1 vs 2 subber?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

1 vs 2 subber?

Hei.

Sliter med bass-responsen i sweetspot i oppsette mitt og lurer på om 1 til sub kanskje fikser det?
    Dette er sikkert et dårlig spørsmål, men hvordan er det å koble 2 subber til en forsterker med en pre-out?
    Rommet dette står i er vell kanskje 20 kvm og ikke veldig dedikert med tanke på akustikk. (typisk gutterom)
    Har testet å bruke subben på alle tenkelige plasser uten å få spesielt bra bass i sweetspot, endte med å sette den mot veggen mellom ene fronten og tven.

Takker på forhand for svar

Anlegget jeg bruker er dette:
    Yamaha RX-V465 m/Dynavoice F-6 EX Sort 5.0 5.0 med Forsterker | Surround.no - Høyttaler-spesialisten
    +
    XTZ 99 W12.16 High Glossy 12" | Surround.no - Høyttaler-spesialisten

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei,bare å bruke en y splitt viss du skal ha to subber.blir noen db ekstra med en sub til,men hadde prøvd å fått en til å spille først.

Newcomer ErikE sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    197
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    man skal vel generelt få 3 db for hver sub som blir lagt til anlegget. Man får jo fyldigere bass og om de blir stilt inn riktig, får man vel også mer headroom, som betyr at bassene får større kraftreserver når man har flere subber i et oppsett som er kalibrert.
    Du burde forøvrig ta en titt på disse postene. Mye interessant lesing her:

http://avforum.no/forum/hvilket-utst...tml#post910109

http://avforum.no/forum/receivere-fo...01-2011-a.html

http://avforum.no/forum/av-rom-konst...-vidunder.html

http://avforum.no/forum/generelt-aud...orreksjon.html

Er nok flere poster på forumet, men disse er de jeg fant i farten.

Active
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Finnlugg
    Hei.

Sliter med bass-responsen i sweetspot i oppsette mitt og lurer på om 1 til sub kanskje fikser det?
    Dette er sikkert et dårlig spørsmål, men hvordan er det å koble 2 subber til en forsterker med en pre-out?
    Rommet dette står i er vell kanskje 20 kvm og ikke veldig dedikert med tanke på akustikk. (typisk gutterom)
    Har testet å bruke subben på alle tenkelige plasser uten å få spesielt bra bass i sweetspot, endte med å sette den mot veggen mellom ene fronten og tven.

Anlegget jeg bruker er dette:
    Yamaha RX-V465 m/Dynavoice F-6 EX Sort 5.0 5.0 med Forsterker | Surround.no - Høyttaler-spesialisten
    +
    XTZ 99 W12.16 High Glossy 12" | Surround.no - Høyttaler-spesialisten
    Det er som det blir sagt her, bare bruk 1 Y-ledd. Deretter kjør på med kalibrering, det gjør under.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir nok en ny xtz 12'' i hus da tenker jeg, er vell generelt mer gøy med 2 kontra 1 sub

Skal sjekke de linkene også, men tror anlegget er ok kalibrert, har blitt et par timer tilsammen for å si det slik

Takker for svar

Active
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir nok en ny xtz 12'' i hus da tenker jeg, er vell generelt mer gøy med 2 kontra 1 sub

Skal sjekke de linkene også, men tror anlegget er ok kalibrert, har blitt et par timer tilsammen for å si det slik

Takker for svar
    Det stemmer 2 subber er mer gøy. Si ifra åssen det blir med en sub til da, alltid gøy å høre 8)

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr Klipsch
    Det stemmer 2 subber er mer gøy. Si ifra åssen det blir med en sub til da, alltid gøy å høre 8)
    Det skal jeg gjøre

Ser etter en brukt xtz, men er ikke mange av dem, så viss noen vet om en er jeg intressert!

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr Klipsch
    Da er ny sub kommen i hus. Sliter en god del med kalibreringen ettersom den ene er XZT 99 w12.16 og den andre er XTZ 99 w12. .16 versjonen har en del flere instillinger. Jeg prøver nå å kalibrere subbene uten noen form for EQ eller instilling på, men det virker som w12 spiller høyere med samme volum som w12.16. Har ikke db-måler, så det kan bli en utfordring. (får håpe jeg kan låne meg en i helga)
    Er litt usikker på plasseringa og, rekner med det er en fordel å ha de symmetrisk? jeg har jo bare en pre-out.

Rommet er 7meter langt og 3.5m bredt. Føler at mye av bassen samler seg bakerst i rommet, men nå har jeg ikke prøvd subbene på så mange plasseringer enda. Sweetspot er ca midt i rommet, dvs 4 meter bak tv som står på ene kort-siden.

Noe som har noen tips?

Edit: Kan legge til at jeg ikke har mulighet for å plassere subbene bak i rommet. De står nå mellom frontene, men har et par andre muligheter jeg kan prøve. (er dør på ene kanten og klesskap på andre derfor kan jeg ikke ha de bak i rommet.)

edit2: Ser at jeg kan plassere en sub bak i rommet, men siden jeg bare har en pre-out og ikke mulighet for å stille inn 2 subber på forsterkeren vil det vell ikke virke så bra?

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,664
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er ny sub kommen i hus. Sliter en god del med kalibreringen ettersom den ene er XZT 99 w12.16 og den andre er XTZ 99 w12. .16 versjonen har en del flere instillinger. Jeg prøver nå å kalibrere subbene uten noen form for EQ eller instilling på, men det virker som w12 spiller høyere med samme volum som w12.16. Har ikke db-måler, så det kan bli en utfordring. (får håpe jeg kan låne meg en i helga)
    Er litt usikker på plasseringa og, rekner med det er en fordel å ha de symmetrisk? jeg har jo bare en pre-out.

Rommet er 7meter langt og 3.5m bredt. Føler at mye av bassen samler seg bakerst i rommet, men nå har jeg ikke prøvd subbene på så mange plasseringer enda. Sweetspot er ca midt i rommet, dvs 4 meter bak tv som står på ene kort-siden.

Noe som har noen tips?

Edit: Kan legge til at jeg ikke har mulighet for å plassere subbene bak i rommet. De står nå mellom frontene, men har et par andre muligheter jeg kan prøve. (er dør på ene kanten og klesskap på andre derfor kan jeg ikke ha de bak i rommet.)

edit2: Ser at jeg kan plassere en sub bak i rommet, men siden jeg bare har en pre-out og ikke mulighet for å stille inn 2 subber på forsterkeren vil det vell ikke virke så bra?
    Det kan fungere å bra å ha en sub bak og en foran!
    Gjør ikke noe om du har bare en pre-out,men det betyr at du må vere nøye med å justere fase og volum på hver sub!
    Kan også godt hende at du bør dele av den som står bak noe lavere enn den foran for å få den til å "forsvinne" i lydbildet!

Men du MÅ ha en db-måler for å komme i mål!
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torolan
    Det kan fungere å bra å ha en sub bak og en foran!
    Gjør ikke noe om du har bare en pre-out,men det betyr at du må vere nøye med å justere fase og volum på hver sub!
    Kan også godt hende at du bør dele av den som står bak noe lavere enn den foran for å få den til å "forsvinne" i lydbildet!

Men du MÅ ha en db-måler for å komme i mål!
    Skal få låne meg en i helga men atm står de mellom frontene og de funker bra syns jeg, men tipper det kan bli endel bedre. Fase skal vell stå på 180 på den subben som står bak i rommet?

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,664
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal få låne meg en i helga men atm står de mellom frontene og de funker bra syns jeg, men tipper det kan bli endel bedre. Fase skal vell stå på 180 på den subben som står bak i rommet?
    Det er slett ikke sikkert - det må bare prøves!
    Poenget er få subene i 100 % fase før du kjører RK på receiver!

Og det er heller ikke sikkert du får dem i 100% fase over hele frekvensområdet!
    Du har lastet ned sinustoner som du kan teste med?
    Da kan du jo først kjøre disse,og få en oversikt over frekvensgangen din før du evt flytter på subene og prøver en annen plassering!

Det blir fort en del prøving og feling dette, før man er i mål!
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torolan
    Det er slett ikke sikkert - det må bare prøves!
    Poenget er få subene i 100 % fase før du kjører RK på receiver!

Og det er heller ikke sikkert du får dem i 100% fase over hele frekvensområdet!
    Du har lastet ned sinustoner som du kan teste med?
    Da kan du jo først kjøre disse,og få en oversikt over frekvensgangen din før du evt flytter på subene og prøver en annen plassering!

Det blir fort en del prøving og feling dette, før man er i mål!
    Har noe sinustoner liggende ja, men tenker dette blir vanskelig uten en radioshack. Hva er fordelen med å ha en sub bak og en fremme kontra 2 fremme? Må nok flytte på endel dersom jeg skal ha en sub bak, men er det bedre enn 2 fremme er det ikke noe stress

Sliter fortsatt litt med bassen midt i rommet. (Er vell et normalt problem med et avlangt-rom) Skal få sjekke senere idag hvor stor forskjell det er i sweetspot iforhold til bak i rommet, men tipper det er noen db.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et matematisk tips er å sette ene subben 1/partall av rommets lengde og bredde fra veggen, for så å sette den andre subben 1/oddetall av rommets lengde og bredde fra veggen. På denne måten setter subbene i gang forskjellige rommoder og du får en jevnere frekvens respons. Subbene bør ideelt sett ha lik avstand fra sweetspot og ha samme avstand som front høytalerne til sweetspot. da blir de i akustisk og elektrisk fase... Videre er det ideelt å ha sweetspot 38 % av rommets lengde. Det gylne snitt. Det er noen matematiske teorier som kan hjelpe deg.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •