Noen spørsmål ang. Cerwin vega høyttalere og andre gulvhøyttalere

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Noen spørsmål ang. Cerwin vega høyttalere og andre gulvhøyttalere

Heisann. Lurer litt på hvordan bassen er i Cerwin Vega høyttalere.. Er det helt enormt? Fordi foreldrene mine sitter somregel en etasje oppforbi, og da vil dem høre bassen ganske godt.. Noe dem definitivt ikke liker.
    Så er den så voldsom som folk skal ha den til?
    Og hva er det beste valget om jeg skal ha to front høyttalere i et lite rom til rundt 2000kr? (Eventuelt også senter eller 5.1 til en litt mer høyere pris)

Så lurer jeg også på hvor stort rom som er anbefalt til gulvhøyttalere.. Er det sånn at sålenge det er en meter klaring rundt begge er det godt nok, eller må jeg ha et veldig stort rom?
    Lurer også på om det er vits med 5.1? Vil man merke mye mer? Til musikkspilling merker man kanskje ikke så mye, men hva med film f.eks? For det meste spiller jeg bare musikk og ser på TV, men ser også film i ny og ne.

Intermediate fordfiesta sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    1,071
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Reasonable
    Heisann. Lurer litt på hvordan bassen er i Cerwin Vega høyttalere.. Er det helt enormt? Fordi foreldrene mine sitter somregel en etasje oppforbi, og da vil dem høre bassen ganske godt.. Noe dem definitivt ikke liker.
    Så er den så voldsom som folk skal ha den til?
    Og hva er det beste valget om jeg skal ha to front høyttalere i et lite rom til rundt 2000kr? (Eventuelt også senter eller 5.1 til en litt mer høyere pris)

Så lurer jeg også på hvor stort rom som er anbefalt til gulvhøyttalere.. Er det sånn at sålenge det er en meter klaring rundt begge er det godt nok, eller må jeg ha et veldig stort rom?
    Lurer også på om det er vits med 5.1? Vil man merke mye mer? Til musikkspilling merker man kanskje ikke så mye, men hva med film f.eks? For det meste spiller jeg bare musikk og ser på TV, men ser også film i ny og ne.
    Dersom rommet er et soverom så vil jeg tro at ca.20kvm2 er minimum.
    Er det et dedikert lytterom så kansje 16kvm2.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok.. Tenker at det blir Cerwin Vega XLS-6 da... Siden rommet mitt virker litt for smått for gulvhøyttalere. Er ikke XLS-6 det beste man får tak i i den prisklassen? Og skal denne høyttaleren stå litt i høyden? Altså på en pult e.l? Og er det vits med 3.0/5.0 eller skal jeg bare kjøre 2.0? Tenker altså om jeg skal ha senter, og eventuelt bakhøyttalere. Rommet mitt er bare 2x4m.

Isåfall så er vel denne forsterkeren knall?: DENON PMA-510AE Integrert forsterker | Hi-Fi Klubben

Det negative er jo at det bare er stereo, så får ikke oppgradert senere.. Men hvis ikke kan jeg jo vurdere DENON AVR-1311 Hjemmekinoreceiver | Hi-Fi Klubben

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spør du meg, vil jeg tro at du vil bli veldig skuffet hvis du kjøper denne lille Denon-forsterkeren til de CV-XL-S6-høyttalerne du har nevnt. I hvert fall hvis du har ambisjoner om å få litt liv og smekk ut av høyttalerne - og kan hende forstyrre foreldrene dine en og annen gang. Kjøp så kraftig forsterker du har råd til - og gå heller litt ned på høyttalerstørrelse - hvis det er penger det står på. Så supplerer du heller med en sub ved neste korsvei - når du får litt påfyll på bankkontoen.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Både CLS6 og XLS6 er knall!. Men ville valgt å se på brukten etter noe NAD. NAD 20x, 21x og 372/375. Tipper det meste ligger på rundt 3k på bruken. MYE mer kraft enn den Denon du linket til. Som Ulf-B sier. Du vil nok bli litt skuffet dersom du velger den forsterkeren. 8)
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ostemannen
    Både CLS6 og XLS6 er knall!. Men ville valgt å se på brukten etter noe NAD. NAD 20x, 21x og 372/375. Tipper det meste ligger på rundt 3k på bruken. MYE mer kraft enn den Denon du linket til. Som Ulf-B sier. Du vil nok bli litt skuffet dersom du velger den forsterkeren. 8)
    Takk for svar
    Fant også NAD T737. Er dette en god forsterker? Eller L67, C350, C370, C325BEE, C326BEE, Nad 319? Hvilken er best isåfall?
    Hadde satt virkelig stor pris hvis noen kunne funnet noe på brukten.. Fant nesten ingen av dem du nevnte.

Men vil helst ikke gi noe over 2000,- på brukten for en forsterker... Men hvis dere finner noe til rundt 2500,- så kan jeg jo alltids komme med bud.
    Men CV XLS-6 kan jeg vel bare kjøpe nye? Har hørt at det er helt fantastiske høyttalere til kun 2000,-. Og da er dem nye også.

Intermediate HoPPe`S sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er nok ikke noen krise om du har gulvhøyttalere på det rommet. Men sammenhengen mellom elementene kan bli litt feil om du sitter veldig nære. Da er en 2-veis løsning å foretrekke.

Når det kommer til valg av høyttalere, hva ønsker du? Masse trøkk og morro, eller gode hifi egenskaper? XLS-6 har trøkk, mens f.eks. Zensor1(rett under 2k) er meget god på sammenheng, plassering(av instrumenter/artister) og oppløsning.

Valget avhenger også litt av hvilken type musikk du hører på. De fleste modeller har også mulighet for matchende senter om du velger å gå for et 3.0/5.0 oppsett. Men de ekstra kronene ville jeg brukt på kraftigere forsterker i første omgang.

Geir Arne

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk skal du ha Så C325BEE eller 319 vil altså være mer enn nok for XLS-6, eller hvordan henger dette sammen? Og hvordan vil disse forsterkerne holde om jeg skal koble til 5.1 i fremtiden?

Vil du si at 370 vil være et bedre valg for kraftigere høyttalere i fremtiden, eller bør jeg rett og slett bare kjøpe en ny forsterker også når den tid kommer?

Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    Det er nok ikke noen krise om du har gulvhøyttalere på det rommet. Men sammenhengen mellom elementene kan bli litt feil om du sitter veldig nære. Da er en 2-veis løsning å foretrekke.

Når det kommer til valg av høyttalere, hva ønsker du? Masse trøkk og morro, eller gode hifi egenskaper? XLS-6 har trøkk, mens f.eks. Zensor1(rett under 2k) er meget god på sammenheng, plassering(av instrumenter/artister) og oppløsning.

Valget avhenger også litt av hvilken type musikk du hører på. De fleste modeller har også mulighet for matchende senter om du velger å gå for et 3.0/5.0 oppsett. Men de ekstra kronene ville jeg brukt på kraftigere forsterker i første omgang.

Geir Arne
    Når det kommer til musikksmak så hører jeg somregel på musikk med litt trøkk i. Ikke noe heavy metal, men generelt rock, pop, rap osv. For å gjøre det enkelt: Det meste som går på NRJ/The Voice.

Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk skal du ha Så C325BEE eller 319 vil altså være mer enn nok for XLS-6, eller hvordan henger dette sammen? Og hvordan vil disse forsterkerne holde om jeg skal koble til 5.1 i fremtiden?

Vil du si at 370 vil være et bedre valg for kraftigere høyttalere i fremtiden, eller bør jeg rett og slett bare kjøpe en ny forsterker også når den tid kommer?
    C325bee er det absolutt minste du bør bruke på disse xls-6, nad 319 begynner å bli veldig gamel og er litt kraftigere enn 325 om jeg ikke husker feil.
    Når du først skal kjøpe forsterker så ville jeg ha lagt mest mulig kr i det, og ville da ha slått til 370 av di som jeg har nevt i tillfelle du skulle ha kjøpt for eksempel xls-28 senere. Og det er ikke mange kr mer.

Disse forsterkarne som jeg har nevnt er interegrerte forsterkere som brukes kunn til stereo, skal du ha surround senere så kan du sjekke ut surroundforserkere som Harman/kardon avr 255 som jeg mener ligger rundt denne prisen du ønsker å bruke.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HoPPe`S
    C325bee er det absolutt minste du bør bruke på disse xls-6, nad 319 begynner å bli veldig gamel og er litt kraftigere enn 325 om jeg ikke husker feil.
    Når du først skal kjøpe forsterker så ville jeg ha lagt mest mulig kr i det, og ville da ha slått til 370 av di som jeg har nevt i tillfelle du skulle ha kjøpt for eksempel xls-28 senere. Og det er ikke mange kr mer.

Disse forsterkarne som jeg har nevnt er interegrerte forsterkere som brukes kunn til stereo, skal du ha surround senere så kan du sjekke ut surroundforserkere som Harman/kardon avr 255 som jeg mener ligger rundt denne prisen du ønsker å bruke.
    Ok.. Var ikke så mange 370 til salgs, men har ihvertfall tatt kontakt med selgerne.. Men han ene vil ikke sende i post visstnok..

Er bare så usikker på om jeg skal ha stereo eller surround forsterker.. Vet ikke hvor mye man får bruk for surround egentlig.. Har aldri vært borti noe skikkelig surroundoppsett før.. Men noen kompiser har gulvhøyttalere, og føler jo at det er nok med 2.0/2.1 forsåvidt...

Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok.. Var ikke så mange 370 til salgs, men har ihvertfall tatt kontakt med selgerne.. Men han ene vil ikke sende i post visstnok..

Er bare så usikker på om jeg skal ha stereo eller surround forsterker.. Vet ikke hvor mye man får bruk for surround egentlig.. Har aldri vært borti noe skikkelig surroundoppsett før.. Men noen kompiser har gulvhøyttalere, og føler jo at det er nok med 2.0/2.1 forsåvidt...
    Du kan spille i stereo med surroundforsterker også ved å gå inn på menyen og skru av surround og senter ved ett par tastetrykk.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HoPPe`S
    Du kan spille i stereo med surroundforsterker også ved å gå inn på menyen og skru av surround og senter ved ett par tastetrykk.
    Jepp, det er jeg fullt klar over. Men regner med det blir litt dyrere om du skal ha samme effekt som du skulle fått med stereo forsterker?

Så har jeg også hørt at stereo forsterkere spiller bedre enn surroundforsterkere når det kommer til kun to høyttalere..
    I tillegg fant jeg ingen av de nevnte surroundforsterkerne, (bare som selges komplett med høyttalere osv.).
    Og vet egentlig ikke om noen andre surroundforsterkere..

Men har funnet disse. Er dette noe bra?

NAD T747: Apple Ipad-2 core 3 (4 kjerner) 8GB ram TB, PSB, ONKYO TX 900,

NAD T373: Nad T737 Hjemmekinoforsterker - FINN Torget

NAD 763: NAD 763, Denon, etc - FINN Torget

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •