Dali eller Patos, stereo eller 5.1?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2011
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Dali eller Patos, stereo eller 5.1?

Hei!

Har alltid vært glad i Dali, siden de første 104 jeg hadde. Akkurat nå har jeg, som et konekomprimiss ;-) Et par Dali 2002 Blue stativhøytalere, sammen med en Gale 12" sub. Har også brukt dette i ett 5.1 oppsett sammen med en heller dårlig senter, samt to Jamo stativhøyrtalere bak. Som beskrivelsen sier er ikke dette et optimalt oppsett.

Vurderer nå å gå for ett sett med skikkelige gulvstående. Vurderer noen brukte Patos som følger
    - Ett par Patos basic 510 Mk2
    - Ett par Patos Basic 410 Mk2
    - En senterhøytaler Patos basic 210 Mk2

Først av alt, hva mener dere er en fornuftig bruktpris på dette? Er mellom 2 og 3 år gamle.

Vurderer også å bare kjøre stereo og gå for ett par Patos basic 510 Mk2 som rene stereohøytalere.

Vil dette være en klar oppgradering fra Dali/sub-oppsettet? Og kan jeg fjerne sub hvis jeg bruker 510??

Active
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til Patos 510 trenger man ikke sub, de spiller dypt og med en massiv bass. Hvis du skal ha maks ut av film ville jeg slengt på en svs sub. Har selv eid patos 510 og de var meget gode. Har du mulighet så er patos 502 en stor oppgradering fra 510.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2011
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da får finn.no besøk av 2 stykk Dali og en Gale sub. Og 5 stykk Patos Basic er på vei inn. Er fremdeles ikke helt enig med meg selv(Eller fruen, som er mer sannheten , om jeg skal ha sorround med gulvstående bak og fremme.

MEN, det jeg lurer på er forsterker. Jeg har en Pioneer VSX 516. Er denne sterk nok til å gi Patos 510 Basic Mk2 trøkk nok til musikk i stereo? Er 100 watt per kanal, men såvidt jeg har forstått kan man overføre wattene fra kanal 6 og 7 (?) til de to fremmehøytalerene(?) om disse ikke er i bruk. Yter denne høytalerene rettferdighet, eller må jeg på forsterkerjakt også??

Active
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kartoon
    Da får finn.no besøk av 2 stykk Dali og en Gale sub. Og 5 stykk Patos Basic er på vei inn. Er fremdeles ikke helt enig med meg selv(Eller fruen, som er mer sannheten , om jeg skal ha sorround med gulvstående bak og fremme.

MEN, det jeg lurer på er forsterker. Jeg har en Pioneer VSX 516. Er denne sterk nok til å gi Patos 510 Basic Mk2 trøkk nok til musikk i stereo? Er 100 watt per kanal, men såvidt jeg har forstått kan man overføre wattene fra kanal 6 og 7 (?) til de to fremmehøytalerene(?) om disse ikke er i bruk. Yter denne høytalerene rettferdighet, eller må jeg på forsterkerjakt også??
    Patos 510 trenger ikke mye effekt for å slå fra seg. Det er 4ohms høytalere så en får litt mer ut av elektronikken. Hvis forsterkeren din kan biampe så er det i allefall verdt å prøve. Skulle det ikke holde ville jeg ha sett etter en yamaha eller sony reciver, jeg har i allefall god erfaring med begge på patos.

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Viktig ting å få med seg: Veldig mye av Patos serie 210/410/510 mkII er kinaprodukter som ikke er produkter fra Moen Audio. De låter ikke særlig bra, og det kan være vanskelig å finne ut hva som er hva.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du burde absolutt finne ett par brukte patos basic 500, de som er laget her i norge av moen audio. Har dem selv og de slaar godt i fra seg med en forsterker paa 200 watt, tipper ca 110 db i bassen.
    Saa spiller det ganske pent ogsaa i grunn.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2011
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AV-Fallet
    Viktig ting å få med seg: Veldig mye av Patos serie 210/410/510 mkII er kinaprodukter som ikke er produkter fra Moen Audio. De låter ikke særlig bra, og det kan være vanskelig å finne ut hva som er hva.
    Er det ingen synlig forskjell som kan si noe om dette? De aktuelle høytalerene er 2-3 år gammel. Sier dette noe?

Har uansett en avtale om kjøp, så håper jeg ikke er uheldig da.

Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kartoon
    Er det ingen synlig forskjell som kan si noe om dette? De aktuelle høytalerene er 2-3 år gammel. Sier dette noe?

Har uansett en avtale om kjøp, så håper jeg ikke er uheldig da.
    Har du muligheten, så hør på dem først. Kinahøyttalerne høres ganske "bøtteaktig" ut. Hvis du hører noe usikk du kjenner godt, tror jeg du vil kunne høre at det ikke låter riktig.

Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så vidt jeg har forstått det gikk Patos (Moen Audio) konkurs i 2008, og merkevaren Patos ble tatt over av samme mannen som eier Fence Audio (kinaprodusert), og det var visstnok i hans regi at disse Kinahøyttalerne ble solgt på det norske markedet. Han ble dessuten dømt etter å ha produsert og omsatt kinakopier av Dynavoice-høyttalere.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2011
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det mer enn den mye omtalte diskanten som er forskjellen på disse?

Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jeg ikke sikker på, men har hørt snakk om det. I såfall kan en Seas-diskant til kr.300-400 pr.høyttaler løse problemet.

Men for å si det slik, jeg kjøpte 3 slike senterhøyttalere samlet for 1000,-, og jeg synes de låter som en Jamo plastboks fra 80-tallet langt ned i frekvens. Ville overrasket meg om diskanten var alt som var galt.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2011
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AV-Fallet
    Men for å si det slik, jeg kjøpte 3 slike senterhøyttalere samlet for 1000,-, og jeg synes de låter som en Jamo plastboks fra 80-tallet langt ned i frekvens. Ville overrasket meg om diskanten var alt som var galt.
    Hmm ... Litt småbekymret nå ..

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2011
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke så bekymret lenger Ser man vekk i fra min kones reaksjon når hun så størrelsen på 510éne så er de så langt en positiv opplevelse. Høres ikke ut som Jamo blikkbokser fra 80-tallet
    MEN, jeg hører den nevnte mangelen mellom mellomtone og diskant. Litt ... Ikke kritisk. Mn litt tynt der. Meni det store og det er hele er jeg kjempefornøyd med lyden og ikke minst trykket ved høyt volum. Og jeg syntes de håndterte alt de fikk av forskjellig musikk med glans. Ikke prøvd å bi-ampe enda. Usikker på hvordan koble dette i Pioneer VSX 516 recieveren min.

Syntes egentlig de harfin diskant. Men er det bytte av diskant som skal til for å fikse tidligere nevnte problem mellom mellojmtone og diskant. Eller er det delefilter som må korrigeres her?

Syntes ikke dette er et stort problem, men om det kan korrigeres med enkle midler ....

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

510 Mk2

Den eneste synlige forskjellen mellom kinakopiene og de orginale er serie nummer som de fra Moen har...Oppgraderinger er nye diska ter + noen endringer i delefilteret som jeg mener skal stå beskrevet på Patos eller Clubpatos...Etter hva jeg har lest. Er det kun 510 som må oppgraderes i delefilteret..
    Trond...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •