Tips til "designhøyttaler" for under 20.000?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Active Superbit sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    347
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Tips til "designhøyttaler" for under 20.000?

Etter å ha vært eier av B&W 604 S3 i mange år, kjøpte jeg meg Monitor Audio GS60 for ett år siden. Grunnen til at jeg skiftet var for at jeg følte lyden i B&W ble litt for avslappet og forsiktig. Ellers var det meget pen lyd, spesielt mellomtonen. Jeg var egentlig på utkikk etter noen høyttalere som ville vekke mer oppsikt som et møbel i stua, men da jeg en dag fant MA GS60 på brukten, klarte jeg ikke la være. Jeg hadde hørt på de tidligere, og likte lyden meget godt.

Jeg spiller på Rotel RMB-1075 effekt og Yamaha receiver, med Velodyne CHT-12Q sub, i 20 m2 stue.

Etter å levd med MA i ett år, syns jeg det er en oppgradering fra B&W, og er slik sett fornøyd. Det jeg savner lydmessig, er enda mer attack, spesielt i mellomtonen. Men vil ikke at det skal gå ut over luftigheten og den gode romfølelsen MA gir. Det er egentlig små endringer som skal til.

De må spille bra på film. Når det gjelder musikk hører jeg på alt fra klassisk til Kings of Convenience, men det går mest i litt spesiell elektronika. The Chemical Brothers er min favorittgruppe. Der er det veldig mye som skjer i lydbildet på en gang, og enkelte ganger føler jeg ikke MA får det helt til. Ønsker høyttalere som kan klare å formidle voldsomheten og forsiktigheten til klassisk musikk, samtidig som den føles leken når jeg spiller elektronika.

Den andre grunnen til at jeg ser etter nye høyttalere, er at jeg ønsker en mer "designhøyttaler" i stuen. Swans og Anthony Gallo virker som to spennende alternativer. Men jeg må vente til jeg finner noe på brukten før jeg får testet. Noen som har tips til flere interessante alternativer?

(EDIT: Før noen rekker å nevne det, jeg vil ikke ha høyttaler med horndiskant )

Active
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    407
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du mangler attack så har du behov for større effektforsterker på MAene. Disse spiller stort og med et groomt snert i mellombassen. Har MA GS20 selv og mangler ikke noe annet enn mer effekt. noe som kommer så fort lommeboka tillater det. og det skal bli en fryyyyyd.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    347
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av andersj
    Om du mangler attack så har du behov for større effektforsterker på MAene. Disse spiller stort og med et groomt snert i mellombassen. Har MA GS20 selv og mangler ikke noe annet enn mer effekt. noe som kommer så fort lommeboka tillater det. og det skal bli en fryyyyyd.
    Det har du kanskje rett i, men det var ikke bare lyden som var grunnen til at jeg ønsket å bytte Hvis du har rett, så ser jeg kanskje etter en høyttaler med helt lik lyd som MA GS60, men som har et annet design, hehe..

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror du skal få slite der.De har jo en voldsom attack i forhold til det jeg har hørt i samme klassen og de ser jo utrolig bra ut.Hvertfall i rosewood.
    Hva slags forsterker bruker du på de i dag ?
    Noen brukte Focal Electra 1027be til litt over budsjett (ca 25.000 på brukten) er jo grisefine og spiller veldig bra.
    Til 22-23.000 synes jeg B&W 804S også er flotte og er en utrolig behagelig høyttaler å høre på.
    For å si det sånn så ville jeg selge mine eks GS60 etter jeg hørte 804S på en fest.Kostet meg dyrt å høre de for tok helt av med oppgraderinger.Synes 804S er den beste allround høyttaleren jeg har hørt.

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    804 koster da vel mer en 23lapper? Ligger vel mer på 60 lapper.

Med mindre du tenker på brukt da ?

Hva med noe fra Definitive Technology? Ser jo utrolig spennende ut

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MR.Chill
    804 koster da vel mer en 23lapper? Ligger vel mer på 60 lapper.

Med mindre du tenker på brukt da ?

Hva med noe fra Definitive Technology? Ser jo utrolig spennende ut
    Det står 804 S som står for Signature.Dvs at de kostet 40.000 og går for alt mellom 19-25.000.Et snitt på 22-23.000.
    804 Diamond koster vel ca 57.000 nå.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    347
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sven1978
    Tror du skal få slite der.De har jo en voldsom attack i forhold til det jeg har hørt i samme klassen og de ser jo utrolig bra ut.Hvertfall i rosewood.
    Hva slags forsterker bruker du på de i dag ?
    Noen brukte Focal Electra 1027be til litt over budsjett (ca 25.000 på brukten) er jo grisefine og spiller veldig bra.
    Til 22-23.000 synes jeg B&W 804S også er flotte og er en utrolig behagelig høyttaler å høre på.
    For å si det sånn så ville jeg selge mine eks GS60 etter jeg hørte 804S på en fest.Kostet meg dyrt å høre de for tok helt av med oppgraderinger.Synes 804S er den beste allround høyttaleren jeg har hørt.
    Det blir litt over budsjett, så kjøper ikke de i første omgang i hverfall. Men B&W i den klassen høres interessant ut ja

Hvordan høres Electra ut i forhold til Chorus? Har lyttet til Chorus, en god høyttaler, men syns de låt litt "kassete". Selvsagt en helt annen prisklasse, men hvor ulik er lydsignaturen?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Superbit
    Det blir litt over budsjett, så kjøper ikke de i første omgang i hverfall. Men B&W i den klassen høres interessant ut ja

Hvordan høres Electra ut i forhold til Chorus? Har lyttet til Chorus, en god høyttaler, men syns de låt litt "kassete". Selvsagt en helt annen prisklasse, men hvor ulik er lydsignaturen?
    Har dessverre ikke hørt Chorus.Hadde en effektforsterker som det var noe galt med når jeg hadde 1027be for en kort tid,så kan egentlig ikke sette noen fast signatur på de.Hadde selv Focal 946 med 2x10" og det var ikke noen dårligere eller mindre bass i 1027 be hvertfall.Toppen var i min mening litt frempå med en detaljert topp.Behagelig diskant.

Tenkte du på CM9 i den klassen eller 804 S ?
    Synes CM9 er veldig god,men mangler mange av kvalitetene til GS60.

En annen god høyttaler :
    Dynaudio Focus 220 mk2 - splitter nye, uåpnet i eske selges til grei pris
    Dynaudio Focus 220

Newcomer Stereo Light sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Sted
    Oslo
    Poster
    260
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du ikke har noe imot å importere over damen vil omd-28 være et GODT tilbud. Gikk for rundt 70,000 når de solgtes i norge. Med moms så havner de på 19000, usikker på hva frakten vil være. Vurderer sterkt og kjøpe de selv.

Mer bilder og informasjon HER

Newcomer Sviggum sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    86
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med disse?
    Litt over budsjett, men vil tro de har mye av det du leter etter.
    http://www.bmh.no/shop/index.php?pag...mart&Itemid=15

Active
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    407
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har du kanskje rett i, men det var ikke bare lyden som var grunnen til at jeg ønsket å bytte Hvis du har rett, så ser jeg kanskje etter en høyttaler med helt lik lyd som MA GS60, men som har et annet design, hehe..
    Hva med GS20 i sort pianolakk? Det er etter min smak design på høyt plan. De er faktisk noe så fint som et smykke i stua for å sitere min samboer som i utgangspunktet hater sånt.

GS20 fikk faktisk bedre skussmål i test enn GS60. Klart det er en smakssak.

Kan ihvertfall si en ting. MA GS20 + chapter effekttrinn er en kombo som gruser det allermeste. det spiller perverst.

Newcomer FV. sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde selv GS 20 i valnøtt som passet bra inn i min stue, men som nevnt over her: får du tak i den i pianolakk så er den vel lik de fleste høyttalere i denne klassen?
    Jeg hadde selv Hegel H200 på GS 20, og mellomregisteret er ikke problemet for disse høyttalerene.
    Jeg angrer ennå på hvorfor jeg solgte mine...

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    347
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er mange pene høyttalere som nevnes her, men jeg tenker på en annen type design. De som nevnes blir veldig like de jeg har fra før. Hvis jeg ikke finner noen "designhøyttaler", så er det nok like greit å kun bytte ut effektforsterkeren for kanskje å få det jeg syns mangler lydmessig.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    347
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I går smurte jeg mine MA GS60 Rosewood med Jo-Ni møbelpuss, og det hjalp en del! De var veldig tørre og blasse, så må kanskje gå over på nytt om et par dager. Nå ser de så blanke og fine ut, så kanskje ikke jeg trenger bytte med det første like vel Jeg får se an hvordan det blir etter poleringsrunde nummer to, og eventuelt prøve meg fram med en ny effektforsterker.

Men en del av denne hobbyen er jo at man alltid holder døren (og stuen) åpen for nye alternative høyttalere, så er bare å komme med flere forslag

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I går smurte jeg mine MA GS60 Rosewood med Jo-Ni møbelpuss, og det hjalp en del! De var veldig tørre og blasse, så må kanskje gå over på nytt om et par dager. Nå ser de så blanke og fine ut, så kanskje ikke jeg trenger bytte med det første like vel Jeg får se an hvordan det blir etter poleringsrunde nummer to, og eventuelt prøve meg fram med en ny effektforsterker.

Men en del av denne hobbyen er jo at man alltid holder døren (og stuen) åpen for nye alternative høyttalere, så er bare å komme med flere forslag
    :-) :-) :-)
    Ultimate.se

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •