Cerwin Vega- høyttalerne vi elsker å hate

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer Claus sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    231
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Cerwin Vega- høyttalerne vi elsker å hate

Jeg synes hetsen av CV er av typen latterlig. Dette er høyttalere som "audiofile" elsker å hate. Det er enkelt å kritisere CV pga at de i profileringen aldri har forsøk å skjule hva disse høyttaleren er ment å gjøre, nemlig å spille jævlig høyt! Dette er på ingen måte synonymt med at det er dårlige, men i de fintfølendes ører er et slikt utgangspunkt helt uhørt og useriøst. Dessverre er de alt for mange som slenger dritt uten noen gang å ha hørt en eneste rødringet bass. Jeg har hatt flere CV modeller i mine yngre år. Senest DC12, som jeg bastant mener var en glimrende høyttaler til sitt formål. Spilte rent, med fyldig mellomtone og selvfølgelig kraftig bassdynamikk. Jeg benyttet de med bla NAD 2200, Kenwood 7020 og til slutt Parasound HCA 1500, og det var ikke før Parasounden kom på banen at det låt skikkelig bra. Problemet er at CV ofte blir paret med drittelektronikk som skrus opp til klokka 15.00 på 7m2 gutterom. Da låter alt helt jævlig. Heia CV!!!

Newcomer Pepa sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    292
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    helt enig med deg der..............

Intermediate Vega! sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    795
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeh.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg var nå nettopp på nippet av å selge mine gode gamle Cerwin Vega DC-12, mye pga. all negativ omtale. Det hadde seg dog slik at jeg kun hadde disse og siden jeg ville ha lyd i hjemmekinoen så tok jeg det jeg hadde. Før kjørte jeg disse på en NAD 216THX og en AMC AV81HT. Lydbildet var rimelig farget i bass området kan man si.

Nå har jeg derimot investert i en Yamaha RX-V1400 og kjører DC-12'erne på denne.
    Irritasjonsmomentet var rimelig stort over at jeg ikke hadde surround, så det gikk ikke mange dagene før jeg tok en tur innom på Hifi-klubben. Jeg hadde lyst å parre DC-12'erne med et par rimelige CV surround høyttalere så jeg gikk til innkjøp av en CV V-5C og et par V5-M. Totalkostnad 2000 og noe smått.

Heiv meg i bilen og kjørte hjem for å koble opp og teste.
    Kjørte selvfølgelig først gjennom Yamaha'ens YPAO.

Første test var begynnelsen på Planet of the Apes på 0dB og med DTS lyd og jeg må si at jeg ble meget positivt overrasket.
    For 10000,- har jeg da fått meg ny forsterker OG "ny" lyd. CV'ene trives godt i lag med Yamaha'en. Den hadde ingen problemer med å levere nok effekt på 0dB. Basselementene hang godt med. Minst like bra som på NAD'en.

Jeg har tidligere fått mange gode tilbakemeldinger på DC-12'erne spiller pent til å være "boom-boom" høyttalere. Også musikk av annet slag enn dance, trance osv.

Heia CV!!!

Intermediate bamse sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    747
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så hvem tar ansvaret for å sette opp et hjemmekinosystem basert på CV? Feedback kan sendes hit til forumet

Intermediate Elemental Studios sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et generelt trekk her på forumet er at folk skal fortelle deg hva som er bra, og ikke minst hva du blir fornøyd med. Hadde selv Proson i mange år og for meg fungerte det helt genialt. Jeg fikk filmer med heftig trøkk, og det jeg hørte på av musikk var jo bare heavy metal alike vel (syns personlig denne sjangeren låter best på litt bassfete høytalere)...

På mine eldre dager (er bare 21 ) begynte jeg å høre på progressiv jazz rock (f.eks IQ), cafe jazz, og annen instrumental musikk, og plutselig var behovet ganske forandret... Enden på visa var at jeg kjører hjemmekino i kjellern (med HEFTIG mye lyd) og stereo i stua.

Det folk må huske på er at lydsmak er en personlig ting, og burde ikke hetses eller prøve å dikteres...

Prater vi om hjemmekino, så kan jeg fortelle om hvor fornøyd jeg er med Harman/Kardon og Proson, uten at det betyr at jeg er en useriøs tulling. For når jeg skal lytte til musikk, da går jeg opp i stua og setter på rotelen min, som driver et par Dali Helicon 400 (skulle så indelig ønske det var 800 )

Kun et lite synspunkt i fra lille meg...

Intermediate JD sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Elemental Studios
    Det folk må huske på er at lydsmak er en personlig ting, og burde ikke hetses eller prøve å dikteres...
    Helt enig. Det er ikke alle som har skjønt det.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et generelt trekk ved forumet er at folk har meninger om det meste, også CV.
    Et annet trekk det blir mer og mer av er at en del spør om anbefalinger. Da blir det gjerne at man anbefaler det man selv synes er bra. Det synes jeg er helt greit.

Det som jeg ikke synes er greit (og dette er personlig, ikke en moderator-greie) er at det er noen som synes det er viktigere å rakke ned på andres valg enn å rose folk for gode valg.

Når det gjelder CV er ikke det høyttaleren for meg, men jeg har anbefalt dem ved et par anledninger. Det er som andre påpeker viktig å lytte til hvilke behov som skisseres. Det er ikke alltid de sammenfaller med behovene til den som anbefaler.

Intermediate Elemental Studios sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @roffe

som om jeg skulle sagt det selv

Intermediate martin sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,914
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For de som hører på Techno/trance funker sikkert CV greit, men mark knophler funker ikke....

Før hørte jeg mer på techno og Metall, CV med en 15" funket veldig bra sammen med 218.
    På klokka 9 flyktet mange fra rommet. :wink:

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er enig i det som sies. Lyd er jo veldig subjektivt, og hver sjanger/smak har sine behov.

Det er vel noe av den sammen "CV"-instillingen NAD sliter med og. Men det er kanskje berettiget? Jeg har hatt en C272 hjemme til test nå, og den har fått prøvd seg litt på H400. Den falt så klart noe igjennom her, men det er helt klart masse forsterker for de 5K den koster. Mye krefter har den også. Selv om lydkvaliteten ble dårligere enn med Arcamen, så ble de faktisk mer morsomme å lytte til, hvertfall på film. Bra danamikk! Ikke umulig jeg skaffer meg en slik å bruker på bakhøyttalerene etterhvert.

Jeg syntes også denne låt bedre enn det jeg har hørt av f.eks NAD 216 før. Diskanten var noe mer oppløst, og mellomtonen var også forbedret. Selv om det skal sies at den fortsatt er noe kornete.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •