KEF Q-Series: Q500 spiller RÅTT!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

KEF Q-Series: Q500 spiller RÅTT!

Tenkte bare å dele kjapt mine erfaringer om denne høyttaleren som jeg har rukket å lytte til nå i 10 timer. Jeg har ikke funnet noen tråd som tar for seg denne høyttaleren, kun de andre modellene i serien.

Q500 er den minste gulvstående høyttaleren i KEFs nye høyttalerserie. 1 stk 5,25" bass, 1 stk Uni-Q mellomtone/diskantelement, og 2 slavebasser. Kan dette låte stort da?! Vel...

Første som slår meg er hvor stort lydbildet KEF'en klarer å "brette ut". Faktisk meget imponerende stort, med en vanvittig dybde, bredde og meget tonal sammenheng. Mellomtonen sitter som "spikret", med en usedvanlig klar, tydelig, velraffinert og kontrollert lyd. Alt fra mørke mannestemmer til de lyseste kvinnevokalene brettes ut i full vigør, med stålkontroll helt fra nedre til øvre mellomtone. Her er det svært lite å sette fingeren på. En kan intet annet å gjøre enn å nyte den veloppløste og detaljerte lyden som Q500 viser fram.

Diskanten er på sin side akkurat slik den bør være: krisp, veloppløst, luftig og svært behagelig å legge ørene til. Dog skal det bemerkes at de låter litt "hardt" i starten av innspillingsperioden, men allerede etter noen få timer "løsner" de opp, og kommer raskt til sitt ess.

Det som virkelig imponerer meg med Q500 er de nedre oktavene, altså bassområdet. Ett ord; WOW! Dog er dette rimelig små høyttalere, og de har naturligvis sine lovgitte begrensninger, men tatt disse i betrkatning (eller ikke!) så låter de utrolig imponerende! Bassen er meget rask, hard, kontant, og med skikkelig "punch" nederst. Musikken låter dermed meget engasjerende, og får deg "hektet" nærmest med engang.

Alt i alt en meget habil og imponerende liten småtass, som virkelig kan sine saker. KEF har uten tvil klart å lage en høyttaler som låter enda tøffere enn hva designet skulle tilsi, og kan intet annet enn å anbefale disse på det varmeste til dere som har en middels stor stue!

Kom gjerne med spørsmål og kommentarer angående disse relativt nye høyttalerne, og del gjerne dine egne erfaringer hvis du har Q500 selv (eller noen av brødrene).

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende. Gratulerer!

Jeg hadde lillebroren, KEF Q300, som god kandidat da jeg nylig hadde en gjennomgang for å kjøpe nye stativhøyttalere. Nå ble det MonoPulse istedet, men hyggelig å høre at KEF (igjen) har lansert en god serie.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    88
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitter å vurderer disse høyttalerne veldig sterkt når jeg nå skal kjøpe nye fronter. Vipper mellom Q500 og Q700, både prisforskjell og faktisk størrelse betyr jo en del i mindre leiligheter med studenter boende

Det jeg har lest av folk som har hørt begge, er at de mener balansen mellom mellomtone og bass var mer naturlig i Q700, og jeg kan ikke annet enn å tenke dette må være pga størrelsen på elementene (er det ikke 6.5" mot 5.25" da?)

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mixy
    Det jeg har lest av folk som har hørt begge, er at de mener balansen mellom mellomtone og bass var mer naturlig i Q700, og jeg kan ikke annet enn å tenke dette må være pga størrelsen på elementene (er det ikke 6.5" mot 5.25" da?)
    Jo, riktig det.

Det er generelt mye bass i Q500, så hvis rommet ditt er opp mot ca 20 kvm (?), så ville jeg uten tvil gått for 500.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    88
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ingen butikker med Q700 i nærheten utstilt, så jeg må nesten bare "ta en sjans" er redd for at neste lønn kommer til å avgjøre en del :P

Når det gjelder størrelsen er stuen på rundt 15kvm, med semi-åpen løsning til kjøkkenet på 9kvm, og gangen til stua er vel 10kvm. Videre er også takhøyden i stua 4,5m. Er sikkert nok av bass før naboene klager uansett da. Har alltids en sub jeg kan sette inn hvis det blir for lite, men er bedre og mer presis bass i Q500.

Intermediate unified86 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    1,678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må si meg enig at kef q500 spiller veldig bra. En skulle tro at mange kompriss er inngått med tanke på størrelsen, men det er ikke tilfelle. De spiller veldig stort til å være 5,25". Som
    Sammenligning har jeg hatt klipsch wf-35 og psb image t5, alle 5.25".
    Q500 er defintivt en klasse over.

Det som også er veldig fint med q500 at du trenger ikke dyre elektronikken for å få det fint, og vil du påkoste mer så får du igjen for det.

Det skal sies at q900 også spiller enormt bra, for bra..

Og anbefaler sounden til marantz som match om du vil ha mye harmoni, sjel og aldri bli lyttrett(uten at det blir for soft selvsagt)!

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    88
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg fått Q700 i hus her, og er veldig fornøyd med lyden det gir paret med Marantz SR-5006

De er ikke for store, og har et veldig stilrent og greit design for de som måtte like det Jeg syns Q900 hadde blitt litt for stort her i leiligheten i alle fall.

Active
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    411
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mixy
    Da har jeg fått Q700 i hus her, og er veldig fornøyd med lyden det gir paret med Marantz SR-5006

De er ikke for store, og har et veldig stilrent og greit design for de som måtte like det Jeg syns Q900 hadde blitt litt for stort her i leiligheten i alle fall.
    Jeg har selv Q900 parret med Emotiva, og de er rett og slett brutale! I motsetning hva enkelte "experter" her inne mener om "billige" Kef høyttalere, så gir disse brystbass! Spiller høyt og pent, samtidig som de kan levere ett trykk en Cerwin Vega entusiast kan like.

Dog må disse selges om ikke sålenge, grunnet studier

Newcomer
    Medlem siden
    May 2011
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hørte Q500 tilkoblet et KI Pearl sett og det låt bare nydelig.

Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    1,678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sulven
    Hørte Q500 tilkoblet et KI Pearl sett og det låt bare nydelig.
    Musikalsk magi!

Avsluttet
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    568
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

jeg hørte kef q500 koblet opp mot yamaha , forforsterker og samme sort cd siller , og lyden var sinnsyk , rett og slett kjempe gode høytalere ingen tvil om det

Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    1,678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En manns vrede er en annen manns glede:

KEF Q500 gulvstående høyttalere - FINN Torget
    Løp og kjøp!

Intermediate americanFord sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,458
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av unified86
    En manns vrede er en annen manns glede:

KEF Q500 gulvstående høyttalere - FINN Torget
    Løp og kjøp!
    Du har vanskelig for å slå deg til ro med høyttalere?
    Behringer B215 (fronts) + B212XL (surround) - Sony STR 1040 - Pro Ject Rpm 5.1/ Phonobox S - 2xJamo SUB650 - Apple TV3 - Samsung 60" Plasma

MIN BLOGG: http://www.inboundswag.no

ALT I FRA BUSINESS TIL KULTUR + LITT LYD OG MUSIKKRELATERT!

Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    1,678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av americanFord
    Du har vanskelig for å slå deg til ro med høyttalere?
    Godt observert, men denne gang er det ikke jeg som selger :P

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tar opp igjen en gammel tråd her.

Fikk tak i
    Q500
    Q200C
    Q100
    - for 5000,- føler jeg har gjort en grei deal her.
    Bruker en Denon AVR-X1200 receiver, billigste modellen fra Denon, sammen med en XTZ W12.16.
    Subben får stå avslått 99% av tiden, kun i bruk på film fra nå av...
    Kef spiller så dypt, jeg satt med haken på gulvet første gang jeg prøvde de her i stuen min!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    52
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Solgte nettop mine Q900 og de spiller virkelig bra. Dog, ikke helt på høyde med Monitor Audio Silver 10 i bassen, men heller ikke voldsomt langt unna. Det er noen lapper å spare mellom de modellene i KEF's favør. Desverre levde de ikke veldig lenge hjemme hos meg. Begynner å føle at alternativene til Silver 10 ikke er mange

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dere som har hatt Q-modellene, var fot med når dere fikk de? Skulle gjerne hatt den foten med spikes.
    Har sendt en Mail til Neby, får se om de kan skaffe.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2013
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av unzane Vis post
    Dere som har hatt Q-modellene, var fot med når dere fikk de? Skulle gjerne hatt den foten med spikes.
    Har sendt en Mail til Neby, får se om de kan skaffe.
    Jeg kjøpte Q700 og da hadde selger rotet bort føtterne så har bare noe aftermarket spikes nå. Send meg gjerne en melding om du finner ut hvor du kan skaffe orginal fot

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •