jeg kunne be om å få høre på og spørre om her først.

Noe av det jeg grubler mest på er om det holder å kjøpe en dyr forsterker med nok av kraft i, eller om vi må kjøpe en litt billigere forsterker og et par effektforsterkere. En viktig ting med tanke på dette er da at vi vil ikke oppleve at musikken skrur seg av igjen pga overoppheting.

Så vidt jeg har forstått er det Klipsch som slår best ann hos folk mtp kino? Hvordan er de mtp musikk i forhold? Er det evt andre merker som er mye bedre på musikk, og nesten like bra på kino til samme pris?

Som dere sikkert tenkte litt i starten så kommer dette til å bli brukt en del til fest og musikk, der det bare var bass som gjaldt? I så tilfelle tenkte dere sikkert CW med en gang også? Jeg har også vurdert CW med tanke på basstrykket, da CERWIN-VEGA HFA-21SX Subwoofer | Hi-Fi Klubben høres ut til å gi det trykket i mellomgulvet vi er ute etter. Men CW er vel også kjent for å gi litt mer "grumsete" bass? Jeg vil ikke ha grumsete bass. Jeg vil ha mye, men samtidig tight bass! Så jeg tenker da heller 2 stk av en mindre CW eller annet merke? Har hørt at det også vil bli mye lettere å få godt trykk(kalibrering) med tanke på plassering av 2stk sub fremfor 1stk? Hadde derfor også vært fint om det er 2 sub pre-outs på forsterkeren.

Siden vi kommer til å bruke så mye penger på dette nå så vil vi gjerne at dette skal holde i mange, mange, mange år fremover(med mindre noe blir ødelagt selvfølgelig), så det burde være så fremtidsrettet som mulig. Jeg tenker forsterkeren vil bli det mest kritiske mtp dette? I antall HDMI inn/ut, støttede lydformater, nye teknologier, osv? Samme gjelder da med prosjektor. Vil tro at i denne prisklassen så kommer det meste av dette til å være standard uansett, men greit å nevne.

Som nevnt kommer altså dette til å bli brukt i stua, nesten garantert med en åpen løsning til resten av etasjen. Jeg er villig til å bruke litt av budsjettet til å gjøre akustiske forbedringer dersom dette er hensiktsmessig i en åpen stue-løsning? Men håper på et anlegg som er mest mulig "allround" i henhold til både bruk og plassering dersom dette lar seg gjøre.

Dette trenger ikke nødvendigvis være så "konevennlig" som dere sier mtp størrelse og utseende, men hadde vært fint om alt matcher hvert fall og ikke ser stygt ut

Jeg kommer ikke til å prioritere mye penger på kabler da jeg personlig mener at dette har fryktelig lite å si, så lenge de er dimensjonert i forhold til hvor mye strøm som skal gå i de og lengden på kablene.

Så da håper jeg dere har fått det meste av den informasjonen(som jeg kan komme med nå) dere trenger til å komme med råd og tips, samt at det ikke ble for mye gjentakelser og utydelige setninger

Men for å kort oppsummere:
    - Høy og klar lyd med bass som trykker skikkelig i mellomgulvet i musikkavspilling over flere timer.
    - Naturtro og klar lyd(vekt på stemmer) med jevnt volum i filmer, som samtidig kan sparke deg litt når det er action.
    - Mest musikk(60% musikk, 30% film, 10% spill).
    - Bassen skal generelt være så tight som mulig.
    - Så fremtidsrettet det lar seg gjøre.
    - Trenger ikke tenke på WAF.
    - Hva mener dere vi kan få for det gamle anlegget? Evt om noe kan brukes i det nye?
    - Åpen stue-løsning.
    - Budsjett på 100K!
    - Slå dere løs!

Takker på forhånd med tilbakemeldinger og ville satt stor pris på linker når dere nevner utstyr av hvor de evt kan kjøpes, med pris.

Mvh Olav B, G

EDIT: Lagt til "ikke WAF i kort oppsummering"

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    her tenker jeg med engang følgende merker.

Monitor Audio - hifihuset.no
    Klipsch - får i MANGE butikker, stereofil.no feks eller oslohificenter.no
    Swans - Soundwave

alle disse har gode surroundsystemer. Monitor og Swans har de som ser best ut og er mest WAF godkjent.

Hva med Swans F2.2 system feks, hadde jo sett griselekkert ut, med noe yamaha forsterker, og emotiva eller adcom effekttrinn, også supplerer du det med 2 subwoofere fra SVS

Får du jo konge anlegg. Med tanke på realistisk lyd så tenker jeg med engang på klipsch palladium, men dette vil nok overstige budsjettet ditt, da de minste modellene koster 60lapper. Men er noe av det mest realistiske jeg har hørt. Hørte på en scene hvor de skyter med 12/7, og jeg har skutt med 12/7 i forsvaret, var som å sitte ved siden av å skyte i virkeligheten når jeg hørte på dette.

PS! lite tips, gjør gjerne inlegget kortere :P Skal ærlig si at jeg ikke orket lese igjennom alt sammen :P

Newcomer EyeS sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mitt forslag
    Full JBL ls Kino 40.000
    Pioneer lx83 14.000
    Velodyne spl1200 15.000

finner dette hos soundgarden.
    Kan eventuelt spe på med enda en SPL1200
    og få redusert prisen litt siden JBL LS pakken inneholder sub.
    Så får du vurdere om det er verdt å vente litt på pioneer lx 85.

mvh
    Bjørn

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, skal lage noen alternativer på pakker som jeg mener kan passe bra og som er veldig interresante, samt pene Finnes såklart MANGE andre eksempler der, og andre kommer sikkert med dette, men jeg tar for meg ting jeg har hørt, eller sett på selv.

Pakke 1:
    Klipsch Palladium P37 - 60000
    Klipsch RC-64 senter - 10000 ny (5000 brukt)
    Klipsch RS-52 surround - 4-5000
    Yamaha 3067 - 10000
    Adcom efekt - 14000
    SVS - SB 13 - 14000

totalpris: 112ish tusen

Pakke 2:
    Swans f2.2 37000
    swans 2.3c 20000 (de har også en mindre center til 11000 som er bra)
    Swans fr5 10000
    Yamaha 3067 - 10000
    Adcom effekt - 14000
    SVS - SB/PB 12/13 12-14000

totalpris: 110ish tusen

Pakke 3:
    Monitor audio GS60 - 28000
    Monitor audio GSLCR 7000
    Monitor audio GS10 10000
    Monitor audio GSW-12 12500
    eller svs PB/SB ultra 10-14000
    yamaha 3067 - 10000
    adcom effekt 14000

totalpris: 81ish tusen

skal du virkelig fleske på her så kan du jo gå for Toppmodellen dems platinum som front, vil du nok havne på 110ish tusen her også, men får igjen et helsikes front oppsett

Når det gjelder subber har jeg bare linket til SVS og monitor audios egne, i monitor audio oppsettet.

Finnes mange andre alternativer, Lsound.no har mange fine merker, earthquake er også et alternativ, samt klipsch sine egne subber

Alle disse alternativene vil nok oppfylle ditt ønske om lyd Grunne til at Yamah er nevnt her på alle er at yamaha spiller bra på alle de nevnte systemene.

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om man skal komme med et forslag her måtte det vært å sjekket ut Mentor 8 fra Dali sammen med matchende center. Mentor 8 er en sinnsykt god allround som ofte blir glemt, uten at jeg helt skjønner hvorfor. Da har man en frontrekke til 45k. Suber syntes jeg er enkelt i denne priskategorien. Velodyne CHT-12Q som Soundgarden har på tilbud til 5k har få eller ingen konkurenter til den prisen. 2 slike vil gjøre en god jobb, men 4 bør også vurderes. Av bakhøyttalere kan du velge litt ymse. Dali har noen passende vegghengte til 6k, men her kan man bruke litt forskjellig. Dynavoice F6 som du har (om jeg husker rett) kan fint brukes her for å spare litt penger.

Da sitter man igjen 45-35k til å bruke på elektronikk. Tror du burde velge høyttalere før du ser på elektronikk, men f.eks. en Pioneer LX-85 ville jeg kikket på. Den er mest sannsynelig kraftig nok til å drive hele pakken og koster vel rundt 20k.

Da er vi i mål, med 15-25k igjen fra budsjettet, og et oppsett jeg virkelig kan anbefale.

Bare for å ha sagt det, du får ikke noe som er WAF og likevel slår i mellomgulvet.

Geir Arne

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor mye skal legges i akustikk?
    Hvor stort kommer rommet til å være?
    Er DIY helt utelukket? (Hint: In miles 8) )

De første merkene jeg tenker på er CV, klipsch og Dali Mentor serien.

Mitt forslag til CV rigg:
    XLS215
    HFA121 2x
    Dali Mentor Vokal
    Dali Ikon On wall

Denon 3xxxx eller 4xxx serie
    2x Crown XTI4000/Tamp24000

Oppsettet:
    - Kjøre "pure direct" i musikkmodus, og ha massivt membranareal
    - Superb senter til film og surround.
    - Mye kraft med to store effektforsterkere. 1 til hver front.

Havner på rundt 85k. Da har du 15k til å kjøpe effektforsterker til senter og akustikk
    - 2x 21" subwoofer

ganilsen sitt innlegg støtter jeg også.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Newcomer CookieMonzta sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil absolutt anbefale trådstarter til å bruke litt tid på å reise rundt og høre diverse oppsett som man ser for seg slik at man får en formening om hvordan en ønsker det.Det er ikke "bare bare" å investere hundretusenvis av kroner og tro at det blir bra.Man KAN gjøre det bra,men det krever endel egeninnsats.

I beste mening.
    mvh
    CookeiMonzta

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har nå sett over litt av det dere har kommet med(takker for rask og fin respons forresten), og må si jeg falt litt for Dali Mentor 8 Front og senter! Som ganilsen skriver så kan jeg jo også evt bruke mine Dynavoice M-65(ikke f-6 :P ) som bakhøyttalere. Av forsterker heller jeg mot den kommende Pioneer lx 85 eller Denon 4311. Men av subwoofere er jeg mer usikker. Står mellom en stor SVS, 2-4stk Velodyne CHT-12Q, eller CERWIN-VEGA HFA-21SX, evt 2stk av 18".

Men vil disse forsterkerne klare å drive hele pakka alene? Ganilsen mente vel at Pioneer'en kunne klare dette? Jeg vil aller helst kun koble alt til en forsterker så funker alt egentlig, så om dette lar seg gjøre vil jeg det.

Dette kommer da på ca 80-90 000. Men som jeg har sagt så vil jeg gjerne ha med en helt kurant prosjektor og lerret også. Valgte derfor en BENQ W1100 sammen med GRANDVIEW 106" lerret. Tilsammen litt under 100 000

Jeg kommer til å se mer over forslagene som er skrevet her, samt litt på egenhånd. Jeg kommer til å ta meg god tid med dette og når jeg har funnet noe som virker interessant kan jeg høre rundt om demoer ja. Kjøpet kommer fortsatt til å være en god stund frem i tid, men det er jo ikke store forandringene innen disse tingene. Eneste er kanskje forsterkere, men dette vil jeg da prøve å holde meg oppdatert på.

Har ingen tall på størrelse av rom osv. DIY tror jeg ikke jeg vil ta sjansen på når det gjelder så dyre produkter! :P Akustiske ting blir for det som evt skulle bli til overs etter alt det andre. Eller om dere mener jeg heller burde prioritere dette fremfor noe av det andre?

Men må si jeg sikler litt på Klipsch fortsatt også!

Mvh Olav B, G

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville sittet akustiske tiltak litt lengre opp på listen. Ingen høyttaler kan kurere et dårlig rom.

Dersom du ikke har hørt på så mye av nevnte merker, så bør du absolutt gjøre det.

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Leste nå i mellom hele 1. post, og enten har du redigert i forhold til hva vi har skrevet, eller så var den virkelig spot on. Overlot lite til tilfeldighetene.

Nå det gjeder forsterker står du litt fritt. Selvfølgelig hadde(alle) pakkene nevnt over hatt godt av mer effekt, men vi har jo et budsjett å forholde oss til. Pioneeren er nok den kraftigste av receiverne på markedet nå(innefor fornuftige rammer), og jeg tror denne kan drive hele pakken ganske tilfredstillende. Veil pris på denne er vel 23k og det betyr 6-7k mer en 4311(kommer vel en 4312 eller 4812 snart), noe som gjør at man da har råd til et ganske heftig effekttrinn fra f.eks. Vincent, NAD, Rotel, e.l. Dette kan fort være noe som fungerer bedre på musikk, som også var det oppsettet skulle brukes mest til. En morsom feature på 4311, og alle andre receivere med Audyssey XT32, er at denne kan "proffkalibreres". Det vil si at du kan lage din egen frekvenskurve, og vil du ha varm og fyldig lyd, så får du det.

Ser du skriver at du ønsker litt varm lyd, og av alternativene som er nevnt kommer vel bare Swans i denne kategorien etter min mening. Men dette kan man som nevnt over gjøre noe med. Dali M8 syntes jeg personlig er en av de absolutt beste allround høyttalerne i klassen under 50k. Har får du en nydelig oppløst diskant(dobbel faktisk), dedikert mellomtone og 2 8" basselementer som har en heftig dynamikk. I tillegg er den voldsomt god på å plassere instrumentene i lydbildet. Swans F2.2 har mye av det samme, men opplever den ikke som like åpen. Har ikke hørt denne så mye heller. Når det kommer til Klipsch må jeg si jeg er litt forundret over hvorfor så mange velger det, men jeg syntes det er flott at vi har forskjellig smak. Det jeg uansett alltid anbefaler med Klipsch er å lytte før man kjøper og ikke bare hoppe på "bølgen".

Når det kommer til sub ville jeg sett litt bort i fra HFA til CV. Det er en bassenhet beregnet for noe helt annet enn stuebruk, men sikkert en slager på fest. Velodyne anbefalte jeg fordi den er veldig billig om dagen, men det kan jo forandre seg inne du handler. Det som derimot ikke forandrer seg er at CHT-12Q leveres med fjernkontroll og innebygget DSP som gjør at man kan velge forskjellige modus. Film: hever området rundt 35-40hz for å buldre litt ekstra, Pop/rock: hever litt rundt 60hz for å få opp tempo, Jazz: flatt. Dermed kan man forandre karakteren "on-the-fly", enkelt og genialt. Det finnes strammere suber på markedet(f.eks. Sunfire HRS eller Velodynes egen SPL serie) og det finnes spessielt et merke som går noe dypere(jada, helt riktig, SVS). MEN, jeg vil påstå at det meste til under 20k vil få grisejuling av 4stk CHT-12Q både fordi så mye membran setter ganske mye luft i bevegelse, og av samme grunn får man mer headroom som fører til mindre forvrengning(jo mer et element beveger seg, jo mer forvrenger det). Uansett hva du velger, gå for minst 2stk.

Av projektor ville jeg også kikket på noe annet enn BenQ W1100. W1200 er kommet, men vil anbefale å gå litt til opp i pris så du får lens-shift. Det gjør plassering utrolig mye enklere. Nye modeller kommer også nå mot høsten.

Ellers har ikke jeg så mye å legge til, annet enn at du kan begynne å spare samt komme deg ut på noe skikkelige demoer. Lykke til.

Geir Arne

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville sjekket ut den nye gx serien til Monitor Audio. Spiller bra å ser pene ut. Pluss at Hifi Huset kan gi bra priser på MA å Yamaha REC. Rimelig sikker på at dere hadde fått et godt tilbud der.

Ellers er det jo som de andre sier, reis rundt å hør på forskjellige oppsett.

Lykke til .

Ynwa

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor finner Mann en frue som kommer med sånne fantastiske forslag?

Intermediate Retep sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,224
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Leste hele opnings innlegget ditt et par ganger. Jeg fikk en magefølelse på at Usher kan vere noe for deg.

Samt at swans som tidligere er nevnt, Selv sitter jeg med Vienna Acoustics som er meget gode på musikk. litt varme/fylde i lyden og de trøkker godt om man vil.

Har dog ikke prøvd dem i fullt kino oppsett. men det som fungerer bra i 2 kanaler vil ofte vere godt i multikanaler.

Jeg ville også ha tatt høyde for akkustikk forbedringer, det har mest å si pr krone når man man har passert oppsett i 15-20k klassen.

100k for et oppsett. Pjuh.. har snill dame jeg også, men din slår vel det meste. Hold godt tak i henne!

Hvor stort er rommet ditt? Og om du kan gå for brukte høyttalere og subb/er så kan du virkelig få til mye. Som du skriver, så ønsker du å kjøpe for fremtiden. Derfor mener jeg at du skal kjøpe det nyeste av elektronikk. Du bør også ha klart for deg om du kommer til å satse på 3-d.

Om ikke 3-d er nødvendig, så finnes det mye godsaker på brukten når det kommer til forsterkere også.

Personlig så vill jeg ha tenkt på å kjøpe en Surround forsterker med pre-ut. Og en integrert/2 kanals forforsterker med HT bypass. Og et godt 2 kanals effekttrinn, siden du skal bruke oppsettet til musikk.

Bestem deg også for om du skal ha 5.1 7.1 9.1 osv. Yamaha og flere andre har persents kanaler ( Aner ikke hvordan det skrives) men ivertfall, flere høydekanaler.

Dra også ut å lytt på ting, og få ting hjem til deg. Et anlegg i en butikk vil høres annerledes ut hjemme hos deg enn på butikken.

Dra også hjem til folk, og ta med en pakke twist. Det er mange som er hjelpsomme med å vise frem tingene sine. Da får du jo også en pekepinn på hvordan et oppsett vil låte i et hjemme miljø.

Uansett lykke til med prosjektet.
    Høyttalere: Triangle Genese Quartet LE. Triangle Genese Voce, Triangle Celius ESW, Triangle Antal ESW, Triangle Khos x 4. Svs 2531 pci, svs 2039 plus, svs Pb12 plus og svs pc13 ultra
    Forsterkere: Marantz SR7010. Sherwood A965 effekttrinn.
    Kilder, pc, marantz UD7007, himedia Q10pro
    Bilde: JVC 350 Dila Dreamscreen 106'

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ganilsen: Jeg kan love at jeg har ikke endret førsteinnlegget ettersom dere har kommentert nei :P Ikke annet enn å legge til øverste linje om at oppsummering er lenger ned.

ronny.A: Hehe, man finner de på de merkeligste stedene

Jeg har stort sett ikke gjort annet enn å lese siste uka på forum, tester, nettbutikker, osv. Jeg vet Jeg ikke nødvendigvis blir så fryktelig mye klokere av å kun lese, uten å høre. Men nærmeste sted jeg kan få demoer er et stykke unna, og jeg jobber hver dag til vanlige arbeidstider.

(Alternativ 1: )Det er fortsatt Dali Mentor 8 med tilhørende senter og mine Dynavoice M-65 som bakhøyttalere drevet av en pioneer lx83/lx85.

(Alternativ 2: )Men et annet system jeg har falt litt for og som jeg kun har lest positive ting om av de som har hørt de er Definitive Technology med Mythos ST i front, C/L/R2500 som senter, fortsatt mine M-65 som bakhøyttalere. Disse virker mer lettdrevne da de har egen innebygd forsterker for bassen, og er relativt følsomme(93dB), derfor tenker jeg at jeg kan gå for en Yamaha 3067 sammen med dette?

Av sub er jeg fortsatt veldig usikker, men har altså gått litt vekk fra CV. Vet ikke hva dere tenker om alternativ 2, men sammen med dette hadde det nok passet fint med en Definitive Technology SuperCube Ref? Dette alternativet blir i utgangspunktet litt billigere enn Dali systemet. Jeg tenker derfor at jeg i tillegg til SuperCube Ref kan jeg legge til en SVS PB12? Der jeg setter forholdsvis høy delefrekvens på supercube, og lav på SVS.

Dersom disse klarer å jobbe sammen slik jeg tenker vil vel Mythos'ene ta seg av alt av øvre frekvenser slik den skal, pluss litt av den øvre midbassen, supercuben resten av midbassen samt ned i de litt dype frekvensene, før SVS til slutt tar over for de aller dypeste? Med YPAO på Yamaha og to pre-out til sub som kan sende signaler uavhengig av hverandre(hvis jeg ikke husker helt feil nå?) vil vel dette funke?

Hvis ikke dette passer bra sammen så tenker jeg også fortsatt på kun 4stk Velodyne CHT-12Q. Disse fremfor supercube & SVS blir også 10k billigere. Jeg kunne da heller brukt disse på akustikk? Der har jeg også funnet en pakke jeg synes ser rimelig ut: Auralex Roominator Kit Deluxe Plus Charcoal

På videosiden heller jeg nå mot en Optoma HD82(med LensShift) på et Elite Screens 106" lerret.

3D har jeg ikke store planer om å benytte meg særlig av, men receiverne jeg har valgt støtter alle sammen 3D meg bekjent. Men projektorer som også støtter 3D er nok litt over mitt budsjett enda eller? Det hadde vært gøy å kunne ha muligheten til dette når det kommer for fullt, men om det blir mange tusen ekstra for å få disse funksjonene vil jeg ikke prioritere dette da jeg fortsatt velger 2D foran 3D på kino.

Mitt alternativ nr. 2 er kun fra lsound.no, så dette får jeg jo ikke testet før jeg har kjøpt det, så de andre alternativene må nok høres på først. Vet lsound har en veldig fristende 45 dagers "buy&try" retturett, men jeg kan uansett ikke prøve dette før hus og lån er i orden. Om jeg ikke skulle like dette heller så blir det jo også fort 7k kun i frakt fra/til lsound.

Kan også minne om at dette trenger ikke være spesielt WAF

Totalt er disse forslagene rett under 100k.

Mvh Olav B, G

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    du bør absolutt reise til en litt storby med en del stereo butikker. Sett av en lørdag til dette. Bruk god tid. Du kan lese 200 sider på avforum uten å få vite så mye om hvordan A er i fohold til B. Lyd er veldig subjektivt.
    f.eks:
    Mange som syntes Dali og Klipsch er ubehagelig i diskant, men mange som ikke syntes det.

Du må bare få lyttet, og finne noe som du liker. Også setter du alle andre høyttalere opp mot din "referanse". Alle de store kjedene er meget behjelpelig med demo.

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Intermediate zantrix sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er veldig enig i det meste som blir sagt her, er også veldig fan av løsningen Ganilsen snakker om!

Men synst også at System Audio Explorer master bør vurderes, det er en veldig god kandidat synst jeg!

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mange gode forslag her! Bare et lite tips... Skal du uansett handle alt nytt så prøv å få det aller meste hos èn forhandler! Da sitter du plutselig med litt makt og kan få en meget god pakke (mer verdi for mindre penger). De aller fleste som selger høyttalerne/forsterkerne som er nevnt, selger også projektor/lerret som er minst like god som benq som du nevnte.

Slik jeg kjenner bransjen så er det ikke vanskelig å få minst 10% av på en slik pakke (om ikke alt er på tilbud allerede da). Klarer du mer så kan du få anlegg opp mot 120.000 for prisen av budsjettet ditt. Mindre tap når du skal selge, mer moro for pengene!

Og sist, dog viktigs: gå rundt og LYTT! Det er halve moroa med å handle kino

-CR

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •