Senterhøyttaleranbefaling, oppgradering av LCR60 S3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Senterhøyttaleranbefaling, oppgradering av LCR60 S3

Jeg har oppgradert fronthøyttalerne mine til B&W 705 og benytter fremdeles en LCR60 S3 senterhøyttaler. Denne spiller forsåvidt høyt på lavt volum (noe 705 ikke gjør), men når jeg tar en "test" av klang og klarhet kommer denne til kort for kvaliteten på mellomtonen og diskanten til 705. Vil HTM7 være en naturlig oppgradering eller er det andre senterhøyttalere som gjør jobben som senterhøyttaler bedre?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som har en anbefaling? Leser at HTM7 ikke er en soleklar favoritt, noe annet som vil passe?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen anbefalinger til god senter? Gjerne en som ikke er så mye større enn LCR60. HTM61, CMC2, CMC?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sikkert noen som vet om en senter som er klar på stemmer og slikt som kommer fra senteren og som er et godt kjøp med tanke på pris. Må ikke være b&w.

Intermediate JosRuu sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Østre Toten
    Poster
    1,283
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke hørt frontene dine eller senteret du nevner men jeg ville ha kjøpt i B&W for å få samme lydsignatur i frontrekka. Har selv htm61 og den har klar og fin mellomtone og stemmer kommer bra frem. Vel og merke når den får NOK effekt, uten skikkelig med effekt blir den litt innestengt og kanskje litt nasal i lyden.
    Pioneer SC-LX86 - Midgard Oberon 6.1 x2, Midgard Oberon 4.1 - PS3 - HTPC - B&W DM 683 - B&W DM 685 - Dali Consept 6 - B&W HTM 61 - SVS pc12 sylindersub
    Stuelyd: B&W DM 601 S1 koblet til sone 2 på LX 86 med AirPlay

http://avforum.no/myhometheater/JosRuu

Intermediate Galnes sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RS1
    Noen som har en anbefaling? Leser at HTM7 ikke er en soleklar favoritt, noe annet som vil passe?

Vet du hva folk har kikket på vedr. HTM7? Det er vel senterutgaven av 705.

Selv har jeg bare lest positive omtaler om HTM7, av folk med både 704-serien og 803D. Den er kresen på plassering/vinkling. Låter fort ikke-optimalt.

CM-serien er vel arvtager, så ville valgt CM fremfor HTM61.

Jeg har oppgradert fronthøyttalerne mine til B&W 705 og benytter fremdeles en LCR60 S3 senterhøyttaler. Denne spiller forsåvidt høyt på lavt volum (noe 705 ikke gjør),
    Følsomheten på CMC2 er den samme som 705 (89dB). Hvordan er oppsettet ditt? Bruker du romkorreksjon? LCR60 S3 skal vel i prinsippet være mer tungdreven enn 705.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv innen samme serie i B&W er ikke lyden nødvendigvis lik: The HTM61 is the only speaker of good quality that I have had in my life that I can only classify as bad, and it wasn't even remotely close to the DM683 regarding sonically matching. The DM683 is open and detailed, while the HTM61 is closed and muffled with no detail compared to DM683 and other good center channel speakers. I just had to get rid of it because it completely ruined the sound of my HT compared to the DM683s running phantom center.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HTM7 ser vanskelig ut å plassere for min del, pga av høyden.

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det er synd at den er nokså høy. Om du har plass i budsjett og bruker senter mye ville jeg gått for CMC2 i ditt tilfelle. Hvis ikke, er nok CMC ikke langt unna å gjøre en like god jobb.

Stativ- og gulvhøytalere står jo gjerne på spikes eller liknende. De er lettere å ikke katastrofalt plassere mht kontaktflate. Senterhøyttalere blir ofte plassert hvor det passer. Gjerne flatt på bord/benk. Da er det ikke rart de fort låter dårlig.

Når jeg testet plassering var den i noen få minutter inni stereobenken, da låt den dyp, men fæl. Type "muffeled" som andre opplevde HTM61 sammenlignet med 683. Ikke at jeg har teste den senteren, men brukerfeil kan fort oppstå. Jeg har min senter på spikes, små bak og justerbare større fremme. Dette på en murstein som ligger oppå filt.

Om man ikke har mulighet for stand og/eller spikes, bør man i det minste gjøre det en kan med (anti-skli)gummi, gulvbeskyttere eller liknende for å redusere kontaktflaten mellom senter og flaten den ligger på.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2013
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv innen samme serie i B&W er ikke lyden nødvendigvis lik: The HTM61 is the only speaker of good quality that I have had in my life that I can only classify as bad, and it wasn't even remotely close to the DM683 regarding sonically matching. The DM683 is open and detailed, while the HTM61 is closed and muffled with no detail compared to DM683 and other good center channel speakers. I just had to get rid of it because it completely ruined the sound of my HT compared to the DM683s running phantom center.
    Problemet her kan nok like lett stamme fra for lite effekt og/eller feil plassering. Som sagt i en post over, så krever denne MYE av forsterkeren, og den låter lett "innestengt" om den får for lite effekt og/eller plasseres feil.

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du mulighet for testing først? Det er helt ulike elementer først og fremst, og samtidig ulik diskant-teknologi. Jeg tror ikke den vil spille optimalt sammens med 705.

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HTM61 er en direkte dårlig senter, at den ikke matcher 683 tonalt hjelper heller ikke på. Jeg fikk faktisk bedre resultat med HTM62.

Det krever nok litt prøving og tålmodighet fra deg for å finne den rette senteren; plassering samt dine krav og forventninger er vanskelig å ta høyde for. Det blir vanskelig å foreslå noe annet enn en B&W i 700 eller 800-serien.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •