Clash of the Titans: Velodyne DD18 vs. B&W DB1 - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 63
    Intermediate Whoracle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    Ikke meningen å ødelegge stemningen her, men den kurven til Whoracle har nok endel glatting som det kalles. Klarte å få nesten like rett kurve med DD10/12.

I utgangspunktet har DD+ og DB1 samme forutsetninger, og med manuelle justeringer skal man klare å få de(nesten) helt like, men DD(+) er mye enklere å kalibrere. Det som vil skille er SPL, dynamikk, forvrengning og utstrekkning nedover.

Geir Arne
    Hva menes med "glatting" egentlig ?

Når du snakker om samme forutsetninger med manuelle justeringer så tenker du DB-1 kombinert med ekstern korrigering sant?

Leker selv med tanken på 2 stykk DB-1. Litt dyrt å kjøpe en DD15+ til, så ønsker jeg jo å ha alt i B&W

Til dere som har DB-1: har dere hørt om det oppstår kasseresonans på enkelte frekvenser?

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Whoracle
    Hva menes med "glatting" egentlig ?
    Smoothing er kanskje et bedre ord. Det betyr at man lager kurvene mer jevne, så det ser bedre ut men skjuler litt informasjon. Aner ikke hvordan glatting DD bruker.

Når du snakker om samme forutsetninger med manuelle justeringer så tenker du DB-1 kombinert med ekstern korrigering sant?
    Nå ble jeg usikker. Mente jeg hadde lest at DB1 hadde 5-bånds PEQ man kunne jobbe med(mot Velodyne sin 9-bånds PEQ) etter endt korreksjon. Men ser ut som om dette er en GEQ når jeg kikker i manualen. Da er i såfall DDen overlegen. Mulig det er "sub-app" til DB1 som gir ekstra spillerom, men nå ble jeg veldig usikker.

Leker selv med tanken på 2 stykk DB-1. Litt dyrt å kjøpe en DD15+ til, så ønsker jeg jo å ha alt i B&W
    Det må jeg ærlig innrømme at jeg også gjør.

Til dere som har DB-1: har dere hørt om det oppstår kasseresonans på enkelte frekvenser?
    Håper noen kan avkrefte dette. :S

Geir Arne

Active merik82 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    417
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har til nå, ikke opplevd/hørt noe til kasseresonans på min db1..

Newcomer Nivve sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde en fellow audiofil på besøk i dag som mente det hørtes knall ut (DB1), også på lave frekvenser. Jeg kan derfor ikke bekrefte det jeg evt. hørte ang. resonans - jeg har dessuten kjøpt et sett Soundcare Superspikes og satt sub'en på (type M6), så nå matcher den frontene, og sender forhåpentligvis enda mindre vibrasjon gjennom gulv, vegger og tak!

Jeg trenger definitivt måleutstyr for å se kurven på DB1. Jeg hadde som vist tidligere mulighet til å se kurven med Velodynes målemic, men nå er DD18 solgt og sendt så jeg har ikke mulighet til videre testing. Kanskje Lyngdorfs RP-1..?

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Nivve
    Kanskje Lyngdorfs RP-1..?
    Ser ingen kurve der heller.

Geir Arne

Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er noen bilder av nåværende plassering (pga. litt dårlig belysning og gammelt kamera ble det ikke optimal kvalitet )

Vedlegg 81605

Vedlegg 81606

Dette bildet er for å vise lengde fra sidevegg/sub-plassering. Innspill?

Vedlegg 81607

Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ingen kurve der heller.

Geir Arne
    Ai, da er mye av poenget borte. Hva bruker du?

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Nivve
    Ai, da er mye av poenget borte. Hva bruker du?
    Poenget er absolutt ikke borte. Det viktigste er at kurven blir bra, ikke at du får sett den.

Akkurat nå bruker jeg ingenting som du også ser i signaturen min. Men har tidligere hatt Lyngdorf TDAI2200 og RP-1. Har også testet litt Audyssey. På primare tenkte jeg å bruke en Antimode bare, og fortsette ukorrigert på de andre høyttalerne. Har nå +-5dB fra 30 til 100hz, så med litt akustiske hjelpemidler tror jeg at jeg skal komme i mål.

Geir Arne

Intermediate Whoracle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå ble jeg usikker. Mente jeg hadde lest at DB1 hadde 5-bånds PEQ man kunne jobbe med(mot Velodyne sin 9-bånds PEQ) etter endt korreksjon. Men ser ut som om dette er en GEQ når jeg kikker i manualen. Da er i såfall DDen overlegen. Mulig det er "sub-app" til DB1 som gir ekstra spillerom, men nå ble jeg veldig usikker.

Geir Arne
    Jeg testet såvidt denne "sub-appen" og jeg fant ingen måter gjøre manuelle justeringer på under/etter en korrigering, du er ganske avhengig av å kunne se en grafe av hvilke målinger som er gjort om det skal være noe poeng.

Noen som kan bekrefte/avkrefte hva som kan gjøres i etterkant med softwaren?
    Er ikke Velodyne sms-1 et godt alternativ til dere som trenger ekstern PEQ ?
    Selv om denne kanskje bygger på den gamle softwaren..

Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    417
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg testet såvidt denne "sub-appen" og jeg fant ingen måter gjøre manuelle justeringer på under/etter en korrigering, du er ganske avhengig av å kunne se en grafe av hvilke målinger som er gjort om det skal være noe poeng.

Noen som kan bekrefte/avkrefte hva som kan gjøres i etterkant med softwaren?
    Er ikke Velodyne sms-1 et godt alternativ til dere som trenger ekstern PEQ ?
    Selv om denne kanskje bygger på den gamle softwaren..
    Du kan f.eks bruke en radioshak og rew..

Edit: Er det noen av dere som har hatt eller har dd, som har foretatt tester/målinger av ddèn deres med rew og radioshak f.eks?
    Vært litt morsomt å sett om målingen blir like de man utfører i velodyns egen programvare..

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det står egentlig veldig lite om hvordan DB1 korrigerer. Om den bruker PEQ, GEQ, FIR, etc. Irriterende egentlig.

Mtp enkelt måle-utstyr så har vel XTZ en kjekk liten pakke til 2-3000. Alternativt er REW og en mic veien å gå. Ikke bruk radioshack til REW, det er visst langt fra optimalt.

Av alternative kalibrerings produkter har man jo SMS-1 som er fornuftig, men den er jo bare en PEQ med morsom interface. Litt dyr er den også. Jeg personlig kommer til å prøve Antimode tipper jeg. Den er liten, billig og ganske genial visstnok. En kompis har kjøpt en slik, så det skal bli morsomt med en før/etter demo.

Geir Arne

Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    417
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det står egentlig veldig lite om hvordan DB1 korrigerer. Om den bruker PEQ, GEQ, FIR, etc. Irriterende egentlig.

Mtp enkelt måle-utstyr så har vel XTZ en kjekk liten pakke til 2-3000. Alternativt er REW og en mic veien å gå. Ikke bruk radioshack til REW, det er visst langt fra optimalt.

Av alternative kalibrerings produkter har man jo SMS-1 som er fornuftig, men den er jo bare en PEQ med morsom interface. Litt dyr er den også. Jeg personlig kommer til å prøve Antimode tipper jeg. Den er liten, billig og ganske genial visstnok. En kompis har kjøpt en slik, så det skal bli morsomt med en før/etter demo.

Geir Arne

Ja det er helt klart litt irriterende..

Har hørt radioshak er temmelig nøyaktig mellom 20 og 10000hz?

Antimode ja

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av merik82
    Ja det er helt klart litt irriterende..

Har hørt radioshak er temmelig nøyaktig mellom 20 og 10000hz?

Antimode ja
    Jeg tror den ruller av før det. En billig Behringer mic er visst å foretrekke.

Geir Arne

Newcomer WALL-E sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nyligen skaffat mig en DB1. Jävligt nöjd! Inte gjort några kalibreringar ännu.
    Har en Antimode liggande. Någon som provat?
    Min HiFi:
    .....finner Du på "MinHiFi"

Newcomer Radionette sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Velodyne DD 18.

Er på jakt etter velodyne DD 18 og har funnet en bra vebside fra usa som selger disse. Ingen fornuft og betale 40 i Norge når man får den fra USA for 20. Det eneste problemet er at USA har 115 v.
    Er det noen som har noe tips om hvordan dette kan løses.

Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    417
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Radionette
    Velodyne DD 18.

Er på jakt etter velodyne DD 18 og har funnet en bra vebside fra usa som selger disse. Ingen fornuft og betale 40 i Norge når man får den fra USA for 20. Det eneste problemet er at USA har 115 v.
    Er det noen som har noe tips om hvordan dette kan løses.
    Er det ikke 110 v usa har?
    Du kan i såfall kjøpe en sånn her f.eks:AVshop.no / OEM Step Down 220V-110V konverter 1000W

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da ble det DB1 på meg også. Etter å ha testet denne hjemme fant jeg ut at den var betydelig bedre enn jeg hadde sett for meg. Har ennå ikke kjørt skikkelig kalibrering, bare leket litt med GEQ'en, men det lover godt. Jeg har hatt en del forskjellige suber innom (ink Velodyne DD og JL Fathom) men ingen av disse har sparket så godt ifra seg som DB1. Fra 25hz og nedover er den helt syk. Den setter hele huset i bevegelse. Litt unødvendig kanskje til daglig, men utrolig morsomt på noe musikk. Den er også meget stram og har et snert i frasparket. Det eneste som kan toppe denne til en fornuftig pris vil jeg tro er en til!

Geir Arne

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skjønner ikke hvorfor flere her inne er så fornøyde med en ukalibrert subwoofer, som da sannsynligvis spiller i utakt med høyttalerne og/eller enten for høyt eller for lavt i forhold til dem. Jeg kan vanskelig tenke meg noe jeg hadde vært mindre fornøyd med, uansett produsent.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hellnoob
    Jeg skjønner ikke hvorfor flere her inne er så fornøyde med en ukalibrert subwoofer, som da sannsynligvis spiller i utakt med høyttalerne og/eller enten for høyt eller for lavt i forhold til dem. Jeg kan vanskelig tenke meg noe jeg hadde vært mindre fornøyd med, uansett produsent.
    Det er nok fordi stramhet kan kompensere for dette til en viss grad. Så lenge man ikke har noen alt for spisse topper eller diper burde det vel heller ikke være noe stort problem?

Det at en ukalibrert sub spiller i utakt med fronter fordi den er ukalibrert tror jeg kan være mye opp til erfaringen til det som stiller inn. Samt hva man legger i begrepet kalibrert. Man kan klare ganske mye med litt forskjellig plassering og justering av f.eks. PEQ/GEQ(hvis suben har) og volum. Men om du med ukalibrert mener rett ut av esken, og bare koblet opp, er jeg enig.

Geir Arne

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Guide til subwooferkalibrering

En sub er ukalibrert om den ikke spiller i takt med frontene, og om den spiller under eller over "referansenivå" (gitt at frontene spiller på referansenivå).

Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •