Trenger hjelp med valg av subwoofer

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 25
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Trenger hjelp med valg av subwoofer

Jeg har ett budsjett mellom 8.000 og 13.000, og trenger en subwoofer som kan gå ganske dypt, men ikke låte treg eller rumlete.

Har ett Dali Mentor oppsett med 6, Vokal og LCR og skal snart også skaffe meg en Denon avr-4311.

Er da ute etter mest kvalitet for pengene, og er ikke så veldig opptatt av watt og naboplaging.

Har hørt at noen kjører dobbelt oppsett med to identiske subber, hvordan fungerer dette evt. ?

Noen som kan anbefale en subwoofer innenfor mitt budsjett som har god kontroll på alle sjangre musikk, tilogmed dubstep og spiller brukbart på film ?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg anbefaler virkelig en slik etter din beskrivelse.
    Denne river ikke ned huset,men spiller utrolig pent til musikk.Man kan velge hvor dypt den skal gå (14,20 eller 28 hz).Også hvor stramt den skal spille.
    Setter du den i low stramhet og 28 hz banker den skikkelig i fra seg,men skal du spille rent og pent med bra output så setter du den i 20 hz og high stramhet.
    Denne matcher ikke f.eks et SVS rør på film,men er det kvalitet som gjelder er denne høyst anbefalt.
    Denne er servostyrt akkurat som DD-serien til Velodyne.

Rythmik Audio servo subwoofer 12" F12SE Signature Edition

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den ser jo riktig fin ut, har ikke funnet noe sted den selges i norge enda.

Har lest lest litt rundt, og har sett flere anbefaler Epik subwoofere. Er ett par med Epik Legend bedre enn en stykk Epik Empire, er det noen som har erfaring med dette ?

Newcomer McBain sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    282
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Du kan få en av mine Earthquake MKVI-15 til 9500,-. Nypris 15 000,-. Drøyt halvår gammel. Årsaken er rett og slett at det blir for mye med to, og hjemme hos meg er det ikke noe poeng å plassere de annet enn samlet.

Søk den opp på nettet, masse bra tester

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Staiain
    Den ser jo riktig fin ut, har ikke funnet noe sted den selges i norge enda.

Har lest lest litt rundt, og har sett flere anbefaler Epik subwoofere. Er ett par med Epik Legend bedre enn en stykk Epik Empire, er det noen som har erfaring med dette ?
    De selges kun fra linken jeg sendte.Legger du til en 0 bak summen så får du ca pris til Norge totalt med frakt og moms.Ca 9-10.000.Egenimport gjør prisen lavere.En bruker har testet den mot Velodyne sin SPL serie og mente at denne var hvertfall ikke dårligere.
    Naboen lånte med seg den nye SVS SB 13 og han er mer imponert over Rythmiken enn SVS-en.
    Jeg har hatt MANGE subber og denne er virkelig god.

2 stk Epik Legend blir mest sannsynlig bedre enn 1 stk Empire.Mange skryter av Epik subbene.Skal visst være ganske musikalske og gir sikkert bra med output.

Intermediate b3nd1k sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    2,256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor ikke kjøre på med 2x Dali Ikon Sub da

DALI IKON SUB Subwoofer | Hi-Fi Klubben
    Min tråd

Intermediate kriss66 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,333
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med XTZ 12"? De trøkker godt fra seg de. Iallefall for å være pris!

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for alle innspill så langt. Ser jeg har mye å velge mellom.

McBain: Hvor lenge kan det tilbudet fra deg gjelde ?

Må også nevne at i sweetspot så har jeg en enorm dip som begynner på 50/60 hz og slutter rundt 70/80 så jeg får ikke så mye "dunkebass" som mye av musikken jeg hører på har. Kan nevne at dobbeltpedaler forsvinner, og bassen på sangen "Every Single Day" av Benassi Bros. er veldig kvalt. Har så langt funnet ut at rommet spiser de frekvensene. Har prøvd å fikset det med en billig velodyne jeg har hatt en stund, men er vanskelig å unngå dips. Kan komkorreksjon og riktig subwoofer plassering fikse dette ?

Intermediate Muffinman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har mer tro på plassering enn korreksjon. Å løfte nivået mye der hvor man har kraftige dipper vil gjerne belaste forsterkeren uforholdsmessig mye slik at den spiller dårligere over hele registeret. Ville også vurdert akustiske tiltak om det er mulig. Kommer på et par-tre brukere her inne som er veldig kvalifiserte til å komme med tips på det siste.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med evt. en bak og en i front, har noen prøvd dette før ?

De to beste sub-plasseringene jeg har funnet er under høyre bak-kanal, eller mellom center og venstre front.

Active Stian.V.H sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    388
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En Antimode sub EQ fra AVshop til 2000kr tror jeg hadde gjort ting bedre hos deg,det skader ikke å prøve i allefall.
    Du har funnet den ideelle plasseringen,så lar du Antimode ta seg av resten av problemene,værre blir det nok ikke.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Antimode senker peaker og gjør så vidt jeg vet ikke noe med diper. Noen som vet mer om dette?

Active Stian.V.H sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    388
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dippene blir jevnet ut ganske mye som følge av at toppene blir dempet og kurven blir da flatere,dette gjør at etter kalibrering må man som regel opp littegrann på Gain på sub-en,for å få samme volum.
    Jeg har brukt Antimodeen min i 2 lytterom som slet med store dipper,etter Antimoden hadde kjørt oppsettet var det _stor_ forbedring,mye mere jevn bass,og punchen og trykket var bra etterpå.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenkte å handle en slik til kinoen i løpet av sommeren. Men først er det akustiske tiltak som står på programmet - og da kun DIY

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hørt litt rundt og snoket litt i forumet, virker som om epik eller rythmik er de beste musikk subbene for mitt budsjett, noen som har en viss anelse hvilke av de som er mest for pengene ? Sikler egentlig mest etter 2 stykk Rythmik F12, eller 2 stykk Epik Legend.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Misforstå meg rett,men Rythmik hadde ikke vært mitt førstevalg hvis jeg hadde spilt dundrende høyt på film hver dag.Da synes jeg rørene til SVS er råe.
    1 stk Rythmik flytter mye mer luft enn 2 stk SVS SB12NSD som jeg også har hatt.Et helt annet fundament i dypet og forplanter seg godt i sofaen.På skikkelig dyp bass kjenner man det i buksebeina også.
    Men det er det mange 12"-ere som klarer og den stikker seg ikke ut når det kommer til lydtrykk.Jeg har likevel knust glass fra skapet hos naboen,jeg bor i 2 manns bolig.
    Jeg bruker 1 av de nå og hovedhøyttalerene står i large,så denne deler fra ca 50 hz og nedover.
    Har prøvd 80 hz og small også.
    Ved normal musikk så beveger den seg 1-2 cm når det spilles ganske høyt,men kommer det skikkelig dypbass som krever mye kan elementet flytte seg 6,5 cm som max.Helt rent uten rumling og annen støy følger den lett når dypbassen kommer.
    Den er presis og rask.Foruten 1 sang (Infected Mushroom-Never Ever Land,tør kanpt å spille pratevolum på den) takler den all musikk med bravur.Til film så finnes det nok mange råere alternativer.Men ikke på musikk-det garanterer jeg nesten.

Active
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    498
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking

Sitat Opprinnelig postet av kriss66
    Hva med XTZ 12"? De trøkker godt fra seg de. Iallefall for å være pris!
    det er jeg helt enig i jeg har 2 stk av dem, og har sikkert hadd nokk med ein, men det er bedre med 2 pågrunn av spredningen, xtz w99 12.16 er absolutt ein subwoofer og anbefale...før det første trykker den godt og går veldig dypt, + den er ganske billig før det man får av denne subben...jeg hadde 2 av di nyeste cerwin vega xls 12s, men di hadde ikke ein sjangs i mot va xtzene har og gi, bedre subwoofer før denne prisen, har jeg aldri hørt før og den har jo vunnet ein del tester og ikke bare 2 som står på surround.no, gå heller innpå xtz.se så kommer fleire tester om den opp

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sven1978
    Misforstå meg rett,men Rythmik hadde ikke vært mitt førstevalg hvis jeg hadde spilt dundrende høyt på film hver dag.Da synes jeg rørene til SVS er råe.
    1 stk Rythmik flytter mye mer luft enn 2 stk SVS SB12NSD som jeg også har hatt.Et helt annet fundament i dypet og forplanter seg godt i sofaen.På skikkelig dyp bass kjenner man det i buksebeina også.
    Men det er det mange 12"-ere som klarer og den stikker seg ikke ut når det kommer til lydtrykk.Jeg har likevel knust glass fra skapet hos naboen,jeg bor i 2 manns bolig.
    Jeg bruker 1 av de nå og hovedhøyttalerene står i large,så denne deler fra ca 50 hz og nedover.
    Har prøvd 80 hz og small også.
    Ved normal musikk så beveger den seg 1-2 cm når det spilles ganske høyt,men kommer det skikkelig dypbass som krever mye kan elementet flytte seg 6,5 cm som max.Helt rent uten rumling og annen støy følger den lett når dypbassen kommer.
    Den er presis og rask.Foruten 1 sang (Infected Mushroom-Never Ever Land,tør kanpt å spille pratevolum på den) takler den all musikk med bravur.Til film så finnes det nok mange råere alternativer.Men ikke på musikk-det garanterer jeg nesten.
    Har du testet 2 stykk rythmik mot to stykk epik Empire? Disse er jo like på pris.

Jeg tror to stykk legend burde holde følge med to stykk rythmik på musikk og midbass. Prisen er jo nesten 50% også.
    Men ikke i dypet, mulig empire klarer mer der.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av simengj
    Har du testet 2 stykk rythmik mot to stykk epik Empire? Disse er jo like på pris.

Jeg tror to stykk legend burde holde følge med to stykk rythmik på musikk og midbass. Prisen er jo nesten 50% også.
    Men ikke i dypet, mulig empire klarer mer der.

Var kanskje litt uklar tidligere i tråden,men jeg har altså ikke hørt Epik.Men jeg skrev at de hadde godt rykte og var kjent for å være musikalske.
    Legend har 2x12" og Empire har 2x15".
    Trådstarter spør etter kvalitetsbass og ikke har planer om å plage naboer.
    Jeg skrev at Rythmik er ikke det råeste på markedet når det kommer til output.En kasse med bassrefleks er 50% mer effektiv enn en trykkammer,så sikkert mange som tar en Rythmik på lydtrykk.
    Til og med Rythmik selv mener at dette ikke er en SVS-killer på lydtrykk.

Snakker vi om å spille musikk på 100 db målt fra 3 meter så blir jeg overraska hvis Epik-en er bedre.Runder vi 110 db så tar nok Epik Empire i fra.ALT dette er tipping.

Når det gjelder XTZ subben som holm anbefaler så ser jeg ikke bort fra at den har mer guffe fra 25 hz og oppover som et sammenligningsgrunnlag.
    Har ikke testet den i dette rommet,men har testet den noen ganger i et annet rom og oppsett,og hørt den noen ganger.
    Vil ikke være uhøflig mot noen,men den er på ET HELT ANNET nivå når det kommer til lydkvalitet.Men jeg er for all del enig i at 4.000 er billig for en slik sub og den ser også bra ut.2 slike med en skikkelig kalibrering hadde sikkert blitt bra det også.De hadde kostet deg 7.000 + frakt.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste