Nytt 5.1 anlegg, trenger innspill

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2011
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Nytt 5.1 anlegg, trenger innspill

Hei!

Jeg skal om et par måneder flytte inn i nytt rekkehus, og skal derfor anskaffe meg skikkelig surroundanlegg. Jeg har ikke hatt noe kvalitetsanlegg tidligere; og spør derfor om hjelp fra dere.

Jeg skal anskaffe et 5.1 anlegg (evt 5.2 hvis det er hensiktsmessig) inkludert receiver til bruk i stue. Jeg skal i tillegg få ordnet meg projektor og lerret; men spør i første omgang om lyd-delen. Rommet det skal brukes i er ca. 36 m2, men får god hjelp av en vegg som skjermer litt; se vedlagt tegning for å lettere forstå. Som dere ser er bakveggen et stykke fra sitteposisjon; i tillegg kommer det kjøleskap ved bakvegg slik at vanlige bakhøyttalere måtte blitt plassert relativt nært hverandre. Antar dette ikke er en optimal løsning? Har derfor fått gjort til rette for in-ceiling bakhøyttalere slik at jeg har denne muligheten. Frontveggen er en lydvegg, og hadde derfor ingen mulighet til å få høyttalere inn her.

Jeg er opptatt av design, og selvfølgelig kommer jo WAF inn, så jo bedre lyd i så fin innpakning som mulig er et ønske.

Antar bruken blir likt fordelt på musikk/film, og kanskje litt spilling av og til. Men er ikke så kresne på musikk som vi er på film.

Her er noen scenario jeg har sett på selv:

1.
    Front: B&W DM684 (Kan bli noe stor) evt. 685 pga størrelse
    Senter: B&W HTM61/62
    Bak: B&W CCM684 i tak; evt CCM618
    Sub: B&W ASW610

2:
    Front: System Audio Saxo 30
    Center: System Audio Saxo 10
    Bak: System Audio har ikke innbygningshøyttalere, så ville blitt annet merke
    Sub: System Audio SE 200
    (Evt System Audio Aura serien)

3:
    Front: Dali Ikon 5
    Center: Dali Ikon Vokal Mk2
    Bak: Dali Phantom Kompas
    Sub: Enten Ikon Sub eller annet merke

4:
    Front: Jamo D500 LCR
    Center: Jamo D500 LCR
    Bak: Hvis det er mulig å sette på bakvekk - Jamo D500 SUR, hvis ikke feks Jamo IC610 SUR
    Sub: Jamo Sub 660

Har hørt mye bra om det meste her, men ville bare høre hva tanker dere har. Sub kan i ethvert tilfelle endres til annet merke (har feks hørt mye bra om XTZ 10.16 og 12.16), men ellers ønskes stort sett anlegg i samme merke og som passer godt sammen. Personlig heller jeg mest mot Jamo, mest pga størrelse og (som jeg har hørt) er fantastisk på film, men er helt litt usikker på det med bakhøyttalerne. Hadde jo vært optimalt å hatt med bakhøyttalerne som hører med i settet, men så er det det med plasseringen da.

På receiverdelen har jeg sett på Pioneer LX73, og får denne også til bra pris nå. Passer denne spesielt bra med noen av høyttalermerkene?

Takk for alle innspill på dette eller andre merker som jeg bør sjekke ut.

Newcomer Stereo Light sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Sted
    Oslo
    Poster
    260
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om Waf er en stor faktor kunne du jo sett på disse, har fått veldige goode rewievs over hele fjøla.

Focal Dome

Skal hjelpe en vennine av meg å innstalere disse om to uker så kan sikkert komme med en tilbakemelding da.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2011
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    WAF er ikke så kritisk. Så lenge det ser bra ut og ikke fyller for mye er det ok. B&W 684 er feks litt på grensen; ønsker helst noe mindre. Men ser en feks på de andre valgene jeg listet opp, så ser du sånn ca. hvor landet ligger. Fokuset er god lyd; det skal sparke litt ifra seg. Og med tanke på at det også blir projektor så ønsker jeg ikke at lyden skal virke spinkel ift det store bildet.

Men takk for forslag

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    590
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har ikke vurdert noen små HT som bak HT? Litt ut på hver side fra de 2 blå ringene dine ser ut som kunne bli en grei plassering. Mirage bl.a har noen fine i størelsen jeg tenker på.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2011
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bakhøyttalere blir innfelt i tak eller plassert på hylle på bakvegg; mest sannsynlig blir de innfelt. Noen som har formeninger om de ulike pakkene jeg listet opp?

Active Espen000 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    416
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan ikke si så mye om de andre høyttalerene, men jeg kan gå god for Ikon 5, iallefall om du kjøper sub (se oppsettet mitt i signatur).

har dette oppsettet i 40-45 kvm rom (med skråtak).

Espen

Intermediate Magnus55 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    500
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville også tatt en titt på Klipsch. Klipsch er en mester på hjemmekino!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •