Hei
Har akkurat kjøpt meg et par B&W CM1, og trenger litt mer bass. I ren affekt bestilte jeg en 15" PA-bass fra Dynabel.. den til 995 eller hva det var. Var dette kanskje litt dumt? planen er å lage en passiv sub (har 2xparasound hca 1000 pr dags dato, idag er de brokoblet på hver sin cm1, men planen er 1 til høyttalere og 1 til sub)
Ønsker for suben:
1. Høy WAF (heldigvis er det JEG som avgjør hva som er WAF )
2. Den skal spille så dypt som mulig.
3. Så liten kasse som mulig (ser at jeg kan komme i konflikt med forrige ønske her, så det blir vel fort et kompromiss)
4. Lettdreven: En stk hca 1000 yter vel 1x380 watt i 8 ohm trooor jeg.. eller var det 4?

Hva bør jeg gå for egentlig? bassrefleks? da blir vel kassa ganske stor? lukket system? mindre kasse men ikke fullt så mye "trykk" og dybde?
Hva med delefilter? I sin tid solgte dynabel (dengang eltek) aktive delefiltre som delte på signalnivå, både lavt og høyt. det hadde jo vært innmari praktisk å la de små cm1-høyttalerne slippe de dypeste tonene slik at jeg kan spille litt høyere, og heller la bassen/suben få full konsentrasjon på de dypere tonene.

Og sist men ikke minst; bør jeg benytte meg av angreretten på dynabel-saken og gå for noe annet? de har jo hifi-suber på 12" som kan være gode alternativer? Andre forslag?

Noen som vet om noen fine kassedesign eller er gode på å beregne slikt?

Sist jeg lekte meg med selvbygg var i 96, jeg var 15 år og bygde meg noen seas argon'er (som lever den dag i dag!), så både kunnskap og hukommelse er nok så som så..

mvh oddi

edit: dette innlegget havnet tydeligvis på feil sted, kanskje en moderator kan flytte det til diy-delen av forumet?