virkelig kjenne lyden hvordan ? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 29 av 29
    Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av 0kriz
    hei. lurer på hvordan jeg kan virkelig kjenne lyden selv på lavt volum.
    Hvordan skal du kunne oppleve orkan når det blåser flau vind?

Hele poenget med lydtrykk er at det reduseres når du skrur ned volumet.

Dess lengre avstand til høyttalerne - eller dess lavere volum, som blir det samme - dess mindre lydtrykk.

Skal du virkelig kjenne lyden, trenger du store eller mange elementer, nok kraft - og høyt nok volum.

EOD.

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bUlk
    Her er min gamle frekvens respons og Torbis sin nåværende. Peaken rundt 20Hz er boost hos Torbis med antimode. Er ikke for å kverulere, bare så det er sagt.. Må jo selvsagt spille ganske høyt. Tror vi er veldig enige, er bare utetter om noen har kunnskap til å fortelle hvordan man skal få dette til best mulig.
    Vel, han har jo flere dB mer enn deg i hele mellombassområdet fra 80-200hz,i tillegg har han mye mer bass i bånn? Ikke rart at dette låter forskjellig.
    --
    Thorbjørn

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    virkelig kjenne lyden hvordan ?
    Er det deg Yoda?

Jeg syns forresten Hellnoob oppsummerte spørsmålet ditt greit.

Active Stian.V.H sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    388
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    0kriz er sweetspot der du sitter langt ut fra veggen som er bak deg?
    Visst ja prøv å flytt det du sitter i nærmere veggen,bassen bygger seg opp/er mere bass nærmere veggen.

Ved lavt volum kan du jo bruke subwoofer dele litt høyt hmmm 100-120Hz og skru opp subvolumet for å få litt mere basstrykk.

Intermediate bUlk sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    797
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Vel, han har jo flere dB mer enn deg i hele mellombassområdet fra 80-200hz,i tillegg har han mye mer bass i bånn? Ikke rart at dette låter forskjellig.
    Disse er ikke volum utlignet. Bare for å presisere så tror jeg at vi er enige, men om trådstarter er utetter stort trykk på 60db har jeg missforstått. Trodde han snakket om å få til mest mulig. Derfor jeg la inn min link.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Disse er ikke volum utlignet. Bare for å presisere så tror jeg at vi er enige, men om trådstarter er utetter stort trykk på 60db har jeg missforstått. Trodde han snakket om å få til mest mulig. Derfor jeg la inn min link.
    Vi er sikkert enige ja. Det er jo mange tiltak for å oppnå bedre trøkk - alltid interessant med råd rundt dette.

Men en vital forutsetning for at disse skal fungere er ett annet primærtiltak: At man skrur opp lyden.
    --
    Thorbjørn

Intermediate bUlk sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    797
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Men en vital forutsetning for at disse skal fungere er ett annet primærtiltak: At man skrur opp lyden.
    Her er vi enige, det er sikkert Siden jeg startet den andre tråden, har jeg bygd et rom som er symmetrisk i utforming og alle parallelle vegger er likt bygd opp med tanke på styrke. Hadde sett for meg å sitte mot gavl vegg, men var ikke her det ble best lyd følte jeg, så sitter nå i lengde retning. Trodde da at disse tingene ville gi meg mye "gain" i rommet, men det ente dessverre ikke slik foreløpig. Hadde vært greit å fått Mr. Flageborg til meg for en kalibrering, så hadde jeg fått greie på hva romme kunne gitt meg av bidrag.

Mitt tips:
    Skaff deg en lydtrykks-måler, REW og begynn med å finne best mulig plassering for både høyttalere og deg selv. Bruk REW som et verktøy, men ikke som en ren mal for hvilken lyd som er riktig. Lykke til! (for det kan trengs )

Newcomer 0kriz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    261
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg tenker med stort trykk ved overkant av 100db

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg tenker med stort trykk ved overkant av 100db
    Ved i overkant av 100dB vil du ha i overkant av 100dB lydtrykk.

Hvordan dette oppleves i praksis bestemmes av frekvensresponsen ved lytteposisjon. Frekvensresponsen ved lytteposisjon styres av utstyret ditt kombinert med rommet du sitter i.

Det er vanskelig å avgjøre hvor du bør gjøre endringer uten å vite mer om både utstyret og rommet.

Du nevner 6.5" elementer. Det er neppe det beste valget hvis du ønsker dypbassgjengivelse på over 100dB.
    --
    Thorbjørn

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •