Hvilken center passer den "engelske" lyden?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Active Holy Diver sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvilken center passer den "engelske" lyden?

Jeg har fronthøytalere fra Mission som ble produsert midt på 90-tallet. Den "engelske" lyden har siden den gang forandret seg noe, og jeg er altså på utkikk etter en center som vil kunne matche den gamle, engelske lyden. Dagens Mission centere vil sannsynligvis matche mine gamle 751 like lite som en center fra en helt annen produsent.

Har noen vært igjennom det samme problemet, og som kanskje da kan komme med konkrete forslag til gode centere med et lignende lydbilde som Mission stod for?

Noen eksempler på centerhøytalere som ligger i min prisklasse:

* Jbl Northridge EC-35
    * Infinity Beta C 360
    * Audio Pro Black Vector
    * Audiopro Avantek TWO
    * Audivector AVc mk II
    * Klipsch RC-25
    * System Audio SA710AV
    * B&W LCR60 S3

Håper at noen kan pense meg inn på rett spor (Ellers blir det så veldig mye å lytte igjennom... )

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med å lytte til typiske engelske høyttalermerker til å begynne med. B&W er jo engelsk, selv om de kanskje ikke har typisk "engelsk lyd" lenger... verdt å prøve.
    Ellers finnes jo både Mission, Celestion og KEF fortsatt. Gode høyttalermerker alle tre. Gale er jo et merke kun i den rimelige enden av skalaen, men har mye av den originale engelske lyden intakt.

Av ikke-engelske merker ville jeg forsøkt System Audio som du nevner, samt enkelte Dali-modeller (ikke Blue-serien, men kanskje Suite...).

Audio Pro tror jeg ikke passer så godt til akkurat dette. De er gode, men har mer "saftig" lyd enn den typiske "tørre" engelske presisjonen.

JBL og Klipsch er merker som definitivt ikke har engelsk lyd. De er, etter min nå noe utdaterte erfaring med de nevnte merker, en dårlig match vil jeg tro. Infinity er en slags "dark horse" i sammenhengen. De har ikke hørt på en stund, og ryktene sier at de har endret karakteristikk fra glanstiden på slutten av 80-tallet. Hvordan de er nå vet jeg ikke.

Har du en prisantydning, så får du sikkert forslag på konkrete modeller.

Active Holy Diver sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I skrivende stund så ligger centerbudsjettet mitt på ca 3500,-
    Dette er jo ikke noen avsindig sum, og jeg er klar over begrensningene det fører med seg.

Det ligger samtidig i bakhodet at jeg muligens etterhvert vil komme til å bytte ut fronthøytalerne mine med noe større og kraftigere skyts. Det betyr at det er pirrende å tenke innkjøp av centerhøytaler i forhold til at den aktuelle center kanskje skal få fronthøytalere i matchende serie.

Men, det blir nok til at jeg ser bort fra disse fremtidsplaner og heller konsentrerer meg om en center som passer dagens fronter.

Jeg bor i området rundt Hamar, og vi er ikke velsignet med stort butikkutvalgt innen hifi. Dette fører til lange turer for å lytte på ulike høytalere.. Derfor all masingen om tips hvor jeg bør starte den seriøse utsjekkingen.

Takk så langt Roffe! Tipsene hjelper veldig.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenkte selv på Kef senter til mine IMF, men jeg fik jo tak i nogle IMF der også. Mission har vel høyttalere der kan brukes som senter, prøv E-bay, her finder man av og til noe der kan brukes, du kan være heldig å finde noen fra samme serie som dine. Ellers ville jeg absolut forsøke Kef, kanskje låne de hjem fra en forretning så man kan se om de matcher, det er utrolig vigtigt de matcher lyden du har nu. Bliver det for vanskeligt ville jeg i dit sted bytte alt over en periode.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •