virkelig kjenne lyden hvordan ?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 29
    Newcomer 0kriz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    261
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

virkelig kjenne lyden hvordan ?

hei. lurer på hvordan jeg kan virkelig kjenne lyden selv på lavt volum. jeg vil tro hvor store elementene er og hvor stor slaglengde dem har, har mye og si.
    6,5" høytaller som spiller 100hz kjennes ikke like mye som om en 15" skulle spillt det. jeg tenker ikke på og få riste bass, men kunne kjenne selv kassegitaren uten og vri opp ubehagelig høyt. hva er best? port eller lukket? flere 10" eller færre 15"/18"? jeg hadde 4 10"ere. merket tydelig forskjell fra dem spille og 2 små 6.5" men hva er det beste for og kjenne musikken mest ved lite volum ?

Intermediate B&W Spydeberg sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    539
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

kvalitetshøyttalere

Sitat Opprinnelig postet av 0kriz
    hei. lurer på hvordan jeg kan virkelig kjenne lyden selv på lavt volum. jeg vil tro hvor store elementene er og hvor stor slaglengde dem har, har mye og si.
    6,5" høytaller som spiller 100hz kjennes ikke like mye som om en 15" skulle spillt det. jeg tenker ikke på og få riste bass, men kunne kjenne selv kassegitaren uten og vri opp ubehagelig høyt. hva er best? port eller lukket? flere 10" eller færre 15"/18"? jeg hadde 4 10"ere. merket tydelig forskjell fra dem spille og 2 små 6.5" men hva er det beste for og kjenne musikken mest ved lite volum ?
    Ved en jevn frekvenskurve, vil vel lyden trykke samtidig som lyden ikke vil bli skrikende høy. Trur vel igrunnen det avgjør mer enn antall element eller størrelse på dem.

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    vurdert en buttkicker? Får du heftig risting uten at det bråker så mye

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MR.Chill
    vurdert en buttkicker? Får du heftig risting uten at det bråker så mye
    Jeg har noen assshakers under stolene mine. Hvor dyre signalkabler trur du jeg trenger til disse? Holder det med billige ala biltema? skal jo bare riste, hehe

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av grimrippa
    Jeg har noen assshakers under stolene mine. Hvor dyre signalkabler trur du jeg trenger til disse? Holder det med billige ala biltema? skal jo bare riste, hehe
    bruker bass shakers selv, har bare noe jalla kabler til de funker fett

Intermediate bUlk sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    797
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du leser i denne tråden, til å begynne med tror jeg det kan minne litt om dine spørsmål og et veldig interessant tema. I et rom får du kjempe mye "følelser" fra trommer og bass gitar, mens i et annet må du gi på 10 db mer for å sitte med den samme følelsen. Må på jobb,men skal følge litt med her.

http://avforum.no/forum/generelt-aud...post-30-a.html

Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    261
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    sånne små romperistere har jeg ikke tengt på. smart ide menne. hvis man bare skulle brukt høytallere da. da vil vel størrelse og slaglengde ha litt og si ?

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    sånne små romperistere har jeg ikke tengt på. smart ide menne. hvis man bare skulle brukt høytallere da. da vil vel størrelse og slaglengde ha litt og si ?
    ja men det er mange andre faktorer her, som plassering, romstørrelse, andre akustiske tiltak i rommet kan hjelpe osv. Er liksom ikke bare kjøpe større ht.

Men om du sitter på et veldig dårlig anlegg som noen logitech opplegg, så vil jo større og ordentlige høytalere være som dag og natt.

Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    261
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MR.Chill
    ja men det er mange andre faktorer her, som plassering, romstørrelse, andre akustiske tiltak i rommet kan hjelpe osv. Er liksom ikke bare kjøpe større ht.

Men om du sitter på et veldig dårlig anlegg som noen logitech opplegg, så vil jo større og ordentlige høytalere være som dag og natt.
    tenke forskjell på "normalt" 5.1 hjemmekino og et stort lydsystem som for eksempel er
    2 8"
    4 15"
    2 18"

eller noe. noe som flytter mye liksom. stor i størelse og slaglengde.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    797
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tenke forskjell på "normalt" 5.1 hjemmekino og et stort lydsystem som for eksempel er
    2 8"
    4 15"
    2 18"

eller noe. noe som flytter mye liksom. stor i størelse og slaglengde.
    Får å få det samme lydtrykket må du flytte like mengder luft skulle jeg mene.
    Så for å føle det på kroppen burde det være det samme om du gjør dette med et 3" element eller et 10 " element om begge kan klare identiske effekt og luftmengde. Det bør heller, slik jeg innbiller meg det,(håper fler vil hive seg på her, slik at isen eller noen andre med god kompetanse kan være med)fokuseres på å få den luften som flyttes til å gå i kroppen mer enn at rommet skal ta opp bølgene som blir skapt av systemet.

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette høres ut som et selvmotsigende og umulig ønske. Det er lydtrykket som gjør at du kjenner det på kroppen, dermed er dette umulig å få til på lavt volum, uansett hvilken type elementer du har.

Så da er nok tipset med romperister i sofaen eneste alternativet.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    797
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Dette høres ut som et selvmotsigende og umulig ønske. Det er lydtrykket som gjør at du kjenner det på kroppen, dermed er dette umulig å få til på lavt volum, uansett hvilken type elementer du har.

Så da er nok tipset med romperister i sofaen eneste alternativet.
    Er du ikke enig at det kan "slå" deg i kroppen forskjellig ved samme lydtrykk og at dette forandrer seg alt ettersom du plasserer høyttalere og/eller bytter til forskjellige rom?
    Har et godt eksempel. Torbis her på forumet har 2x svs pb-10 og disse får faktisk bokstavelig talt håret til å blaffre på hode. Mens jeg selv har 2x Pc 13Ultra og selv om jeg nok kan med disse spille endel høyere db så har jeg ikke denne opplevelsen. Det samme med hans Rf-82 som "slår" godt i brystkassa, mens mine RF-7 føles tammere der selv på høyere volum.
    Det jeg vil frem til er at dette må ha med rommet og/eller plassering å gjøre, da vi begge kjører med:
    Torbis: Emotiva xpa-5, Klipsch Rf-82,2x svs- Pb-10
    bUlk: Emotiva xpa-2, Klipsch Rf-7,2x svs Pc 13ultra

Frekvensresponsen er også ganske så lik.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bUlk
    Er du ikke enig at det kan "slå" deg i kroppen forskjellig ved samme lydtrykk og at dette forandrer seg alt ettersom du plasserer høyttalere og/eller bytter til forskjellige rom?
    Har et godt eksempel. Torbis her på forumet har 2x svs pb-10 og disse får faktisk bokstavelig talt håret til å blaffre på hode. Mens jeg selv har 2x Pc 13Ultra og selv om jeg nok kan med disse spille endel høyere db så har jeg ikke denne opplevelsen. Det samme med hans Rf-82 som "slår" godt i brystkassa, mens mine RF-7 føles tammere der selv på høyere volum.
    Det jeg vil frem til er at dette må ha med rommet og/eller plassering å gjøre, da vi begge kjører med:

Har samme problemet som deg etter at jeg flyttet til et nytt hus. Mine tl-260 er tamme og kjedlige iforhold til der jeg bodde før. Jeg vil påstå at jeg har fått de til å flytte mere luft der jeg bor nå, men følelsen er helt fraværende. Den dype bassen og trykket i kroppen er vekk Er nok mye pga. rommets utforming og plassering (jeg har flyttet mye på dem uten forbedring). Trenger snart hjelp fra en ekspert(guru), for jeg vil få fram rockefoten igjen

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Dette har jo med anleggets frekvensrespons å gjøre, og jeg har vanskelig for å svelge at dere har lik frekvensrespons (eller likt volum) hvis et anlegg fysisk beveger håret på hodet ditt, mens det andre ikke gjør det.

Lyd og lydtrykk oppleves helt forskjellig i forskjellige rom og forskjellige anlegg, men dette er fordi lydtrykket ER forskjellig - det finnes såvidt meg bekjent ingen anlegg med magiske egenskaper som gjør at du får et lydtrykk du kjenner på kroppen uten å spille høyt.

Det måtte i så fall være at rommet har en egenresonans som gjør at gulv/sofa fysisk spiller med.

EDIT: Opplevd volum kan jo også påvirkes basert på hvor du eller anlegget er plassert i rommet, da dette påvirker frekvensresponsen du får i lytteposisjon.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det jeg vil frem til er at dette må ha med rommet og/eller plassering å gjøre,
    For å presisere så er jeg helt enig i dette, mulig jeg misforstår hva trådstarter er ute etter. Mitt poeng var at du får ikke en lyd som føles på kroppen uten å spille ganske høyt, slik jeg oppfatter trådstarter ønsker han trøkk uten å spille høyt, og det går ikke.

Du kan selvsagt ha et anlegg/oppsett som spiller med mer trøkk i mellombassen, og det vil jo da låte tøffere også ved lavt volum, men du vil ikke FØLE lyden når du spiller lavt.
    --
    Thorbjørn

Intermediate classic46 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,884
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Rommet kan i mange tilfeller være minst 50 % av lyden....og da må du sitte "oppå" høyttalerne dine....:-)
    Vanskelig med andre ord....
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Newcomer hjemmestereo sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    263
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Før hadde jeg et dårlig billig anlegg uten å nevne noe mer om det.. og måtte spille på max for å "kjenne" bassen.. fikk så emotiva xpa2 og klipsch rf82, for en deilig lyd! "kjenner" jo trykket på lavt volum nå, bassen er med helt fra bunn av.. er nok noe sånt trådstarter mener..

Jeg mener ikke at håret flytter på seg men at den deilige dype bassen er med fra lavt volum..

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    797
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Dette har jo med anleggets frekvensrespons å gjøre, og jeg har vanskelig for å svelge at dere har lik frekvensrespons (eller likt volum) hvis et anlegg fysisk beveger håret på hodet ditt, mens det andre ikke gjør det.
    Her er min gamle frekvens respons og Torbis sin nåværende. Peaken rundt 20Hz er boost hos Torbis med antimode. Er ikke for å kverulere, bare så det er sagt.. Må jo selvsagt spille ganske høyt. Tror vi er veldig enige, er bare utetter om noen har kunnskap til å fortelle hvordan man skal få dette til best mulig.

Bransjeaktør Joakim Skovlund sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hurtigoppskrift til det du ønsker:
    Store - lettdrevne elementer - god og nok effekt, store - stabile kasser.

Så ett sted en forklaring på forskjellen mellom store og små høyttalere, som jeg likte godt:
    "Det er bedre å flytte mye luft forsiktig, enn å flytte lite luft brutalt."
    -resultatet i lydtrykk er det samme, men lekenhet, dynamikk og attakkvillighet er langt fra sammenlignbar.

Her har vi vel en forklaring på noe av ulempen ved å skulle ha konevennlige høyttalere med lite footprint, til å spille dypbass, i forhold til å ha store lettdrevne høyttalere, med nok membranareale til å utføre samme "jobben".

Intermediate maddie sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    582
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hmm

Vanskelig

Jeg tror F.eks Klipsch Cornwall III kunne vært noe å tatt en titt på. Med en klasse A forsterker transistor eller rør.

Mine høytallere er vel også litt i den gaten men de er nok litt mer nøytrale. Men man føler kasseguitarern ganske bra men må litt opp i volume.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •