Hvorfor ikke aktive høyttalere?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvorfor ikke aktive høyttalere?

Sitter å hører på musikk gjennom pc og mine aktive studiomonitorer samtidig som jeg leser avforum. Et spørsmål som dukker opp i mitt hodet spesielt i disse tider når kanskje en av de viktigste avspillingsenhetene har blitt ipod og diverse media spillere

Hvorfor er ikke aktive høyttalere mer utbredt?

Intermediate Faller sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    743
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    godt spørsmål. Man ser at det dukker opp flere aktive monitorer, men allikevel kanskje ikke mange nok til at hvermansen i gaten skjønner fordelen med det. Teknologien har jo vært der lenge, bare se på f. eks B&O eller Adam Audio. Men jeg tror allikvel at de som er litt mer interessert i lyd, liker å tilpasse klangen slik at det passer for seg selv. (siden lyd er subjektivt)

Gleder meg til å se flere svar foruten mitt

Mvh Faller

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De fleste bruker aktive subber da. 8)

Du må nesten se hos produsentene. De fleste har kun passive, og da når det er lettest å få tak i passive høyttalere så er det det de fleste har. Akkurat som det er lettest å få tak i aktive subber.

Aktive systemer mye lettere å sette opp. Dersom du bare bruker pc så er det strøm og 2 signalkabler som trengs. Aktive systemer har ofte balanserte signaler også. Noe jeg liker mye bedre. Ulempen er at du må ha strømkabler liggende rundt hele rommet. Da alle aktive høyttalere som regel krever egen strømkabler, kontra 5.0 systemer som bare krever 1-2 strømkabler. Så må du faktisk ha 5-6 strømkabler i et aktivt oppsett.

Det er også mye smak og behag.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    141
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    aktive blir og en del dyrere
    ikke minst mere "klumpete"

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dubious
    Om det er dyrere er ikke sikkert. Du kan jo selv se hva to fronter + forsterker kommer på, kontra 2 aktive høyttalere.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dubious
    Er uenig i begge disse påstandene.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ser at man mister en mulighet til å "anpasse" lyden etter sin smak med matching av komponenter. Samtidig om jeg forstår det riktig vil jo ulike dac'er med ulikt utrykk kunne brukes. På den andre siden av saken, med flere produsenter på markedet ville man kunne få høyttalere med ulikt lydbilde.

Dyrere, nja..kanskje, kanskje ikke, men man slipper å investere i en forsterker og trenger kun en dac eller en doc til mp3 spilleren (alternativt koble ipod rett i høyttaleren). Det kan jo ha sine innredningsfordeler.

Når det gjelder utseende. Jeg har et par studiomonitorer. De ser ut som vilken som helst stativhøyttaler. Ikke klumpete i det hele tatt.

Jeg ser utfordringen med surrond system og strømkabler.

Jeg personlig syntes det er litt rart at dette ikke er mer vanlig nå som verden er opptatt av digital musikk. Et av hifi-sentre i Oslo hadde et par små og ganske så vellydene aktive høyttalere man kunne koble ipod rett inn i. Spennende løsning.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I stereoverden så vil nok dette fungere yppelig. Men enn så lenge så er det nok hovedsaklig kun PA som er direkte aktivt, i tillegg til de fleste studio-monitorer.

Ulempen med aktive høyttalere, er at du i et flerkanals-oppsett, trenger strøm til hver enkelt høyttaler. Og at du dermed må trekke 2 kabler til hver høyttaler, istedet for 1.
    Personlig vil jeg heller bare ha 1 strømkabel i et 5.0 oppsett, istedet for 6.

Intermediate CNK sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Studiomonitorer har ofte bedre frekvensrespons enn mye hifi man får kjøpt. Ofte +/- 1,5db fremfor +/- 3db. Egen erfaring tilsier også at bassen er mer kontant. Har sikkert noe med at man slipper delefilter og at forsterkeren er tilpasset elementet fra fabrikk.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CNK
    Studiomonitorer har ofte bedre frekvensrespons enn mye hifi man får kjøpt. Ofte +/- 1,5db fremfor +/- 3db. Egen erfaring tilsier også at bassen er mer kontant. Har sikkert noe med at man slipper delefilter og at forsterkeren er tilpasset elementet fra fabrikk.
    Et godt argument for flere aktive alternativer.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •