Hvilken XTZ Sub? 10" vs 12".

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvilken XTZ Sub? 10" vs 12".

Har kommet frem til et valg av subwoofer.
    Det står mellom XTZ sin 10" eller 12", da desse matcher mine Yamaha NS-555 sin pianolakk.

Er 2stk 10" bedre enn 1 12"?
    Hørt rykte om at 12" går dypere..?

Men hva er best? 2stk 10 eller 1 stk 12?
    Brukes 50/50 til film og musikk, går mye i techno og pop..
    Trenger et herlig trykk i bassen :-D

Kan skaffe 2stk 10" til rundt 4000... Men ser de vanskelig å skaffe 2stk 12" til en overkommelig pris. Tenker da rundt 5000,- Fekk tilbud fra surround på 8080,- for 2stk 12" i sort pianolakk.

Intermediate B&W Spydeberg sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    539
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hydrolift c-31
    Har kommet frem til et valg av subwoofer.
    Det står mellom XTZ sin 10" eller 12", da desse matcher mine Yamaha NS-555 sin pianolakk.

Er 2stk 10" bedre enn 1 12"?
    Hørt rykte om at 12" går dypere..?

Men hva er best? 2stk 10 eller 1 stk 12?
    Brukes 50/50 til film og musikk, går mye i techno og pop..
    Trenger et herlig trykk i bassen :-D

Kan skaffe 2stk 10" til rundt 4000... Men ser de vanskelig å skaffe 2stk 12" til en overkommelig pris. Tenker da rundt 5000,- Fekk tilbud fra surround på 8080,- for 2stk 12" i sort pianolakk.
    Spar kr. 1.000, -! To stk. XTZ 99W12.16 Subwoofere kr. 6.990,
    Ikke noe å lure på. 2x12". Blir vel fort lei av 2x10"

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    2stk 10" er jo bedre en 1stk 12"

Men jeg ville prøvd finne 2 stk 12" på brukten, kan klare få dette brukt til 5000-5500kr uten problemer

sjekk litt på avtorget og på finn.no

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MR.Chill
    2stk 10" er jo bedre en 1stk 12"

Men jeg ville prøvd finne 2 stk 12" på brukten, kan klare få dette brukt til 5000-5500kr uten problemer

sjekk litt på avtorget og på finn.no
    Har sjekket begge plasser uten hell :S
    Tilbudet til surround.no er bare i sort matt..

Intermediate B&W Spydeberg sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    539
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lyd nå eller senere?

Har sjekket begge plasser uten hell :S
    Tilbudet til surround.no er bare i sort matt..
    Har du litt tålmodighet eller andre økonomiske prioriteringer i nærmeste fremtid vil vel kjøp av en 12" nå og vente litt for så å kjøpe en 12" til senere være det beste.

Så sant du "bare" vil ha 2x10" og ikke har lyst til å bygge ut med litt mer lyd senere.

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    sitter vurdere kjøp av nye subber, Men klarer ikke bestemme meg

Isåfall havner mine ut på torget :P

Intermediate Muffinman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har to 12" i kinoen og en 10" i stua. I kinoen står de sammen med store gulvstående høyttalere, mens den i stua er paret med mellomstore/små stativhøyttalere. Det er ingen tvil om at hvis film er prioritert høyt bør du gå for 12" siden det er lett å høre at disse går noe lavere enn 10" samt setter rommet mer i bevegelse. Har også hørt 10" i tospann i dedikert kinorom og det trykket bra, men det manglet faktisk en god del på godfølelsen som 12" erene gir på film. Eieren av de to 10" har nå solgt sine og kjøpt noe "skrot" fra SVS

Når det er sagt, jeg har testet en 12" til anlegget på stua hvor musikk er prioritert og der syntes jeg 10"`eren låt mye bedre.

Som en kuriositet kan jeg jo nevne at selv om disse sub`ene har samme forsterker blir kjøleribba på 10-tommeren mye lettere varm (som i litt mer enn lunken) enn på 12-tommerene. Her ble det spilt ved moderat volum, mens det måtte spilles ekstremt høyt på de største for å oppnå samme varmeutvikling. Det kan kanskje tyde på at forsterkeren må jobbe hardere i 10-tommeren - annet element og mindre kasse osv.

Nevner også i farta at finishen på lakken i åpningen av bassportene på 10-tommeren kan være dårlig, faktisk så ille at det ikke går an å kjøre uten plugger eller frontdekselet montert uten at det blir skjemmende. Jeg sendte inn den første jeg mottok og den andre var litt bedre men fremdeles langt fra bra. Var vel også en kar på forumet her som nevnte at lakken var litt grov på hans. 12-tommerene mine har ikke dette problemet, de har nemlig sort plast i åpningene.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Muffinman
    Jeg har to 12" i kinoen og en 10" i stua. I kinoen står de sammen med store gulvstående høyttalere, mens den i stua er paret med mellomstore/små stativhøyttalere. Det er ingen tvil om at hvis film er prioritert høyt bør du gå for 12" siden det er lett å høre at disse går noe lavere enn 10" samt setter rommet mer i bevegelse. Har også hørt 10" i tospann i dedikert kinorom og det trykket bra, men det manglet faktisk en god del på godfølelsen som 12" erene gir på film. Eieren av de to 10" har nå solgt sine og kjøpt noe "skrot" fra SVS

Når det er sagt, jeg har testet en 12" til anlegget på stua hvor musikk er prioritert og der syntes jeg 10"`eren låt mye bedre.

Som en kuriositet kan jeg jo nevne at selv om disse sub`ene har samme forsterker blir kjøleribba på 10-tommeren mye lettere varm (som i litt mer enn lunken) enn på 12-tommerene. Her ble det spilt ved moderat volum, mens det måtte spilles ekstremt høyt på de største for å oppnå samme varmeutvikling. Det kan kanskje tyde på at forsterkeren må jobbe hardere i 10-tommeren - annet element og mindre kasse osv.

Nevner også i farta at finishen på lakken i åpningen av bassportene på 10-tommeren kan være dårlig, faktisk så ille at det ikke går an å kjøre uten plugger eller frontdekselet montert uten at det blir skjemmende. Jeg sendte inn den første jeg mottok og den andre var litt bedre men fremdeles langt fra bra. Var vel også en kar på forumet her som nevnte at lakken var litt grov på hans. 12-tommerene mine har ikke dette problemet, de har nemlig sort plast i åpningene.
    Nå ble jeg usikker igjen.. Men alså, det har nok mye med rommet og plassering også.. Men tror jeg går for 1stk 12" for å begynne med nå, så evt kjøpe en til senere for mer trykk!

Det går mye i musikk også, og ofte en film på kvelden
    Jeg vil liksom kjenne trykket, vanskelig å beskrive.. Men det må være bra trykk i de! Så enten 1 12" nå og heller bygge på md 1 til senere, eller kjøpe 2stk 10" nå på brukten.. Men enn må jo bare hoppe i det og velge en, så får en erfaring med den, og ønsker man mer så går det alltids an og bytte det ut igjen.

Det er vertfal slik jeg ser på det.. er forskjellige ting som spiller inn også..
    MEN vil ikke ha noe treg rumblebass på techo og pop heller! :P

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå ble jeg usikker igjen.. Men alså, det har nok mye med rommet og plassering også.. Men tror jeg går for 1stk 12" for å begynne med nå, så evt kjøpe en til senere for mer trykk!

Det går mye i musikk også, og ofte en film på kvelden
    Jeg vil liksom kjenne trykket, vanskelig å beskrive.. Men det må være bra trykk i de! Så enten 1 12" nå og heller bygge på md 1 til senere, eller kjøpe 2stk 10" nå på brukten.. Men enn må jo bare hoppe i det og velge en, så får en erfaring med den, og ønsker man mer så går det alltids an og bytte det ut igjen.

Det er vertfal slik jeg ser på det.. er forskjellige ting som spiller inn også..
    MEN vil ikke ha noe treg rumblebass på techo og pop heller! :P
    får du treg rumlebass så er det ikke subben som er problemet, da er det plassering, rommet eller phase som ikke er i orden. Det gjelder vel forsåvidt alle subber, med mindre det er noe skikkelig billig og ukjent skrall :P

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hur stort är rummet?
    Har du gjort några som helst akustiska tilltag inne i rummet?

I ett typisk nordiskt vardagsrum har vi gärna (läs många har) massor med parallella flata ytor och det är aldrig bra till ljud, oavsett kvalitet på högtalare.

Intermediate Muffinman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er helt enig i trådstarters strategi. Jeg ville gjort det slik selv. 12" låt for øvrig best med begge portene plugget til musikk hos meg.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mackanzocz
    Hur stort är rummet?
    Har du gjort några som helst akustiska tilltag inne i rummet?

I ett typisk nordiskt vardagsrum har vi gärna (läs många har) massor med parallella flata ytor och det är aldrig bra till ljud, oavsett kvalitet på högtalare.
    Rommet er rundt 18-22kvm..
    Har yamaha ns-555 som fronter, og venter snart en Yamaha NC-444 Senter.
    Rommet er ganske så rektangulert.. ca 4x5m.. Der høytalerne er plassert er det en innervegg bak, og til høyre en yttervegg.. tenkte å plassere subben helt til høyre i hjørnet ved siden av fronthøyttaler.. (Dersom 12")

Dersom 2stk 10" blir det å plassere en på hver side mellom tv benk og høyttaler.. Må nesten prøve å finne hva som er best for mitt bruk og rommet, samt plassering.. blir litt utprøving tenker jeg..

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •