Clash of the Titans: Velodyne DD18 vs. B&W DB1 - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 63
    Newcomer Nivve sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    Den nye DD+ er vel også avhengig av PC. Usikker på hvordan både DD+ og DB1 korrigerer, men gamle DD har i utgangspunktet kun parametrisk eq. Det kan bli veldig lite dynamikk og man roter for mye med denne, og spesielt ved auto-eq.

Geir Arne
    Kan du forklare litt rundt begrensningene med parametrisk EQ? Hvilke andre typer EQ har man (med eksempler i subwoofere/sub-kalibreringsverktøy)?

Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av merik82
    Helt klart et stort pluss til dd dette..

Denne kontunierlige frekvenssveipen er noe jeg spesielt skulle hatt mulighet til å benytte med db1
    Til deg som har full CM-kino + DB1: Hvordan synes du CMC2 gjør seg på film vs. fantom-senter? Og hvilken delingsfrekvens bruker du v. musikkavspilling/filmavspilling? Jeg kjører gjennomgående 80 hz på front og bak, føler det blir for mye mid/mellombass ved 90-100 hz, og litt for lite rundt 60-70 hz ved deling på 60.

Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter jeg forandret til fremover/bakover ble det litt mer "punch" i bassen.. Føler bassen mer på kroppen nå, enn jeg gjorde når elementene stod side-side..
    Interessant. La du merke til i manualen at dette ikke anbefales? Hvis du ser på tegningene anbefaler man at elementene plasseres sideveis, og ikke i front mot lytter. Men hvorfor klarte jeg ikke å finne ut.. Kanskje du her har svaret? Hva følte du at du "mistet" da du vridde 90 grader?

Active merik82 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    417
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Nivve
    Til deg som har full CM-kino + DB1: Hvordan synes du CMC2 gjør seg på film vs. fantom-senter? Og hvilken delingsfrekvens bruker du v. musikkavspilling/filmavspilling? Jeg kjører gjennomgående 80 hz på front og bak, føler det blir for mye mid/mellombass ved 90-100 hz, og litt for lite rundt 60-70 hz ved deling på 60.
    Lydbildet blir jo MYE mer fyldig med cmc2.. Tidligere stod frontene mine med et spenn på ca 2m, pga jeg ikke hadde center.. Nå står de på ca 3.5m fra hverandre og lyd bildet blir naturlig nok mye større.. Det er jo som kjent mye informasjon i center kanalen.. Så når det gjelder film kunne jeg ikke klart meg uten
    All lyd fra nrk er jo nå dts dekodet.. Så de 7 kanlen jeg har i drift, blir bare mer og mer brukt..

Eksprementerte en stund med mange forskjellige delingsfrekvenser.. Har delt ved de du nevner med ganske bra resultat..
    Men er litt enig med deg og dine konklusjoner.. Ble litt mye korrigering/testing en stund.. I hvertfall i følge min bedre halvdel
    Så har slått meg til ro med 80hz, foran og bak..

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan du forklare litt rundt begrensningene med parametrisk EQ? Hvilke andre typer EQ har man (med eksempler i subwoofere/sub-kalibreringsverktøy)?
    Begrensingen ved PEQ slik jeg har forstått det er at du forandrer impulsen når du fjerner rom problemene. Så på et sveip ser det bra ut, men dynamikken forsvinner i det området du har justert ned.

Geir Arne

Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    417
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Interessant. La du merke til i manualen at dette ikke anbefales? Hvis du ser på tegningene anbefaler man at elementene plasseres sideveis, og ikke i front mot lytter. Men hvorfor klarte jeg ikke å finne ut.. Kanskje du her har svaret? Hva følte du at du "mistet" da du vridde 90 grader?
    Som jeg nevnte tildligere, jeg må ha hoppa over det avsnittet i manualen
    Det er et godt spørsmål.. Men det er sikkert litt tester/målinger som ligger bak den annbefalingen der.. Altså sidestilte element..
    Men uannsett, så vil jeg tro at rommet, samt hvor du plassere subben i rommet, har en finger med i spillet her..
    F.eks: Sidestilt kan fungere best hos meg, mens foran/bak kan fungere best hos deg eller motsatt..
    Har vanskelig for å tro at det alltid vil være best med sidestilt..
    Er nok ikke bare for det visuelle man kan rotere 90 grader..
    Tilpassings jobben blir enklere, plasserings mulighetene flere..
    I det hele tatt enklere å oppnå et bra resultat med denne 90 grader roterings muligheten..

Jeg er litt usikker på om jeg mista noe.. Men fikk i hvertfall mer kontant bass!
    Som jeg nevner tidligere, så merker jeg bassen mer på kroppen nå..

Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lydbildet blir jo MYE mer fyldig med cmc2.. Tidligere stod frontene mine med et spenn på ca 2m, pga jeg ikke hadde center.. Nå står de på ca 3.5m fra hverandre og lyd bildet blir naturlig nok mye større.. Det er jo som kjent mye informasjon i center kanalen.. Så når det gjelder film kunne jeg ikke klart meg uten
    All lyd fra nrk er jo nå dts dekodet.. Så de 7 kanlen jeg har i drift, blir bare mer og mer brukt..

Eksprementerte en stund med mange forskjellige delingsfrekvenser.. Har delt ved de du nevner med ganske bra resultat..
    Men er litt enig med deg og dine konklusjoner.. Ble litt mye korrigering/testing en stund.. I hvertfall i følge min bedre halvdel
    Så har slått meg til ro med 80hz, foran og bak..
    All right, da må jeg definitivt vurdere å skaffe CMC2 snart.. problemet er at da ønsker jeg en tredje SDA2175, for å få lik effekt på frontrekka, og da blir det plutselig dobbelt så kostbart (+signalkabler)

Men det du sier høres både logisk og bra ut. Jeg har ca. 2 - 2,5 m mellom frontene nå, så en senter vil gjøre seg bra mellom der.

Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    Begrensingen ved PEQ slik jeg har forstått det er at du forandrer impulsen når du fjerner rom problemene. Så på et sveip ser det bra ut, men dynamikken forsvinner i det området du har justert ned.

Geir Arne
    Ah, ok. Jeg forstår. Det høres forsåvidt logisk ut. Se nedenfor hvor jeg legger ut noen bilder, gjerne kommenter på det du ser, det vil være fint å høre hva du har å si.

Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fortsettelse av "testen":

Jeg legger her ut noen bilder av systemresponsen i rommet mitt, med subwooferne plassert i venstre hjørne, dvs. DD18 blir noe malplassert, men siden jeg er alene her har jeg ikke mulighet til å flytte på disse beistene. DD18 kunne fått en posisjon 0,5 m nærmere hjørnet, og DB1 kunne godt ha blitt testet lengre framme, for å få et mer rettferdig resultat. Men vi gjør det vi kan med resultatene:

(1) Wooferne i hjørnet
    (2) Wooferne i hjørnet 2
    (3) Midlertidig oppsett
    (4) Mikrofonstand

Vedlegg 81268Vedlegg 81269Vedlegg 81270Vedlegg 81271

Frekvensrespons 0 – 200 hz (DD18s GUI)

0. GUI

Vedlegg 81272

1. CM9 (Large)
    2. CM9 (small, 80 hz) – begge sub’er muted
    3. CM9 (small, 80 hz) + DB1
    4. CM9 (small, 80 hz) + DD18
    5. CM9 (small, 80 hz) + DB1 + DD18
    6. DB1 + DD18 (autokalibrert)
    7. DD18 (autokalibrert)

Vedlegg 81273Vedlegg 81274Vedlegg 81275Vedlegg 81276Vedlegg 81277Vedlegg 81278Vedlegg 81279

Det som selvfølgelig skjer på bilde 6 (2 sub'er autokalibrert) er at kun DD18 faktisk blir endret - DB1 sender ut samme signal fordi DD18s verktøy ikke kan endre på denne. Vi får altså ikke et klart bilde av hvordan DB1 endrer respons ved hjelp av dette verktøyet.

Kjapp konklusjon: Det er ut som CM9 + DD18 (autokalibrert) gir den flateste reponsen i rommet, men at DB1 er bedre kalibrert med sin egen romkorreksjon enn en ukalibrert, malplassert DD18.

Det er sikkert andre som har kompetente meninger om bildene enn meg, så jeg venter spent på tilbakemelding.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende.

Bare først, en liten test. Hvis du kobler fra receiver til DD18 og så ut via "thru" til DB1, vil du ikke da bruke DDens EQ også på DB1? Enkelt å teste, bare sett DD18 på 0 i volum og justér EQen.

Men over på det du ser. Mtp at dette bare er "kastet på plass" har du forskjellig avstand til DD18 og DB1 fra lyttepos. Vil tippe "dalen" du ser på bilde 5(DD18+DB1) er en delvis utfasing. Prøv kanskje å sette DB1 oppå DD18, eller justér inne fasen til å matche DD18. Hvis du ikke har tenkt på dette alt og koblet begge subene på hver sin utgang fra receiveren slik at du kan justere avstand der.

Et lite tips dog, i EQen til DDen. Ser du bl.a. på 60hz har -13dB på nivået, og ganske langt ned på 25hz også. Prøv å dra disse opp og se om kurven forandrer seg nevneverdig. Hos meg var resultatet etter autocal at jeg kunne heve en gitt frekvens ofte opp til mellom -6dB og -3dB, noe som gjorde underverk for dynamikken. Det andre er jo at du har med en parametrisk EQ å gjøre. Det vil si, om du ikke allerede ved det, at du kan forandre hvilke bånd man justerer(i motsetning til en grafisk EQ hvor man kun kan justere et utvalgt antall bånd). Når DDen kjører autocal bruker den egentlig bare GEQ, fordi den ikke flytter på bånda. Du må altså inn å justere for å få fullt utbytte av PEQen.

Har du sjekket responsen på DB1(før og etter cal) i mens DD18 har volum på 0? Hadde vært spennende å sett, om du ikke allerede har postet det.

Geir Arne

Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    417
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende!
    Har bare lest på specsa hvor stor dd18 er, men hadde ikke trodd den var så mye større

Synes målingen i bildet 3 av db1 og målingen i bildet 4 av dd18, var overraskende like..
    Om man ser bort i fra at dd18 går noe høyere, blir det rimelig likt..
    Morsomt å sett hva som skjer om du måler de i eksakt samme posisjon

Intermediate Whoracle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DB1:

+ Går meget dypt til å være 2*12" (mulig det er noe støy ved særs lave frekvenser, må sjekke litt)
    .

Torstein
    Har du funnet ut av om du har resonans/støy på noen frekvenser med DB1?
    Under testing kunne jeg selv høre litt skrangling på et par frekvenser, hørte det spesielt godt når jeg kjørte sveip, men jeg vet ikke om dette kom fra DB1 eller noe i rommet, innbilte meg det kom fra konstruksjonen.

Sånn det ser ut iforhold til målingene dine så er DD-18 og DB1 ganske like, lurer på hvor stor forskjell det hadde blitt om det hadde vært en DD+ , den gir ifølge tester 6-7 db mere output over hele fjøla iforhold til den gamle serien.

I mitt rom gir DD15 + en del flatere respons iforhold til hva du får til i ditt rom, responsen er nærmest helt flat ned til rundt 17 Hz før den faller et par db ned til 15 Hz.
    Selvfølgelig har dette mye med rommet å gjøre, men det har nok også mye å gjøre med at den har mere output og bedre korrigering skulle man tro. Så det er nok kanskje lettere å få en flat kurve med den nye serien.

DD-15+ skal gi mere output en gamle DD-18, men det er ingen tvil om at den 10 år gamle serien holder seg godt mot dagens konkurenter.

Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    417
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Whoracle
    Har du funnet ut av om du har resonans/støy på noen frekvenser med DB1?
    Under testing kunne jeg selv høre litt skrangling på et par frekvenser, hørte det spesielt godt når jeg kjørte sveip, men jeg vet ikke om dette kom fra DB1 eller noe i rommet, innbilte meg det kom fra konstruksjonen.

Sånn det ser ut iforhold til målingene dine så er DD-18 og DB1 ganske like, lurer på hvor stor forskjell det hadde blitt om det hadde vært en DD+ , den gir ifølge tester 6-7 db mere output over hele fjøla iforhold til den gamle serien.

I mitt rom gir DD15 + en del flatere respons iforhold til hva du får til i ditt rom, responsen er nærmest helt flat ned til rundt 17 Hz før den faller et par db ned til 15 Hz.
    Selvfølgelig har dette mye med rommet å gjøre, men det har nok også mye å gjøre med at den har mere output og bedre korrigering skulle man tro. Så det er nok kanskje lettere å få en flat kurve med den nye serien.

DD-15+ skal gi mere output en gamle DD-18, men det er ingen tvil om at den 10 år gamle serien holder seg godt mot dagens konkurenter.
    Har output og flat kurve mye å gjøre med hverandre?
    Så lenge testen foregår innenfor volum nivåer som den dårligst av test deltagerne klarere å prestere..

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har output og flat kurve mye å gjøre med hverandre?
    Så lenge testen foregår innenfor volum nivåer som den dårligst av test deltagerne klarere å prestere..
    Mtp output tenker da mest på dypbass responsen egentlig, dd+ har vel muligheten til litt mere overskudd helt i bunn som gjør at responsen holder seg flatere helt ned i kjelleren, den vil ikke rulle av for tidlig, så vil den muligens klare vanskelige dipper lettere.

Du har mere avansert korrigering hvor du kan flytte på båndene og bestemme eksakt hvilken frekvens du vil heve, du kan vel ikke akkurat dette med gamle dd serien?
    Det som er merkverdig er at den nye serien ruller av mye tidligere oppover i frekvens, selv om det ikke har så mye å si for min del..virker som de har prioritert output nedover i frekvens denne gangen..

Hvis man vurderte to stykk DB1, hva ville vært enkleste måten å integrere disse sammen på?
    Separat korrigering per sub og deretter korrigert begge med prosessor/receiver?

* Jeg la ved en måling i mitt rom om det skulle være interessant, dette er kun autokalibreringen FØR jeg i det hele tatt hatt har gjort noe manuelt. Responsen er relativt flat, men kan gjøres flatere manuelt samt at det hadde vært mulig å hevet nivået på 15Hz med et par db om det hadde vært ønskelig.

Flere erfaringer med DD og DB serien ønskes gjerne.. Som sagt tidligere så skulle jeg gjerne ha fått tilbakemelding på om DB-1 har kasseresonans ved noen frekvenser..

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gamle DDen har også parametrisk eq, så den kan man justere bånda som man vil.

Den nye har vel i prinsippet oppgradert element og ny kasse. Det er også et annet brukergrensesnitt. Og mer trengte de heller ikke å gjøre.

Geir Arne

Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    417
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Whoracle
    Mtp output tenker da mest på dypbass responsen egentlig, dd+ har vel muligheten til litt mere overskudd helt i bunn som gjør at responsen holder seg flatere helt ned i kjelleren, den vil ikke rulle av for tidlig, så vil den muligens klare vanskelige dipper lettere.

Du har mere avansert korrigering hvor du kan flytte på båndene og bestemme eksakt hvilken frekvens du vil heve, du kan vel ikke akkurat dette med gamle dd serien?
    Det som er merkverdig er at den nye serien ruller av mye tidligere oppover i frekvens, selv om det ikke har så mye å si for min del..virker som de har prioritert output nedover i frekvens denne gangen..

Hvis man vurderte to stykk DB1, hva ville vært enkleste måten å integrere disse sammen på?
    Separat korrigering per sub og deretter korrigert begge med prosessor/receiver?

* Jeg la ved en måling i mitt rom om det skulle være interessant, dette er kun autokalibreringen FØR jeg i det hele tatt hatt har gjort noe manuelt. Responsen er relativt flat, men kan gjøres flatere manuelt samt at det hadde vært mulig å hevet nivået på 15Hz med et par db om det hadde vært ønskelig.

Flere erfaringer med DD og DB serien ønskes gjerne.. Som sagt tidligere så skulle jeg gjerne ha fått tilbakemelding på om DB-1 har kasseresonans ved noen frekvenser..
    Denne kurven du her viser til er jo rett å slett fantastisk..
    Er vel på det meste ca 2db avik, mellom 20 og 200hz..
    Er det gjort noen akustiske tiltak i rommet målingene er utført?
    Hvilket type rom er det? (er det rektangulert, l-formet osv..?)

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne kurven du her viser til er jo rett å slett fantastisk..
    Er vel på det meste ca 2db avik, mellom 20 og 200hz..
    Er det gjort noen akustiske tiltak i rommet målingene er utført?
    Hvilket type rom er det? (er det rektangulert, l-formet osv..?)
    Rommet er avlangt på ca 7x 4.5m, anlegget står på langveggen i den ene halvdelen av rommet og DD-15+ er plassert ganske nære det ene hjørnet.

Jeg har en brutal dipp på rundt 25Hz og en typisk peak på 40-50Hz et sted, men det tok korrigeringen uten problemer.

Med manuel justering kan kurven ofte gjøres enda litt flatere enkelte steder.

Subben er faktisk delt på 60Hz med kurven du ser på bildet, frekvensrepsonsen opp til 200Hz er det Audyssey som står for, det er en mellombassmodul som spiller fra ca 50-60 Hz og opp til 80Hz.

Så den kurven er en fint bevis på at integrasjonen med resten av systemet gjøres sømløst.

Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt utrolig kurve. Aldri sett noe lignende, i hvert fall ikke i min egen stue. Men nå har jeg nylig snudd om, har et rom på 6,5 x 3,5 m (ikke ulikt rommet ditt, Whoracle), og har satt anlegget i samme posisjon som deg med sub i hjørnet. Gi meg noen minutter så skal jeg knipse et par bilder. Jeg vil tro responsen er ganske god, men det vet jeg jo ikke siden jeg ikke kan se kurven på DB1...

Btw, med 2 DB1 ville jeg korrigert dem hver for seg (slik det står i manualen) og deretter med prosessoren. Jeg skal ha en til etter hvert, og vurderer utbytting av CM9. Det spiller fantastisk nå, men mye vil ha mer..

Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    417
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har et rimelig likt rom jeg også: Rommet er 9x5m.. Annlegget står på halvparten av den ene langsiden.. Subben står i hjørnet..

Edit: Jeg er heller ikke i nærheten av di resultatene Whoracle får..

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke meningen å ødelegge stemningen her, men den kurven til Whoracle har nok endel glatting som det kalles. Klarte å få nesten like rett kurve med DD10/12.

I utgangspunktet har DD+ og DB1 samme forutsetninger, og med manuelle justeringer skal man klare å få de(nesten) helt like, men DD(+) er mye enklere å kalibrere. Det som vil skille er SPL, dynamikk, forvrengning og utstrekkning nedover.

Geir Arne

Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •