Plassering av subwoofer i stue

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Plassering av subwoofer i stue

Hei!
    Kjøpte en SVS SB12-NSD forleden, og etter mye om og men fikk jeg den til å fungere (se egen tråd).
    Men nå lurer jeg litt på hvor optimal plassering av den vil være for å få mest mulig ut av lyden. Prøvde den mellom sofaene ved siden av den venstre bakhøyttaleren. Måtte snu fasen 180 grader for at den skulle høres noe særlig da. Dette var på kvelden i går men hadde litt dårlig tid, så tenkte jeg skulle finne den optimale plassen i løpet av dagen/helgen.

Har dere noe tips om hvordan dette gjøres på beste måte? Evt hvor den optimale plasseringen kan være? Jeg har dessverre ingen måleutstyr annet enn mine egne ører.

Slik er planløsningen på leiligheten med plassering av front og bak-høyttalerne om det er interessant. Takhøyden er normal (2.4m).

Ps! Er ingen dør mellom kjøkken og stue. Stuen er 25-30m^2. Gulvet er parkett med betong under der igjen.

Tips tas imot med stor takknemlighet. Om det trengs mer info, så si ifra. Er ingen ekspert.

EDIT:
    Har søkt litt nå, og fant dette: http://avforum.no/forum/hoyttalere/2...e-kanalen.html Front er altså tingen? Evt i et hjørne? Følte det ble litt vel brutalt og dominerende å ha subwooferen mellom sofaene, rett ved der vi sitter.

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sett sub'en der du normalt sitter og hører musikk/ser film.
    Gå så rundt og sjekk hvor i rommet bassen er best og sett sub'en på det stedet.

Eller som roffe skrev:
    "Plasser subwooferen i lytteposisjon og krabb rundt på gulvet til du finner ut hvor det lyder best. DER plasserer du subwooferen"

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er slik man gjør det, altså? Må sette'n i sofaen og krype litt rundt litt senere idag da.

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis det er best lyd 27,2cm inn på hjørne av stuebordet, hva gjør man da? Krabber videre?

Jeg mener, prøv de alternativene du har på plassering av subwoofer og velg det som låter best. Løsningen for og få optimal utnyttelse er vel egentlig måleutstyr.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Audiomur
    Hvis det er best lyd 27,2cm inn på hjørne av stuebordet, hva gjør man da? Krabber videre?

Jeg mener, prøv de alternativene du har på plassering av subwoofer og velg det som låter best. Løsningen for og få optimal utnyttelse er vel egentlig måleutstyr.

hehe den var fin

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Audiomur
    Såre enkelt: da bruker man sub'en som stuebord

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lsound anbefaler å sette subben i et hjørne som er bærevegg til huset evt leiligheten.Altså ikke mot kjøkkenveggen,men mot verandaveggen f.eks.
    SB12NSD mangler litt guffe,så prøv å unngå å sette den langt fra hjørner.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Øverst i venstre hjørne, til venstre for TVen, var plassen jeg endte opp med. Nesten helt i hjørnet.

Men dette med fase og antall grader.. Hva er egentlig det? Har måttet ha den på 180grader for at ikke bassen skal bli "kansellert". Virker nesten som om basselementene i fronthøyttalerne virker mot subwooferen hvis ikke jeg velger 180 grader.

Ser for meg to sinuskurver, hvor den ene er negativ, slik at topp og bunn faser hverandre ut når subwooferen står på 0 grader, som altså gir tilnærmet ingen bass.

Har naturligvis ikke sjekket dette ut noe særlig og bare prøvd meg frem... Men er jeg på villspor?

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du reciver med med auto korrigering så hjelper den langt på vei med og få integrert suben med resten av høytalere

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, den mangler det.. Modellen etter kom med romkorreksjon, om jeg ikke husker feil.

Er en Pioneer VSX-D812 fra rundt omkring nittenhundreogørtisju (2003-2004).

Intermediate Lars J sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,089
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du forsøkt og snu polariteten på frontene ?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan nesten tenke meg at det er der problemet ligger, ja.. Skal forsøke dette i kveld.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •