Subwooferkabal - mange muligheter

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Intermediate Muffinman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Subwooferkabal - mange muligheter

Nei, det er ikke skrivefeil i topic - det handler ikke om subwooferkabel

Ok, utgangspunktet er at jeg skal erstatte min ubrukelige subwoofer av unevnelig merke som står i stua sammen med en beskjeden Yamaha receiver og et par Dali Lektor 2. Ser for meg at jeg kan bli fornøyd med en XTZ 99W10.16, og har også hatt fornøyelsen av å høre disse i tospann i et dedikert kinorom for en tid tilbake. Prisen er dessuten akkurat der hvor budsjettet mitt ligger.

Imidlertid har jeg to XTZ99W12(.16? sannelig ikke sikker) stående i kinoen. Dermed åpner det seg flere muligheter. Merk at jeg bruker _litt_ optimistiske salgspriser på 12" erene mine for enkelhets skyld.

1. Kjøpe XTZ10" og erstatte rælet som står i stua nå - kostnad kr. 3000 eks frakt

2. Flytte opp en XTZ12" fra kinoen til stua og selge den andre for kr. 3000 - deretter kjøpe ny sub til kinoen til rundt kr. 6000. Kostnad = kr. 3000

3. Selge begge 12"-ene til kr. 6000,-, og deretter kjøpe 99W10.16 til stua og ny sub til kinoen til ca. kr 6000 - f.eks. XTZ99 W12.18 ICE eller noe brukt. Kostnad kr. 3000.

Skulle egentlig beholde 12-tommerne i kinoen lenge enda, men jeg synes at det er greit å vurdere disse alternativene når alle blir kostende ca. det samme.

Imidlertid er det noen ting jeg gjerne vil ha innspill på.

- Blir XTZ99W12 totalt overkill i forhold til Lektor`ene og en beskjeden receiver, eller er det bare en fordel med en kraftig sub så crossover kan settes relativt høyt og avlaste resten av systemet? Vil 10" være et bedre alternativ (samme forsterker, mindre element)? EDIT: Jeg skal så klart teste en av 12-tommerene i stua, men får jo ikke sammelignet med 10.16.

- Kinoen er på 16 kvadratmeter. Jeg har forstått at 12.18 ICE er et bedre produkt enn 99W12 på alle måter, men vil fordelen med to subber oppveies av dens bedre egenskaper?

- Andre alternativer enn 12.18 ICE rundt 6000, gjerne brukt. Synes å huske at jeg så en Velodyne til kr. 7000 til salgs et sted, kan den være et godt alternativ - og hvor var det jeg så den...

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kunne foreslått en svs, men den er ikke kommet enda. (oppgraderinger av en eksisterende modell)

2 W12.16 2 stk. XTZ 99 W12.16 i matt Subwoofere | Surround.no - Høyttaler-spesialisten

For så senere og kjøpe eksempelvis en: AVshop.no / DSPeaker Anti Mode 8033C Subwoofer Autoequalizer ved en senere anledning om det trengs..

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, jeg har jo allerede to av disse. Og det er uaktuelt å kjøpe to til for å ha i stua Men EQ er ikke dumt det. Alternativ 1b: Kjøpe den 10-tommeren til stua nå, og slenge på den eq-boksen i kinoen senere.

Jeg har ikke hastverk med dette, så jeg er også interessert i tips på bokser som ikke er lansert enda

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har brukt litt tid på å justere inn en av 12-tommerene på stua. Og selv om dette fungerer meget bra er det ingen tvil om at at dette er i meste laget i forhold til resten av anlegget. Sub`en setter ting bra i bevegelse, men elementet beveger seg knapt. Skulle vel tyde på at ting klaffer i forhold til plassering og justering. Ser også at den blir i overkant fysisk stor til å passe inn.

Jeg er fristet til å la 12" `ene bli stående i fred i kinoen (kanskje prøve en dspeaker senere), og ganske enkelt kjøpe en ny sub til stua.

Siden anlegget i stua brukes en god del til musikk, ønsker jeg å prioritere det. Da er jeg fristet til å gå for en sub med musikalske kvaliteter. Er ganske trygg på at nevnte 10-tommer fra XTZ er et bra valg i så henseende.

Bør jeg velge den, eller finnes det bedre valg mtp musikalitet til rundt 3 laken?

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ender nok opp med å kjøpe en XTZ10" til stua siden 12-tommeren rett og slett ble for mye både i fysisk størrelse og i ytelse i forhold til resten av anlegget. Jeg klarer ikke å lese meg fram til en bedre musikksub til prisen, og bestilling skjer i nær framtid

De to 12-tommerene får fortsette å tjenestegjøre i kinoen, jeg tror nok ikke at forbedringspotensialet er til stede med en stk bedre sub kontra å beholde de to jeg har med mitt budsjett. Jeg har endret plasseringen av komponentene i rommet, og allerede fått en fin oppgradering av lyden på den måten, og i sommer er det akustiske tiltak som står på programmet. Sannsynligvis runder jeg av med å teste dspeaker (takk for tipset!) i oppsettet.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •