Clash of the Titans: Velodyne DD18 vs. B&W DB1

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 63
    Newcomer Nivve sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Clash of the Titans: Velodyne DD18 vs. B&W DB1

Har gått til anskaffelse av B&W DB1 til min kino, etter å ha levd ett år med Velodyne DD18. Har ikke kjørt noen dybdetest, men har samlet noen tanker, pluss og minus, om begge sub'ene til de som kan ha interesse av å lese om det. Gjerne still spørsmål, så skal jeg svare så godt jeg kan

DD18, CM9 og DB1
    Vedlegg 81206

Jeg har sett noen filmer og hørt en del på musikk med DB1 nå, har ikke justert den perfekt med YPAO (Yamahas romkorreksjon), men kjørt en manuell setting. Den er absolutt rå, og passer kanskje bedre i rommet mitt (~23 kvm, 6,5 * 3,5 m) enn DD18 - men siden den ikke har grafisk UI slik som DD18 har, kjenner jeg ikke frekvensresponsen i rommet til DB1. Selv om DD-serien er eldre, har den fordeler over dagens high-tech woofere, ser jeg nå.

DB1:
    + Veldig stram og fin bass, musikalsk, tar veldig fint over hvor CM9 stopper
    + Går meget dypt til å være 2*12" (mulig det er noe støy ved særs lave frekvenser, må sjekke litt)
    + Tar mindre plass enn 15" og 18", men har >15" membranareal
    + Pent møbel
    + Ganske kjapp og tilsynelatende bra romkorreksjon (8 målepunkter)

- Mangler fjernkontroll (må bort til sub'en for å velge Preset)
    - Mangler volumkontroll (har kun +-6db "volume trim"). Resten må gjøres av prosessoren.
    - Ingen GUI (ser ikke frekvensresponsen)
    - Må bruke PC for å justere EQ/innstillinger
    - Kostbar (nytt produkt, så det finnes nesten ikke på bruktmarkedet)

DD18:
    + Fjernkontroll
    + Enkel å integrere pga. målemikrofon / grafisk UI
    + Rå og brutal på film, raffinert på musikk når innstilt på maks servokorrigering (minst mulig THD)
    + Pent møbel selv om den er stor
    + Stødige føtter
    + Går dypere enn DB1
    + Får 2 til prisen av 1 stk. DB1
    + Kan daisy-chaines i et 2-woofer-oppsett

- Mangler display, så for å vite hvilket volum man er på må man enten dra opp GUI på en skjerm, eller telle antall lysblink (langt blink = 10, kort blink = 1 --> to lange, åtte korte = 28 % volum).
    - Begynner å dra på årene, DD+ har kommet (men da med nypris hvor den gamle lå, selvfølgelig)
    - Tung å flytte på
    - Gammeldags brukergrensesnitt
    - Finnes andre woofere som har mer output under 20hz pga. at DD18 har lukket konstruksjon, ikke refleks/porter.

Gjelder for begge:
    + Meeget gode overall sub'er. Begge setter både rom og sofasetene/ryggene i bevegelse ved MV -5 dB, uten å ha pusteproblemer (de har dessuten ikke "puste"-porter ). Jeg holder en liten knapp på DB1 ved musikkavspilling så langt, men det er kun førsteinntrykk (3-dagers) jeg har å basere det på.

DD18 krever et ganske stort rom for å kjøres optimalt, mitt er kanskje i minste laget (23 kvm: MinHjemmekino). Det sier litt at de tre etasjer opp i bygget lurer på om jeg har tørketrommelen stående på når jeg kjører sinustoner under kalibrering.

Torstein

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fine saker

To syke subber det her, skulle gjerne hatt de nye DD+ men er jo svinedyre :P

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott "test" dette.

Veldig få som har DB1 som har testet denne mot andre high end suber. Men nå, endelig.

Har selv meget god erfaring med DD-10/12 og er enig i at de absolutt ikke er gammeldagse. De var rett og slett milevis foran konkurentene når de kom, noe prisen har gjenspeilet.

Lyttet du til noe annet før du handlet? Går selv med tanken om dobbel DB1, JL F113 eller DD-12+ (synd DD-15+ har steget så voldsomt i pris), men klarer ikke helt å bli enig med meg selv om hva som vil fungere best. Hvordan er det med output på DB1? Er det nok volum i den? Har hørt den ikke har like heftig vandring som pølsene rundt skulle tilsi, og etter å ha hatt F112 i hus vet jeg at noen elementer tåler vesentlig mer(vandring) enn andre.

Gratulerer forresten med knall sub.

Geir Arne

Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg som bor i Trondheim hadde Tonart, Soundgarden og Hifiklubben som mulige butikker, og var i kontakt med de to førstnevnte ang. kjøp/lån av DD-10/12/15/18, og HFK om lån av div. Dali/B&W-sub'er. Da jeg fikk et tilbud om en brukt DD18 hoppet jeg på det, etter å ha lånt med meg B&W 10CM (for få muligheter for konfigurering, og for lite dypbass) og B&W PV1 (samme resultat som med 10CM). Jeg fant etter det ut at jeg trengte noe mer bad-ass så jeg hoppet som sagt på tilbudet om en brukt DD-18.

Siden jeg er B&W fanboy hadde jeg store forventninger til DB1, og da jeg hørte den sammen med 802Diamond, hvor lydbildet ble ENDA bedre, fant jeg ut at denne måtte jeg prøve.

Ang. volum på DB1: I min stue blir jeg nervøs for møbler/glass før jeg blir nervøs for om sub'en er på bristepunktet. Det er ikke mulig å ikke smile bredt under heftige skytescener, slik som slutt-scenen i Mr. & Mrs. Smith (Brad Pitt og Angelina Jolie) eller noen av kampscenene i War of the Worlds (Tom Cruise).

Men når kinorommet blir dedikert må jeg nok ha minst én til

Torstein

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DB1 virker ganske brutal ja. Bare så synd jeg ikke har tilgang til å teste denne hjemme. High-end suber vokser ikke på trær, og veldig få butikker har slikt inne.

Geir Arne

Intermediate Whoracle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Interessant lesning, har testet DB1 en del, men endte selv opp med DD-15+.
    Vanskelig å si hvem av disse jeg liker best da jeg har testet disse i helt forskjellige rom, jeg kunne likesågodt ha endt opp med DB-1, men det var veldig lang leveringstid.

Nå som jeg har hatt DD-15 plus en stund så tror jeg ikke det er noen vei tilbake, manuel eq og grafisk brukergrensesnitt er gull, fjernkontroll er kjekt å ha for å bytte mellom presets.
    Det er ikke med fjernkontroll på DB-1, men det ligger ute koder for de som har logitech.

Sist men ikke minst så tror jeg DD-15 + går litt lenger ned i dypbassen og med mindre forvrening.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Whoracle
    Interessant lesning, har testet DB1 en del, men endte selv opp med DD-15+.
    Vanskelig å si hvem av disse jeg liker best da jeg har testet disse i helt forskjellige rom, jeg kunne likesågodt ha endt opp med DB-1, men det var veldig lang leveringstid.

Nå som jeg har hatt DD-15 plus en stund så tror jeg ikke det er noen vei tilbake, manuel eq og grafisk brukergrensesnitt er gull, fjernkontroll er kjekt å ha for å bytte mellom presets.
    Det er ikke med fjernkontroll på DB-1, men det ligger ute koder for de som har logitech.

Sist men ikke minst så tror jeg DD-15 + går litt lenger ned i dypbassen og med mindre forvrening.
    Sant nok det, men den koster latterlige 45k. Der går grensen for meg. :P

Men helt klart, 2 slike!

Geir Arne

Active merik82 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    417
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Endelig en som tar initiativ!
    Bra test

Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    417
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et annet pluss med db1, er at man kan rotere fundamentet hvor displayet er 90 grader.. Ganske enkelt ved å løsne på 4 skruer.. Tar ca 4 minutter

Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av merik82
    Et annet pluss med db1, er at man kan rotere fundamentet hvor displayet er 90 grader.. Ganske enkelt ved å løsne på 4 skruer.. Tar ca 4 minutter
    Den fikk jeg med meg da jeg leste gjennom manualen, veldig snedig, fint om man f.eks. skal plassere langs vegg men vil ha display/kabler langs veggen i stedet for ut mot rommet. I manualen ser man også de mest optimale plasseringene, hvor hjørne-posisjon er rangert øverst, dernest sidevegg, og bak lytteposisjon prioritert sist. Har du merket forskjellen på "flat" (musikk) og "impact" (film), forresten? Jeg mener "flat" skal ha flatest mulig kurve samt lav forvrengning, mens film da fokuserer på "moro-bass" med litt mer forvrengning - noe likt servo-innstillingene til DD-serien, hvor 1 er maks output + distortion, mens 8 er maks servokorreksjon for lav forvrengning (som var å foretrekke både til film og musikk, synes jeg).

Hva slags utstyr trenger jeg for å måle frekvensrespons når jeg nå går bort fra den geniale DD-serien? Radioshack + (?)?

Intermediate Whoracle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Nivve
    Den fikk jeg med meg da jeg leste gjennom manualen, veldig snedig, fint om man f.eks. skal plassere langs vegg men vil ha display/kabler langs veggen i stedet for ut mot rommet. I manualen ser man også de mest optimale plasseringene, hvor hjørne-posisjon er rangert øverst, dernest sidevegg, og bak lytteposisjon prioritert sist. Har du merket forskjellen på "flat" (musikk) og "impact" (film), forresten? Jeg mener "flat" skal ha flatest mulig kurve samt lav forvrengning, mens film da fokuserer på "moro-bass" med litt mer forvrengning - noe likt servo-innstillingene til DD-serien, hvor 1 er maks output + distortion, mens 8 er maks servokorreksjon for lav forvrengning (som var å foretrekke både til film og musikk, synes jeg).

Hva slags utstyr trenger jeg for å måle frekvensrespons når jeg nå går bort fra den geniale DD-serien? Radioshack + (?)?
    Hva er vel ikke mere naturlig en feks: Velodyne SMS-1 ?

Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    417
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg har hatt subben i 11 månder, fant ut at man kunne rotere fundamentet for en månde siden.. (må ha lest manualen dårlig)

Det blir strammere/mer ren bass når man kjører "flat"..
    Mens man får, som du sier, mer morro bass med "impact".. Men ikke like tydelig og ryddig..
    Er en veldig tydelig forskjell på de to innstillingene i hvertfall..

Jeg bruker radioshak og rew

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Merker dere som har DB1 noen stor forskjell når elementene peker fremover-bakover sammenlignet med side-side?

Geir Arne

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor setter du PC som et minus?!
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    417
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    Merker dere som har DB1 noen stor forskjell når elementene peker fremover-bakover sammenlignet med side-side?

Geir Arne

Etter jeg forandret til fremover/bakover ble det litt mer "punch" i bassen.. Føler bassen mer på kroppen nå, enn jeg gjorde når elementene stod side-side..

Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    417
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ostemannen
    Jeg ser på det som et stort pluss.. Man kan kontrollere alt av innstillinger subben har via f.eks laptop, fra lytteposisjon, i sofa..
    Forenkler innstillings/kalibrerings prosedyren en del, når man kan gjøre alt fra lytteposisjon..

Men det er vel et minus at man MÅ ha pc for å gjøre det.. Hadde vært greier om man hadde valget mellom å gjøre det manuelt på subben, eller via pc..

Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ostemannen
    Kun av praktiske hensyn. DD-serien har grafisk brukergrensesnitt med fjernkontroll, mens DB1 ikke viser resultatet av romkorreksjonen, så man vet ikke hva som er gjort (bare at det er magisk - for det gir en veldig fin bass). Ja, endringene man gjør med PC/laptop tilkoblet er umiddelbart realiserte og hørbare, men man kan ikke SE (via en graf) hvilken forskjell det utgjør - noe som gjør prosessen mindre tydelig (synes jeg) enn hos DD.

Jeg må nok enten se på diverse måleutstyr, eller ta til takke med at de 8 målepunktene var ideelle (uten å vite helt sikkert om jeg har daler eller topper)..

En liten "test" til dere med subwoofer: Kjør Kanye West - Put on (Spotify) og fortell meg om de 4 basstonene som går steg for steg ned i frekvens høres like kraftige ut, og om den SISTE er:

(Egenkomponert skala)
    1. Ikke merkbar
    2. Merkbar
    3. Sterke vibrasjoner i sofasete/rygg
    4. Sterke vibrasjoner + during i ørene

Mine innstillinger:

Front L/R: 0 dB
    Sub: +4 dB (0 dB gain/volume trim på sub)

MV: -15

Mitt resultat: "3" (midt i rommet er det ingen during, bare rene vibrasjoner).

Basstonen går fra 14,5 sec - 17,5 sec inn i sangen.

Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av merik82
    Jeg ser på det som et stort pluss.. Man kan kontrollere alt av innstillinger subben har via f.eks laptop, fra lytteposisjon, i sofa..
    Forenkler innstillings/kalibrerings prosedyren en del, når man kan gjøre alt fra lytteposisjon..

Men det er vel et minus at man MÅ ha pc for å gjøre det.. Hadde vært greier om man hadde valget mellom å gjøre det manuelt på subben, eller via pc..
    Jeg ser også SubApp som et stort pluss, men skulle gjerne vært mulig å gjøre det samme med fjernkontroll via en GUI. Man får med DD kontinuerlig frekvenssveip fra 0 - 200 (?) hz, og kan endre/flytte på EQ-båndene i realtime, med hørbare (og visbare!) resultater.

Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    417
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ser også SubApp som et stort pluss, men skulle gjerne vært mulig å gjøre det samme med fjernkontroll via en GUI. Man får med DD kontinuerlig frekvenssveip fra 0 - 200 (?) hz, og kan endre/flytte på EQ-båndene i realtime, med hørbare (og visbare!) resultater.

Helt klart et stort pluss til dd dette..

Denne kontunierlige frekvenssveipen er noe jeg spesielt skulle hatt mulighet til å benytte med db1

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den nye DD+ er vel også avhengig av PC. Usikker på hvordan både DD+ og DB1 korrigerer, men gamle DD har i utgangspunktet kun parametrisk eq. Det kan bli veldig lite dynamikk og man roter for mye med denne, og spesielt ved auto-eq.

Geir Arne

Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •