XTZ Divine 100.49 vs. Marten Coltrane

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 30
    Newcomer VACS sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

XTZ Divine 100.49 vs. Marten Coltrane

Hei.
    Noen som har hørt disse? Noen på forumet som har noen av disse?
    Sikler på Coltrane, men hviss Divine leverer så å si det "samme",
    er det ingen tvil om at det blir XTZ Divine (med tanke på en enorm prisforskjell).

Tar gjerne imot linker til tester o.l.
    Alle meninger/synspunkter er velkomne!

Active
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    498
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg snakket med surround.no ein gang, om at det var ein fyr innom som hadde høytalerere til 350000 kr , så spurte di han om han,ville høre xtz devine og hans sa nå ja, og etter han hørte di høytalerene så kjøpte han di, også leverte di han hadde selv til 350000 kr tilbake, så at xtz devine er ein bra høytaler det trur jeg på

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du seriøst vurderer Marten Coltrane, så finnes det jo også veldig mange andre spennende kanditater! De har jo en veil pris på 430k. På min liste hadde mange høyttalere kommet før Marten Coltrane.
    Jeg har hørt de. Alltid vanskelig å bedømme høyttalere i ukjent rom, men jeg ble ikke spesielt imponert.

Du bør uansett ha høyttalere på hjemlån før du kjøper høyttalere i den prisklassen. XTZ Divine er såpass rimelig at man kan ta sjansen.

Det hele koker ned til hva du ønsker å bruke. Har ikke hørt XTZ Divine. Tviler ikke på at de låter utrolig bra til prisen. Men er budsjettet ditt rundt 400k, så finnes det nok klart bedre høyttalere.

Så håper jeg inderlig har et godt rom som er behandlet når du vurderer slike høyttalere. Hvis ikke, ville jeg ha begynt å gjøre noe med rommet.

Og du bør tenke på å kjøpe høyttalere som passer til rommets dimensjoner.
    Ofte kan en bedre løsning være å bruke separate suber i tillegg framfor bare fullrange høyttalere.

Active
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    498
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Hvis du seriøst vurderer Marten Coltrane, så finnes det jo også veldig mange andre spennende kanditater! De har jo en veil pris på 430k. På min liste hadde mange høyttalere kommet før Marten Coltrane.
    Jeg har hørt de. Alltid vanskelig å bedømme høyttalere i ukjent rom, men jeg ble ikke spesielt imponert.

Du bør uansett ha høyttalere på hjemlån før du kjøper høyttalere i den prisklassen. XTZ Divine er såpass rimelig at man kan ta sjansen.

Det hele koker ned til hva du ønsker å bruke. Har ikke hørt XTZ Divine. Tviler ikke på at de låter utrolig bra til prisen. Men er budsjettet ditt rundt 400k, så finnes det nok klart bedre høyttalere.

Så håper jeg inderlig har et godt rom som er behandlet når du vurderer slike høyttalere. Hvis ikke, ville jeg ha begynt å gjøre noe med rommet.

Og du bør tenke på å kjøpe høyttalere som passer til rommets dimensjoner.
    Ofte kan en bedre løsning være å bruke separate suber i tillegg framfor bare fullrange høyttalere.
    du som ville ha svar, er ikke bare det, xtz 25-26 knuste nå bw dimond sine høytalere, som er 4-5 ganger prisen xtz er, xtz er på vei til toppen det kommer, til og bli det nye high end merket, merk mine ord, at jeg kommer til og ha rett, du kan nå gå og lese litt på testene som er gjort, alt ligger på surround.no

Newcomer mbb sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du ender opp med coltrane håper jeg det er mulig å komme på en liten demo! Er jo ikke så langt fra Kristiansund og ned til Molde.
    Du får uansett ha lykke til med valg av høytaler! Helt galt blir det nok uansett ikke med de kandidatene der...

Active Espen000 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    416
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Både Hjemekino og Lyd&BIlde har teste XTZ'ene. Har gått veldig bra kritikker. High end høyttalere til en meget attraktiv pris:

Test av XTZ Divine 100.49 | Lyd & Bilde

Active
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    498
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking

Sitat Opprinnelig postet av Espen000
    Både Hjemekino og Lyd&BIlde har teste XTZ'ene. Har gått veldig bra kritikker. High end høyttalere til en meget attraktiv pris:

Test av XTZ Divine 100.49 | Lyd & Bilde
    stemmer det og det er ikke bare den testen, har hørt nylig at non har kåret, devine til verdens beste høytaler,og den fikk high end merket på seg,men om det var verdens beste høytaler til den pris katerogien,det vet jeg ikke....men det jeg vet er at når jeg har funnet riktig tomt,og fått bygget huset mitt,og drømme kinoen,så kommer jeg bare til og gå får xtz produkter,og xtz devine skal bli meg ein nytelse og få bruke i front

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må ikke alle tester så bokstavelig holm_thomas. Først er fremst er nok XTZ Divine kanon høyttalere til prisen. Men verdens beste? Glem det.
    Jeg har selv hatt XTZ høyttalere og de gir veldig mye for pengene. Liker de godt. Men de har sine svakheter. Divine er selvsagt bedre enn de jeg har hatt, men garantert også med en del kompromiss.

Hvordan de er sammenlignet med Marten Coltrane aner jeg ikke. Dyrt er ikke nødvendigvis så bra. Mange produsenter som spiller mye på pris.

Active
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    498
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Du må ikke alle tester så bokstavelig holm_thomas. Først er fremst er nok XTZ Divine kanon høyttalere til prisen. Men verdens beste? Glem det.
    Jeg har selv hatt XTZ høyttalere og de gir veldig mye for pengene. Liker de godt. Men de har sine svakheter. Divine er selvsagt bedre enn de jeg har hatt, men garantert også med en del kompromiss.

Hvordan de er sammenlignet med Marten Coltrane aner jeg ikke. Dyrt er ikke nødvendigvis så bra. Mange produsenter som spiller mye på pris.
    det er ikke jeg som utfører testene,sier det bare som det er...resten er opp til andre sine folk sine meninger...men når xtz slår høytalere som er nesten 4-5 ganger så mye i pris,så sier jo det seg selv hva xtz står før, og det kommer mye nytt har jeg hørt mot høsten fra xtz

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av holm_thomas@hotmail.com
    kommer jeg bare til og gå får xtz produkter,og xtz devine skal bli meg ein nytelse og få bruke i front
    Syntes du sa i en annen tråd at du ville ha Klipsch hele veien i kinoen? 8)

Intermediate Hunter2 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    503
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Erfaringer med XTZ Divine

Jeg har nå hatt Divine i kinoen noen måneder og dette er min erfaring så langt:

KINOEN:

- Rommet jeg har disse stående i er på 3x5 meter og mange vil vel mene at det er et alt for lite rom til denne høyttaleren. Var selv også skeptisk om dette var tilfelle. Kommuniserte endel med Xtz.se og Fyndbørsen rundt dette temaet. De mente , i og med at rommet var endel akustisk behandlet og med de mange mulighetene Divine har for tuning, så skulle ikke dette by på særlig problem. I tillegg har de jo full returrett hvis produktene ikke faller i smak.

PLASSERING/TUNING:

-Etter at høyttalerne var på plass i kinoen ble XTZ roomanalyzer mye brukt for å tune inn en basskurve som var spiselig. Akustikkplater fra Rockwool ble flyttet i forskjellige posisjoner og systemet ble kalibrert sammen med 2 x XTZ w12.18 ice subber. Fornøyd ? Ja ! Mere å hente ? Helt sikkert !

LYTTEOPPLEVELSEN:

-Det første som slår imot meg er et enormt stort lydbilde. En mellomtone med en renhet og detaljrikdom som jeg synes er helt magisk. Det er en klarhet i stemmer/vokal som er imponerende.

Bassen,servert av 2 10" seas elementer er dyp,kontant og helt sjef. Et skikkelig fundament i bunnen.

Elektronikken jeg bruker er en Onkyo 876 og XTZ AP-100 effekttrinn.
    Her føler jeg at det er mye å gå på. Jeg vil prøve den nye forsterkeren fra XTZ, AD-10 , når den kommer . Mulighet for aktiv drift bla.
    Den nye Divine senterhøyttaleren må også prøves når den kommer.

Lykke til med valget ditt !

Newcomer VACS sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har for øyeblikket Dynabel Euforia, elsker lydsignaturen på den, den spiller all slags musikk,
    som er en perfekt egenskap med tanke på at jeg hører på alle typer musikk (mest rock).

Er Divine en bedre høyttaler enn f.eks. B&W 802 Diamond og hvor mye bedre er den enn Euforia?

Synspunkt?

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av holm_thomas@hotmail.com
    det er ikke jeg som utfører testene,sier det bare som det er...
    Husk nå bare på at selv om en test sier at de er verdens beste, så er ikke dette automatisk en universell sannhet.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av VACS
    Har for øyeblikket Dynabel Euforia, elsker lydsignaturen på den, den spiller all slags musikk,
    som er en perfekt egenskap med tanke på at jeg hører på alle typer musikk (mest rock).

Er Divine en bedre høyttaler enn f.eks. B&W 802 Diamond og hvor mye bedre er den enn Euforia?

Synspunkt?
    Mest sansynlig finnes det ingen som har testet B&W 802 D og Divine i samme rom. Om noen har hørt de ulike rom og oppsett, så sier det egentlig ingen verdens ting.

Men hvor mye ønsker du å bruke, hvordan er rommet ditt (dimensjoner og møblering/tiltak) og hva er du på jakt etter?

Newcomer VACS sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal bygge hus til høsten, garasje med lydrom inntil garasjen som skal ligge halveis inn-under terreng.
    Garasjen/lydrommet bygges i leca/støpes.

Her er en enkel skisse. Lydrommet blir rom i rommet.
    Målene på lydrommet blir ca 3.3m høyt, 4.6m brett og 6.3m langt.

90 % musikk - 10 % film - mao musikken er det viktigste!
    3 sitteplasser i førsteomgang.

Det blir lagt tykt teppe, gips, skikkelig "lydhimling" og eventuelt basstraps.
    Absorbenter blir montert her og der etter ønsket lydsignatur.

Planen er å kjøpe brukte høyttalere fra ca 60-80.000 kr.

Active
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    498
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mest sansynlig finnes det ingen som har testet B&W 802 D og Divine i samme rom. Om noen har hørt de ulike rom og oppsett, så sier det egentlig ingen verdens ting.

Men hvor mye ønsker du å bruke, hvordan er rommet ditt (dimensjoner og møblering/tiltak) og hva er du på jakt etter?
    det var ikke devine som slo bw, det var xtz sine stativ høytalere det 25-26 eller hva di heter,alt står på xtz.se sin side

Active
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    498
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av aknot
    Syntes du sa i en annen tråd at du ville ha Klipsch hele veien i kinoen? 8)
    ja men etter lytter opplevelsen, jeg har hørt hos venner som har xtz,så er det noe helt spessielt med lyden til xtz, + subbene til xtz jeg har, det er helt fantastisk hvilken trykk og dybde di spiller for prisen man, jeg sier ikke klipsch er dårlig høytaler, før jeg har jo syngery selv , men det er rett og slett noe eget med xtz altså....

Active
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    498
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg kom ikke inn her for og lage krangel, om hvliken av disse er best, det står helt øverst vist alle har lest det, Tar gjerne imot linker til tester o.l.
    Alle meninger/synspunkter er velkomne!, og det er det jeg har gjort

Active
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    498
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mteinum
    Husk nå bare på at selv om en test sier at de er verdens beste, så er ikke dette automatisk en universell sannhet.
    ikke hvet jeg, leser bare det som stod om xtz devine jeg

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    268
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hørte på Divine i butikken på Nordby senteret på Svinesund.

Ble virkelig overrasket over hvor bra de spilte iforhold til plassering og rommet de sto i.

Hadde jeg hatt plassen og pengene, så står de på 1.plass hos meg.
    Likte virkelig lyden fra de.

Hørte B&W 802D med fullt Classe oppsett hos hifi-klubben, og det imponerte ikke voldsomt. Likte igrunn ikke lyden, ble kjedelig imho.

Enkleste er nok å kjøpe Divine og prøve de i stua, og levere tilbake etter avtale om de ikke gir ønsket lydkvalitet.

-j

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •