Ubehag i ørene ved lytting

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 2 av 2
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ubehag i ørene ved lytting

Hei! Håper noen kan hjelpe en amatør som sliter med lyden.

Kjøpte B&W CM9 og Hegel H200 for en måned siden. Oppsettet ellers er Hegel HD2 og en Mac. Er veldig fornøyd med lyden, men sliter med ubehag i ørene ved lytting. Det er kløende og småsviende ubehag i begge ørene. Noen ganger kjenner jeg det bare i ett av ørene. Ubehaget kommer oftere når jeg spiller høyt. Med høyt mener jeg ikke stort mer enn 80db målt fra min lytteposisjon. Jeg kjenner at ubehaget gradvis gir seg hvis jeg skrur av musikken, men det kommer raskt igjen hvis jeg ikke tar en lang nok pause. Noen dager kan jeg høre flere timer uten problemer, mens andre dager kjenner jeg det i ørene allerede den første halvtimen. Dette gjør eksperimentering veldig vanskelig.

Hadde først høyttalerne på kortveggen foran de røde gardinene. Det likte ørene mine veldig dårlig. Nå står de på den ene langveggen. Fungerer mye bedre, men fortsatt ikke bra nok. Har prøvd den andre langveggen, men det ble ikke bra.

På vinduet mellom/bak høyttalerne har jeg hengt noen tynne flistepper. Skal kjøpe en tykk gardin til dette vinduet snart. Tror dere dette vil endre mye på lyden?

Vil et gulvteppe hjelpe meg? Må det være så stort at det går fra sofaen til høyttalerne? Vil eventuelt en dyne på gulvet være en grei test før jeg kjøper gulvteppe?

Akkurat nå har jeg vinklet høyttalerne ganske mye inn. De står rundt 60cm ut fra veggen. Dette er en av sikkert 100 ulike kombinasjoner jeg har prøvd.

Tips?

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Høyttalere uten kontrollert spredning gir masse ubehagelige tidlige refleksjoner. Og rommet ditt er veldig nakent og lite dempet. Du bør dempe førsterefleksjonene og helst velge en sitteplass godt utifra bakveggen. Slik oppsettet er nå får du refleksjoner fra bakveggen rett etter direkte lyden.
    Både gulv, tak og sidevegger bør man dempe hvis man ønsker et bra lydmessig resultat.
    Eller du kan gå for hodetelefoner. :lol:

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •