Klipsch RF-83 vs Jbl LS80

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Klipsch RF-83 vs Jbl LS80

Hei folkens.

Fikk et spm av en kompis i går, som skal sette sammen en kino for første gang. Han har ikke pr dags dato, eller har hatt, noe annet enn slikt rack med platespiller på toppen, cd-spiller, kassettspiller å eq justeringer, ja, dere skjønner tegninga åssen det er.

Han har lest litt på forumer, å hørt med kompiser, så nå står han mellom 2 valg, altså klipsch RF83 og Jbl LS80.

Blir brukt mest til film, og litt musikk, alt fra hellbillies, mikkel jackson til Volbeat, Dimmu, emperor osv osv.

Rommet er ca 20kvm, med dempeplater på vegger å tak.
    skal spilles sammen med Yamaha reciver 3067 og Emotiva xpa-5.

Han liker dynamikk i filmer, litt attack, crispy lyd. Han har hørt Swans, men syns de var litt for tilbakelent, så han vil ha mere attack, futt å fart.

Hva ville folket valgt? Hva er de store plussene å minusene med de?
    Sub er vel svs pb12-pluss mener jeg.

YNWA

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    RF-83 skal visst gi ganske "frampå" lyd. Og som eg har lest vera mykje meir i den gata han er ute etter enn det JBL er.

Klipsch skal visst og vera kjempematch til både onkyo og Emotiva, og med XPA-5 får han vel alle kreftene han treng.

Det er vel nokon som meiner RF-83 egnar seg betre i større rom, utan at eg kan uttala meg om det.

Må berre sei at dette er det eg har komt fram til etter å ha lest på forumet, ikkje av erfaring. Men for min del hadde Klipsch vert eit lett val. Har jæv... lyst på dei sjølv.

Intermediate maddie sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    582
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

hei

Ville nok gått for klipsch her da de har en bedre center og også bedre surroundhøytallere. Ls 80 er mer dynamisk og litt mer punch i mellombassen enn klipsch dog.

Men om fokuset er mest film får du mer for pengene md klipsch. På 20 kvm vil nok rf63 låte bedre enn 83. Mye lettere å få til i mindre rom.

Uansett valg er begge seriene ypperlige både til film og musikk

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har hatt både LS80 og RF83, men i et rom på 20 kvm vil jeg nok ikke anbefale noen av den. Her vil han garantert få bedre kontroll (og dermed bedre lyd) med LS60 eller RF63.
    På en XPA-5 ville jeg valgt LS60 av disse da den er en bedre match til den mer rocka JBL høyttaleren enn til Klipsch. Med et mer nøytralt effekttrinn vil nok Klipsch gi noe mer klem i mellombassen enn JBL.
    Begge disse høyttalerene krever en god forsterker for å levere varene nedover i frekvensene med full kontroll, hvilket er viktig om man ikke skal sitte igjen med mye horn og lite bass
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av maddie
    Ville nok gått for klipsch her da de har en bedre center og også bedre surroundhøytallere.
    Kan ikke si meg helt enig der. Jeg syntes centeren til JBL er mer homogen enn Klipsch sin. Men mulig sistnevnte har litt mer trøkk. JBL har også høyttalere som ment til surround bruk. Disse kan også veksles mellom bi- og dipol, i motsettning til Klipsch sine som kun er bipol såvidt jeg vet.

Har hatt LS80, LS40 og LS Center(og LS120P forsovigt) og det fungerte greit på et 14kvm stort rom. LS-serien er ganske enkel å plassere også. De liker litt watt, men som sett kan jeg anbefale dette. Og man ser på LS80 isolert syntes jeg den har konkurenter som er minst like gode og billigere. Dali Mentor 6 er ganske rå(og her kan man få en heftig center). Dynaudio Fokus 220 spiller nydelig, men kanskje en anelse "bakpå". Kef sin rimeligste serie syntes jeg også spiller bra til prisen, men har ikke hørt den siste versjon.

Siden musikken som skal spilles er såpass "enkel" er jeg fristet til å si at man bør kikke etter center først, siden film er første prioritet, og velge fronter som "hører til".

Geir Arne

Intermediate UltimaNoctis sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke gæli med Klipsch RF 83 her

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=ganilsen]JBL har også høyttalere som ment til surround bruk. Disse kan også veksles mellom bi- og dipol, i motsettning til Klipsch sine som kun er bipol såvidt jeg vet.

Jeg trodde Klipsch sine bakkanaler var verken bipol eller dipol.Og bipol tror jeg neppe at de er.Bipol føler jeg er litt gammeldags og henger igjen fra Pro Logic tiden.Altså lite retningsbestemte.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sven1978
    Jeg trodde Klipsch sine bakkanaler var verken bipol eller dipol.Og bipol tror jeg neppe at de er.Bipol føler jeg er litt gammeldags og henger igjen fra Pro Logic tiden.Altså lite retningsbestemte.
    Min oppfattning er at høyttalere som sprer fremover og bakover i fase er bipol. Og det er slik jeg har forstått RS-modellene til Klipsch er.

Geir Arne

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar her folkens.

Da skal jeg vise han denne tråden her seinere i dag, så han får lese selv.

Har hørt RF83 en gang selv, å da syns jeg horna stakk seg skikkelig ut, i meget negativ retning. Sagt det til han, så han har det i bakhodet.

Masse høyt. å velge der ute, så skal ikke være lett nei.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    Min oppfattning er at høyttalere som sprer fremover og bakover i fase er bipol. Og det er slik jeg har forstått RS-modellene til Klipsch er.

Geir Arne
    Sikkert lite relevant for trådstarter/kjøper,så jeg mener ikke å krangle eller kverrulere.Men jeg har selv vurdert Klipsch bakkanaler (i fjor) og forstod det slik at de er ingen av delene.
    F.eks bipol er ganske uegnet til PS3 spill som f.eks Modern Warfare hvor det er mer ønskelig at du hører hvor fienden eller kulene kommer fra.

Sistat fra Klipsch RS 62 mk2 :

Exclusive Wide Dispersion Surround Technology (WDST) enables surrounds to reproduce localized and ambient sounds with unlimited placement flexibility.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen

Geir Arne
    Sikkert lite relevant for trådstarter/kjøper,så jeg mener ikke å krangle eller kverrulere.Men jeg har selv vurdert Klipsch bakkanaler (i fjor) og forstod det slik at de er ingen av delene.
    F.eks bipol er ganske uegnet til PS3 spill som f.eks Modern Warfare hvor det er mer ønskelig at du hører hvor fienden eller kulene kommer fra.

Sitat fra Klipsch RS 62 mk2 :

Exclusive Wide Dispersion Surround Technology (WDST) enables surrounds to reproduce localized and ambient sounds with unlimited placement flexibility.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sven1978

Sitat fra Klipsch RS 62 mk2 :

Er ikke å spre fremover og bakover noe man kan kalle "Wide Dispersion Surround". Men vi kan ta det på PM om noe er uklart.

Mtp det som er uthevet er jeg litt uenig. Bipol er ikke uegnet, men monopol er muligens litt bedre for "pinpointing".

Geir Arne

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •