Hvordan parallellkoble fronthøyttalere?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvordan parallellkoble fronthøyttalere?

Hei.

Jeg lurer på hvordan man parallellkobler fronthøyttalere.. jeg har 2stk
    Yamaha NS-555 som jeg ønsker å kjøre parallellt.. Men jeg vet ikke hvordan
    man kobler det.. :P

Er det så enkelt at man tar 2stk høyttalerkabler utfra forsterker istedenfor bare 1? En tegning eller bedre forklaring hadde vert supert!

Men vil jeg få bedre lyd ved å koble de slik?
    Og hvilken tykkelse på kabler bør jeg bruke?
    Er det bedre å bruke bananplugger på kablene?

Takker for svar!

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hydrolift c-31
    Hei.

Jeg lurer på hvordan man parallellkobler fronthøyttalere.. jeg har 2stk
    Yamaha NS-555 som jeg ønsker å kjøre parallellt.. Men jeg vet ikke hvordan
    man kobler det.. :P

Er det så enkelt at man tar 2stk høyttalerkabler utfra forsterker istedenfor bare 1? En tegning eller bedre forklaring hadde vert supert!

Men vil jeg få bedre lyd ved å koble de slik?
    Og hvilken tykkelse på kabler bør jeg bruke?
    Er det bedre å bruke bananplugger på kablene?

Takker for svar!
    EH? Håper du mener Bi-wire eller bi ampe?

Tror ikke jeg ville forsøkt parallelkoble frontene :P

Bilradiospesialisten -

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MR.Chill
    EH? Håper du mener Bi-wire eller bi ampe?

Tror ikke jeg ville forsøkt parallelkoble frontene :P

Bilradiospesialisten -
    Hehe, ops!

Jeg er i startfasen når det gjelder dette...
    Så hva er Bi-wire og Bi ampe?

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, ops!

Jeg er i startfasen når det gjelder dette...
    Så hva er Bi-wire og Bi ampe?
    Bi wire er at du har en ht kabel med pluss og minus i ene enden (som vanlig) og 2x pluss og minus i andre enden.

Mange ht har 4 terminaler, derfor kan du koble fra 2 terminalene bakpå forsterker/reciever og ut til de 4 terminalene bakpå ht, hvor pluss går på pluss og minus på minus som vanlig såklart.

PS! alle koblinger/skinner eller lignende som allerede forbinder terminalene bakpå ht må seff fjernes.

om du har en reciever eller forsterker med mulighet for bare bruke ett sett terminaler per ht uansett er det ikke noe poen bruke bi wire, jeg har bi wire kabler, bruker emo effektrinn som bare har ett sett med terminaler per ht så merker nada forskjell uansett. Vet ikke helt når det er fornuftig bruke bi wire men, det ser ihvertfall kulere ut

Bi amp derimot er og bruke 2 sett med terminaler fra forsterker/reciever til samme ht. Altså 4stk terminaler i begge ender på kabelen.

Må ikke bi ampe to effektforsterkere, men du kan bi ampe på mange recievere, og trolig på samme effektforsterker sjekk med ditt produkt først

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MR.Chill
    Bi wire er at du har en ht kabel med pluss og minus i ene enden (som vanlig) og 2x pluss og minus i andre enden.

Mange ht har 4 terminaler, derfor kan du koble fra 2 terminalene bakpå forsterker/reciever og ut til de 4 terminalene bakpå ht, hvor pluss går på pluss og minus på minus som vanlig såklart.

PS! alle koblinger/skinner eller lignende som allerede forbinder terminalene bakpå ht må seff fjernes.

om du har en reciever eller forsterker med mulighet for bare bruke ett sett terminaler per ht uansett er det ikke noe poen bruke bi wire, jeg har bi wire kabler, bruker emo effektrinn som bare har ett sett med terminaler per ht så merker nada forskjell uansett. Vet ikke helt når det er fornuftig bruke bi wire men, det ser ihvertfall kulere ut

Bi amp derimot er og bruke 2 sett med terminaler fra forsterker/reciever til samme ht. Altså 4stk terminaler i begge ender på kabelen.

Må ikke bi ampe to effektforsterkere, men du kan bi ampe på mange recievere, og trolig på samme effektforsterker sjekk med ditt produkt først
    Ok! Da har jeg litt mer peiling på hva som er hva! :P
    1. Men hva er anbefalt tykkelse på høyttalerkabler?
    2. Hvilke innstillinger bør jeg bruke på forsterker når jeg kjører 2stk Fronthøyttalere, en XTZ-Sub og Senter.

Tror jeg skal prøve og Bi-wire de
    Skal bestille meg en XTZ 99 W12.16 subwoofer nå, så blir anlegget mitt snart komplett! Blir vel sikkert brukt Monster RCA-kabel til subwooferen.

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok! Da har jeg litt mer peiling på hva som er hva! :P
    1. Men hva er anbefalt tykkelse på høyttalerkabler?
    2. Hvilke innstillinger bør jeg bruke på forsterker når jeg kjører 2stk Fronthøyttalere, en XTZ-Sub og Senter.

Tror jeg skal prøve og Bi-wire de
    Skal bestille meg en XTZ 99 W12.16 subwoofer nå, så blir anlegget mitt snart komplett! Blir vel sikkert brukt Monster RCA-kabel til subwooferen.
    Høres bra ut det, XTZ er fine saker Bare kjøre på med bi wire, husk fjerne eventuelt skinne eller kobling bakpå ht som allerede er der mellom terminalene.

Når det gjelder innstillinger på forsterker så ville jeg nok startet med å kjøre RK, og komme med anbefalinger utover dette for min del er helt håpløst da jeg ikke har vært hjemme hos deg og aner ingenting om hvordan du har satt opp anlegget, hvordan rommet ditt er osv.

når det gjelder tykkelse på HT kabler er denne artikkelen et godt utgangspunkt

speaker

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    596
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har svært liten hensikt å ha to kabler til hver høyttaler (bi-wire). Det du selvfølgelig må gjøre dersom du har et sett med høyttalere til overs, er å bruke de til bakhøyttalere. (Regner med du har surround-reciever siden du har senterhøyttaler...)

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sigvald
    Det har svært liten hensikt å ha to kabler til hver høyttaler (bi-wire). Det du selvfølgelig må gjøre dersom du har et sett med høyttalere til overs, er å bruke de til bakhøyttalere. (Regner med du har surround-reciever siden du har senterhøyttaler...)
    ser jo kult ut da :P hehe

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •